Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex
general).
→ Vocabulari de la BCI
(Bíblia Catalana interconfessional):
Mestres de la Llei.
→ Veure també Entrevistes amb Fid’ho. Diumenge
17. A.
→
Veure també Relectures (Historietes):
Diumenge
17 de l’any A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Primer Llibre dels Reis 3,5.7-12).
En aquells
dies,
el Senyor
s’aparegué a Salomó,
en un somni
durant la nit,
en el
santuari de Gabaon,
i li digué:
“Digue’m que
vols que et doni”.
Salomó li
respongué:
Senyor, Déu
meu, vós m’heu fet rei a mi,
servent
vostre,
perquè
ocupés el tron de David, el meu pare;
però sóc
encara un jove que no sé conduir la gent,
i em trobo
enmig del poble que vós heu elegit,
un poble que
ningú no és capaç de comptar,
de tan
nombrós com és.
Feu al
vostre servent la gràcia de saber escoltar,
perquè pugui
fer justícia al vostre poble
i destriar
el bé del mal.
Sense això,
¿qui seria
capaç de governar
aquest poble
vostre tan considerable?
Al Senyor li
agradà que Salomó
li hagués
demanat això, i li digué:
“Ja que no
demanes molts anys de vida,
ni riquesa,
ni la vida
dels teus enemics,
sinó
discerniment per saber escoltar
i fer
justícia,
jo et donaré
això que demanes:
et faré tan
prudent i sagaç que,
ni abans de
tu ni després,
ningú no
se’t podrà comparar”.
2ª LECTURA (Romans 8,28-30).
Germans,
nosaltres
sabem que Déu ho disposa tot
en bé dels
qui l’estimen,
dels qui ell
ha cridat per decisió seva.
Perquè ell,
que els
coneixia d’abans que existissin,
els destinà
a ser imatges vives del seu Fill,
que ha estat
així el primer d’una multitud de germans.
Ell, que els
havia destinat,
els crida,
els fa justos i els glorifica.
EVANGELI. (Mateu 13,44-52).
(En blau allò
que correspon a la versió llarga)
En aquell
temps, Jesús digué a la gent:
“Amb el
Regne del cel passa
com amb un
tresor amagat en un camp.
L’home que
el troba, el deixa amagat i,
content de
la troballa,
se’n va a
vendre tot el que té
i compra
aquell camp.
També passa
amb el Regne del cel
com amb un
comerciant que buscava perles fines.
El dia que
en trobà una de molt preu,
anà a vendre
tot el que tenia
i la comprà.
També passa
amb el Regne del cel
com amb
aquelles grans xarxes que,
tirades a
l’aigua,
arrepleguen
de tot.
Quan són
plenes, les treuen a la platja,
s’asseuen i
recullen en coves tot allò que és bo,
i llencen
allò que és dolent.
Igualment
passarà a la fi del món:
sortiran els
àngels,
destriaran
els dolents d’entre els justos
i els
llençaran al forn encès:
allà hi haurà
els plors i el cruixir de dents.
¿Ho heu entès
tot això?
Li responen:
sí que ho hem entès.
Ell els
digué: Mireu, doncs:
els mestres
de la Llei que es fan deixebles del Regne del cel
són com
aquells caps de casa que treuen del seu cofre
joies
modernes i antigues.
LLENGUATGE.
1. Alguns solen dir i lamentar que els principals plaers de la vida o són "cars" o són "pecat"... Potser sí.
També hi ha
persones que diuen que, si Déu no existís, seria bo d'inventar-lo pels molts "avantatges" que proporciona “creure en Ell”... Potser també tenen raó.
2. En tot
cas, dues de les tres paràboles de l’evangeli d’avui sintonitzen amb aquells
que pensem que el Regne del cel és una sort, com seria trobar, en
un camp, un tresor prou gran com per vendre-s’ho tot i comprar
aquell camp, o com trobar una perla tant valuosa que valgui la
pena de vendre-s’ho tot per adquirir-la.
3. Com és
que, per a uns, formar part del Regne del cel resulti difícil i complicat, mentre
que, per a altres, sigui com haver trobat un gran tresor? Com és que, per a uns, la paraula de Déu (la llavor del Regne) es torna una llei
empipadora, i en canvi, per a altres, es torna "evangeli" (és a dir: bona notícia)?
4. Això té a
veure amb l’actitud més profunda del cor humà. Un cor calculador no pot veure clar això de "vendre-s’ho tot" per comprar el camp o adquirir la perla. En canvi,
un cor generós no dubta ni un moment,
perquè no busca pas el tresor per tenir-lo sinó per compartir-lo;
i la perla no és buscada per a la pròpia “col·lecció” sinó per
regalar-la.
5. Potser
per això, a les dues primeres paràboles de l’evangeli d’avui en segueix una
tercera, que és un toc d’atenció: el Regne del cel és semblant a una xarxa
de pescar on s’hi recull de tot, bo i dolent, i al final, es fa la tria
(com ja es va dir en la paràbola del jull,
llegida diumenge passat).
6. Tot aquest
capítol de les paràboles del Regne es
troba entre dos relats que li serveixen de marc i ens permeten entendre-les
millor (Mateu 12, 46-49 i 13,53-58). Aquests dos relats
ens parlen, el primer, de la “Mare de
Jesús i els seus germans”, i el segon, ens parla directament del “seu Poble”.
7. Aquests relats,
en el Missal, no s’hi
recullen des de l’Evangeli de Mateu (Any A) sinó des de l’Evangeli de Marc (Any
B. Diumenges 10
i 14).
El “Poble” a què pertany Jesús, representat al principi per “la seva Mare i
germans”, ha estat fins ara el camp amb un tresor amagat. Però aquest tresor no era pas per mantenir-lo amagat, com a propietat privada.
Aquest tresor és un do de Déu per a tota la Humanitat, donat en
custòdia fins
al moment oportú.
8. Dintre la
Història d’Israel, Jesús representa el moment oportú. Encara que ell
és l’hereu de les Promeses del seu Poble (Mateu 1,1ss), haurà de
“comprar el camp” per oferir a tothom el “tresor” que s‘hi troba, ja que, com
en la gran majoria de casos, els “Poderosos” se n’havien apropiat "en
exclusiva". (Mateu 21,38).
L’Evangeli diu clarament que Jesús “topa” amb el seu
poble per aquesta qüestió. ¿Qui és la
meva mare i qui són els meus germans? I, assenyalant amb la mà els seus
deixebles, digué: aquests són la meva mare i els meus germans. El qui fa la
voluntat del meu Pare del cel, aquest és el meu germà, la meva germana, la meva
mare (Mateu 12,49).
9. Jesús, i
cada deixeble, és com el “mestre de la Llei” que treu del seu cofre joies modernes i antigues. El tresor és "amagat" perquè no està destinat a ser "posseït" en exclusiva sinó a ser "compartit".
MISSATGE.
10. El regne de Déu és com trobar un tresor.
Pertànyer al
Regne del cel és gratificant quan és compartit. Si no és així, vol dir que el nostre cor no és prou generós.
RESPOSTA.
11. Podria semblar que avui dia
ja no hi ha “tresors amagats o perduts”. Avui totes les "riqueses" estan ben controlades.
O, potser no?
Potser les millors riqueses queden sempre fora control? Hi ha
tantes classes de riqueses!
Les
comunitats cristianes d’avui estem formades sobretot per persones madures, amb
llargs anys de fidelitat, amb una vida de generositat a tota prova. ¿No hi
haurà aquí immensos tresors de saviesa humana i cristiana, però que queden "amagats".
Per què?
A causa del clericalisme
de les nostres comunitats, quants “tresors grans” queden “amagats”! Quantes
“perles” no podem irradiar la seva brillantor!
Amb el
clericalisme, el Regne s’ha convertit en una religió
moralista i ritualista, i resulta “desconegut” com a tresor.
12. És cert: descobrir el tresor amagat i la perla més valuosa no depèn nomes de nosaltres. És un do de Déu. Però també depèn de nosaltres. Cal "comprar el camp", i sentir-se'n "amo" per compartir-lo. Saber que tenim ulls per veure-hi i orelles per sentir-hi.
És convenient optar per una actitud activa en la recerca i en el coneixement; exercir la nostra capacitat personal de valorar tresors i perles, i no deixar que això sigui exclusiu dels mossens o dels directors espirituals.
13. Preocupats
per trobar “vocacions clericals”,
deixem perdre una gran quantitat de tresors
amagats en les comunitats cristianes
i en tantes i tantes altres persones.
En les
comunitats, el mossèn no “supleix” la valoració
que pot fer cada persona sobre la qualitat del tresor trobat. Tots som
“buscadors” i tots estem a l’expectativa... I amb la seguretat de que “qui busca, troba” (Mateu 7,8).
PREGUNTES per al diàleg.
1. Comenteu si ser “membres de l’Església” és com si haguéssiu trobat un tresor o és una obligació que pesa?
2. Com “gestionem” el nostre tresor, tant a nivell personal com a nivell comunitari?
3. Quins canvis proposeu en l’Església perquè el tresor de l’Evangeli quedi cada vegada menys “amagat” en les comunitats cristianes i pugui alegrar tothom qui s’hagi fet “buscador”, sigui de la religió que sigui?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada