Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex general).
Casa
(Llar). Jull. Paràboles. Regne
de Déu.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional): Paràbola.
→ Veure també Entrevistes amb
Fid’ho. Diumenge
16. A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Saviesa 12,13,16-19).
Fora de vós,
que vetlleu sobre tothom,
no hi ha cap
Déu a qui hàgiu de convèncer
que la
vostra sentència és justa.
La vostra
força és font de justícia,
i el mateix
domini que teniu sobre tothom
fa que
tracteu amb tota consideració.
Demostreu
només la vostra força
si algú no
creu que ho podeu tot,
o bé quan
humilieu aquells que,
sabent que
sou fort, es mostren arrogants.
Vós, que
disposeu de la força,
sou moderat
en les sentències
i ens
governeu amb tota consideració.
El poder, si
volguéssiu, sempre el teniu a mà.
Obrant així,
heu ensenyat al vostre poble
que els
justos han de ser humans amb tothom,
i heu
omplert d’esperança els vostres fills,
en veure que
doneu l’ocasió de penedir-se
dels pecats.
2ª LECTURA (Romans 8,26-27).
Germans,
és l’Esperit
mateix el qui,
per ajudar
la nostra feblesa,
intercedeix
amb gemecs que no es poden expressar.
Perquè
nosaltres no sabem què hem de demanar,
per pregar
com cal,
però és ell,
l’Esperit, qui es posa en lloc nostre.
I, ni que
els seus gemecs no es puguin expressar,
el qui
penetra l’interior dels cors
sap prou bé
quin és el deler de l’Esperit:
ell
intercedeix a favor del poble sant,
com Déu ho
vol.
EVANGELI. (Mateu 13,24-43).
(En blau allò
que correspon a la versió llarga)
En aquell
temps,
Jesús
proposà a la gent aquesta altra paràbola:
“Amb el
Regne del cel passa com amb un home
que havia
sembrat bona llavor al seu camp,
però a la
nit, mentre tothom dormia,
vingué el
seu enemic,
sembrà jull
enmig del blat, i se n’anà.
Quan el
sembrat hagué crescut i s’espigà,
aparegué
també el jull.
Els mossos
anaren a trobar l’amo i li digueren:
¿No era
bona, la llavor que vau sembrar al vostre camp?
¿Com és,
doncs, que hi ha jull?
Ell els
respongué:
Això ho ha
fet algú que em vol mal.
Els mossos
li digueren:
¿Voleu que
anem a collir-lo?
Ell els diu:
no ho feu pas:
si collíeu
el jull, potser arrencaríeu també el blat.
Deixeu que
creixin junts fins a l’hora de la sega,
i llavors
diré als segadors:
colliu
primer el jull i feu-ne feixos per cremar-lo;
després
colliu el blat i porteu-lo al meu graner”.
Els proposà
encara una altra paràbola:
“Amb el Regne
del cel passa com amb un gra de mostassa
que un home
va sembrar al seu camp:
és la més
petita de totes les llavors,
però, a
mesura que creix,
es fa més
gran que totes les hortalisses
i arriba a
ser com un arbre,
tant que els
ocells hi vam
per ajocar-se
a les seves branques”.
Els digué
també una altra paràbola:
“Amb el Regne
del cel passa com amb el llevat
que una dona
amaga dintre la pasta
de mig sac de
farina,
i espera,
fins que tota ha fermentat”.
Tot això
Jesús ho digué a la gent en paràboles,
i no els deia
res sense paràboles.
així es
complia allò que havia anunciat el profeta:
“Els meus llavis parlaran en paràboles;
exposaré coses que han estat secretes
des de la creació del món”.
Llavors,
deixà la gent i se n’anà a casa.
Els deixebles
anaren a demanar-li que els expliqués
la paràbola
del jull sembrat en el camp.
Ell els
digué:
“El que
sembra la bona llavor és el Fill de l’home.
El camp és el
món.
La bona
llavor són els del Regne.
El jull són
els del Maligne.
l’enemic que
els ha sembrat és el diable.
La sega és la
fi del món;
i els
segadors són els àngels.
Així com
cullen el jull i el cremen,
passarà igual
a la fi del món:
el Fill de
l’home enviarà els seus àngels,
recolliran
del seu Regne tots els escandalosos
i els qui
obren el mal,
i els
llençaran al forn encès:
allà hi haurà
els plors i el cruixir de dents.
Llavors, els
justos en el Regne del seu Pare
resplendiran com el sol.
Qui tingui
orelles, que ho senti”.
LLENGUATGE.
1. Com
diumenge passat, també aquest diumenge ens presenta una versió curta i
una de llarga del fragment de l’evangeli.
També com
diumenge passat, només la versió llarga ens presenta el relat complet i ens
permet copsar el seu missatge més directe.
En la versió
llarga s’hi poden distingir tres parts. També en aquesta ocasió, la tercera
part és com una repetició de la primera: així s’aconsegueix destacar allò que
queda al centre del relat.
2. Al centre
de la part central hi trobem una paràbola molt curta i sorprenent. Resulta
sorprenent que Jesús compari el Regne del cel amb el llevat que una dona “amaga” dintre una quantitat considerable de
farina.
En la
valoració religioso-popular d’Israel el llevat
és considerat un agent de corrupció. ¿Vol dir-nos, doncs, Jesús, amb aquesta paràbola que ocupa el “centre” del
relat, que el Regne de Déu corromp el
nostre món? Evidentment, no!
Entendre bé
aquesta paràbola seria difícil si no es trobés “envoltada” per una altra
paràbola que ens prepara per entendre-la com cal.
La primera i
la tercera parts del relat ens presenten la paràbola
del jull. Diumenge passat llegíem la paràbola
del sembrador en la qual els oients eren el terreny, bo o no
tant bo, que rebia la bona llavor. En el relat d’avui el “terreny” és el
món sencer. I no hi ha estat sembrada només llavor bona sinó que algú (“l’home enemic”) hi ha sembrat també llavor dolenta (el jull).
3. Així és
el nostre món: amb molta llavor bona,
i també amb llavor dolenta. Què fer?
El propietari del camp rebutja del tot la proposta
dels mossos de “arrencar” el jull, perquè "si collíeu el jull, potser arrencaríeu
també el blat".
Abans de la collita
final ningú no és capaç de separar el jull del blat
perquè les seves arrels estan imbricades. Per això, no es pot arrencar
l’un sense arrencar també l’altre.
4. Ara
entenem la intenció, i fins i tot la ironia, de la paràbola del llevat.
¿La força
del llevat és “corruptora” o “transformadora”?
Hi ha coses que quan “fermenten” es fan malbé; però n’hi ha d’altres que es fan
millors. Per al culte, el pa havia de ser àzim (sense llevat). En canvi, per menjar-lo, la dona hi
posa llevat, i espera que tota la
massa fermenti.
5. Immediatament
abans de la paràbola del llevat hi ha
la paràbola del gra de mostassa.
També és sorprenent; també té la seva ironia.
D’acord amb
les profecies, s’esperava el
restabliment del “Poble de Déu” per obra del Messies, considerat un
“rebrot de Cedre del Líban” (Ezequiel 17,23). Els cedres del Líban eren famosos per la
seva majestuosa grandària.
En canvi
Jesús compara el Regne de Déu no amb un “cedre” sinó amb la “mostassa”,
un arbust que surt de la més petita de
totes les llavors, i que es fa més gros que les hortalisses, sense
arribar a ser mai un “gran arbre”. Als horts hi feia més nosa que servei perquè
no dóna fruits ni rendeix el cent per u com el blat. En realitat: serveix o
destorba?
-Serveix...
Serveix perquè puguin ajocar-s’hi els petits ocellets que es mouen entre els
horts!
Així és el “Regne
de Déu”. Qui ho diria!
Els mateixos
deixebles senten (sentim) la necessitat de que Jesús ho aclareixi una mica i li
demanen una explicació.
MISSATGE.
6. El Regne
de Déu no s’imposa; s’ofereix.
Els seus “ciutadans” convivim amb qui podria semblar-nos que són
“ciutadans del Maligne”; però... ves a saber!
Potser allò
que sembla jull, és una altra classe de blat...
Potser allò
que sembla corrupció, és transformació que millora...
Potser
aquells que semblen inútils,
serveixen per acollir els ocells del
cel...
7. “No els deia res sense paràboles...”.
Perquè les paràboles ens ajuden a “anar entenent”, sense arribar mai a
creure’ns prou savis com per arrencar ningú del camp en què la majoria creixem tan bé com sabem.
RESPOSTA.
8. La resposta
sembla clara: bons són els dogmes, però res tan contrari a l’Evangeli
com el dogmatisme.
Al camp
del món hi ha llavor bona i
llavor dolenta (i en cada un de
nosaltres, també) imbricades entre si.
Destriar el
Bé del Mal; assenyalar qui destrueix
l’Església o la fa avançar; determinar qui són sembrats pel Maligne i qui són sembrats
pel Fill de l’home... no és cosa nostra: està reservat als àngels de Déu a la fi del món quan els “fruits”
seran visibles.
Aquesta és, avui, la terrible tragèdia del nostre món. Els “Poders” s’han dotat
de “lleis” que converteixen en “jull” (en “delinqüents”) als qui valoren les
coses diferentment. I així són “arrencats”. Estan a les presons, als centres de
reclusió, en pateres en ple mare nostrum, en centres
d’internament o en “camps de refugiats”, apartats del "món real".
Lleis que determinen qui és “ciutadà” i qui és “un migrant”; qui és
“turista” i qui és “un il·legal”. Gastem milionades perquè vinguin turistes,
i deixem “sense papers” als qui venen per treballar i ser dels nostres.
Resultat?
Avui el nostre món s’assembla més a un camp on han entrat els senglars que a un
camp de blat preparat per la collita.
9. ¿Qui és
blat i qui és jull? Recordo una frase, sorprenent per qui la deia i pel lloc on
la deia, de José Mª Díez Alegria, jesuïta i professor de la Universitat
Gregoriana de Roma: Karl Marx ha estat l’últim "gran pare de l’església”.
Marx va ser considerat un dels homes-enemic més radicals de l’Església i de la Religió. Però, cent anys després, ningú que conegui l'evolució renovadora que ha tingut l'Església des de la segona meitat del s.XX, pot ignorar que, en bona part, ha estat possible gràcies als "enemics” més grans que ha tingut", com Marx, Freud, Nietzsche, i tants d’altres...
10. Cal
refrenar la nostra tendència a “arrencar”
el mal. Bellament ho diuen uns versos valents d’un científic-poeta actual,
David Jou, en el poema: Déu parla dels àngels: (
No es pot deixar tot en mans dels àngels:
ells voldrien intervenir a cada instant,
corregir contínuament,
interposar-se entre el pit i la bala,
evitar l’accident,
eliminar la malaltia,
imposar la veritat...:
cal creure molt
en l’home per poder aturar els àngels.
Ells prou que m’ho demanen:
es revolten en veure la maldat,
es migren als capçals dels llits dels hospitals,
clamen en el camp de batalla,
s’encenen per cada nen que mor,
s’indignen amb els núvols que no ragen
sobre els camps assedegats...
Cal creure molt
en l’home per poder aturar els àngels:
no tenen prou paciència per consentir l’error,
no tenen prou sang freda per sofrir la llibertat,
no són prou forts per morir amb prou esperança,
no comprenen un Messies mort en creu;
m’exhorten a mostrar-me amb majestat irrefutable
sense veure com seria irresistible
aquest excés de fulgurant realitat
per a uns ulls que no han passat
per l’aigua fresca de la mort.
I em costa contenir-los;
de vegades jo mateix els enviaria a posar ordre:
m’ho demanen els seus aürts anhelants,
el seu panteix impacient,
els seus precs desesperats i freturosos;
m’ho demanen els humans
en els renecs i en les pregàries,
però m’esglaia
el seu món d’autòmats infal·libles,
de joguines reverents,
de mecanismes impecables,
d’amors obligatoris.
Oh, sí: cal creure molt en
l’home
(més del que
ells creuen en mi)
per poder aturar
els àngels.
Potser m’he equivocat.
(El ressaltat és meu).
PREGUNTES per al diàleg.
1. Si,
segons demostra la Història, els enemics
han fet tant de bé a l’Església, com en serà de gran el bé que podem fer-li els
amics! ¿Com a grup o comunitat, quin
bé, us sembla, podríeu fer a l’Església actual?
2. Us ha
passat alguna vegada que una cosa que us pensàveu que era “jull” va resultar
ser “blat”, o al revés?
3.
L’Església que somnieu per al futur, s’assembla més als Cedres del Líban o a la Mostassa
del horts? O us agradaria combinar les dues coses?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada