A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Actes 2,1-11). (Anys A,B,C)
Durant la
celebració de la diada de la Pentecosta
es
trobaven tots junts en un mateix lloc quan, de sobte,
se sentí
venir del cel un so
com si es
girés una ventada violenta,
i omplí
tota la casa on es trobaven asseguts.
Llavors se’ls aparegueren com unes llengües de foc
Llavors se’ls aparegueren com unes llengües de foc
que es
distribuïren i es posaren sobre cadascun d’ells.
Tots
quedaren plens de l’Esperit Sant
i
començaren a expressar-se en diversos llenguatges,
tal com
l’Esperit els concedia de parlar.
Residien a Jerusalem jueus piadosos
provinents
de totes les nacionalitats que hi ha sota el cel.
Quan se
sentí aquell so,
la gent
hi anà i quedaren desconcertats,
perquè
cadascú els sentia parlar en la seva pròpia llengua.
Estranyats
i fora de si deien:
«No són
galileus, tots aquests que parlen?
Doncs,
com és que cadascun de nosaltres
els
sentim en la nostra llengua materna?
Entre
nosaltres hi ha parts, medes i elamites,
hi ha
residents a Mesopotàmia,
al país
dels jueus i a Capadòcia,
al Pont i
a l’Àsia, a Frígia i a Pamfília, a Egipte
i a les
regions de Líbia, tocant a Cirena,
hi ha
forasters de Roma,
hi ha
jueus i prosèlits,
hi ha
cretencs i àrabs,
però tots
nosaltres els sentim proclamar les grandeses de Déu
en les
nostres pròpies llengües.»
2ª LECTURA (1Corintis
12,3b-7,12-13).
Germans,
ningú no pot confessar que Jesús és el Senyor
si no és
per un do de l’Esperit Sant.
Els dons
que rebem són diversos,
però
l’Esperit que els distribueix és un de sol.
Són
diversos els serveis
però és
un de sol el Senyor a qui servim.
Són
diversos els miracles,
però tots
són obra d’un sol Déu
que els
fa valent-se de cadascun de nosaltres.
Les
manifestacions de l’Esperit distribuïdes a cadascú
són en bé
de tots.
Perquè el Crist és com el cos humà:
Perquè el Crist és com el cos humà:
és un,
encara que tingui molts membres,
ja que
tots els membres, ni que siguin molts,
formen un
sol cos.
Tots
nosaltres, jueus o grecs, esclaus o lliures,
hem estat
batejats en un sol Esperit per formar un sol cos,
i a tots
ens ha estat donat com a beguda el mateix Esperit.
EVANGELI. (Joan
14,15-16.23b-26).
En aquell
temps Jesús digué als seus deixebles:
«Si
m’estimeu, guardareu els meus manaments;
jo
pregaré el Pare, que us donarà un altre Defensor,
l’Esperit
de la veritat,
perquè es
quedi amb vosaltres per sempre.
»Qui m’estima farà cas del que jo dic;
»Qui m’estima farà cas del que jo dic;
el meu
Pare l’estimarà
i vindrem
a viure amb ell.
Els qui
no m’estimen no fan cas de les meves paraules,
que no
són meves, sinó del Pare que m’ha enviat.
Us he dit
tot això mentre era amb vosaltres,
però el
Defensor,
l’Esperit
Sant que el Pare enviarà en nom meu,
us farà
recordar tot el que us he dit
i us ho
farà entendre.»
B.
LLENGUATGE.
NOTA:
Aquest diumenge, juntament amb el de
l’Ascensió, no té com a nucli inspirador un relat o text dels Evangelis sinó de Fets dels Apòstols. Però, com que la lectura de l’Evangeli sempre
és central en les trobades del diumenge, el llenguatge
d’avui serà sobre les dues Lectures.
(Podeu trobar altres apunts
a any a (evangeli diferent);
any b (evangeli diferent), i també diumenge 6.C de pasqua).
any b (evangeli diferent), i també diumenge 6.C de pasqua).
a) Sobre Fets dels Apòstols.
1. El llibre dels Fets (o Actes) dels Apòstols ens presenta la vinguda de l’esperit sant dintre el marc
de la festa jueva de Pentecosta,
(d’una manera semblant a com els Evangelis ens presenten la mort-resurrecciosa de Jesús dintre el
marc de la festa jueva de Pasqua).
Això vol dir que el relat que hem
llegit no és la crònica
d’un fet objectiu sinó un relat
simbòlic que aprofita el significat d’aquesta festa. És a dir: la festa
jueva de la Pentecosta és utilitzada
com a llenguatge; un llenguatge que
era ben conegut per la gent de llavors. Amb aquest llenguatge se’ns vol ajudar a entendre millor l’obra de Jesús.
2. La festa de la Pentecosta era la festa dels
fruits o de la recol·lecció.
Els jueus hi celebren també la recepció de la
llei (Aliança) que els
constitueix en “Poble de Déu”. St. Lluc vol fer-nos adonar que la recepció de
l’Esperit Sant és l’autèntic i definitiu “fruit” de l’Obra de Jesús. O dit d’una altra manera: la vida de Jesús no s’ha d’entendre només com una experiència purament
individual seva sinó com una experiència que es “projecta” sobre tota la
Humanitat, constituint-la en el “Poble de Déu” definitiu.
3. “Pentecosta”
significa “50”.
En el llenguatge popular, els números estan carregats de simbolisme. “50” manifesta un nou
començament, aquell que segueix a una plenitud
ja adquirida. És una cosa semblant a allò que passa amb el fruits:
quan arriben a la maduresa, recomencen
com a “llavors”.
El número “50” suggereix la continuació de la plenitud expressada amb el número “7”. 7x7=49: és la plenitud. Després ve el “50”, que torna a començar des de
la plenitud. A Israel, cada 50
anys es celebrava l’Any jubilar, que era
un any de renovació (Levític,
25,10).
Segons el relat de fets
dels apòstols, Israel, com a “Poble
Elegit”, arriba a la seva plenitud
en Jesucrist. Amb la Nova Pentecosta recomença
el “Poble Elegit”, ara ja universal
i definitiu.
4. La universalitat
és una característica destacada d’aquest nou Poble. Ve indicada també pel
simbolisme de les llengües. “Residien a Jerusalem jueus piadosos provinents
de totes les nacions que hi ha sota el cel”. Amb la recepció de
l’Esperit Sant “tots s’entenen”. Això
anul·la allò que la humanitat havia experimentat quan els homes, en el
seu afany de “ser com déus”, volien construir una torre “que arribés fins al cel”. (Relat de la Torre de Babel →Gènesi
11,5. També →Gènesi
3,5). La “Torre” simbolitza “Poder”; i el Poder no serveix per
“entendre’s”. La Torre de Babel és un
relat mític per expressar l’origen de
les desavinences entre els humans, simbolitzades en la diversitat de les llengües. Com que no s’entenien, es van dispersar.
5. La nova Pentecosta
capgira aquesta situació. Congrega tothom.
Les llengües es posen sobre cada
persona de la nova comunitat. Són llengües
vives, de foc. Gràcies a aquestes llengües
tothom s’entenia, i sentia “proclamar
en les nostres pròpies llengües les grandeses de Déu”. Allò que impedia entendre’s no era la
varietat de llengües sinó la recerca del Poder (“Torre”). Si l’Esperit ens obre
a l’Amor, la varietat de llengües no impedeix entendre’s, sinó que mostra l’extraordinària riquesa que aporten
les diferències.
b) Sobre l’Evangeli.
6. Un
altre Defensor...
Si, en
període escolar, passeu pels carrers de les nostres ciutats al voltant de les 9
del matí, veureu molts pares o avis acompanyant els nens fins a l’entrada
d’escola. La ciutat actual ha esdevingut per als nostres infants una mica
perillosa. Acompanyar-los comporta també defensar-los dels perills.
Però tot
allò que es fa amb els nens té una altra finalitat: que es vagin fent adults,
la qual cosa comporta la capacitat de protegir-se
per si mateixos dels perills habituals. L’acompanyament, l’educació, el
creixement propi de la vida que els hem donat... tot porta a que
progressivament vagin experimentant un altre “defensor”, el definitiu, que ja
no està fora d’ells sinó que és com una força interior que ha anat creixent dintre seu.
7. Jesús
parla als seus deixebles d’un altre
defensor. Ell ha estat defensor
per als temps inicials, mentre som espiritualment “nens”. Però és propi de
tota vida créixer i madurar, com es fa evident en els arbres fruiters. Un arbre
fruiter guarda, fa créixer i defensa
els seus fruits, fins que, ja madurs, s’han convertit en llavors.
Quan ja són llavors, els deixa anar
perquè puguin esplaiar la seva maduresa en noves vides. Semblantment els deixebles, ara que ja han assumit les paraules i el missatge de Jesús, poden descobrir que tenen un altre defensor, el definitiu. No és algú que
els acompanya des de fora sinó que és una força que actua des de
dintre d’ells mateixos. És la mateixa força
o esperit que han vist i comprovat en
Jesús.
C. MISSATGE.
8. En
llenguatge actual, la festa de la pentecosta
és la festa de la adultesa en la
vida cristiana. La comunitat adulta,
composta bàsicament de persones cristianament adultes,
no està vinculada per la dependència d’un líder sinó per la maduresa dels seus
membres i per la llibertat que això comporta. I sobretot està vinculada per
aquell amor lliure i creatiu de què és capaç tot home en la mesura que acull la
seva pròpia llibertat.
D:
RESPOSTA.
9. Així
com a vegades hi ha pares que s’empenyen en continuar acompanyant el seu fill quan aquest ja no ho vol ni ho necessita,
també veiem que en la nostra Església, des de fa molt temps, es manté un marc infantil per a les
comunitats eclesials.
La
terrible anorèxia espiritual de
moltes de les nostres comunitats, considerades incapaces de ser adultes
sense la presència d’un pastor que
les guiï, ens urgeix a creure una mica més en l’Esperit Sant difós en els nostres cors (2
Corintis 1,22).
Però un
persona esdevé adulta no pas perquè els seus pares li ho concedeixin,
sinó perquè la vida mateixa, i la seva resposta a la vida, la fan adulta.
I es manté adulta encara que no li ho reconeguin.
Fins quan
ens tindrem per menors d’edat essent adults? Fins quan esperarem rebre com un
“favor” allò que ja posseïm per maduresa?
L’anomenada
crisi de vocacions sacerdotals, no
podria ser una invitació de l’Esperit a reconèixer d’una vegada l’adultesa
de les nostres comunitats?
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Teniu
por a ser adults en l’Església?
2. Fent
un esforç de reflexió espiritual,
imagineu en concret què comportaria, per a la vostra comunitat
(parròquia, grup, moviment...), ser adults
en la fe?
3. En la
Pentecosta original, tothom parlava i
tots s’entenien. Una cosa realment molt difícil!!! Però, és millor només callar
i escoltar?
(Del Vocabulari de la Bíblia
Catalana Interconfessional: Esperit. Pentecosta.
Veure
també: - Tertúlia en espiral.
Nota. El blog de les parròquies de Sant Feliu de Guíxols ja no funciona. Intentarem refer-ne un de nou.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada