A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (1 Reis 19,16b.19-21).
En aquell
temps, el Senyor digué a Elies:
«Ungeix
Eliseu, fill de Safat, d’Abel-Mehulà,
perquè
sigui el teu successor com a profeta.»
Elies se
n’anà, i trobà Eliseu, fill de Safat,
que
llaurava amb dotze parelles de bous.
Ell
mateix guiava la dotzena parella.
Elies va
fer com si passés de llarg
i li tirà
a sobre el seu mantell de profeta.
Eliseu
deixà els bous, corregué darrere Elies i li digué:
«Vaig a
besar el pare i la mare i vindré amb tu.»
Elies li
digué:
«Vés,
torna a casa teva. Què t’he fet jo per impedir-t’ho?»
Ell se’n
tornà, prengué la parella de bous, els matà,
va coure
la carn amb la fusta dels arreus,
convidà
la gent i se’ls van menjar.
Després
se n’anà amb Elies i era el seu ajudant.
2ª LECTURA (Gàlates
5,1.13-18).
Germans,
Crist ens
ha alliberat de l’esclavatge
i vol que
siguem lliures.
Mantingueu-vos
així.
No us
sotmeteu altra vegada al jou de l’esclavatge.
Vosaltres,
germans, heu estat cridats a ser lliures.
Mireu
només de no convertir la llibertat
en un
pretext per fer el vostre propi gust.
Si us
estimeu, poseu-vos al servei els uns dels altres.
Perquè la
Llei es troba tota en un sol precepte:
«Estima
els altres com a tu mateix.»
Però si
us mossegueu i us devoreu mútuament,
penseu
que acabareu destruint-vos.
Ara,
doncs, us dic:
Deixeu-vos
guiar per l’Esperit,
i no
satisfeu els capricis de la carn.
Perquè la
carn es deleix contra l’Esperit
i
l’Esperit contra la carn.
Esperit i
carn lluiten l’un contra l’altre,
per no
deixar-vos fer allò que voldríeu.
Si us
deixeu conduir per l’Esperit, no esteu subjectes a la Llei.
EVANGELI. (Lluc 9,51-62).
Quan
s’acostaven els dies
en què
Jesús havia de ser endut al cel,
també ell resolgué decididament d’encaminar-se a Jerusalem.
Envià
alguns que s’avancessin, i ells, tot fent camí,
entraren
en un poblet de samaritans per buscar-hi allotjament.
Però la
gent no el volgué rebre,
perquè
s’encaminava a Jerusalem.
En veure
això, els seus deixebles Jaume i Joan li digueren:
«Senyor,
voleu que manem que baixi foc del cel i els consumeixi?»
Però
Jesús es girà i els renyà.
I se
n’anaren a un altre poblet.
Mentre feien camí algú li digué:
«Us
seguiré pertot arreu on anireu.»
Jesús li
respongué:
«Les
guineus tenen caus, i els ocells, nius,
però el
Fill de l’home no té on reposar el cap.»
A un altre, Jesús li digué: «Vine amb mi.»
Ell li
contestà:
«Senyor,
permeteu-me primer d’anar-me’n a casa,
fins que
hauré enterrat el meu pare.»
Jesús li
diu: «Deixa que els morts enterrin els seus morts,
i tu vés
a anunciar el regne de Déu.»
Un altre digué a Jesús: «Vinc amb vós, Senyor,
però
permeteu-me primer que digui adéu als de casa meva.»
Jesús li
respongué:
«Ningú
que mira enrere quan ja té la mà a l’arada
no és
apte per al regne de Déu.»
B.
LLENGUATGE.
1.
L’Evangeli d’avui és dens: amb poques paraules diu moltes coses. Després dels relats sobre la identitat de Jesús, l’evangelista comença una nova i llarga
sèrie de relats sobre el camí de jesús, o potser millor, sobre el
seguiment a Jesús.
El tema
del seguiment ja havia sortir en els relats sobre la Identitat, com vam veure
diumenge passat (Any 2016). Recordem que llegíem: “Si algú vol venir amb mi, que es negui ell mateix...” (Lluc
9,23). Però en aquesta nova secció, el seguiment
de Jesús va resseguint pas a pas el camí
que farà fins al moment en què serà
endut al cel (Actes
1,9) sostret a la visió dels deixebles. Aquests, però, ja han rebut
la promesa de que, dintre pocs dies,
seran batejats amb el mateix Esperit Sant
que Jesús havia rebut (Actes
1,5).
Aquestes
dues seccions (Identitat i Camí) es complementen i s’expliciten
mútuament, ja que, de fet, la identitat de Jesús inclou la de ser caminant, i model de caminants.
2. És
solemne la manera com Lluc inicia aquesta nova secció: “Quan s’acostaven els dies en què Jesús havia de ser endut al cel, també ell resolgué decididament d’encaminar-se a
Jerusalem”. La traducció del Missal no inclou un detall important del text
original: “també ell” (aquí posat en negreta). Aquest “també ell” posa el camí de Jesús en continuïtat amb el camí dels profetes i amb l’Èxode del Poble elegit per a la
Llibertat. Però Jerusalem, com a centre religiós, havia deixat de ser
“terra de Llibertat” i s’havia convertit en “font d’Esclavitud”. Els profetes hi eren enviats per denunciar i
corregir aquesta corrupció. També Jesús s’encamina a Jerusalem per
enfrontar-se a la corrupció i corregir-la. Però hi ha una novetat important: el
camí de Jesús, que acaba a Jerusalem,
com la resta de profetes, fa visible que és precisament la vida donada
allò que constitueix el nucli de la plena Llibertat. Com la resta de profetes,
Jesús morirà a Jerusalem. Però la seva manera de morir farà visible que, per
als humans, “donar la vida” significa ressuscitar. L’àmbit de
llibertat que marca el final de l’Èxode no és “Jerusalem” sinó Vida
plenament donada i acollida.
Evidentment, això dóna significat a l’anada a Jerusalem.
Evidentment, això dóna significat a l’anada a Jerusalem.
3. ..en
un poble de samaritans...
Per anar
de Galilea a Jerusalem, Jesús passa per Samaria. Els deixebles que preparen l’acolliment ho han fet malament: han
presentat Jesús com el Messies que
pujava a Jerusalem per ser-hi proclamat rei; un rei que dominaria sobre tothom,
i especialment sobre els Samaritans,
als quals els Jueus consideraven rebels
i corromputs. Lògicament, si era
així, els Samaritans no podien rebre’l. Jesús, però, va renyar
fortament els deixebles per amenaces impertinents, i se’n va anar a un altre
lloc on els deixebles no havien embolicat
la troca.
4.
Sabudes les intencions de Jesús, els
Samaritans, no solament no el rebutgen, sinó que alguns s’hi apunten.
Lluc ho resumeix en tres exemples. A partir d’aquests casos concrets, Jesús va
ensenyant què vol dir seguir-lo.
Sota la idea suggerent del “camí”, Lluc exposa condicions, dificultats, avenços
i retrocessos dels humans en el nostre camí
per arribar a ser allò a què Déu ens crida.
5. Us
seguiré arreu...
“Us seguiré pertot arreu on
anireu”, diu el
primer. Però haurà d’aprendre que Jesús “no va a cap lloc”. El seu camí no és per anar a un lloc on instal·lar-se: ni a Jerusalem,
ni al Tabor (Lluc
9,33), ni al Calvari, ni al sepulcre... El seu camí cap al Pare no consisteix en arribar a un terme, sinó a
una nova manera de ser. El “Pare” no és un final sinó l’inici.
Acostar-se al Pare és transformar-se de “caminants” en “camí” (Joan
14,6). Passa una cosa semblant a l’aigua dels rius. Potser es pugui dir que
els rius van cap a la mar; però la
major part de l’aigua que forma els
rius es transforma en verdor de vida dins les arbredes i cultius de les
ribes.
6. Deixa
que els morts...
Resulta
xocant i escandalosa la sentència de
Jesús: “Deixa que els morts enterrin els
seus morts”. Enterrar els morts
és un acte de pietat molt important pels Jueus i per tothom, especialment en
les Cultures mediterrànies. Però Jesús ho veu diferentment. Amb aquesta
sentència sorprenent, Jesús deixa clar que allò realment decisiu és la vida. Diríem que Jesús no hi creu en la mort entesa com a pèrdua de la vida. Per
Ell, la mort és important com a
“moment de la vida”. És com si digués: “Deixa que s’ocupin de la mort els que hi creuen; però tu, ocupa’t de la vida
i de que arribi a la seva Plenitud.
7. Qui
mira enrere...
Per
seguir el camí de Jesús, no cal acomiadar-se de ningú perquè és un camí que no ens separa de ningú; al contrari: ens porta cap a tothom. Voler dir adéu als de casa és no haver entès res
de res. Aquest camí no ens separa
dels de casa sinó que fa que tothom
sigui de casa.
L’exemple
de l’arada és molt gràfic, encara que per a molts, avui dia, resultarà
desconegut. Avui, entre nosaltres, es llaura amb tractor; però quan es llaurava
amb bous o cavall, per llaurar bé no es podia mirar enrere. Era necessària una sintonia total entre el llaurador
i la bèstia que estirava l’arada.
Posar la mà a l’arada comporta decisió, atenció i
perícia per aprofitar i conduir bé la gran força bruta de la bèstia que estira.
Igualment, seguir Jesús demana
perícia i atenció per conduir cap a la construcció del Regne la gran força del
curs dels esdeveniments.
C.
MISSATGE.
8. El missatge de l’Evangeli d’avui pot ser
múltiple segons el punt concret que vulguem tenir en compte. Si hi busquem un missatge global, potser podria ser
aquest: Viure és fer camí cap els altres i construir la Comunió.
S’assemblaria a aquells taxis que circulen per una gran ciutat sense anar
enlloc, però amb una indicació ben visible que diu “lliure”. Només així són aptes per al servei.
D:
RESPOSTA.
9. Posar
el cartell de “lliure” a la nostra
vida, i anar-nos alliberant realment de tot allò que ens impedeixi de ser-ho.
Per poder
ser realment lliures haurem de dir
molts “No”. Pot semblar una contradicció ja que hem de ser lliures
precisament per poder dir “Sí”. Cal aprendre a discernir. Hem creat una forma
de vida que ens envaeix i ens estira per tots costats. Els “compromisos” ens
poden bloquejar. No tenim altre remei que dir “No” a moltes coses si volem
mantenir la capacitat de dir “Sí” a aquells serveis que honradament
considerem que són els que se’ns demanen i podem fer.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Jaume
i Joan, convençuts que Jesús mereix ser acollit per tothom, s’enfaden contra
els Samaritans que el rebutgen, i proposen fer baixar foc del cel i els consumeixi. ¿Hi ha també reaccions semblants,
avui, entre nosaltres?
2. A la
segona Lectura d’avui, St. Pau ens diu: “Mireu
només de no convertir la llibertat en un pretext per fer el vostre propi gust”.
Com ho interpreteu?
3. Com
els Profetes, també Jesús va a Jerusalem per enfrontar-se a l’Estructura
religiosa esdevinguda opressiva. ¿Heu experimentat mai la Religió com una font
d’esclavitud? Us n’ha alliberat, el missatge de Jesús?
VOCABULARI.
(Del Vocabulari de la Bíblia
Catalana Interconfessional: Jerusalem. Samaria. Samaritans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada