diumenge, 30 de juny del 2019

Diumenge 14 de durant l’any C.


A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Isaïes 66,10-14c).
Alegreu-vos amb Jerusalem,

feu festa, tots els qui l’estimeu.
Estigueu contents amb ella
tots els qui portàveu dol per ella;
sereu alletats amb l’abundància del seu consol
i xuclareu les delícies de la seva llet.
Això diu el Senyor:
«Jo decantaré cap a ella, com un riu, la pau i el benestar,
la riquesa de les nacions, com un torrent desbordant.
Els teus nodrissons seran portats al braç
i amanyagats sobre els genolls.
Com una mare consola el seu fill,
jo també us consolaré: a Jerusalem sereu consolats.
Quan ho veureu, el vostre cor bategarà de goig
i reviuran com l’herba els vostres ossos.»
La mà del Senyor es farà conèixer als seus servents.

2ª LECTURA (Gàlates 6,14-18).
Germans,
Déu me’n guard de gloriar-me en res
que no sigui la creu de nostre Senyor Jesucrist.
En ella és com si el món fos crucificat per a mi i jo per al món.
Ni la circumcisió ni la incircumcisió no tenen cap valor.
L’únic que val és que hàgim estat creats de nou.
Que la pau i la misericòrdia de Déu
reposin sobre tots els qui mantenen aquest criteri
i sobre l’Israel de Déu.
A part d’això, que ningú no m’amoïni,
perquè jo porto en el meu cos les marques distintives de Jesús.
Germans,
que la gràcia de nostre Senyor Jesucrist sigui amb el vostre esperit.
Amén.

EVANGELI. (Lluc 10,1-12.17-29).
NOTA.
En blau, allò que correspon a la versió llarga.

En aquell temps,
el Senyor en designà encara setanta-dos,
i els envià que s’avancessin de dos en dos cap
a cada poble i a cada lloc on ell mateix havia d’anar.
Els deia: «Hi ha molt a segar i pocs segadors:
demaneu a l’amo dels sembrats que enviï homes a segar-los.
Aneu.
Us envio com anyells enmig de llops.
No porteu bossa, ni sarró, ni calçat,
no us atureu a saludar ningú pel camí.
Quan entreu en una casa digueu primer:
Pau en aquesta casa.
Si hi viu un home de pau,
la pau que li desitgeu reposarà en ell;
si no, retornarà a vosaltres.
Quedeu-vos en aquella casa
i compartiu allò que tinguin per menjar i beure:
els treballadors bé es mereixen el seu jornal.
No aneu de casa en casa.
Si en un poble us reben bé,
mengeu el que us posin a taula,
cureu els malalts que hi hagi
i digueu a la gent d’aquell lloc:
El regne de Déu és a prop vostre.
Però si en un poble no us volen rebre,
sortiu als carrers i digueu:
Fins la pols d’aquest poble que se’ns ha posat als peus,
us la deixem.
Però sapigueu això: El regne de Déu és a prop.

Us asseguro que quan vingui el gran dia,
la sort de Sodoma serà més suportable que la d’aquell poble.»

Els setanta-dos tornaren tots contents i deien:
«Senyor, fins els dimonis se’ns sotmeten pel poder del vostre nom.»
Jesús els digué:
«Sí, jo veia Satanàs que queia del cel com un llamp.
Us he donat poder de trepitjar les serps i els escorpins
i totes les forces de l’enemic:
res no us podrà fer mal.
Però no us alegreu que els esperits se sotmetin a vosaltres;
alegreu-vos que els vostres noms estiguin escrits en el cel.»


B. LLENGUATGE.

1. Uns altres setanta-dos...
Sorprèn, en els Evangelis, la poca sintonia dels Dotze amb Jesús. Però es tracta d’una “estratègia” dels Evangelistes per posar de relleu la resistència a ser “servidors d’Universalitat”. Tendim a entendre l’elecció no tant com un servei a tothom sinó com un privilegi personal o del propi grup.
 
En contrast amb els Dotze, l’evangeli d’avui mostra la sintonia dels Setanta-dos. El significat de “Setanta-dos” (o Setanta, segons algunes versions) és interpretat diferentment entre els comentaristes, però tots coincideixen en que és una manera d’indicar la universalització del "Poble" elegit per Déu. Si fins ara, en el llenguatge bíblic, només Israel era el Poble elegit, Jesús posa de manifest que aquesta elecció s’estén a tots els Pobles. No es tracta pròpiament d’un canvi sinó d’un acompliment, ja que l’elecció d’Israel era precisament com a primícia i garantia de l’elecció de Déu a favor de tots els Pobles.

2. Si Dotze és la xifra d’Israel, Setanta-dos (o Setanta) és la xifra de la totalitat dels Pobles. També ells son “enviats” com a representants de tots els Pobles, amb les seves Cultures, Religions i peculiaritats.
El resultat de la “missió” dels Setanta-dos provoca en Jesús un esclat d’entusiasme, que l’Evangelista transcriu a continuació del fragment llegit avui: “En aquell mateix moment, Jesús, ple de la joia de l'Esperit Sant, digué: T’enalteixo, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills tot això que has amagat als savis i entesos. Sí, Pare, així t'ha plagut de fer-ho” (Lluc 10,21).
L’èxit de la missió dels Setanta-dos anuncia la “victòria” del Regne de Déu sobre el regne de Satanàs (del Poder). “Jo veia Satanàs que queia del cel com un llamp”.

3. Hi ha molt a segar i pocs segadors...
Cal entendre aquesta afirmació en coherència amb el que s’ha dit anteriorment: “...en designà encara setanta-dos i els envià...”. Ja no és només el “sembrat” constituït pel Poble d’Israel que està a punt per ser recollit, sinó que ara ja són tots els Pobles que estan “madurs” per a una collita abundant; i cal demanar a l’Amo dels sembrats que hi enviï més segadors perquè no es perdi la collita. 
 
Els Setanta-dos que ara envia Jesús responen a aquesta nova situació d’abundància. Ja no cal “formar part del grup reduït dels Dotze”. La invitació ara és universal. “Vingui a nosaltres el vostre Regne”; un Regne que ja no es diferencia de la Humanitat sinó que és la Humanitat mateixa en la mesura que acull el missatge plenament humanitzador de Jesús. “Us envio com anyells enmig de llops”: compartiu, cureu malalts, anuncieu la Bona Nova del nou Regne.

4. Lluc descriu com una experiència pròpia de Jesús la sorprenent experiència que havien fet les primeres comunitats cristianes: la bona acollida que havien tingut entre els pagans, en contrast amb la mala acollida en terra d’Israel. “Ai de tu, Corazín! Ai de tu, Betsaida! Si a Tir i a Sidó s'haguessin fet els miracles que vosaltres heu vist, ja fa temps que, en senyal de penediment, s'haurien assegut a la cendra, s'haurien posat vestits de sac i s'haurien convertit” (Lluc 10,13) (Fragment que la Lectura del Missal no recull).

5. ...com anyells enmig de llops...
Semblants a llops, eren imaginats els Pagans vistos des del redós del Poble Elegit; però, un cop els anyells s’han trobat entre ells, han pogut comprovar que no eren tan dolents com se suposava. Fins i tot hi van ser millor acollits que entre els propis. “Els setanta-dos tornaren tots contents”.

6. No saludeu ningú pel camí...
No es tracta d’anar d’esquerps pels camins de la vida (encara que aquí tampoc no es condemna als qui no saben anar d’altra manera...). Segurament, aquestes paraules volen significar que no s’ha de perdre temps intentant convèncer amb moltes explicacions i atencions, com fan els comerciants que busquen clients, o els predicadors que busquen fidels. Es tracta d’un missatge alliberador. Si hi ha algú que el vulgui, que l’agafi. Si no, “tornarà a vosaltres” per continuar enunciant-lo. La finalitat de la missió no és obtenir seguidors sinó oferir la Pau (la Llibertat), i que la prengui qui la desitja i la valora.

7. ...pel poder del vostre nom.
En els pastorets, sol haver-hi una escena en què un dels dos pastors segrestats pels dimonis esternuda per la pudor del sofre de l'infern, i l’altre pastor espontàniament diu “Jesús!”... i tots els dimonis cauen per terra!
Segurament els Setanta-dos del relat d’avui no venien d’uns pastorets, però sí que van comprovar que “fins els dimonis se’ns sotmeten pel poder del vostre nom”.
Jesús és el fill de l’Home; és a dir: l’Home. No es tracta d’un nom amb poders màgics o sobrenaturals. “Home” és un nom poderós perquè expressa el projecte de Déu. El projecte home. Treballar perquè els Humans siguem més humans ens associa a l'obra de Déu, i ens encomana la seva eficàcia.
 
“No us alegreu que els esperits se sotmetin a vosaltres; alegreu-vos que els vostres noms estiguin escrits en el cel”. És a dir: alegreu-vos de ser comptats com a obra de Déu i col·laboradors seus.
No és una qüestió de vencedors i vençuts. L’única cosa vençuda és el “regne deshumanitzador” del Domini, de l’Alienació (sobretot de la religiosa), de la Divisió entre els vivents.
 

C. MISSATGE.

8. Els humans, encara que puguem semblar llops, quan som vistos des de la pleta del ramat, no som tan dolents. Podem ser acollidors amb les ovelles que es presenten desarmades, sense prejudicis, confiades. “No porteu bossa, ni sarró, ni calçat”. “Res no us podrà fer mal”, perquè s’intenta derrotar un enemic armat, però no algú que se’ns acosta per servir-nos amb amor.


D: RESPOSTA.

9. Durant segles, Església i la Societat han format com un matrimoni sòlid; sòlid sobretot per la incapacitat de la Societat d’emancipar-se de la tutela eclesiàstica. Però aquesta tutela s’havia anat fent més pesada i absorbent fins a provocar la ruptura amb diferents sectors de la Societat.
Ara, aquesta Societat emancipada (laica) fa por a alguns cristians, i n’hi ha que ho expressen amb actituds de condemna envers el món.
Sembla una actitud equivocada. Cal no convertir l’Església en un refugi enfront del Món. Som Món. I en aquest Món ens sentim enviats a ser llevat, petita llavor, llum, sal... Som “església” per fer Món, un Món de tots i per a tots.
 
Ser segadors no vol pas dir espoliar els sembrats, ni buscar clients. Vol dir adonar-se de la bondat de la collita, i ajudar entre tots a que no quedi ningú sense gaudir-ne. 
 

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. Com està present l’horitzó món en el vostre treball de cada dia?

2. Al nostre món (país, ciutat, barri...) hi ha coses que van malament. Intenteu protegir-vos-en, o ajudeu a arreglar-les?

3. Si examineu la vostra vida, segurament us sentireu d’alguna manera elegits. Ho viviu com un privilegi personal o com un servei a tothom?


VOCABULARI.  ( > Índex general)

Camí.   Casa.   Menjar...Beguda.   Pau.   Regne de Déu.   Satanàs. 

(Del Vocabulari de la Bíblia Catalana Interconfessional: Satanàs.   Sodoma.

Veure també: Tertúlia en espiral.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada