A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Habacuc 1,2-3.2,2-4).
Fins quan, Senyor, demanaré auxili i no m’escoltareu,
cridaré: «Violència», i no em salvareu?
Per què deixeu que vegi aquestes calamitats
i contempli tantes penes?
Tinc davant els ulls devastacions i violències;
hi ha baralles i s’aixequen discòrdies.
El Senyor em respongué:
«Escriu una visió, grava-la sobre tauletes d’argila,
que es puguin llegir corrents.
És una visió per a un moment determinat,
que aspira al seu terme, i no fallarà.
Espera-la, si es retardava;
segur que vindrà, no serà ajornada.
»L’home d’esperit orgullós se sentirà insegur,
però el just viurà perquè ha cregut.»
2ª LECTURA (2ª de Timoteu 1,6-8.13-14).
Estimat,
et recomano que procuris revifar la flama del do de Déu
que portes en virtut de la imposició de les meves mans.
L’Esperit que Déu ens ha donat no és de covardia,
sinó de fermesa, d’amor i de seny.
Per tant,
no t’avergonyeixis ni del testimoni
que donà el nostre Senyor
ni de mi, que estic empresonat per ell;
tot el que has de sofrir juntament amb l’obra de l’evangeli,
suporta-ho amb la fortalesa que Déu ens dóna.
Tingues com a norma la doctrina sana
que has escoltat dels meus llavis,
i viu en la fe i en l’amor de Jesucrist.
El tresor que t’ha estat confiat és valuós.
Guarda’l amb la força de l’Esperit Sant que viu en nosaltres.
EVANGELI. (Lluc 17,5-10).
NOTA.
Copio en blau les paraules de Jesús que, en el text evangèlic, precedeixen
immediatament la Lectura d’avui, i que el Missal no ens ofereix. Penso que
poden ajudar a entendre millor la “petició” dels apòstols i la resposta de
Jesús.
Jesús digué als seus deixebles:
-Sempre hi haurà algú que en faci caure d’altres en pecat,
però ai del qui els fa caure!
Més li valdria que li lliguessin al coll una roda de molí
i el llancessin al mar,
abans que fes caure un d’aquests petits.
Estigueu alerta!
»Si el teu germà et fa una ofensa, reprèn-lo,
i si se’n penedeix, perdona’l.
I si t’ofèn set vegades al dia
i set vegades torna per dir-te: "Me’n penedeixo",
tu l’has de perdonar.
Llavors
(En aquell temps,)
els apòstols digueren al Senyor:
«Doneu-nos més fe.»
El Senyor els contestà:
«Només que tinguéssiu una fe menuda
com un gra de mostassa,
si dèieu a aquesta morera:
“Arrenca’t de soca-rel i planta’t al mar”,
us obeiria.
»Suposem que algú de vosaltres té un esclau
llaurant o pasturant el ramat.
Quan ell torna del camp,
li dieu mai que entri de seguida i segui a taula?
No li dieu, més aviat, que prepari el sopar,
que estigui a punt de servir-vos mentre mengeu i beveu,
i que ell menjarà i beurà després?
I quan l’esclau ha complert aquestes ordres,
qui ho agraeix?
Igualment vosaltres,
quan haureu complert tot allò que Déu us mana, digueu:
“Som servents sense cap mèrit:
no hem fet altra cosa que complir el nostre deure”.»
B.
LLENGUATGE.
1. “... doneu-nos més fe”.
La resposta sorprenent de Jesús a la petició dels apòstols ens suggereix que aquesta petició no és del tot pertinent. Jesús
els ve a dir que no és pot sumar allà on no hi ha.
2. La petició dels
apòstols em recorda una discussió que, ja fa molt de temps, vaig tenir amb un
alumne. Es tractava d’un alumne que, a més de no estudiar, molestava
contínuament els companys del seu voltant, de manera que aquests tampoc no
podien aprofitar el temps.
Després de repetits avisos, vaig dir-li:
─ Si no canvies d’actitud, no
solament perdràs el curs sinó que t’hauré d’expulsar de classe.
─ La culpa és de vostè. Faci la
classe més divertida...
Em vaig quedar descol·locat. Qualsevol altre alumne que
m’hagués dit allò m’hauria fet replantejar la manera de fer la classe. Però,
tractant-se d’aquell alumne, vaig creure que havia de reaccionar amb
contundència:
─ La meva feina no és
entretenir la gent sinó ajudar a estudiar. I aquest és el teu problema: tu no
vols estudiar, i aprofites la classe per divertir-te empipant la gent.
─ Les classes són molt
avorrides. Si vol que estudiï hauria de fer les classes més divertides.
─ Jo no “vull” que estudiïs.
Altres nois de la teva edat estan treballant en tallers o oficines; i per a mi
tenen el mateix valor que els que estudien. Poder estudiar és un privilegi.
Estàs en una escola, no en un circ. Si estudiessis, ni que fos
només una mica, et donaries compte de la sort que tens. I no et pensis que
faries un favor a algú, estudiant; en tot cas te’l faries a tu mateix. Ningú no
t’ho ha d’agrair. Ets tu qui hauries d’estar agraït a tots els qui t’ho fem
possible.
3. Els apòstols, davant les paraules exigents de Jesús, intenten
retornar-li la pilota: “doneu-nos més fe”. Si reben més fe, seran més capaços de complir el que Jesús els diu.
Però Jesús no accepta l’excusa. És cert que sense el do de la fe
no és possible seguir el camí de Jesús,
com per a molts estudiants seria difícil aprendre
sense un professor. Però, així com no falta professor a les classes, tampoc no
manca el do de la fe a ningú. El que
passa és que, de la mateixa manera que un professor només resulta profitós si
hi ha una actitud positiva en l’estudiant, també el do de la fe només resulta operant si hi ha una actitud adequada
en l’apòstol.
Quina ha de ser aquesta actitud?
4. Jesús ha parlat als deixebles de la necessitat de no escandalitzar
(“fer caure en pecat) a cap d’aquests
petits, i de saber perdonar sempre.
Això no depèn només de la fe sinó també d’una actitud
realista.
El primer acte de realisme és acceptar que, complint allò que Déu ens mana, no fem
cap favor a Déu sinó a nosaltres mateixos. Ser apòstol no comporta cap classe de superioritat envers ningú, ni
s’ha d’entendre com un favor
fet a Déu, sinó que és primerament un favor a nosaltres mateixos i als humans
globalment. Els manaments de Déu són a favor nostre. Complir-los
significa créixer, madurar i fer-nos capaços de rebre favors més grans. Els dons
de Déu no són pas per crear categories entre nosaltres sinó per aprendre la
comunió que és el nostre primer
bé. “Els qui guarden els seus manaments
estan en Déu, i Déu en ells” (Joan
3:24).
C.
MISSATGE.
5. Perquè el do de la fe
pugui ser operant en nosaltres, cal una actitud realista: el do rebut no
ens fa superiors en res en relació als altres ni ens dóna drets
envers Déu.
6. Això no impedeix que Déu, en la seva bondat, hagi volgut que
els seus dons siguin també mèrit nostre. Passa com amb aquells
pares que diuen al fill: “Si aproves el curs et comprarem la moto”. Això no vol
dir que el fill pugui considerar que, aprovant
el curs, fa un favor als pares de manera que aquests li hauran
de “pagar” amb la moto. No; el favor se’l fa a si mateix. Però els pares, en la
seva bondat, converteixen en mèrit del fill allò que en realitat és un do
que ells li fan. És una manera de fer que el fill senti més seva la moto que li
regalaran. D’una manera semblant, Déu vol que puguem sentir ben nostra la vida que Ell ens dóna, permetent-nos de
merèixer-la. Però seria una
insolència anar amb exigències davant Déu, o amb sentiments de superioritat
davant els altres.
D:
RESPOSTA.
7. Jesús parla als deixebles,
però la petició la hi fan els apòstols.
“Apòstol” significa “enviat”. Tots els deixebles, d’una manera o altra, som apòstols. Qui ha rebut una bona notícia que ho és per a tothom,
està cridat a comunicar-la als altres. I això, que és un do, hem de procurar no
convertir-ho en una excusa per sentir-nos superiors a ningú. El missatge de
Jesús no s’anuncia des de cap forma de superioritat o de poder sinó des d’una actitud
de servei, sempre discreta. ¿La “grandesa” que de vagades acompanya la
proclamació de la bona notícia, no es converteix en un
llenguatge que contradiu el missatge?
8. Avui en la nostra societat, hem convertit les notícies en mercaderies de gran preu. Això té un perill (en el que cauen
tantíssims periodistes): “crear notícies”, o convertir en notícia valuosa qualsevol
esdeveniment absolutament vulgar. Minúsculs escàndols, extraordinàriament
engrandits en fer-ne notícia, es
converteixen en gravíssims problemes de convivència.
Es sol retreure a l’Església una relació poc fluïda amb el Mitjans de Comunicació. Segurament és
veritat. Però seria un error pretendre corregir això caient en l’extrem oposat.
Església i Poder són directament contraris entre si; i no podem descuidar que
actualment no hi ha Poder comparable al dels Mitjans de Comunicació. ¿Sabrem no caure en la temptació de tenir o disposar d’aquest poder?
Sembla que no.
Sembla que no.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. L’agraïment és, sens dubte, un sentiment noble. Ennobleix a qui
el té i el mostra. ¿Penseu que Déu, o Jesús, és poc noble quan ens mana considerar-nos “servents sense cap mèrit: no hem fet altra cosa que complir el nostre
deure”?
2. “Doneu-nos més fe”, diuen els apòstols a Jesús per retornar-li
la pilota. Fem servir nosaltres també aquesta mateixa excusa, o alguna altra,
per no decidir-nos a perdonar, o a no
escandalitzar?
3. Tot i ser germans
entre nosaltres, ¿ens comportem de vegades com si estiguéssim dividits en amos i servents?
VOCABULARI. (> Índex
general).
Fe.
(Del Vocabulari de la BCI
(Bíblia Catalana Interconfessional): Apòstols.
Veure també Tertúlia
en espiral: Diumenge
27.C
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada