A.
LECTURES.
»Arribat al país dels morts
1ª LECTURA. (Amós 6,1a.4-7).
Això diu
el Senyor, Déu de l’univers:
«Ai dels
qui viuen tranquils a Sió,
dels qui
es creuen segurs al turó de Samaria!
S’estiren
en llits de marfil,
s’aclofen
en els seus sofàs,
mengen
els anyells més tendres
i els
vedells engreixats a les estables,
improvisen
al so de l’arpa,
creen com
David les seves melodies,
beuen el
vi en grans copes,
i
s’ungeixen amb els perfums més fins,
però no
els fa cap pena el desastre de les tribus de Josep.
Per això
ara seran els primers en les files dels deportats;
així
s’acabarà l’orgia dels vividors.»
2ª LECTURA (1ª de Timoteu 6,11-16).
Home de
Déu,
busca de
practicar sempre la justícia,
la
pietat, la fe, l’amor, la paciència, la mansuetud.
Lluita en
el noble combat de la fe
i
guanya’t la vida eterna.
És per a
obtenir-la que vas ser cridat
i vas confessar
noblement la fe
en
presència de molts testimonis.
Davant
Déu, font de tota vida,
i davant
Jesucrist,
que sota
Ponç Pilat donà testimoni amb la seva noble confessió,
et
recomano que guardis irreprensible i sense falta
el
manament rebut,
fins que
es manifestarà Jesucrist, el nostre Senyor.
Quan serà l’hora,
Quan serà l’hora,
farà
aparèixer la seva manifestació
aquell
qui és de debò feliç i l’únic Sobirà,
el Rei
dels reis i el Senyor dels senyors,
l’únic
que té com a pròpia la immortalitat
i habita
en una llum inaccessible:
cap home
no l’ha vist mai, ni és capaç de veure’l.
A ell
l’honor i el poder per sempre.
Amén.
EVANGELI. (Lluc 16,19-31).
En aquell
temps, Jesús digué als fariseus:
«Hi havia
un home ric
que anava
vestit de porpra i de lli finíssim,
i cada
dia celebrava festes esplèndides.
Un pobre
que es deia Llàtzer
s’estava
estirat vora el seu portal
amb tot
el cos nafrat,
esperant
satisfer la seva fam
amb les
engrunes que queien de la taula del ric.
Fins i
tot venien els gossos a llepar les seves úlceres.
El pobre
morí,
i els
àngels el portaren a la falda d’Abraham.
El ric
també morí
i el van
sepultar.
»Arribat al país dels morts
i estant
en un lloc de turments,
alçà els
ulls, veié de lluny Abraham, amb Llàtzer a la falda,
el cridà
i li digué:
“Abraham,
pare meu, apiada’t de mi
i envia
Llàtzer que mulli amb aigua la punta del seu dit
i em
refresqui la llengua,
perquè
sofreixo molt enmig d’aquestes flames.”
Abraham
li respongué:
“Fill
meu, recorda’t que en vida
et van
tocar béns de tota mena,
i a
Llàtzer mals,
però ara
ell ha trobat consol
i tu,
sofriments.
Pensa
també que entre nosaltres i vosaltres
hi ha una
fossa immensa,
tant que
si algú volgués passar
del lloc
on sóc jo cap on sou vosaltres, no podria,
ni tampoc
del vostre lloc al nostre.”
»El ric digué:
»El ric digué:
“Llavors,
pare, et prego que l’enviïs a casa meva.
Hi tinc
encara cinc germans.
Que
Llàtzer els adverteixi,
perquè no
acabin també en aquest lloc de turments.”
Abraham
li respongué:
“Ja tenen
Moisès i els profetes: que els escoltin.”
El ric
contestà:
“No, pare
meu Abraham, no els escoltaran.
Però si
anava a trobar-los
algú que
torna d’entre els morts, sí que es convertiran.”
Li diu
Abraham:
“Si no
fan cas de Moisès i dels profetes,
ni que
ressuscités algú d’entre els morts no es deixarien convèncer”.»
B.
LLENGUATGE.
1. La
paràbola d’avui té dues parts ben diferenciades.
En la
primera se’ns descriu la parella ric i pobre. Espontàniament sentim simpatia
per Llàtzer, un pobre tan pobre que no té altra companyia que els
gossos que corren pel carrer, tan pobres
com ell.
Per
contra, sentim ràbia envers aquest ricatxo
que exhibeix la seva riquesa sense compadir-se gens ni mica del pobre, estirat vora el seu portal. Quina galta, aquest ricatxo, pensem!
2. Però a
la segona part, el ric, ja difunt, ens apareix com un pobre, i desperta en nosaltres una certa compassió, sobretot
enfront de la duresa que vers ell
mostra pare-Abraham negant-li el més
mínim consol. Diríem que a la segona part es repeteix la situació de la
primera, però invertida: el ric ara és pobre,
i Llàtzer, amb pare-Abraham, ara és ric.
Potser,
davant les respostes de pare-Abraham, pensem: nosaltres no seríem tan durs...
Més encara: d’alguna manera la duresa
de pare-Abraham és la manifestació d’una duresa
que ve de Déu. I això ens sorprèn perquè no lliga amb la imatge que de Déu ens
dóna Jesús en els Evangelis.
3. Fins i
tot sembla que aquesta segona part hagi estat escrita per presentar-nos el ric
com a bona persona (Recordem que
aquesta paràbola va dirigida als fariseus,
considerats per tothom com a bones
persones), ja que, en mig dels propis mals, ell es preocupa dels seus cinc germans per la situació perillosa en què es troben. I aquesta bondat del ric contrasta amb la duresa
de la resposta que rep: “Ja tenen Moisès
i els profetes: que els escoltin”. El contrast bondat-duresa sembla expressament buscat.
Certament
costa d’entendre aquesta duresa envers algú que suplica humilment l’ajut
del seu pare.
4. És ben
cert que els Evangelis ens presenten Jesús com la manifestació de la bondat
de Déu; però aquesta bondat té una excepció: quan un ésser humà
és dur amb altres éssers humans.
Repetidament
i de diverses maneres se’ns diu que Déu farà amb nosaltres la mateixa mesura que nosaltres haurem fet amb els altres. (Lluc
6,38; Mateu
25,40; Mateu 6,15; Mateu
7,1).
5. Sobre
aquest punt els textos dels evangelis són implacables, i, a més, van
acompanyats d’una terrible declaració: “Us
ho asseguro: tot allò que lligueu a la terra quedarà lligat al cel, i tot allò
que deslligueu a la terra quedarà deslligat al cel” (Mateu
18:18). És a dir: la vida del més
enllà queda decidida en la manera de viure
aquí. La mort no introdueix una altra
vida. Hi ha una sola vida, amb un primer temps per “decidir-la”,
i amb una continuació d’allò que hàgim decidit. Passa com en la
ceràmica: cada objecte, abans de ser posat al forn, es pot modelar i canviar;
però, un cop posat al forn, ja res pot canviar. Semblantment els humans: (vist
des de la situació actual) tenim la vida d’ara per canviar i transformar-nos,
però amb la mort s’acaba el temps de construcció i serem el que
hàgim decidit ser.
6. He de
confessar que em resulta difícil entendre aquesta “fixació” a través de la mort.
Encara que els evangelis ens ho presenten com a plenitud,
em costa veure com aquesta plenitud
es pot compaginar amb la llibertat.
I en tot cas, una plenitud sense llibertat ja no seria plenitud.
Segurament
la llibertat pròpia de la situació
de plenitud serà tan diferent i
tan superior a la d’ara, que és impossible imaginar-la. De fet, la llibertat
d’ara és tan imperfecta que implica poder elegir entre amor i desamor;
però no sembla gaire raonable que el desamor sigui fruit de llibertat. Certament, per a estimar necessitem
llibertat; però per a no-estimar, basta la covardia o la indolència.
7. ...
hi ha una fossa immensa...
Abraham
parla d’una fossa immensa que separa els
llocs de cadascú: del ric i del
pobre. D’on surt, aquesta fossa? És la fossa que, en vida, ha establert el ric entre ell i el pobre. Tan a
la vora i tan lluny! Tan fàcil de trobar-se i tan inaccessibles. Al pobre no li arriben ni les engrunes que
cauen de la taula del ric! A partir
d’aquí: “Allò que deslligueu a la terra
quedarà deslligat al cel”! “Perquè tenia fam i no em donàreu de
menjar;...” (Mateu
25,42).
8. Potser
ara comencem a entendre la duresa de
Déu. S’assembla a la duresa del
professor preocupat per l’alumne que no estudia, i al qual adverteix: Si continues així, tens el curs suspès.
No és el professor qui provoca el suspens sinó la ganduleria de l’alumne. La
feina del professor és ajudar l’alumne a superar les seves limitacions
cognitives, però no pot fer res enfront de la seva ganduleria. Només pot
advertir-lo seriosament. Cada camí
té el seu destí.
9. Moisès
i els profetes...
La
paràbola és un advertiment, i un advertiment seriós, sobretot quan ens diu: “Ja tenen Moisès i els profetes: que els
escoltin”.
Moisès, aquí, representa allò que ens
diu la Religió, l’Ètica o la Moral que tots, més o menys, hem pogut aprendre.
Els profetes són tots i cada un dels pobres
que ens trobem en el camí de la vida. Tant se val que ens considerem cristians,
creients, ateus, agnòstics o indiferents. Cada pobre és un profeta que
ens parla directament amb un llenguatge sempre entenedor. I només hi ha
dues possibilitats: “tenia gana i em donàreu menjar” o “tenia gana i no em
donàreu menjar”. És aquí que ens ho juguem tot. La resta són trons.
10. La
referència als cinc germans
possiblement vulgui ser una referència directa a la comunitat cristiana, els membres de la qual, entre ells, s’anomenaven
germans. A pesar de dir-se germans, entre ells s’hi establia també
a vegades la “gran fossa” entre rics i pobres (1ª
Corintis 11,20ss).
El número
cinc potser vol suggerir la idea d’universalitat. Amb Moisès o sense, tothom disposa d’uns profetes que li parlen directament a ell.
El pobre no ho sap pas que és profeta per a algú. Ell només sap que
està “estirat vora el seu portal amb tot
el cos nafrat, esperant satisfer la seva fam”. Però la seva simple presència a la porta del ric el
converteix en un “profeta” per a aquest: una invitació directa i personal a la
solidaritat. No és pobre perquè és profeta sinó que és profeta perquè és pobre
davant d’un ric.
No és
dolent ser ric... si no hi ha pobres!
C.
MISSATGE.
11. Només
hi ha una vida, en la qual ens ho juguem tot: la capacitat o la incapacitat de comunió.
La resta segueix per si mateixa.
Què és
aquesta resta? Els evangelis ens
pinten amb colors vius allò que significa la comunió;
però la no-comunió ens és descrita
només en forma de possibilitat amenaçadora. No forma part del “projecte de
Déu”; només pot ser conseqüència de la mala decisió de cadascú.
Què
comporta la no-comunió? No ho sé.
Segurament no ho sap ningú; ni falta que fa. Com no fa cap falta a un estudiant saber què comporta el suspens. Per a un “estudiant”, l’únic
horitzó, per a ell i per al professor, és aprendre. Igualment, per als
éssers humans l’únic horitzó és la comunió. Menysprear-lo, és quedar-se
sense horitzó.
D:
RESPOSTA.
12. Fer
cas de Moisès i dels profetes.
“Moisès”
(qui sigui per a cadascú) quasi sempre predica
un cert humanisme, amb elements
ben positius.
Però allò
definiu són els profetes. Els profetes són els pobres que cadascú troba pel camí. Ells ens parlen directament
a cada un de nosaltres. Sovint sense paraules;
i si fan servir paraules, poden ser
no-vertaderes. Ells parlen amb la seva presència.
Estan (estem) aquí; i és aquesta presència concreta allò que ens demana
una resposta concreta. Podem atendre-la o defugir-la, però és impossible
ignorar-la.
13. El
ric de la paràbola sabia que hi havia Llàtzer
al seu portal. El relat fa notar expressament el seu nom. “Llàtzer” significa “Déu ajuda”.
Segons el relat, no es pot pas dir que sigui el mateix Llàtzer l’ajudat per Déu, sinó que Llàtzer és el profeta particular que Déu ha enviat per
ajudar el ric. Què més podia fer?
14. A la
segona part del relat, el ric demana a Abraham que enviï Llàtzer als seus cinc germans,
però no com a “pobre” sinó com a “mort”, perquè sigui com un “miracle”. Així li
faran cas, pensa. No ha entès res de res. La conversió no es decideix per la força
amenaçadora d’un “mort” que parla de l’infern. No és la por allò que salva. Només salva la solidaritat. Llàtzer va ser profeta per al ric precisament perquè era pobre:
la seva sola presència de pobre era una invitació inexcusable a la solidaritat.
Els altres cinc germans també tenen
els seus pobres-profetes. Poden
escoltar-los o no. I aquí s’ho juguen tot.
E. PREGUNTES
per al diàleg.
1. El
canvi que Jesús provoca en el món
religiós, seguint la línia dels profetes,
és tan important que en la Carta de St. Jaume podem llegir: “La religió pura i sense taca als ulls de Déu
Pare consisteix en això: ajudar els orfes i les viudes en les seves necessitats
i guardar-se net de la malícia del món” (Jaume
1,27). Què en penseu, tenint en compte l’església actual?
2. Ser
ric és una bona cosa, excepte si hi ha pobres. Però, segons sembla, sempre hi
haurà pobres. Més encara: avui, entre nosaltres, hi ha qui ha decidit
guanyar-se la vida fent l’ofici de
“pobre” (que pot ser molt rendible!). Quins interrogants us posa tot això?
Com compartir correctament les riqueses?
3. La
majoria de nosaltres som rics si ens comparem amb els més pobres, i som pobres
si ens comparem amb els més rics. Com ho viviu, això?
VOCABULARI. (> Índex
general).
(Del Vocabulari
de la BCI (Bíblia Catalana Interconfessional): Fariseus.
Veure també Tertúlia en espiral: Diumenge 26.C
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada