Crist "Rei".
(Últim diumenge de l’Any Litúrgic)
Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
Creu. Jesús. Messies.
(“Messies”,
del Glossari). Regne
de Déu. Rei.
→ ÍNDEX
ALFABÈTIC de “paraules” comentades a “Apunts
d’homilia”.
→ ÍNDEX
BÍBLIC
dels “evangelis” comentats a “Apunts d’homilia”.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional). Messies.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge
34.C.
A. LECTURES.
1ª LECTURA. (2 llibre de Samuel 5,1-3).
En
aquells dies,
les
tribus d’Israel anaren a trobar David a Hebron
i
li digueren:
«Som
família teva, som os del teu os i carn de la teva carn.
Ja
abans, mentre Saül era el nostre rei,
tu
conduïes les tropes d’Israel
quan
anaven a la guerra i quan en tornaven,
i
el Senyor et digué: «Tu pasturaràs Israel, el meu poble, seràs el seu sobirà.»
Així,
quan els ancians d’Israel anaren a trobar el rei a Hebron,
el
rei David va fer amb ells un pacte davant el Senyor
i
l’ungiren rei d’Israel.
2ª LECTURA (Colossencs 1,12-20).
Germans,
doneu
gràcies al Pare,
que
us ha fet dignes de tenir part en l’heretat del poble sant,
en
el regne de la llum.
Ell
ens alliberà del poder de les tenebres
i
ens traspassà al regne del seu Fill estimat,
en
qui tenim el nostre rescat,
el
perdó dels nostres pecats.
Ell és imatge del Déu invisible,
engendrat
abans de tota la creació,
ja
que Déu ha creat totes les coses per ell,
tant
les del cel com les de la terra,
tant
les visibles com les invisibles,
trons,
sobirans, governs i potestats.
Déu
ha creat tot l’univers per ell i l’ha destinat a ell.
Ell
existeix abans que tot,
i
tot es manté unit gràcies a ell.
Ell és també el cap del cos, que és l’Església.
Ell
n’és l’origen,
és
la primícia dels qui retornen d’entre els morts,
perquè
ell ha de ser en tot el primer.
Déu
volgué que residís en ell la plenitud de tot el que existeix;
per
ell Déu volgué reconciliar-se tot l’univers,
posant
la pau en tot el que hi ha tant a la terra com al cel,
per
la sang de la creu de Jesucrist.
EVANGELI. (Lluc 23,35-43).
En
aquell temps,
les
autoritats es reien de Jesús clavat en creu i deien:
«Ell,
que en salvava d’altres, que se salvi ell mateix,
si
és el Messies de Déu, l’Elegit.»
Els
soldats també se’n burlaven:
tot
oferint-li vinagre, li deien:
«Si
ets el rei dels jueus, salva’t tu mateix.»
Sobre
d’ell hi havia un rètol que deia:
«El
rei dels jueus.»
Un dels criminals penjats a la creu
també
li deia insultant-lo:
«No
ets el Messies? Salva’t a tu mateix i a nosaltres.»
Però
l’altre, renyant-lo, li respongué:
«Tu,
que estàs sofrint la mateixa pena,
tampoc
no tens temor de Déu?
I
nosaltres ens ho mereixíem,
perquè
estem sofrint el càstig que ens correspon pel que hem fet,
però
aquest no ha fet res de mal.»
I
deia: «Jesús, recordeu-vos de mi, quan arribeu al vostre Regne.»
Jesús
li respongué:
«T’ho
dic amb tota veritat:
Avui seràs amb mi al paradís.»
B.
LLENGUATGE.
És una festa instituïda per Pius XI, l’any 1925, i es celebrava l’últim
diumenge d’octubre. El concili Vaticà II la va posar com a cloenda de tot l’Any litúrgic.
A. Una “Bona Festa”.
1. Perquè és reconfortant poder acabar l’any litúrgic celebrant l’èxit de la Humanitat.
Des del primer capítol de la Bíblia
se’ns presenta el propòsit de Déu de
crear l’Home a imatge i semblança seva. I aquest Home, a imatge i semblança
de Déu, està destinat a ser “rei de la
creació” (Gènesi, 1,26-29).
Però quan mirem la història de la
Humanitat comprovem que la immensa majoria dels humans ha viscut i viu sota el
pes de l’opressió, del dolor i de la mort. Semblaria, doncs, que el projecte de Déu ha fracassat.
2. Però en Jesús de Natzaret, que forma
part dels “condemnats a mort”,
descobrim que aquesta nostra “vida” d’ara no és pas encara la Vida a què
estem cridats, sinó només el camí que ens hi porta, si el volem seguir.
Això canvia radicalment el significat del “sofriment” i de la “mort”.
La mort ja no comporta el fracàs de
la Vida sinó el “terme” del camí que hi porta.
3. La “mort resurrecciosa” de Jesús ens
mostra que no és en els que moren o són assassinats que la Vida “fracassa”,
sinó en els seus assassins.
En canvi, aquells en els quals la Vida ha reeixit
són “una multitud tan gran que ningú no
l'hauria poguda comptar... Gent de totes les nacions, tribus, pobles i llengües”,
com llegíem el dia de Tots
Sants (Apocalipsi 7,9).
Tothom qui estima, recorre amb èxit el “camí” cap a la Vida, i esdevé imatge i semblança de Déu, perquè Déu és amor (1Joan 4,8).
4. B. Un “mal llenguatge”.
Perquè l’expressió “Jesucrist, Rei de tot el món”, en una societat plural com la
nostra, pot ser entesa en sentit fonamentalista, tant pels no
cristians com per molts dels mateixos cristians.
Passa el mateix que amb la paraula “messies” en temps de Jesús. Els Evangelis
ens diuen una i altra vegada que Jesús va
prohibir severament als seus deixebles que diguessin a ningú que ell era el
messies (Marc 8,30).
Jesús només accepta el qualificatiu de “messies” o “rei” en el context de la Creu. És a dir: quan no hi ha la més
mínima possibilitat d’interpretar erròniament la seva “reialesa”; una reialesa que té la Creu per únic tron, (Mateu 27,37)
5. Però, després que el missatge
cristià hagués esdevingut una Religió,
amb més de mil milions de “seguidors”, i el “Vicari de Crist” sigui considerat un
“Cap d’Estat” amb ambaixadors a la majoria de països... una festa que se’n digui “Crist, rei de tot el món”
comporta, com a mínim, una ambigüitat “perillosa i provocativa”.
¿Com pot ser “interpretada” aquesta “festa”
pels companys musulmans, budistes o simplement no religiosos?
¿Com reaccionaríem nosaltres si a les
mesquites de casa nostra s’hi celebrés una festa
semblant, però des del punt de vista de l’Islam?
2.) EL TEXT del relat evangèlic.
6.
Hem arribat al final de l’any litúrgic.
Després de vàries setmanes llegint els relats del camí de Jesús, hem
arribat al terme. Els pelegrins que anaven a Jerusalem acabaven el seu camí al Temple, on oferien a Déu les
seves ofrenes. El camí de Jesús també
l’ha portat al Temple que, com ja havia dit als seus pares, era la “casa del meu Pare” (Lluc 2,49). Però
els qui s’havien apoderat del Temple convertint-lo en una “cova de lladres”, ara s’han apoderat també de Jesús, i ells
mateixos l’han portat al Calvari. Allà, “fora del Temple”, Jesús hi és proclamat “rei” pel “representant” de
l’Emperador Romà...
7.
L’Evangeli de Lluc descriu l’escena del Calvari com un gran espectacle. Allà hi és tothom, “mirant-s’ho”.
Ho “presideix tot” el cartell posat a la Creu: “Aquest és el rei dels jueus”.
El
significat superficial de tota l’escena és “la mort del rei”. Assassinat
el rei, desapareix el regne.
Però
el significat profund de l’escena vol fer-nos descobrir la instauració d’un nou
Temple i d’un nou Regne.
El nou Rei d’aquest Regne ja
no ho serà com a “fill de David” sinó com a “fill de l’Home”.
Jesús és l’Home; i des d’ara l’Home
serà també el nou i únic “Temple”, i el nou i únic “Rei”.
El Calvari ens “mostra” com és realment l’Home: aquell qui dóna la vida pels
altres.
8.
La Creu representa també la “recuperació” del mític Arbre de
Menjar del fruit de l’Arbre del bé i del mal significa apropiar-se la “facultat” de jutjar
i condemnar els altres (Gènesi 2,17).
Jesús, al Calvari, mostrant-se com a
“vida que es dona” recupera per als “condemnats” i per a tothom qui ho accepti,
recuperar l’Arbre de la Vida, invalidant les “nostres” sentències.
Contràriament a com se sol representar, els Evangelis no diuen que hi hagués tres creus.
En el seu significat superficial,
això es pot donar per suposat.
Però, d’acord amb el seu significat
profund, s’hi parla “només” d’una
Creu en la qual, juntament amb Jesús, hi ha tots els altres condemnats per les sentències “inhumanes
de tots els “Poderosos” de torn.
Aquesta Creu és presentada com el triomf
de Vida sobre la Mort. La “mort” de Jesús no és perquè els Poderosos s’hagin
sortit amb la seva, sinó perquè Jesús dona
plenament la seva vida (El Pare m’estima
perquè dono la vida i després la recobro. Ningú no me la pren, soc jo qui la dono lliurement.
Tinc poder de donar-la i tinc poder de recobrar-la; aquest és el manament que
he rebut del meu Pare”.
Joan 10,18)
9.
A partir d’ara, el nostre camí ja no porta al Temple sinó al Calvari.
El “culte” ja no consisteix en fer ofrenes
en el Temple sinó en donar-se un mateix com ofrena als altres. Els “Crucificats” són ara l’únic “temple” on Déu
se’ns fa visible, present i “adorable”.
Però
Lluc ens adverteix d’una cosa important: no és suficient “morir a
C.
MISSATGE.
10.
Tenint en compte com ha estat
El
sentit
profund d’aquesta Festa, expressat
visualment amb l’escena del Calvari (que
es troba en els quatre Evangelis), és aquest:
Jesús s’identifica amb tots els condemnats
del “Poder” en totes les seves formes, i els rehabilita.
El Relat del “Calvari” és una radiografia del Procés d'Humanització:
-amb
-amb
Evangelista Lluc l'anomena “l'espectacle” davant el qual cadascú
ha de decidir com s’hi situa (Lluc 23,48).
D:
RESPOSTA.
11.
El mateix relat que hem llegit ens suggereix la resposta en un dels condemnats: “Jesús, recordeu-vos de mi, quan arribeu al vostre Regne”.
O la resposta del Centurió (que
trobem també en els altres Evangelis Sinòptics): “Realment aquest home era innocent” (Lluc 23,47).
Mateu i Marc seran encara més explícits: “Realment
aquest home era fill de Déu” (Mateu 27,54 i Marc 15,39).
Tot
l’any litúrgic, seguint el relat dels
Evangelis Sinòptics, és com un gran
holograma del Procés d’humanització
seguint el camí de Jesús de Natzaret.
Ell és “l’home mostra”, l’home imatge de
Déu (Colossencs
1,15).
D’acord amb el projecte de Déu,
esdevenim humans en la mesura
que reproduïm en nosaltres els mateixos
sentiments que tingué Jesús (Filipencs 2,5).
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
Us sembla adequat el nom de
2.
Amb el nom que sigui, com “il·lumina”
la vostra vida la visió dels crucificats
del Calvari?
3.
Us sembla adequada l’estructura actual de l’Any Litúrgic? Us sembla coherent
amb el ritme de la societat en què vivim? Seria convenient una major diversitat
per acomodar-se millor a les diferents societats i comunitats?
Final de l’Any Litúrgic C.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada