Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
(Any litúrgic). Fill
de l’home. Hora
menys pensada. Temps. Vetlleu.
→ ÍNDEX ALFABÈTIC de “paraules”
comentades a “Apunts d’homilia”.
→ ÍNDEX
BÍBLIC
dels “evangelis” comentats a “Apunts d’homilia”.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional). Diluvi.
→ Veure també: → Entrevistes amb Fid’ho. Advent-1
A. LECTURES.
Paraules revelades a Isaïes, fill d’Amós,
sobre Judà i Jerusalem.
Als darrers temps s’alçarà ferma
la muntanya del temple del Senyor
al cim de les muntanyes i per damunt dels turons.
Totes les nacions hi afluiran,
hi aniran tots els pobles dient:
«Veniu, pugem a la muntanya del Senyor,
al temple del Déu de Jacob,
que ens ensenyi els seus camins
i seguim les seves rutes;
perquè de Sió en surt l’ensenyament,
de Jerusalem, l’oracle del Senyor.»
Ell posarà pau entre les nacions
i apaivagarà tots els pobles,
forjaran relles de les seves espases
i falçs de les seves llances.
Cap nació no empunyarà l’espasa contra una altra,
ni s’entrenaran mai més a fer la guerra.
Casa de Jacob,
veniu, caminem a la llum del Senyor.
2ª LECTURA (Romans 13,11-14a).
Germans,
siguem conscients dels moments que vivim.
Prou de dormir; ja és hora d’aixecar-nos.
Avui tenim la salvació més a prop nostre
que quan vam abraçar la fe.
S’acaba la nit i el dia s’acosta.
Despullem-nos de les obres pròpies de la fosca,
revestim-nos l’armadura del combat a plena llum.
Comportem-nos dignament com a ple dia.
Fora l’abús de menjar i beure,
fora els plaers i les impureses,
fora les renyines i les enveges.
Que el vostre vestit sigui Jesucrist, el Senyor.
EVANGELI. (Mateu 24,37-44).
En aquell temps, deia Jesús als seus deixebles:
«Quan vindrà el Fill de l’home
passarà com en temps de Noè.
Els dies abans del diluvi
tothom continuava menjant i bevent i casant-se,
fins que Noè hagué entrat a l’arca.
No s’havien adonat de res
quan els sorprengué el diluvi i se’ls endugué tots.
Igual passarà en l’adveniment del Fill de l’home.
Si hi hagués llavors dos homes plegats al camp,
potser l’un fora pres i l’altre deixat;
si hi hagués dues dones molent plegades,
potser l’una fora presa i l’altra deixada.
Vetlleu, doncs, perquè no sabeu
quin dia vindrà el vostre Senyor.
Estigueu-ne segurs:
si el cap de casa hagués previst
l’hora de la nit que el lladre vindria,
no s’hauria adormit
ni hauria permès que li entressin a casa.
Estigueu a punt també vosaltres,
que el Fill de l’home vindrà a l’hora menys pensada.»
B. LLENGUATGE.
1. Comencem un nou Cicle Litúrgic. El Cicle litúrgic cons de tres ans: Any A, Any B i Any C, corresponents als tres Evangelis sinòptics: Mateu, Marc i Lluc. L’Evangeli de Joan no té “any propi” perquè té una estructura diferent de la del Sinòptics, difícil de combinar-se amb ells. Es distribuirà fragmentàriament en els tres anys del cada Cicle, sobretot en temps de Nadal i de Pasqua.
Encara que cada Any litúrgic comença
amb els quatre diumenges d’Advent, (“preparació
del Nadal”), el primer diumenge d’Advent
és també el primer diumenge de l’Any litúrgic,
i el Missal ens fa llegir un fragment dels del Final. Sembla una bona pedagogia que ja des del primer moment se’ns
presenti l’horitzó final vers el
qual avancem.
Tot el Cicle litúrgic, amb les seves
festes i celebracions, mira cap al seu terme: l’adveniment del fill de l’home (l'Home).
Amb tot, aquest "terme" es manifesta amb dos cimals:
- Nadal, que ens mostra el fet sorprenent de la
“Humanització”. Jesús hi és presentat com el “Fill de l’Home” o Fill de la Humanitat (Mateu1,1ss).
- Pasqua, que ens mostra com la Vida arriba a la Plenitud prenent forma de vida donada i compartida
(resurrecció).
La Vida donada i compartida, mostra
Jesús com a “Fill de Déu” (Mateu 27,54). En
Ell, tots els Humans som invitats a esdevenir també “fills de Déu”. Fills en el Fill.
2. El relat que hem llegit ens mostra, amb un llenguatge
apocalíptic, l’esdeveniment més important i esperat de la Història de la
Humanitat, la “vinguda del fill
de l’Home”, que ens podria passar desapercebuda si no hi estem molt
atents!
Per què?
Perquè és un esdeveniment que no s’imposa sinó que només es
proposa com una oferta. No esdevenim imatge de Déu per “disseny” o per “evolució”. És una oferta que se’ns fa, la bellesa i la
bondat de la qual només podem “veure-les” des de “dintre”, des de l’acolliment
de la oferta.
Aquest “acolliment” pot ser explícit, o implícit en l’opció per la “bellesa
de la bondat”.
3. Els Evangelis són, en
certa manera, una correcció-per-ampliació
d’allò que ja se’ns diu en el primer capítol de la Bíblia. El Gènesi ens parla de l’Home (home i dona) creat perquè
esdevingui “imatge de Déu” (Gènesi 1,26).
Això hi és afirmat per deixar clar que res del que hi ha al Cel (astres), o a
la Terra, no és Déu, ni imatge de Déu, ni ha de ser adorat o
venerat com a Déu.
“Déu no l’ha vist mai ningú”, i la única
imatge que tenim d’Ell és la que Ell mateix ens va donant: (La
descoberta progressiva de) l’ésser humà
que es va “realitzant” (Joan 1,18).
4. L'ésser humà concret sovint està molt lluny de ser imatge de Déu. Déu és lliure i creador,
i l’Home no pot ser imatge seva si no
es va fent “lliure i creador”.
Així, arribats a l’Evangeli, hi descobrim
que, en el Gènesi, l’Home no és encara
“creat”
del tot, sinó només en forma d’una Història
que es va realitzant a mesura que els Humans anem assumint i desenvolupant els dons de la llibertat i de la creativitat.
És així que cadascú va veient “aparèixer” el fill de l’Home, cap a l’Home
perfecte.
I aquí està el punt central: només podem “veure” l’home
imatge de Déu quan ja som suficientment humans. Dit d’una altra manera: només podem veure l’arribada de l’Home perfecte si vivim de cara als humans.
Si hi vivim d’esquenes (menyspreant,
utilitzant, dominant... els altres), no veurem res de res. Seríem cecs.
“Veure” o “no veure” l’Home. “Aquesta és la qüestió”.
Ser “pres” per la Humanitat o ser “deixat”. És una qüestió personal de cadascú.
El simple comportament exterior és
ambivalent. És en el més profund de si mateix que cadascú decideix si viu de
cara els altres o si hi viu d’esquenes. “Si
hi hagués dos homes plegats al camp, potser l’un fora pres i l’altre deixat; si
hi hagués dues dones molent plegades, potser l’una fora presa i l’altra
deixada” (Mateu 24,40).
5. Els Evangelis ens presenten la figura de Jesús com una
“paràbola” d’aquest “procés
d’humanització”.
En ell se’ns fa visible anticipadament el camí
i el terme de la Història humana.
La mort-resurrecciosa de Jesús (vida que es dona) és la imatge que ens permet veure ja el “Projecte de Déu” plenament
dissenyat (Mateu 28,18s).
6. L’Home, que és “creat” per Déu, no és un simple “producte”.
Déu Creador ens ha fet “creadors”. A
“imatge seva”.
Som invitats a crear-nos, establint entre nosaltres relacions d’amor.
Ens fem “humans” creant Humanitat.
I creem Humanitat quan la nostra vida pren forma de “resposta a
una presència”.
Per això ens cal estar sempre atents a les possibles “presències”.
Així el do rebut esdevé també obra i mèrit nostre. Sense deixar de
ser “creatures” esdevenim també “fills”, perquè participem de la VIDA
mateixa de Deu. Fills en el Fill.
7. Hem estat dotats de llibertat.
Però la llibertat també és un repte:
amb ella podem crear humanitat;
però també inhumanitat. La
llibertat fa possibles l’amor creatiu,
però també, inhibint-la, l’odi
destructor.
De fet, les dues coses són ben presents en el nostre món.
MISSATGE.
8. Al començament d’un nou Any
Litúrgic, les Lectures que hem
fet ens presenten l’horitzó a què
estem cridats, i la necessitat d’estar-hi atents per no perdre el camí.
Estar atents a cada ocasió que se’ns presenti per fer humanitat, perquè no sabem si tornarà a presentar-se. No
aprofitar cada ocasió podria tenir com a resultat més “víctimes” del mal i de
la injustícia. “Un simple somriure oportú
pot salvar una vida”.
RESPOSTA.
9. La llarga Història de
PREGUNTES
per al diàleg.
1. Cada any recomença l’any
litúrgic, però cada any el vivim diferentment als anteriors. ¿Noteu com canvieu
d’un any per l’altre? ¿Com descriuríeu aquest canvi?
3. En Ciència, “Història” significa la narració ordenada de fets
documentats. Però en la Bíblia, “Història” té un sentit molt més profund. Com
el descriuríeu?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada