diumenge, 17 d’agost del 2014

Diumenge 21. Any A




Sant Pere i Sant Pau. 29 de juny.
1ª LECTURA.  (Actes 12,1-11)

En aquells dies,
el rei Herodes detingué alguns de l’Església
per fer-los mal.
Feu matar amb l’espasa Jaume, el germà de Joan,
i quan s’adonà que això era ben vist pels jueus,
féu agafar també Pere.

Eren els dies dels Àzims.
El féu tancar a la presó
i confià la seva guarda a quatre esquadres de soldats,
amb el propòsit de fer-lo comparèixer davant el poble
després de Pasqua.
Mentre Pere era a la presó ben vigilat,
la comunitat pregava Déu per ell sense parar.

Herodes ja anava a fer-lo comparèixer,
però la nit abans, mentre Pere dormia entre dos soldats,
lligat amb dues cadenes,
i els sentinelles feien guàrdia davant la porta de la presó,
tot d’una l’àngel del Senyor es presentà,
i la cambra s’omplí de claror.

L’àngel tocà Pere, el desvetllà i li digué:
De pressa, aixeca’t.
I les cadenes li caigueren de les mans.
Li digué: Cenyeix-te i posa’t les sandàlies.
Pere ho va fer, i l’àngel va afegir:
Pren el mantell i segueix-me.
Pere sortí a fora i el seguia,
sense saber que això que feia l’àngel era veritat;
es pensava tenir una visió.
Passaren la primera guàrdia, passaren la segona,
i arribaren a la porta de ferro que dóna a la ciutat.
La porta s’obrí tota sola, i ells sortiren,
anaren fins a la primera cantonada, i l’àngel el deixà.
Llavors Pere, tornant en si, digué:
Ara veig que el Senyor ha enviat de debò el seu àngel
i m’ha alliberat de les mans d’Herodes
i de tot el que el poble dels jueus esperaven contra mi.

2ª LECTURA (2ª a Timoteu 4,6-8, 17-18).

Estimat, pel que fa a mi,
la meva vida ja és oferta com una libació
vessada sobre l’altar.
Ja m’ha arribat el moment de desfer les amarres
i deixar el port.
Després de lluitar en aquest noble combat i acabada la cursa,
em mantinc fidel.
I ara ja tinc reservada la corona que m’he guanyat.
El Senyor, jutge justíssim, me la donarà quan serà el dia,
i no tan sols a mi,
sinó a tots els qui enyoren la seva manifestació.

El Senyor m’assistia i em donà forces
perquè acabés de proclamar el missatge de l’evangeli,
i poguessin escoltar-lo tots els pagans.

I Déu m’ha salvat de la gola del lleó.
El Senyor em salvarà de tots els qui em volen perjudicar
i em guardarà per al seu Regne celestial.
A ell sigui donada la glòria pels segles dels segles. Amén.


EVANGELI. (Mateu 16,13-19).

En aquell temps...
Jesús anà a la regió de Cesarea de Felip,
i un cop allà, preguntava als seus deixebles:
Què diu la gent del Fill de l’home? Qui diuen que és?”
Ells li respongueren:
Uns diuen que és Joan Baptista,
altres, que és Elies,
altres, que és Jeremies o algun altre dels profetes”.

Ell els diu: “I vosaltres, ¿qui dieu que soc?”
Simó Pere li contestà:
Vós sou el Messies, el Fill del Déu viu”.
Jesús li va respondre:
Sortós de tu, Simó, fill de Jonàs:
això no t’ho ha revelat cap home de carn i sang,
sinó el meu Pare del cel.

I ara, també jo et dic que tu ets Pere.
Sobre aquesta pedra jo edificaré la meva Església,
i les portes del Reialme de la Mort no li podran resistir.
Et donaré les claus del Regne del cel,
i tot allò que lliguis a la terra, quedarà lligat al cel,
i tot allò que deslliguis a la terra, quedarà deslligat al cel”.

(Després va manar als seus deixebles que no diguessin a ningú que ell era el Messies.
Des d’aleshores Jesús començà a explicar als deixebles que calia que anés a Jerusalem i que patís molt de part dels notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei, i que havia de ser mort i de ressuscitar el tercer dia.

Llavors Pere, prenent-lo a part, es posà a renyar-lo dient:
-Déu te’n guard, Senyor! A tu això no et passarà.
Però Jesús es girà i digué a Pere:
-Vés-te'n d'aquí, Satanàs! Em vols fer caure,
perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes).

LLENGUATGE.
Altres Apunts >> Diumenge 21 de l'Any A.
1. Qui és Jesús?
Pregunta de gran actualitat.
Pregunta la resposta de la qual és important entendre bé.
El relat distingeix explícitament entre la gent i els deixebles.
“Qui diu la gent que és el Fill de l’home?”...
“I vosaltres, qui dieu que sóc jo?”.

2. La resposta de la gent no és pas incorrecta, però es queda curta. La resposta justa la donen els deixebles per boca de Pere. Però Jesús deixa clar que aquesta bona resposta no ve pas del fet que els deixebles el coneguin millor sinó perquè han rebut una revelació del Pare del Cel.

3. Però no s’ha de prescindir de la gent. En atenció a la gent, que encara no pot entendre la vertadera resposta, els deixebles no han de dir a ningú “que Jesús és el Messies”. En realitat, ni els deixebles entenen el significat de la seva resposta.
(Per facilitar la comprensió de tot aquest relat, he inclòs, en blau i entre parèntesis, uns versets més).

4. Tots, gent i deixebles, imaginaven el Messies com algú que instauraria el Regne de Déu fent exhibició de poder diví per imposar la justícia, purificar el temple, expulsar els enemics d’Israel i netejar de “pecadors” el Poble elegit.
Però aquests no eren els plans de Déu. Aquesta no era la missió que Jesús havia rebut del Pare.

5. Déu estima el poble d’Israel i tots els pobles, i no es vol mostrar com el Déu que jutja per condemnar sinó com el Pare misericordiós que jutja per perdonar.
Això comporta que tampoc el seu “Messies” no condemni, sinó que accepti ser un condemnat entre els condemnats; i no mati, sinó que doni la vida entre els altres “crucificats”.
És d’aquesta manera que Jesús vencerà el mal per salvar el malfactor.
Déu anul·larà les sentències que condemnen l’Home, però salvarà, si ho accepten, als qui han pecat jutjant injustament.
Un exemple d’això serà el mateix St. Pau, que va passar de ser jutge i perseguidor a ser salvat, deixeble i apòstol.

6. De moment, ni els mateixos deixebles no són capaços d’acceptar això i, per boca de Pere, manifesten a Jesús la seva negativa. Jesús els corregeix amb paraules dures i clares, ja que es tracta del nucli mateix de la seva missió: “Vés-te'n d'aquí, Satanàs! Em vols fer caure, perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes” (Mateu 16:23. També 4:10).
    


7. “Tu ets pedra o roca”.
La confessió de Pere és el fonament de la Nova Comunitat, o del Nou Regne de Déu, ben construït sobre roca, capaç de resistir les riuades que el voldrien sotmetre al “Regne de la Mort”.
El nou Regne de Déu i el vell Regne de la Mort cara a cara.
L’evangelista Mateu posa aquest relat entre la mort de Joan Baptista per obra d’Herodes, i el propòsit de matar Jesús per obra dels notables dels poble, dels grans sacerdots i dels mestres de la Llei  (Mateu 14:10 i 16:23). El Regne de la Mort és poderós, ja que el Poder és la seva marca; però no triomfarà perquè, en el Món creat per Déu, el Poder és una equivocació.

8. Les portes del Regne de la Mort engoleixen tothom qui cau sota el seu poder, i no hi havia, fins ara, ningú per obrir-les. En canvi, el Regne de Déu té servei permanent de porteria per poder entrar i sortir. És un regne de persones lliures. “Et donaré les claus del Regne del Cel”.
 
9. Resulta sorprenent la “feina” d’aquestes claus: no són per “tancar i obrir” sinó per “lligar i deslligar” (tot allò que lliguis a la terra, quedarà lligat al cel, i tot allò que deslliguis a la terra, quedarà deslligat al cel).
Aquestes paraules no s’han d’entendre en sentit disjuntiu: com si algú tingués la facultat d’incloure o d’excloure del Regne de Déu. Són un exemple més de paral·lelisme bíblic; és a dir: una manera de donar relleu a una afirmació dient-la dues vegades amb paraules diferents. Entre els dos regnes oposats, tot aquell que es lliga (s'uneix) amb l’un, queda deslligat (alliberat) de l’altre.

10. La feina de Pere, i de tots els deixebles de Jesús, és mantenir obertes les “portes” del Regne de Déu perquè tothom pugui ser lligat a la seva Vida deslligant-se del Regne de la Mort.

11. Un text amb sobrecàrrega...
A partir del segle IV, la Comunitat Cristiana va deixar de ser perseguida i va ser convertida en religió oficial de l’Imperi. Els deixebles del Crucificat fan aliança amb el Poder, i els seus representants comencen a ser poderosos.
Paraules de Jesús com les que hem llegit avui, van començar a ser interpretades com a legitimadores del “Poder” dels successors dels apòstols.

12. A partir d’aquí es podia esperar tot. I va venir el pitjor: la pèrdua de la identitat cristiana i la dramàtica divisió de la Comunitat Cristiana.
Al segle XI, gran divisió, per qüestions de Poder, entre Roma i Constantinoble; entre les Esglésies d’Orient (Ortodoxos) i les Esglésies d’Occident (Romans).
Al segle XVI, gran divisió, per qüestions de Poder, entre Roma i les Esglésies Reformades (Protestants).

13. Mentre confonguem Autoritat i Poder, quedarem dividits, perquè el fruit natural del Poder és la divisió (i la mort).
El Poder crea súbdits, i cada Poder reclama en exclusiva la propietat dels “seus”.

14. Però la (unitat de la) comunió no depèn del Poder ni de “l’Autoritat”, sinó que neix d’un cor obert. Per això, res, absolutament res, no ens separa dels Germans en la Fe, ni dels Germans en la Humanitat, ni dels Germans en la Vida. No hi ha “Germans separats”. Només hi ha germans: germans, amb tanta riquesa de vida, que podem ser molt diferents els uns dels altres.

MISSATGE.
15. Jesús és el messies (l’elegit per realitzar l’alliberament promès per Déu) i el Fill del Déu viu (vivificador).
Confessar que “Jesús és Messies i Fill del Déu viu”, és el fonament de la nostra fe. Però podem no entendre-ho correctament. Sembla que el criteri per saber si ho entenem correctament o no és l’acceptació que el messianisme de Jesús passa pel Calvari: exhibició de la vida que es dóna (servei).
Si no assumim el Calvari, és millor que no parlem de Jesús, ja que no l’hem entès.

RESPOSTA.
16. Si avui no hem llegit les Lectures del diumenge, és perquè la festa de St. Pere i St. Pau és una festa "important".
Pere i Pau van ser realment persones importants... perquè, a l’Església, tothom és important.

17. I, potser, aquí podem descobrir la “resposta” que ens demana la festa d'avui: superar el culte a la personalitat.
Sembla que a l’Església sempre hi ha hagut, i encara hi ha, un excés de culte a la personalitat, sobretot en relació al Papa (i als bisbes). Això està en contradicció explícita amb el que demana l’Evangeli: “Vosaltres no us feu dir "mestre", perquè de mestre només en teniu un, i tots vosaltres sou germans; ni doneu a ningú el nom de "pare" aquí a la terra, perquè de pare només en teniu un, que és el del cel; ni us feu dir "guies", perquè de guia només en teniu un, que és el Crist (Mateu 23:8-10).

18. És freqüent criticar El Vaticà i la forma jerarquitzada que ha pres la Comunitat Eclesial. Cal fer-ho, perquè són defectes de la nostra Església, que hem d'ajudar a corregir. Però aquests defectes tindrien molta menys força si tots plegats fóssim més fidels a la indicació de Jesús: Tots vosaltres sou germans.
El culte a la personalitat és una forma d’idolatria, la culpa de la qual no està només en qui la rep sinó sobretot en qui la dóna.


PREGUNTES per al diàleg.

1. Qui és Jesús, per nosaltres?

2. Quines mostres  de “culte a la personalitat” descobriu en la vostra manera de fer?

3. Jesús prohibeix als deixebles que diguin a ningú que ell és el Messies. Creieu que aquesta prohibició pot ser encara vàlida? En quines circumstàncies?



Diumenge 21A.
 
1ª LECTURA.  (Isaïes 22,19-23).
El Senyor diu a Sobnà, cap del palau del rei:
“Et faré caure del pedestal,
et derrocaré del lloc que ocupes.
Aquell dia cridaré el meu servent Eljaquim, fill d’Helquies,
el vestiré amb la roba que portes,
li posaré les teves insígnies,
li donaré l’autoritat que tens,
i serà un pare per als habitants de Jerusalem,
i per als homes de Judà.
Li posaré a l’espatlla la clau del palau de David:
quan ell haurà obert, ningú no tancarà,
i quan ell haurà tancat, ningú no podrà obrir.
El fixaré com un clau en un indret segur,
i serà un tron gloriós per a la família del seu pare”.

2ª LECTURA (Romans 11,33-36).
Quina profunditat i riquesa
en la saviesa i el coneixement de Déu!
Que en són d’incomprensibles els seus judicis
i d’impenetrables els seus camins!
¿Qui pot conèixer el pensament del Senyor?
¿Qui l’ha assessorat com a conseller?
Qui s’ha avançat mai a donar-li res
perquè li ho pugui recompensar?

Tot ve d’ell, passa per ell i s’encamina cap a ell.
Glòria a ell per sempre, amén.


EVANGELI. (Mateu 16,13-20).
En aquell temps...
Jesús anà a la regió de Cesarea de Felip,
i un cop allà, preguntava als seus deixebles:
Què diu la gent del Fill de l’home? Qui diuen que és?”
Ells li respongueren:
Uns diuen que és Joan Baptista,
altres, que és Elies,
altres, que és Jeremies o algun altre dels profetes”.

Ell els diu: “I vosaltres, ¿qui dieu que soc?”
Simó Pere li contestà:
Vós sou el Messies, el Fill del Déu viu”.
Jesús li va respondre:
Sortós de tu, Simó, fill de Jonàs:
això no t’ho ha revelat cap home de carn i sang,
sinó el meu Pare del cel.

I ara, també jo et dic que tu ets Pere.
Sobre aquesta pedra jo edificaré la meva Església,
i les portes del Reialme de la Mort no li podran resistir.
Et donaré les claus del Regne del cel,
i tot allò que lliguis a la terra, quedarà lligat al cel,
i tot allò que deslliguis a la terra, quedarà deslligat al cel”.
Després prohibí severament als deixebles
de dir a ningú que ell era el Messies.


LLENGUATGE.

L’evangeli d’aquest diumenge 21 de durant l’any també el vam llegir en la festa de St. Pere i St. Pau. En el Llenguatge d’aquella festa es comenta sobretot la resposta donada per Pere a la pregunta de Jesús. Avui em fixaré sobretot en la pregunta. I és que fer-se la pregunta que Jesús va fer als seus deixebles també pot ser una manera d’acollir el seu missatge.

1. Jesús pregunta: “I vosaltres, qui dieu que sóc jo?” Potser seria bo que, dintre les comunitats cristianes, cada cristià es fes també aquesta pregunta: I vosaltres, qui dieu que sóc jo? Perquè una cosa és allò que som i una altra allò que els altres diuen de nosaltres. Allò que els altres diuen de nosaltres pot ajudar o destorbar a saber allò que som. No es tracta de convertir-se en el centre de referència; però la nostra fidelitat a Déu i a l’Evangeli comença per saber i assumir allò que som.

2. Aquest exercici de saber i assumir allò que som ha pres avui una urgència extrema degut a que vivim en una societat en què altres pretenen injustament decidir allò que som.
Els Estats moderns tenen tanta influència sobre els ciutadans que marquen i determinen què i qui som cada un de nosaltres. Els Estats dicten la nostra identitat, i la fixen en uns  papers, que només ells ens donen i sense els quals ni tan sols existiríem.
Sempre el Poder ha intentat ser l’amo de la identitat dels seus súbdits. La diferència entre ara i abans està en l’augment, quasi fins a l’infinit, d’aquesta capacitat d’imposar identitat, anul·lant la pròpia de cada persona i de cada poble.

3. Si imposar la identitat és “normal” (per injust que sigui!) quan es tracta dels Estats o dels Poderosos, resulta molt més sorprenent i decebedor detectar aquest comportament en l’Església, ja que això va directament contra l’Evangeli en què creiem i que volem encarnar. És una mostra més de com, a pesar de les declaracions en sentit contrari, continuem envoltant-nos d’estructures de poder. Potser no es tracti tant de mala voluntat com de “seguir com sempre”, dintre un lamentable mimetisme de l’administració civil.

4. Sortosament, a l’Església actual hi ha una gran riquesa d’identitats. Però, lamentablement, moltes d’aquestes identitats no són assumides pels altres ni per la jerarquia. La jerarquia continua proposant per a tothom una espècie “d’identitat oficial” en forma d’una sola Moral, una sola Teologia, un sol Dret, una única Pastoral, una sola “Comunió”...
És cert que, en la pràctica, bona part de les identitats no oficials són tolerades i, fins i tot acceptades com a excepció. “Acceptar com a excepció” pot donar una “imatge de tolerància” (molt de moda), però és una manera subtil i eficaç d’anul·lar la identitat de tot aquell que no coincideix amb una pretesa “normalitat oficial”.

5. “I vosaltres, qui dieu que sóc jo?”
Diumenge que ve, en l’evangeli, llegirem que Jesús va haver d’enfrontar-se a Pere perquè aquest intentava imposar-li, amb tota la seva bona voluntat, una identitat que no era la seva. Jesús compara Pere amb el mateix Satanàs (= el “temptador”) que, també, al començament mateix de la missió de Jesús, volia indicar-li quina havia de ser la seva identitat: “Si ets Fill de Déu”...
“Si ets Fill de Déu”... digues que aquestes pedres es tornin pans” (Mateu 4:3).
“Si ets Fill de Déu”... tira’t daltabaix (4:6)
“Si ets Fill de Déu”... a tu això no et pot passar (16:22) 
“Si ets Fill de Déu”... baixa de la creu (27:40).
Durant tota la seva vida pública, Jesús va haver superar la temptació d'apartar-se de la seva identitat-servei.


MISSATGE.

6. La situació jerarquitzada de l’Església ha portat sovint a entendre aquest evangeli d’avui en un sentit contrari a allò que ens vol dir. Això explicaria que s’hagi escollit com a 1ª Lectura per “acompanyar” aquest evangeli un fragment de l’Antic Testament que no hi té res a veure.
A la 1ª Lectura s’hi contraposen “dos poders”, i s’afirma que el segon substituirà el primer. En canvi en l’Evangeli hi ha només “un poder” del qual es diu que no aconseguirà impedir la instauració del regne de Déu. El regne de Déu no és cap “poder alternatiu” sinó un àmbit de llibertat ofert a tothom. (Llegiu > Mateu 20,24-28).

7. I aquí està precisament el missatge: enfront del “reialme del Poder”, que sempre és un “reialme de la mort” on les persones i els pobles hi perden la seva identitat, s’ofereix un “àmbit de llibertat”, que ens porta a preguntar-nos: Qui sóc, jo? Qui som, nosaltres? Preguntes que permeten desvetllar i construir la nostra identitat, en la certesa de ser assumits com a ciutadans del Regne.
Les “claus” del Regne de Déu es contraposen a les “portes” del Reialme de la Mort. Les claus ens són donades, i no pas per tancar o obrir sinó per lligar o deslligar (unir o deslliurar). En canvi les portes són imposades, i s’obren només per empresonar; mai per alliberar.


RESPOSTA.

8. Hi ha un llibre conegut té per títol “Atreveix-te a pensar”. Encara que comporti anar contracorrent, és d’una gran urgència que ens atrevim a pensar i a tenir la nostra pròpia identitat personal i de grup. I no acceptar ser simplement “tolerats com a excepció”, perquè una comunitat (“Església”) no es fa d’excepcions sinó d’aportacions en comunió entre tots.
La llibertat, i la identitat que en neix, no són per a nosaltres mateixos sinó que són un servei: són l’aportació que cadascú fa per anar construint la comunitat.

9. Qui soc, jo? Quina és la identitat de la nostra comunitat?
La resposta no és indiferent. A Jesús, ser-hi fidel va portar-lo a la creu. A moltes comunitats cristianes, ser-hi fidels les està portant a ser tingudes per sectes, grups tancats, parròquies una mica especials,... Excepcions!
Aquest perill també pot arribar a parròquies petites o perifèriques. Acostumats a que la identitat de cada parròquia vingués marcada per la personalitat del mossèn de torn, ara la manca de capellans podria deixar moltes parròquies sense “suport” a la seva identitat.

10. La manca de capellans és un moment propici perquè les comunitats o parròquies petites redescobreixin la seva identitat, conscients de que fan un bon servei als companys del propi grup, a l’Església (i a la Humanitat).

11. Recuperar la identitat de cada comunitat ajudaria als companys escollits per al “servei comunitari” a descobrir quina ha de ser la seva missió més pròpia: assumir les diferents i variades identitats per a una comunió més ampla. No pas imitant l’estil de la societat civil sinó segons l’estil de l’Evangeli. En un altre lloc Jesús diu a Pere: “Simó, Simó, mira que Satanàs us ha reclamat per sacsejar-vos com es garbella el blat, però jo he pregat per tu, perquè no defalleixi la teva fe. I tu, quan t’hauràs convertit, confirma els teus germans” (Lluc 22:31).


PREGUNTES per al diàleg.

1. Atreviu-vos a pensar, i pregunteu-vos amb actitud de servei: Qui sóc? Qui som? Quina és la nostra aportació específica a la Comunitat i al Poble?

2. ¿Dintre del vostre mateix grup o comunitat, descobriu intents de sacrificar a una pretesa identitat de grup la identitat de cadascú?  Dit d’una altra manera: ¿Les “exigències d’una estratègia de grup” són utilitzades per no atendre les ofertes de comunió de cadascú?

3. Quines diferències hi veieu entre una secta i una comunitat?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada