diumenge, 6 de juliol del 2014

Diumenge 15è. de durant l'any A.



1ª LECTURA.  (Isaïes 55,10-11)
Diu el Senyor:
Així com la pluja i la neu cauen del cel i no hi tornen,
sinó que amaren la terra, la fecunden i la fan germinar,
fins que dóna el gra per a la sembra i el pa per a menjar,
així serà la paraula que surt dels meus llavis:
no tornarà infecunda,
sense fer el que jo volia
i haver complert la missió que jo li havia confiat”.


2ª LECTURA (Romans 8,18-23).
Germans,
jo penso que els sofriments del món present
no són res comparats amb la felicitat de la glòria
que més tard s’ha de revelar en nosaltres.

Perquè tot l’univers creat està atent,
esperant que es reveli d’una vegada
la glorificació dels fills de Déu.

L’univers creat s’ha trobat sotmès a una situació absurda,
no perquè ell ho hagi volgut,
sinó que un altre l’hi ha sotmès,
donant-li, però, l’esperança
que un dia serà alliberat
de l’esclavatge d’aquesta situació desgraciada,
per obtenir la llibertat,
que és la glorificació dels fills de Déu.

Sabem prou bé que fins ara
tot l’univers creat gemega
i sofreix dolors com la dona quan infanta.

Però no és ell tot sol.
També nosaltres, els qui posseïm l’Esperit
com a primers fruits de la collita que vindrà,
gemeguem igualment dins nostre,
esperant l’hora que serem plenament fills,
quan el nostre cos serà redimit.

EVANGELI. (Mateu 13,1-23).
(En blau allò que correspon a la versió llarga)

Aquell dia, Jesús sortí de casa
i s’assegué vora el llac.
Era tanta la gent que es reuní entorn d’ell,
que pujà a una barca i s’hi assegué.
Tota la gent es quedà vora l’aigua
i ell els parlà llargament en paràboles.
Digué:
“El sembrador va sortir a sembrar.
Tot sembrant, una part de la llavor caigué arran del camí;
vingueren els ocells i se la menjaren.
Una part caigué en un terreny rocós, on hi havia poca terra;
de seguida va néixer,
ja que la terra era poc fonda,
però, com que no tenia arrels,
quan sortí el sol, amb la calor s’assecà.
Una part caigué entre els cards;
però els cards van créixer i l’ofegaren.
Una part caigué a la terra bona, i donà fruit:
o cent, o seixanta o trenta.
Qui tingui orelles, que ho senti”.

Els deixebles s’acostaren i li preguntaren:
¿Per què els parleu en paràboles?
Ell respongué:
“Déu us fa a vosaltres el do
de conèixer els secrets del Regne,
però a ells, no.

Als qui tenen,
Déu els donarà encara més i en tindran a vessar;
però als qui no tenen,
els prendrà fins allò que els queda.

Jo els parlo en paràboles perquè,
tot hi veure-hi, no veuen res;
tot i sentir-hi, no senten ni entenen res.

En el cas d’ells es compleix aquella profecia d’Isaïes que deia:
Per més que escolteu, no entendreu res;
per més que mireu no veureu res.
El cor d’aquest poble s’ha fet insensible;
s’ha tornat dur d’orella i s’ha tapat els ulls,
no fos cas que,
si els seus ulls hi veien,
les seves orelles hi sentien
i els seu cor arribava a entendre,
es convertissin, i jo els retornés la salut.

Però els vostres ulls i les vostres orelles
si que són feliços de poder veure i poder sentir.

Us ho dic amb tota veritat:
molts profetes i justos
desitjaven veure el que vosaltres veieu,
però no ho veieren;
desitjaven sentir el que vosaltres sentiu,
però no ho sentiren.

Escolteu, doncs, vosaltres
què vol dir la paràbola del sembrador.
La llavor sembrada arran del camí
vol dir que,
a tots aquells que escolten la predicació del Regne
però no l’entenen,
el Maligne els pren la llavor sembrada en els seus cors.

La llavor sembrada en un terreny rocós
vol dir aquells que reben amb alegria
la predicació del Regne així que la senten,
però només per un moment.
No arrela dintre d’ells,
i tan bon punt es troben amb dificultats
o amb persecucions per la paraula que havien rebut,
sucumbeixen de seguida.

La llavor sembrada en mig dels cards
vol dir aquells que han sentit la predicació del Regne,
però les preocupacions del món present
i la seducció de les riqueses
l’ofeguen i no dóna fruit.

La llavor sembrada en terra bona
vol dir aquells que han sentit la predicació del Regne
i l’han entesa;
i per això dóna fruit: o cent, o seixanta, o trenta”.


LLENGUATGE.

1. La litúrgia d’avui ens presenta una versió curta i una altra de llarga de l’evangeli. Només la versió llarga conté el relat complet, i ens permet descobrir el seu missatge central.
El relat d’avui, la Paràbola del sembrador, està molt ben estructurat. Consta de tres parts: la tercera és pràcticament la repetició de la primera, i és una estratègia literària per ressaltar la part central, on es troba el nucli del missatge que ens vol donar.

2. Tot i que d’aquesta paràbola se’n diu del Sembrador, en realitat no parla del sembrador sinó dels terrenys sembrats. No ens vol presentar un sembrador inexpert que sembra on no pot collir. L’única cosa que ens vol dir sobre el sembrador és que sembra amb abundància i per tot arreu la seva llavor. La llavor és òptima. Amb tot, tampoc no vol parlar-nos de la llavor sinó del terreny que la rep: és a dir: dels oients.

3. Cada oient és el terreny que rep la llavor, la qual donarà fruit segons la manera de ser rebuda.
I aquí està el missatge d’aquesta paràbola: en relació a la “llavor-paraula” que és sembrada amb abundància, cada oient pot ser impermeable, com la terra del camí; superficial, com el terreny pedregós; atabalat per mil altres coses, com el terreny ple de cards; o receptiu, com la terra bona.

4. A la part central del relat hi trobem tres frases:

(A tothom)  “Qui tingui orelles (per escoltar) que ho senti”.

(Als deixebles)Les vostres orelles sí que són felices de sentir...”

(Abans d’ara) “Molts profetes i justos desitjaven poder sentir... i no sentiren”.

5. Ulls i orelles. Veure i sentir.
Per estrany que sembli, és freqüent, molt freqüent, no fer servir els ulls per veure (sinó per mirar-se) i no fer servir les orelles per sentir (sinó per escoltar-se). I és que “veure” i “sentir” poden ser coses molt perilloses. “Veure” i “sentir” ens pot transformar, com la llavor transforma el terreny; i sovint no volem ser transformats.
És perillós rebre la paraula-llavor quan ja tenim i preferim els nostres plans. La duresa del camí o el terreny pedregós són una estratègia per defensar-nos de la paraula-llavor. Les moltes ocupacions i preocupacions són una estratègia per contrarestar la dinàmica de la llavor.

6. Déu ens parla de mil maneres.
En Jesús descobrim que ens parla sobretot a través de la vida de les persones. De manera intensa i insistent ens parla a través dels gemecs dels oprimits. No és gens còmode de sentir-los. Ens desinstal·la de la nostra “tranquil·litat”, sobretot si formem part del món dels opressors o d’alguna manera som beneficiaris de l’opressió que ells practiquen. Qui tingui orelles per sentir, que hi senti.

7. El centre del relat d’avui és una benaurança per als deixebles:
Però els vostres ulls i les vostres orelles sí que són feliços de poder veure i poder sentir”.

En diverses ocasions els evangelis deixen clar que “els deixebles” eren gent ben poca-cosa: porucs, incapaços d’entendre, envejosos, busca-raons... Però tenien una virtut: els seus ulls eren per veure i les seves orelles eren per escoltar. Aquesta virtut va permetre que la paraula-llavor fos eficaç en ells, i els anés transformant fins a fer-los capaços de donar el cent per u.

8. No sempre és “temps de sembra”.
Estem en una Gran Història: la Història sagrada de la realització d’un projecte amorós de Déu: el seu projecte “Home.
El fet "Jesús" marca el moment en què la paraula creadora de Déu, després d’haver-se fet “llei” (Moisès), s’ha fet “carn”, i ha plantat la seva tenda entre nosaltres (Joan 1, 14).
Abans d’això, molts profetes i justos desitjaven veure el que vosaltres veieu, però no ho veieren; desitjaven sentir el que vosaltres sentiu, però no ho sentiren.

9. Casualment, la 2ª Lectura d’aquest diumenge es presta a ser vista com una aplicació solemne de la paràbola de l’evangeli. L’Univers creat és com un terreny fecundat per la Paraula de Déu, i els seus dolors, podem convertir-los en dolors de part. La vella societat ha fet fallida per tots costats, però mai com avui no hem tingut tants mitjans per fer-la nova.
Si no construïm un món nou des de la generositat, n’haurem de construir un altre des de la necessitat; i segurament no ens agradarà.

10. Això també val per a l’Església. Tot i que ja posseïm l’Esperit com a primers fruits de la collita que vindrà, gemeguem igualment dins nostre. També l’Església està gràvida i pateix dolors de part. Com més retardem el nou naixement, més sofriment per a molts... Però, sortosament, no sembla possible impedir-ne l’esclat renovador.


MISSATGE.

11. Nosaltres vivim quan “ja ha arribat el temps de poder veure-hi i sentir-hi” perquè el projecte “Home” ja ha pres forma visible; ja disposem de “l’home mostra” en qui podem descobrir a què som cridats.
Feliços si acceptem que els nostres ulls hi vegin i les nostres oïdes hi sentin.

RESPOSTA.

12. Tot fa pensar que avui vivim en un moment fort de la sembra de la paraula de Déu.
Nosaltres no som els sembradors! Nosaltres som el terreny que rep la llavor!
Quina classe de terreny som?
És possible que el futur de les Comunitats Cristianes ja no siguin grans (i ambivalents) reunions sinó trobades de diàleg. És temps d’escoltar i d’escoltar-nos.
El món, la humanitat, cada ésser humà, s’han tornat paraula.

13. Segurament tots hem pogut comprovar, als debats de la tele o a les tertúlies de la ràdio, com n’és de difícil tenir orelles per escoltar. Segurament també haurem fet aquesta experiència participant en els molts “grups de diàleg” que, sortosament, s’estan posant de moda a la nostra Església.
Saber escoltar. Deixar parlar els altres sense interrompre’ls. Estar atents a allò que diuen perquè la nostra paraula sigui “resposta” a la seva; i la seva, a la nostra.
El diàleg no és només respectar el torn de l’altre. El diàleg és escoltar i intentar entendre allò que diu l’altre i fer-li arribar el ressò que les seves paraules troben en nosaltres.
El diàleg de sords no és diàleg.

14. Massa sovint les tertúlies, fins i tots les públiques (ràdio, tele,...) són una exhibició de prepotència i d’intolerància més o menys “civilitzades” (?).
Als nostres grups de diàleg hi hem d’anar aprenent a escoltar-nos.
Escoltar-nos entre nosaltres per aprendre a escoltar el món.
Però no es tracta només d’aprendre. Cal una actitud prèvia: estar disposats a rebre la Paraula, com la bona terra rep la llavor.

15. No obstant, si ja tenim l’actitud correcta, preocupem-nos també d’aprendre a dialogar, i aplicar aquelles tècniques que ens siguin útils.
Si les Comunitats Cristianes fóssim realment espais de diàleg, segurament que, només per això, ja faríem un dels serveis més grans i urgents que necessita avui la nostra societat. A la nostra societat s’hi parla massa de l’imperi de la llei per comptes de dialogar. Es rebutja el diàleg perquè sembla un signe de debilitat. I hi ha massa gent, fins i tot aquells que s’autoanomenen “servidors del poble”, que només creuen en la força. Ni han entès l’Evangeli ni han entès les lliçons de la Història.


PREGUNTES per al diàleg.

1. El dogmatisme ha desbordat el tradicional àmbit de la “religió i ha inundat molts altres camps: la política, l’economia, la cultura, l’esport,...  ¿Us creieu capaços de convertir la vostra comunitat en un espai de diàleg, i poder així contrarestar l’espectacular embranzida d’un dogmatisme creixent? Com es podria fer?

2. Si participeu en grups de diàleg, després de la reunió, us pregunteu si heu sigut dialogants, o passius, o avassalladors? És a dir: feu de tant en tant revisió del vostre nivell de diàleg?

3. Si heu practicat el diàleg, us ha ajudat a sentir i acollir millor la paraula de Déu?  O sigui: heu experimentat en vosaltres la “benaurança” que Jesús aplica als seus deixebles en l’evangeli d’avui? (“els vostres ulls i les vostres orelles sí que són feliços...”).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada