NOTA. Aquest diumenge coincideix amb la Festa de la Presentació de Jesús al temple, del 2 de febrer.
Litúrgicament, aquesta "festa" té preferència sobre el "diumenge". Per això he penjat també els Apunts corresponents.
Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI. (> Índex
general).
Compliment. Elies. Escriptures. Josep. Natzaret. Poble. Profeta.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana
interconfessional): Sinagoga. Profeta.
→ Podeu veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge
4rt. C
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Jeremies 1,4-5.17-19).
En temps de Josies,
el Senyor em va fer sentir la seva paraula i em
digué:
«Abans que et modelés a les entranyes de la mare
ja et vaig conèixer;
abans de néixer
ja et vaig consagrar i et vaig fer profeta,
destinat a les nacions.
Ara, doncs, cenyeix-te el vestit
i vés a dir-los tot el que et manaré.
No tinguis por d’ells, si no, seria jo, qui te’n
faria tenir.
Avui faig de tu una ciutat inexpugnable,
una pilastra de ferro,
una muralla de bronze que resistirà contra tot el
país:
contra els reis de Judà i els seus governants,
contra els seus sacerdots i contra el seu poble.
T’assaltaran però no et podran abatre,
perquè jo et faré costat per alliberar-te.
Ho diu l’oracle del Senyor.»
2ª LECTURA (1Corintis 12,31-13,13).
NOTA. En blau, allò que correspon a la versió llarga.
Germans,
interesseu-vos més pels dons millors.
Però ara us indicaré un camí
incomparablement més gran.
Si jo tingués el do
de parlar els llenguatges dels homes i
dels àngels
però no estimés,
valdria tant com les campanes que toquen
o els platerets que dringuen.
Si tingués el do de profecia
i arribés a conèixer tots els secrets de
Déu i tota la veritat;
si tingués tanta fe
que fos capaç de transportar les
muntanyes,
però no estimés,
no seria res.
Si distribuís tot el que tinc,
fins i tot si em vengués a mi mateix per
esclau,
sense estimar, només per ser ben vist,
no em serviria de res.
El qui estima és pacient, és bondadós;
el qui estima no té enveja,
no és presumit ni orgullós,
no és groller ni egoista,
no s’irrita ni es venja,
no s’alegra de les farses, sinó de la rectitud;
ho suporta tot,
i no perd mai la confiança, l’esperança, la paciència.
L’amor no passarà mai.
Vindrà un dia que el do de profecia serà inútil,
que el do de parlar llenguatges misteriosos
s’acabarà,
que el do de conèixer també serà inútil.
Els dons de conèixer o de profecia
que ara posseïm són incomplets;
el dia que ho coneixerem tot,
allò que era incomplet ja no tindrà utilitat.
Quan jo era un nen, parlava com els nens,
sentia com els nens,
raonava com els nens;
però d’ençà que sóc un home,
ja no m’és útil el que és propi dels nens.
De moment coneixem com si hi veiéssim poc clar
una imatge reflectida en un mirall;
després hi veurem cara a cara.
De moment conec només en part;
després coneixeré del tot, tal com Déu em coneix.
Mentrestant la fe, l’esperança i l’amor
subsisteixen tots tres,
però, de tots tres, l’amor és el més gran.
EVANGELI. (Lluc 4,21-30).
En aquell temps,
Jesús, a la sinagoga de Natzaret,
començà així la seva explicació:
«Això que avui sentiu contar de mi
és el compliment d’aquestes paraules de
l’Escriptura.»
Tothom ho comentava
estranyant-se que sortissin dels seus llavis
aquelles paraules de gràcia.
Deien: «No és el fill de Josep, aquest?»
Jesús els digué:
«De segur que em retraureu aquesta dita:
“Metge, cura’t tu mateix”:
hem sentit dir el que has fet a Cafar-naüm;
fes-ho també aquí, al poble dels teus pares.»
Però ell afegí:
«Us ho dic amb tota veritat:
no hi ha cap profeta que sigui ben rebut al seu
país natal.
En temps d’Elies, quan el cel,
durant tres anys i sis mesos, no s’obrí per donar
pluja,
i una gran fam s’apoderà de tot el país,
ben segur que hi havia moltes viudes a Israel,
però Elies no va ser enviat a cap d’elles,
sinó a una viuda de Sarepta de Sidó.
I en temps del profeta Eliseu
també hi havia molts leprosos a Israel,
però cap d’ells no va ser purificat del seu mal,
sinó Naaman, un leprós de Síria.»
En sentir això, tots els qui eren a la sinagoga,
indignats, es posaren a peu dret,
el tragueren del poble
i el dugueren cap a un cingle de la muntanya
on hi havia el poble per estimbar-lo.
Però ell se n’anà passant entremig d’ells.
B. LLENGUATGE.
Nota.
El relat paral·lel en l’Evangeli de Marc, lleugerament diferent, es va llegir al Diumenge 14 de l’Any B.
Allà podeu trobar-hi alguns altres apunts.
1.
Continua el relat de diumenge passat.
Jesús, a la sinagoga del seu poble,
acaba de donar la notícia més esperada per tots els jueus: “Això
que avui sentiu contar de mi és el compliment d’aquestes paraules de
l’Escriptura”.
2. Però de sobte la situació es capgira com un
mitjó.”No és el fill de Josep, aquest?”.
Jesús pertany a la colla dels homes petits (sense
importància) de Natzaret. També Natzaret era en aquell temps un llogaret petit
i sense importància entre les viles d’Israel. I també Israel era un poble petit i sense importància entre els pobles de
l’entorn.
Estem, doncs, en l’àmbit de les coses petites; i sovint en el món
de les coses petites, fins i tot els petits desconfien de la seva petitesa.
Dissortadament, entre les “debilitats” dels petits
hi ha la seva confiança en els grans i
poderosos. L’autèntica desgràcia dels “petits”
no està en la seva (suposada) petitesa
sinó en la seva equivocada confiança
en els “grans” o poderosos.
3. És cert que Israel, com a poble religiós, té posada la seva confiança en Déu, però entén Déu com un Déu “gran i poderós” que
es manifesta en l’obrar dels poderosos.
D’aquí dedueix la falsa convicció de ser, gràcies al seu Déu, el poble més important de tots, a pesar de la seva petitesa.
Jesús reacciona contra això. És cert que ells són
“poble de Déu”, però això no vol dir que Déu sigui de la seva “propietat
privada”. El “seu Déu”.
Per això Jesús els recorda alguns “comportaments” de Déu: en temps d’escassetat,
Déu va enviar el profeta Elies a socorre una pobra viuda precisament “estrangera”.
I, d’entre els molts leprosos que hi havia en temps d’Eliseu, només un “estranger”
va ser curat pel profeta.
¿Tan cecs
són que encara no han “vist” com Déu dóna proves del seu amor i protecció a tots els petits i marginats de tots
els Pobles?
4. Davant la provocació
de Jesús, els habitants del petit
poble de Natzaret reaccionen en sentit contrari: volen demostrar la seva força
envers aquell que consideren més feble que ells. Juguen a “ser poderosos”, i el
porten al cim de la seva petita
muntanyeta per estimbar-lo. Pretenen compensar amb la violència envers els
més dèbils la seva pròpia debilitat.
5. “Però ell se n’anà passant entremig d’ells”.
Sorprenent
final. El relat no diu com s’ho va fer, Jesús.
Amb
aquesta frase, tan lacònica com inesperada, l’evangelista vol evocar i
il·lustrar una altra situació més difícil d’entendre, però molt més important.
El cingle de la muntanyeta on han portat Jesús i des d’on el volen
estimbar evoca la muntanyeta del Calvari
on el portaran al moment suprem, i
des d’on el precipitaran a la fossa de la
mort.
Però,
quan les dones van al sepulcre (a la fossa de la mort), es
troben amb dos homes de vestits
resplendents que els diuen, com renyant-les: “Per què busqueu entre els morts al qui és vivent?” (Lluc 24,5).
El
final sorprenent de l’escena de Natzaret vol ajudar-nos a imaginar la resurrecció,
que és inimaginable. Pre-anuncia l’últim final, on es podria dir
igualment: “Però Jesús, “passant”
entremig dels qui el van matar, va entrar a la Vida”.
C.
MISSATGE.
6.
Hi ha dues maneres de conviure:
-
Una d’enganyosa, nascuda de la equivocació de pensar que hi ha “persones
importants” i “persones insignificants”; i que, per a aquestes últimes, és bo assumir
les formes i els comportaments dels poderosos.
-
L’altra manera és entendre que en
realitat no hi ha “importants” i “insignificants”. I que si, de fet, s’han
creat aquestes diferències, cal estar
a favor dels tinguts per “insignificants”. En tot cas, aquesta és la manera com
Déu actua. “Ha derrocat del soli els
poderosos i ha exalçat el humils” (Lluc 1,52).
Sí:
en el fill de Josep, que és un dels
nostres, reposa l’Esperit del Senyor, que
l’ha ungit per portar la bona nova
als desvalguts (com llegíem diumenge passat. Lluc 4,18); per fer tornar
els deshumanitzats a la plenitud
humana, i esdevenir fills de Déu.
D:
RESPOSTA.
7.
Les paraules del profeta Isaïes, que Jesús fa seves (com llegíem diumenge
passat), ens inviten a corregir la nostra manera habitual de veure la
societat. No hi ha desvalguts (avui
podríem dir “sense papers”), captius, cecs, oprimits... sense opressors
i encegadors.
Però
també és veritat que no hi podria haver opressors i encegadors
sense la connivència d’una multitud de “petits”
que els sustenta i els venera.
Hi ha massa culte a la personalitat. També a l’Església.
En
la Societat, el culte a la personalitat
podria ser considerat un mecanisme de
defensa per auto-projecció. Però dintre l’Església és un pecat d’idolatria. I aquest pecat no està només en els qui reben i
accepten aquest “culte” sinó també en els qui el donen.
8.
Potser sigui necessari denunciar els poderosos
quan fan víctimes. Però també pot
passar que la simple denúncia es
converteixi, de fet, en propaganda i enfortiment del seu poder. Per això moltes vegades, més que denunciar, potser
sigui millor no fer el joc; no
col·laborar ni alimentar aquelles
situacions que engendren o perpetuen o dissimulen el culte a la personalitat.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
“No hi ha cap profeta que
sigui ben rebut al seu país natal”. Per què?
2.
En l’Església, la principal “font” de diferències és el sagrament de l’orde. Què en diuen, els
Evangelis? Com ho enteneu, vosaltres? Sabríeu imaginar una església
no-clerical?
3.
Heu col·laborat alguna vegada o esteu col·laborant en el “culte a la personalitat” envers algú?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada