Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI. (> Índex general).
Casament. Dona. Galilea. Miracles. Miracles
de Jesús Vi_(Sarment).
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional): Aliança.
Galilea.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge
2 de durant l’any C.
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Isaïes 52,7-10).
Per amor de Sió no vull callar,
no vull reposar per Jerusalem
fins que aparegui com un raig de llum el seu bé,
i la seva salvació com una torxa encesa.
Els altres pobles veuran el teu bé,
tots els reis veuran la teva glòria
i et donaran un nom nou
que els llavis del Senyor designaran.
Seràs una corona magnífica a les mans del Senyor,
i una diadema reial a les mans del teu Déu.
No et podran dir més «L’Abandonada»;
no podran dir «La Desolada» a la teva terra:
a tu et diran «Jo-me-l’estimo»,
i a la teva terra, «Té-marit»,
perquè el Senyor t’estimarà,
i tindrà marit la teva terra.
El qui t’haurà reconstruït
et prendrà per esposa
com un jove esposa una donzella;
el teu Déu estarà content de tenir-te
com el nuvi està content de tenir la núvia.
2ª LECTURA (1Corintis 12,5-11).
Germans,
els dons que rebem són dons diversos,
però l’Esperit que els distribueix és un de sol.
Són diversos els serveis,
però és un de sol el Senyor a qui servim.
Són diversos els miracles,
però tots són obra d’un sol Déu,
que els fa valent-se de cadascun de nosaltres.
Les manifestacions de l’Esperit
distribuïdes a cadascú
són en bé de tots.
Un, gràcies a l’Esperit,
rep el do d’una paraula profunda;
un altre, per obra del mateix Esperit,
rep el do de desglossar les veritats;
un altre, en virtut del mateix Esperit,
rep el do de la fe;
un altre, el do de donar la salut als malalts;
en virtut de l’únic Esperit, un altre, rep el do de
fer miracles;
un altre el do de profecia;
un altre, el de distingir si un esperit és fals o
autèntic;
un altre, el do de parlar llenguatges misteriosos;
un altre, el do d’interpretar-los.
Tots aquests dons són obra de l’únic Esperit,
que els distribueix en particular a cadascú com li
sembla bé.
EVANGELI. (Joan 2,1-12).
En aquell temps se celebrà un casament a Canà de
Galilea.
Hi havia la mare de Jesús.
També Jesús i els seus deixebles hi foren
convidats.
Veient que s’acabava el vi, la mare de Jesús li diu:
«No tenen vi.»
Jesús li respon: «Mare, per què m’ho dius a mi?
Encara no ha arribat la meva hora.»
Llavors la seva mare diu als qui servien:
«Feu tot el que ell us digui.»
Hi havia allí sis piques de pedra
destinades a les pràctiques de purificació
usuals entre els jueus.
Cada una d’elles tenia una cabuda
de quatre a sis galledes.
Els diu Jesús:
«Ompliu d’aigua aquestes piques.»
Ells les ompliren fins dalt.
Llavors els digué:
«Ara traieu-ne i porteu-ne al cap de servei.»
Ells n’hi portaren.
El cap de servei tastà aquella aigua, que s’havia
tornat vi.
Ell no sabia d’on era,
però ho sabien molt bé els qui servien,
perquè ells mateixos havien tret l’aigua.
El cap de servei, doncs, crida el nuvi i li diu:
«Tothom serveix primer els millors vins i,
quan els convidats ja han begut molt,
els vins més ordinaris;
però tu has guardat fins ara el vi millor.»
Així començà Jesús els seus miracles a Canà de Galilea.
Així manifestà la seva glòria,
i els seus deixebles cregueren en ell.
B. LLENGUATGE.
1.
Convé, ja des del primer moment, no llegir aquest relat de les Noces
de Canà com la narració d’un fet
objectiu. Tampoc no es tracta de cap “miracle” de Jesús. (Cal reconèixer
que el fals recurs als “miracles” ha
impedit sovint la correcta comprensió del missatge
de Jesús).
Es tracta d’una al·legoria. La relació entre Jahvé (Déu) i la Comunitat
d’Israel sovint ve expressada amb el “llenguatge” de l’aliança matrimonial (1ª
Lectura). Com una dona “elegida” per un home per a ser la seva esposa, també
Israel se sabia “elegit” per Déu, permetent-li
sentint-se “el seu Poble”.
(Aquí cal notar que, en aquell temps, la “relació” home-dona en el “matrimoni (en l’aliança matrimonial) era diferent de com és entesa entre nosaltres.
Avui, entre nosaltres, home i dona estan en un pla d’igualtat,
almenys teòricament. No era així en els temps bíblics, sinó que la dona
veia el marit com el “seu senyor”. El
marit, elegint com esposa una dona, la “salvava”, permetent-li
esdevenir esposa i mare, que constituïa la seva autèntica “realització”).
2.
L’Evangeli de Joan fa començar l’obra
de Jesús amb les Noces de Canà,
presentades com una “al·legoria” de la situació “progressiva” de la “aliança”
entre “Déu” i “Israel”, i sobretot, entre Déu
i la Humanitat.
En
llenguatge actual, parlaríem de les “etapes” del “Procés d’Humanització”.
El relat llegit ens porta a distingir-hi dues
grans etapes:
- Una primera, marcada per la Llei (les normes religioses en les Societats religioses, o les normes de convivència en les noves Societats
laiques). Aquesta 1ª etapa està
representada per la presència de les imponents “piques
de pedra, destinades a les
pràctiques de purificació”. L’expressió “piques
de pedra” evoca les “taules de pedra” on estaven gravats els 10 Manaments.
-Una segona,
marcada per Jesús, però encara no és
present. “Encara no ha arribat la meva
hora”, respon a la seva mare.
Aquesta nova etapa, dita també “Nova Aliança” (Lluc 22,20. 1Corintis 11,25. Hebreus 9,15), ja no se centrarà en la Llei
sinó en la Vida donada i compartida de Jesús, i dels qui s’hi
incorporin.
En aquesta Nova Aliança, Jesús n’és “l’espòs”, i la Humanitat en serà “l’esposa”, quan “Maria Magdalena”, que
representa la Nova Humanitat, descobreix “el seu Senyor” (“Rabuni!
Joan 20,11ss).
En aquest relat de l’Evangeli de Joan
que hem llegit, Maria, la mare de Jesús,
representa la comunitat fidel
d’Israel. És ella qui, gràcies a la presència de Jesús (amb els seus
deixebles), s’adona que la 1ª Aliança
entre Déu i Israel no dona més de si: “No
tenen vi”. Per això diu als qui servien: “Feu tot el que ell (Jesús) us digui”.
3.
“... encara
no ha arribat la meva hora...”
Jesús
és cent per cent jueu, i com a membre del Poble
elegit és “present” a la 1ª etapa de
les Noces, però com a “convidat”. No són les seves Noces, ni dels seus deixebles; ja que
serà precisament Ell qui protagonitzarà la Nova
Aliança per a tota la Humanitat.
La 1ª Aliança amb el Poble d’Israel no
havia de ser entesa com un “privilegi” sinó com una “missió”: preparar la Humanitat entera per a rebre l’Aliança definitiva.
En l’elecció d’Israel, el destinatari
final era Tota la Humanitat.
Com
a fill d’Israel, Jesús portarà a
terme aquesta missió “quan arribi la seva hora” (Joan 8,20. 13,1).
La “seva hora” arribarà quan Jesús faci de la seva “vida” una vida donada i compartida amb els seus
deixebles.
Aquesta serà la Nova Aliança, la
definitiva. Passa per l’arbre de
la Creu que, simbòlicament, permet recuperar el mític Arbre de la vida, “perdut” per la “infidelitat de la parella humana inicial quan estaven al jardí
original (Gènesi
2,9 i Gènesi 3,24).
4.
Aquest relat de les Noces de Canà, al
començament de l’activitat de Jesús
forma una inclusió
amb el relat final: la trobada de Jesús amb “Maria
Magdalena”, la “esposa” que personifica la Nova Humanitat “fidel” (Joan 19,25ss).
En els dos relats hi ha els mateixos personatges centrals: “Jesús” i “Maria”.
En els dos casos Jesús parla a la seva “mare” dient-li “dona” (que, en un
context d’aliança matrimonial,
significa també “esposa” (Aquí cal notar la mala traducció “interpretativa” que en fa el
Missal); en els dos casos hi ha els deixebles,
encara que, a la Creu, representats només pel “deixeble que Jesús estimava” (que es manté sempre “sense nom”, i
així pot "representar" tot altre deixeble que s’hi incorpori).
5.
Però hi ha també diferències importants entre
els dos relats:
-A
les Noces de Canà, per a Jesús “encara no
ha arribat la seva hora”; en canvi a la Creu és el moment àlgid de la seva hora (Joan 13,1).
-A
Canà “no tenen vi”; en canvi a la Creu, del “costat” obert de Jesús en surt “sang i aigua”, símbol de l’Aliança
original entre Déu i la Humanitat, quan “Eva” és “treta” del “costat”
d’Adam. (Gènesi 2:21.
Joan 19,34).
-A
Canà, Maria és la “mare de Jesús”. A
la Creu, esdevé “mare del deixeble que
Jesús estimava”, personificació avançada dels deixebles que vindran; i és “acollida” a casa seva (Joan 19,27).
-A
Canà, l’espòs és “Déu”, “present”
només implícitament en forma de Llei, evocat per les “sis piques de pedra destinades a les purificacions legals”.
A la Creu, l’espòs és explícitament present i visible en
l’Home-Jesús, el “Fill Únic que està al
si del Pare” (Joan
1,18 i 34).
La “esposa” és ja tota la Humanitat, representada en les dues “Maria” (Joan 19,25):
Maria, la Mare de Jesús, i Maria
Magdalena en el relat de l’hort-jardí (Joan
20,13).
Nota.
És habitual parlar de les tres Maries. Però considero
més encertats els comentaristes que parlen de nomes dues “Maria”: la mare de Jesús i Maria Magdalena. (→ Maria).
6.
“Així
començà Jesús els seus miracles (signes)...”
Les
Noces de Canà són una al·legoria del Procés d’Humanització. Un procés
que té dues grans etapes.
En
l’Evangeli de Joan, l’adhesió a Jesús
(la fe) es va fent progressivament, per passos. Els “deixebles”, veient
els diferents signes, van sentint-se
cridats a una fe-adhesió creixent.
Aquí cal notar, una vegada més, que l’Evangeli
de Joan no parla de “miracles” (entesos en el sentit actual d’aquesta
paraula) sinó de “signes” (Joan
2,11). La traducció que ofereix el Missal català, segurament intentant
facilitar la comprensió, a vegades es converteix en un obstacle.
C.
MISSATGE.
7.
Com Humans, som “elegits” per anar esdevenint fills de Déu deixant-nos “empeltar” en la seva VIDA. Ser “fills en el Fill”.
Comencem com a “fills petits” (menors
d’edat), i ens sentim “units al Pare” sobretot per l’obediència a unes normes.
Però la finalitat de les “normes” és ajudar-nos a créixer, i esdevenir plenament fills
(Joan 1,17s).
D:
RESPOSTA.
Acceptar
la “elecció” rebuda.
Això
comporta sentir-se col·laboradors en l’Obra
de Déu. “Els
seus deixebles cregueren en ell”.
Amb tot, la fe
en Jesús ha d’anar creixent. Per
això el mateix Jesús va advertint d’una fe “encara insuficient” (Joan 6,66). De fet, els “deixebles”
no mostraran una fe madura fins
després de la resurrecció de Jesús. I encara...
(Podeu repassar “l’examen” de Jesús a
Pere... Joan 21,15ss)
L’Obra de Déu som nosaltres mateixos; és a
dir: la HUMANITAT.
Per això, com a col·laboradors de
Déu, la nostra resposta consisteix en
“fer-nos Humans fent Humanitat”.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
“Col·laboradors de Déu”. Hi ha infinites maneres de fer-ho, però cada moment té
les seves pròpies. ¿Com ha anat variant la vostra manera de “col·laborar amb
Déu per fer Humanitat”?
2.
L’Església considera el matrimoni cristià
com un “sagrament”. Què té d’especial el matrimoni
cristià?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada