Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració. Per tant, la data
que hi apareix, posada automàticament pel Sistema, no correspon a la de la festa sinó de 8 dies
abans.
→ VOCABULARI. (> Índex general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el
significat exposat).
Camí. Compliment. Manament. Mestre
(Assegut). Mirar
amb afecte. Petitesa. Poderós (Deu ho
pot tot). Regne
de Déu. Riqueses. Vida
eterna.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional):
Manaments
(Llei).
A. LECTURES.
1ª LECTURA. (Saviesa 7,7-11).
Vaig pregar Déu que em donés enteniment,
i m’ho concedí;
vaig cridar l’Esperit de saviesa,
i em vingué.
La prefereixo a ceptres i trons,
i, comparada amb ella,
tinc la riquesa per no-res.
Ni tan sols la comparo amb les pedres més precioses,
perquè tot l’or del món, al seu costat,
no val ni un gra de sorra,
i la plata no val més que el fang.
L’aprecio més que la salut i que la boniquesa,
i vull que em faci de llum,
perquè la seva claror no s’apaga mai.
Juntament amb la saviesa
m’han vingut tots els béns,
duia les mans plenes de riqueses incomptables.
2ª LECTURA (Hebreus 4,12-13).
Germans:
La paraula de Déu és viva i eficaç.
És més penetrant que una espasa de dos talls:
arriba a destriar l’ànima i l’esperit,
les articulacions i el moll dels ossos,
i esclareix les intencions i els pensaments del cor.
A tot el món creat no hi ha res
que Déu no vegi clarament;
tot és nu i descobert davant els ulls d’aquell
a qui haurem de donar comptes.
EVANGELI. (Marc 10,17-30).
(Nota. En blau allò que s’hi afegeix en la versió llarga)
Un dia que Jesús sortia de camí un home corregué, s’agenollà als
seus peus i li preguntava:
«Bon mestre, què haig de fer per posseir la vida eterna?»
Jesús li digué: Per què em tractes de bo? De bo només ho és Déu. Ja saps què diuen els manaments: «No matis, no cometis adulteri, no robis, no declaris en fals contra un altre, no facis cap frau, honra el pare i la mare.»
Ell li respongué: «Mestre, tot això ja ho he complert des de
jove.»
Jesús se’l mirà amb afecte i li digué: «Encara et falta una cosa: vés a vendre tot el que tens i dóna-ho als pobres, i tindràs un tresor guardat en el cel.
Després torna i vine amb mi.»
Aquesta resposta de Jesús el contrarià, i se n’anà tot trist, perquè era molt ric.
Llavors Jesús mirà al seu voltant i digué als deixebles: «Per als qui són rics, que n’és, de difícil, d’entrar al regne de Déu!»
Els deixebles, en sentir aquestes paraules, quedaren sorpresos.
Però Jesús els tornà a dir: «Fills meus, que n’és de difícil,
d’entrar al regne de Déu! És més fàcil que un camell passi pel forat d’una
agulla que no pas que un ric entri al regne de Déu.»
Ells quedaren encara més sorpresos i deien entre ells: «I qui es podrà salvar?»
Jesús se’ls mirà i els digué: «Als homes els és impossible, però a
Déu no, perquè Déu ho pot tot.»
Llavors
Pere es posà a dir-li: «Mireu, nosaltres ho hem deixat tot per venir amb vós.»
Jesús respongué: «Us ho dic amb tota veritat: Ningú dels qui per mi i per anunciar l’evangeli han deixat la casa, germans i germanes, pare, mare, fills o camps, no deixarà de rebre, ja en el temps present, el cent per u de cases, germans i germanes, mare, fills i camps, i també persecucions, i, en el món futur, tindrà la vida eterna.»
B. LLENGUATGE.
1. Si aneu a Betlem i voleu entrar a la gran i històrica Església de la Nativitat, us trobareu amb una sorpresa singular: la porta per entrar-hi és extremadament baixa: 120 centímetres. Es va reduir la seva alçada perquè, quan els Turcs van dominar Palestina, no hi poguessin entrar a cavall, ja que això hauria comportat que l’església quedés convertida en mesquita. Ara, només els nens hi poden entrar sense ajupir-se. La resta, per entrar-hi, ens hem de fer petits com els nens.
2. L’evangeli d’avui ens parla de com és més fàcil que un camell passi pel forat d’una agulla que no pas que
un ric entri al regne de Déu.
L’evangelista ens ha recordat, una i altra vegada, en paraules de
Jesús, que ens hem de fer com els nens
(“petits” i “servidors”) per poder entrar al Regne de Déu. En la Lectura d’avui
hi insisteix presentant-nos una figura de contrast: un home adult, ric i just.
Aquest home ric tenia un
problema: saber què havia de fer per “posseir”, a més de les riqueses d’aquest món, també la vida eterna en l’altre món. Ell
considera que Jesús és molt bon mestre, i li ho pregunta.
Jesús li respon que, tractant-se de la “vida eterna” només Déu és veritablement
“bon mestre”, i ja ens ha dit, amb els Manaments,
què havíem de fer.
3. Però aquell home ric i
just intueix que això no deu ser tot, i respon a Jesús que els Manaments ja els ha complert des de jove.
I diu l’evangeli que Jesús “se’l
mirà amb afecte i li digué:...”. Literalment l’evangeli diu que Jesús “va mostrar-li el seu amor dient-li:...”.
I el que li diu Jesús confirma que “encara
et falta una cosa”...
Aquell home ric no havia
complert els Manaments de Déu tant
com es pensava. Per tant, tampoc era tan just
com suposava.
Ell era ric. Les riqueses
són un bé, i són un do de Déu a la
Humanitat. Ser ric no és cap mal, fora del cas que hi hagi persones que
no tenen el necessari. Si hi ha persones molt pobres, no és just ser ric i no fer res per
arreglar-ho. Per això Jesús li diu: “encara
et falta una cosa”.
4. Entre els Jueus dels temps de Jesús, la riquesa era vista com
una benedicció de Déu. En canvi Jesús reivindica la funció social de la
riquesa: les riqueses són per a tothom. Mentre hi hagi pobres, cap ric és just davant Déu si
no és “just” també amb els pobres.
Aquí Jesús parla de vendre per
donar els diners; en altres llocs parla d’invertir
els diners o de negociar-hi per crear
més riquesa per a tothom (Mateu 25,14ss).
També cal tenir en compte que hi ha moltíssimes classes de riquesa.
Jesús anuncia l’arribada del Regne de Déu.
El Regne de Déu és per a tothom, però les dimensions de la “porta d’entrada” corresponen a les
“dimensions” dels “més petits”.
Com més “petits” fem els petits, més
petita serà la porta.
Si un dia aconseguíssim fer un món de “persones iguals”, la porta del Regne seria “normal”, igual per
a tothom. Mentre no sigui així, Jesús ens diu i repeteix: “Us ho asseguro: si no torneu a ser com els infants, no entrareu pas al
Regne del cel” (Mateu
18,3).
5. La versió llarga de
l’evangeli d’avui ens parla també de la reacció de Els Dotze. Els deixebles s’adonen que allò que no ha volgut fer l’home ric, ells sí que ho han fet: han renunciat a tot el que tenien per seguir
Jesús. Per boca de Pere, ells ho “recorden” a Jesús...
En realitat, tampoc els Dotze
“segueixen” Jesús tant com es pensen, com quedarà clar quan arribi el moment
clau. “Tots l’abandonaren i fugiren”
(Marc 14,50).
No obstant, allò que “als
homes és impossible, no ho és per a Déu, perquè Déu ho pot tot”. Ells, i
molts altres com ells, fins i tot rics i molt rics, acabaran fent-se “com els infants”, renunciant a la
falsa superioritat de les Riqueses,
del Poder, de la “Santedat”, de la “Virtut”, del “Compliment legal,”...
Jesús no respon als deixebles dient-los què passarà amb ells, els Dotze, sinó que exposa allò que
afecta a tothom: “Us ho dic amb
tota veritat: Ningú dels qui per mi i per anunciar l’evangeli han deixat la
casa, germans i germanes, pare, mare, fills o camps, no deixarà de rebre, ja en
el temps present, el cent per u de cases, germans i germanes, mare, fills i
camps, i també persecucions, i, en el món futur, tindrà la vida eterna”.
6. Això no vol dir que Jesús o l’Evangeli siguin “més importants”
que el pare o la mare, o els germans... Jesús és l’home. Allò que demana
és que ens dediquem a “fer humanitat”, superant els sentiments de propietat i d’exclusivitat
envers unes persones determinades: el meu
pare, la meva mare, el meu fill, la meva dona,...
“El cent per u”.
Sentir-se home entre els homes comporta que també els rivals, els súbdits, els superiors,...
esdevinguin germans, familiars: una gran família. Tots són i som germans i germanes,
fills i filles..., i tenim cases i camps...
7. ...i persecucions...
Què hi fa aquesta paraula aquí?
És fruit de l’experiència. Sentir-se germà de tothom
significa no sentir-se ni superior ni
inferior, ni propietat ni propietari de ningú. Però això és inacceptable
per a tot aquell que cregui en el Poder.
Per això l’obra del Poder és perseguir.
El Poder no pot respectar. Pot
arribar a ser “generós”, perquè això li dóna bona imatge, però és incapaç de respectar.
D’una manera o altra, directament o creant les lleis convenients, l’acció associada al Poder (de tota classe de Poder) és perseguir. Tristament
ho estem comprovant avui dia entre nosaltres: moltes lleis es fan explícitament per a perseguir. La mateixa Constitució
és constantment interpretada de manera que “permeti” no respectar
els altres.
C.
MISSATGE.
8. La vida té forma de camí. A la 2ª part del seu Evangeli,
Marc ens presenta el camí de Jesús com un camí de referència. Hi
ha figures de contrast: el ric-just, els fariseus... i tots els poderosos o els qui “creuen en el Poder”, com els propis deixebles. També
hi ha figures de sintonia, com els
nens, els servidors, els petits,... i tots els
qui són o es fan com ells.
D:
RESPOSTA.
9. Jesús recorda els
Manaments a l’home ric-just, però
només li parla d’aquells que es refereixen als altres, no d’aquells que
es refereixen a Déu directament. Potser Jesús ja sospitava que, amb
l’excusa de “donar culte a Déu”, es farien les més grans exhibicions de riquesa i de superioritat...
Posant-hi una mica d’ironia diríem que, vistos els fets, Jesús es
va equivocar quan va dir: “Fills meus,
que n’és de difícil, d’entrar al regne de Déu! És més fàcil que un camell passi
pel forat d’una agulla que no pas que un ric entri al regne de Déu”. En
canvi la nostra Església està plena de tota classe de “rics”!
¿O, potser, Jesús no es va equivocar, i som nosaltres qui anem
equivocats? En una trobada de preparació a la missa, una companya comentava:
“No entenc què hi té a veure l’Església amb l’Evangeli. Que no el
llegeixen, els bisbes i els mossens?”.
10. Cada dia podem comprovar la veritat de les paraules de Jesús:
“Als homes els és impossible”. És tan
llaminer el Poder (fins que et
devora)! És tan llaminera la Riquesa
(fins que t’esclafa)! És tan gratificant ser
més important que els altres (fins que caus del pedestal)!...
Sort que Jesús també va dir: “Però
Déu ho pot tot”. I són “una multitud
que ningú no pot comptar” (com llegirem el dia de Tots Sants. Apocalipsi 7,9)
les persones que són o s’han fet “petits” per la causa del Regne de Déu.
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. Quines “mostres de prestigi” actuals, en el si de l’Església,
penseu que no s’adiuen amb l’evangeli d’avui?
2. Criticar la “riquesa de l’Església”, us serveix d’excusa per no
aplicar les paraules de Jesús a la vostra vida individual, familiar o de grup?
3. Heu experimentat la “impossibilitat
humana” de què parla l’evangeli d’avui? Com ho porteu? Continueu pensant
que l’Evangeli és una Bona Notícia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada