Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el
significat exposat).
Anar-se’n. Celebra-ho. Paràbola.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional): Paràbola.
→ Veure també Entrevistes amb Fid’ho. Diumenge
33. A.
→
Veure també Relectures: Diumenge
3 de l’any A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Proverbis 31:10-13, 19-20, 30-31).
Que en té de valor una bona esposa!
És molt més preuada que les perles.
El cor del seu marit hi confia,
no són escassos els guanys que en
traurà.
Durant tota la vida el farà feliç i no
desgraciat.
Es procura la llana i el lli,
que les seves mans transformen com vol.
Pren a les mans la filosa,
i els seus dits agafen el fus.
Obre les mans als pobres,
allarga el braç als indigents.
L’encant és aparença;
la bellesa s’esvaeix;
l’esposa que creu en el Senyor
és la que val tots els elogis.
Dediqueu-li cants pels fruits del seu
treball:
que la seva obra l’elogiï davant de tot
el poble.
2ª LECTURA (1ª Tessalonicencs
5:1-6).
Germans,
no cal que us escrivim quan i a quins
moments
arribarà el Dia del Senyor:
vosaltres mateixos ja sabeu prou bé
que vindrà com un lladre a la nit.
La gent es pensaran que tot està en pau
i ben assegurat,
quan de sobte vindrà la devastació,
com els dolors a la dona que ha de
tenir un fill,
i no se n’escaparà ningú.
Però a vosaltres, germans,
que no viviu en la foscor,
aquell dia no us podrà sorprendre com
un lladre,
ja que tots sou fills de la llum i del
dia.
No som pas de la nit ni de la foscor.
Per això no hem de dormir, com els
altres,
sinó vetllar i viure sòbriament.
EVANGELI. (Mateu 25:14-30).
(En blau allò que correspon a la versió llarga).
En aquell temps,
Jesús digué als deixebles aquesta
paràbola:
«Un home que se n’anava fora del país,
cridà els seus administradors i els
confià els seus béns.
A un li donà cinc milions,
a l’altre dos
i a l’altre un,
segons la capacitat de cadascú,
i se n’anà.
El qui n’havia rebut cinc anà de
seguida a negociar-hi,
i en guanyà cinc més.
També el qui n’havia rebut dos en
guanyà dos més.
Però el qui n’havia rebut un
guardà en un amagatall els diners del
seu amo.
Al cap de molt temps l’amo tornà
i els demanà comptes.
Es presentà primer el qui havia rebut
cinc milions,
portà també els cinc que havia guanyat
i digué:
Senyor, m’havíeu confiat cinc
milions
i n’he guanyat cinc més.
L’amo li va dir: Molt bé.
Ets un administrador bo i de tota confiança.
El que t’havia encomanat ho has
administrat fidelment.
Ara t’encomanaré molt més.
Entra a celebrar-ho amb el teu
Senyor.
Es presentà després el qui n’havia
rebut dos i digué:
Senyor, m’havíeu confiat dos milions
i n’he guanyat dos més.
L’amo li va dir: Molt bé.
Ets un administrador bo i de tota
confiança.
El que t’havia encomanat, ho has
administrat fidelment.
Ara t’encomanaré molt més.
Entra a celebrar-ho amb el teu
Senyor.
Es presentà també el que n’havia
rebut un, i digué:
Senyor, sé que sou un home exigent,
que voleu collir on no havíeu sembrat
i aplegar on no havíeu escampat.
Per això vaig tenir por
i vaig amagar els vostres diners.
Aquí teniu allò que és vostre.
L’amo li contestà:
Ets un administrador dolent i gandul.
¿Tu sabies que vull collir on no he
sembrat
i aplegar on no he escampat?
Doncs havies de posar al banc els
meus diners,
i ara podria recobrar allò que és meu
amb els interessos.
Preneu-li aquest milió i doneu-lo al
qui en té deu,
perquè als qui tenen,
els donaré encara més i en tindran a
vessar,
però als qui no en tenen,
els prendré fins allò que els queda.
I aquest administrador inútil,
traieu-lo fora, a la fosca.
Allà hi haurà els plors i el cruixir
de dents.»
LLENGUATGE.
1. Estem arribant al final de l’Any
Litúrgic.
L’Evangeli de Mateu ens ha anat
presentant el “camí de la Vida” a través del “camí de Jesús”. El Natzaré, que havia començat el seu camí
a Betlem (una manera d’indicar que el
seu camí connecta amb tota la Història anterior, i la continua), al
final ha arribat a Jerusalem, la
ciutat on l’aliança de Déu amb Israel havia
estat segrestada pels grans sacerdots i
notables del poble. Jesús ha denunciat aquesta situació, s’ha enfrontat a
les autoritats i ha reconstituït el “poble
elegit”, personificat primer en els “12
apòstols”, i després en “la Comunitat dels germans”.
2. Després que les autoritats ja han
decidit matar Jesús, Mateu posa en boca d’ell un llarg discurs, anomenat discurs escatològic perquè parla de la fi dels temps, o millor, del final del camí (eskhatos = final).
És el cinquè i últim dels grans
“discursos” que articulen l’Evangeli de Mateu, en paral·lelisme amb els cinc discursos de Moisès en el Deuteronomi
(que significa “Segona Llei”).
Moisès, abans de morir, s’acomiada del seu Poble donant-los les últimes
instruccions per la nova etapa que començaran quan entrin a la Terra Promesa.
3. També Jesús, Nou Moisès en el llenguatge de Mateu,
es dirigeix als deixebles. Abans de morir, els explica la nova situació en què
es trobaran i les actituds que hi hauran de tenir.
En la paràbola d’avui (que forma part d’aquest
Discurs escatològic) Jesús els parla
d’un home
que va fer un llarg viatge: clara referència a la seva mort i a l’absència
que experimentaran els deixebles abans no
torni.
4. El discurs acaba
presentant-nos el “judici final”
presidit pel Fill de l’Home. (Ho
llegirem diumenge
que ve, que marcarà l’acabament de l’Any
Litúrgic A).
Cal tenir en compte que aquest Discurs escatològic és la resposta que Mateu posa en boca de Jesús a una pregunta dels deixebles.
Els deixebles havien mostrat a Jesús les meravelloses construccions del Temple
vistes des de la Muntanya de les Oliveres. Però Jesús els adverteix que de tot
allò no en quedarà pedra sobre pedra (Mateu 24,2). És aleshores
quan els deixebles li pregunten quan passarà això i quin serà el senyal de
la teva vinguda i de la fi del món?
Els deixebles, com la majoria dels Jueus,
consideraven que serien simultanis els tres esdeveniments: la Vinguda definitiva del Messies, que
faria innecessari el temple i que per
això seria destruït, i la Fi d’aquest món, per deixar lloc al Nou Món definitiu.
5. Les diferents seccions d’aquest
llarg discurs estan centrades en el personatge que arriba: el Fill de l’Home, que és anomenat
“l’espòs” (Mateu 25,1), o
“l’amo” en aquesta paràbola d’avui.
En l’evangeli d’avui es tracta d’un “home”
que marxa
per fer un llarg viatge (al·lusió, com ja he dit, a la mort de Jesús,
experimentada pels deixebles com a “absència”). Per això confia els seus
bens als seus servents
(deixebles), a cadascú segons la seva capacitat.
6.
Quan torna després de molt temps, els demana comptes, i es mostra molt
generós amb els servents que han fet rendir els talents que havien rebut.
L’evangeli parla de “talents”, una mesura de pes corresponent a uns 25 kgs.
de plata. El Missal català ho tradueux
per “milions”. Potser en aquest cas hauria estat millor mantenir la
paraula “talent”, donat el seu significat simbòlic.
La generositat de l’amo es manifesta no
solament perquè augmenta els bens confiats als servents bons sinó, i sobretot, perquè els invita a participar de
la seva mateixa vida: “Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor”.
Literalment: “Entra al goig del teu Senyor”. No podien rebre una recompensa més
gran! De servents passen a ser socis amics.
7. Però sorprèn la duresa amb el “servent
dolent i peresós”. Com en el cas de les cinc
noies que no havien pres oli per les seves torxes (diumenge
passat), aquest servent peresós és llançat fora, a les tenebres.
¿No és massa dura la reacció d’aquest
“amo”, que representa Déu?
El servent
peresós, en realitat no ha fet cap mal; només ha estat peresós i covard...
8. Com ja vaig comentar diumenge
passat, “estar fora, a la fosca”, no
és cap càstig sobreafegit. És simplement
el vessant negatiu de no haver acceptat el do
ofert.
Si acluquem els ulls, ens quedem a les fosques. No és un càstig; és només la conseqüència de tancar els ulls, ja que els
ulls humans, per veure-hi, han d’estar oberts.
9. Però, a més: què vol dir en aquest
cas ser un bon servent? Què vol dir administrar bé els “talents” rebuts?
Encara que això depèn dels dons que
cadascú ha rebut, en definitiva el bon
servei consisteix en això: “tenia
gana i em donàreu menjar, tenia set i em donàreu de beure...”. Per contra,
el mal servei consisteix en això: “tenia gana i no em donàreu menjar, tenia set
i no em donàreu de beure...” (com llegirem diumenge
que ve).
En realitat els “talents rebuts” es concreten en un “cor amb capacitat d’estimar”.
Si estimem, haurem estat uns bons administradors i serem invitats a
participar en el goig de Déu; si no
estimem, el cor rebut queda
malaguanyat, encara que podrà ser “compensat” per l’amor dels altres: “...doneu-lo al qui en té deu..., perquè als qui
tenen, els donaré encara més i en tindran a vessar, però als qui no en tenen,
els prendré fins allò que els queda”.
MISSATGE.
10. Els “talents” rebuts són per
fer-los fructificar.
En l’Evangeli de Joan s’expressa això mateix amb una comparança diferent: “Les sarments que no donen fruit, el Pare les
talla, però les que donen fruit, les neteja perquè encara en donin més” (Joan 15,2).
En realitat, això de “donar fruit” no
és pas una feina afegida a la vida,
sinó que és el sentit de la vida.
RESPOSTA.
11. En la nostra societat no està de
moda preguntar-se sobre el sentit de la vida. En canvi s’ha posat de moda
una espècie de “vitalisme”, com si viure fos només “viure”. Això, teòricament (viure és “viure”) pot semblar la cosa més
“normal”, però en la pràctica no
funciona.
En la pràctica, l’ésser humà
experimenta que viure vol dir viure
per; i viure per comporta donar
un sentit vàlid a la pròpia
vida.
De fet, també aquells que només
intenten “viure”, en la pràctica també “viuen per”: per divertir-se, per
passar-ho bé, per ser rics, per fer experiències, ...
És ben cert: tots desitgem el plaer i
la felicitat. Però el plaer i la felicitat no són coses objectives que es poden aconseguir buscant-les
directament. El plaer i la felicitat són realitats subjectives, que
experimentem com a fruit d’una vivència.
12. Hi ha un primer nivell de plaer (que compartim amb els animals) que és el
resultat de satisfer les necessitats, físiques o psíquiques. Menjar és
plaent quan tenim gana; però ens repugna quan estem tips. Un bany d’aigua
fresca ens ve molt bé quan estem acalorats; però no ens agrada si estem
enfredorits. També ens dona plaer la companyia d’una persona estimada quan ens
sentim sols; o el plaer d’aprendre quan ens sentim ignorants.
13. Hi ha un segon nivell de plaer o de felicitat, més específicament humà, que
no depèn de les nostres necessitats sinó del desenvolupament de les
nostres capacitats amb
l’exercici de la creativitat.
Les capacitats humanes són moltíssimes, i en cada un de nosaltres poden créixer,
però també decréixer. Depèn en part de si les cultiven o no. Les arts,
els esports, la ciència, la comunicació, ... en són un clar exemple.
14. Però els
Humans podem experimentar encara una altra forma de felicitat que podríem dir-ne
del tercer nivell.
Quan ens trobem amb altres persones, si les atenem, si les tenim en compte, si hi
“sintonitzem”, si responem amb gust a la seva “presència”... és possible vagi
naixent una “felicitat” que ens porta a sentir aquella presència com un do, i
fa de la nostra vida una resposta a
aquest “do”.
És cert que aquesta situació pot generar frustració quan no és corresposta. Però,
si la resposta és mútua, genera una felicitat profunda, difícil d’explicar,
i fins i tot de conceptualitzar.
És una forma de felicitat que neix de la generositat.
Ens ve de la mútua presència i de la mútua resposta experimentades com a do mutu i gratuït.
Com a do, aquesta felicitat ja no depèn de la realització
de les nostres capacitats, però
n’activa moltes i en crea de noves.
15. Aquesta felicitat ens prepara per “entrar” en la FELICITAT DE DÉU MATEIX (quan ens hi sentim convidats).
L’Evangeli s’hi refereix quan diu “Entra
al goig del teu Senyor”. No és una expressió metafòrica sinó ben real.
En canvi, quan algú descarta la generositat
es manté incapaç de gaudir de la “Festa
de la generositat” de què ens
parla l’Evangeli. Per al “no-generós”, entrar a la Festa de la Generositat seria desagradable.
S’hi trobaria com un os fora de lloc. L’Evangeli ho descriu parlant de “plors
i cruixir de dents”.
16. La 1ª Lectura d’aquest
diumenge ens presenta la “bona esposa”
com un exemple de vida generosa.
És de justícia reconèixer el bé extraordinari que la generositat femenina ha estat i és per a la Vida Humana.
Amb tot, caldria superar la visió encara
masclista d’aquesta Lectura (de més de 2500 anys d’antiguitat).
Encara avui, sovint es considera que la “igualtat”
entre “dona” i “home” ha de portar a que les dones siguin “com els homes”. Però són molts els
camps en els quals aquesta “igualtat” hauria de portar els homes a ser “com les dones”.
La generositat és un d’aquests
camps.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Segur que haureu experimentat la felicitat de la generositat. Mireu de
recordar algun moment especial i, si ho creieu oportú, compartir-ho amb la
resta del grup.
2. El contrari de la “convivència
generosa” és l’entotsolament en el
propi JO. El contrari de la comunió és la soledat. Però no és el
mateix “estar sol” que “sentir-se sol”. Comenteu les diferències, sobretot en
relació al goig de la comunió.
3. La trobada de la comunitat és un tast avançat del goig del Senyor, que ens arriba com un do rebut. Sentim agraïment envers els
altres per aquest do rebut? (“Eucaristia” significa “Acció de
gràcies”).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada