Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex
general).
→ Vocabulari
de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional): Infern.
→ Veure també Entrevistes amb Fid’ho. Diumenge 12. A.
1ª LECTURA. (Jeremies
20, 10 - 13)
Digué Jeremies:
“Sento com
parla la gent,
em veig
amenaçat de tots costats;
diuen: Vosaltres
que teniu amb ell un pacte d’amistat,
denuncieu-nos-el,
perquè el puguem denunciar;
seguiu-lo de
prop: potser es deixarà enganyar.
Llavors
podrem apoderar-nos-en i venjar-nos d’ell.
Però el
Senyor em fa costat com un guerrer invencible;
per això els
qui em persegueixen cauran,
no podran
apoderar-se de mi.
Quedaran tan
confosos del seu fracàs,
que ningú no
oblidarà mai més la seva vergonya.
Senyor de
l’univers que coneixeu a fons els justos,
que penetreu
tot l’interior dels homes:
feu-me veure
com feu justícia,
ja que és a
Vós que jo he confiat la meva causa.
Canteu al
Senyor, lloeu el Senyor:
Ell salva la
vida del pobre
de les mans
dels qui volen fer-li mal”.
2ª LECTURA (Romans 5, 12 - 15).
Germans,
per obra
d’un sol home entrà el pecat al món,
i amb el
pecat hi entrà també la mort,
que
s’estengué a tots els homes,
donat que
tots van pecar.
Abans que la
Llei fos donada,
el pecat ja
existia en el món,
encara que,
mentre no hi ha llei,
no consta
quina és la pena dels pecats.
Així i tot,
la mort ja imperava
durant tot
el temps que va d’Adam fins a Moisès,
fins sobre
aquells homes
que no
havien transgredit cap precepte,
com ho havia
fet Adam.
I Adam
prefigurava l’home que havia de venir més tard.
Però el do
no té comparació amb la caiguda,
perquè, si
tants han mort per haver fallat aquell tot sol,
molt més ha
abundat la gràcia de Déu
i el do
generós que s’ha estès a tants,
per la
gràcia d’un sol home, Jesucrist.
EVANGELI. (Mateu 10,26 - 33).
En aquell
temps...
Jesús digué
als seus apòstols:
“No tingueu
por dels homes.
No hi ha cap
secret que tard o d’hora no sigui revelat;
no hi ha res
amagat que tard o d’hora no sigui conegut.
Allò que us
dic a la fosca,
digueu-ho a
plena llum;
allò que us
he dit a cau d’orella,
proclameu-ho
des dels terrats.
I no tingueu
por dels qui maten només el cos,
però no
poden matar l’ànima.
Tingueu por
més aviat del qui pot perdre a l’infern.
tant l’ànima
com el cos.
¿No es venen
dos pardals per pocs diners?
Doncs, ni un
d’ells no cau a terra
si no ho
permet el vostre Pare.
Però a
vosaltres,
Déu us té
comptats cada un dels cabells.
No tingueu
por:
valeu molt
més que tots els ocells plegats.
A tothom que
em reconegui davant dels homes,
també jo el
reconeixeré davant el meu Pare del cel;
però a
tothom que em negui davant els homes,
també jo el
negaré davant el Pare del cel.
LLENGUATGE.
1. Optar per la Llibertat en un món com el nostre, és optar per alguna classe de martiri. Martiri en el seu doble sentit: ser testimonis de la Llibertat, i ser perseguit pels que no poden o no volen acceptar-la. Els nombrosíssims presos polítics que hi ha en moltíssims països en són una prova vergonyant.
Ser
perseguit fa por.
Si Jesús diu
als seus enviats (apòstols) “no tingueu por”, és perquè tenien motius
per tenir-ne.
2. Però,
posats a tenir por, val més que en tinguem de
Qui ens pot fer mal de debò.
¿Ens
amenaça, Jesús? Això sembla.
¿És propi de
Jesús, amenaçar?
Ben cert que
no!
Doncs, què
passa?
3. Imaginem
les fulles d’un arbre:
- o estan
enganxades a l’arbre, i així viuen i col·laboren a la vida de l’arbre,
- o es
desenganxen de l’arbre perquè no volen participar de la seva vida. Aleshores
s’assequen, moren i cauen.
Però “cauen”
acollides per la mare-terra, i es convertiran en adob de l’arbre que han
menyspreat!
Això és l’infern!
Les fulles
depenen totalment de l’arbre per viure; però si una fulla es desentén de
l’arbre, no és l’arbre qui la “castiga”, sinó ella mateixa separant-se’n.
4. En el
llenguatge dels Evangelis, Jesús personifica l’HOME.
Cada un de
nosaltres es troba davant aquesta disjuntiva:
- o fa Humanitat (“em confessa davant els homes...”)
- o desfà
Humanitat (“em nega davant els homes...”).
Però qui desfà Humanitat es trobarà que Déu convertirà en bé per a tota la
Humanitat la seva rebel·lia (com va passar-li a Judes, que va “vendre l’Home”,
però precisament aquesta seva acció va servir perquè l’Home arribés a la
plenitud: ser VIDA TOTALMENT DONADA, que és la VIDA mateixa de Déu.
5. “Cos“ i “ànima“.
En els Evangelis
aquestes paraules no indiquen dues parts de l’ésser humà, cada una amb
la seva “porció” de vida: vida material i vida espiritual. Aquesta manera de pensar
és aliena a la mentalitat jueva.
Només hi ha
una única vida humana que té
diferents dimensions o nivells. El cos manifesta la dimensió exterior,
de relacions amb els altres. L’ànima manifesta la dimensió
profunda, relacionada directament amb l’autoconsciència i les opcions de vida.
Si ho
comparéssim amb un arbre podríem dir que les branques farien de “cos”, i les arrels, amb
les seves connexions profundes entre elles i amb l’entorn, farien d’ànima.
Algú pot
trencar les branques, però no mata l’arbre perquè la seva vida ve sobretot de
les arrels. Per això pot rebrotar.
6. És
possible que la traducció que ens ofereix el Missal de les paraules de Jesús no
sigui la més clara. Segurament seria millor traduir així: “No tingueu por dels qui maten només el cos, però no poden matar
la vida” (Mateu 10,28).
La vida depèn directament de Déu. Ningú
no la pot “matar”, només Déu. Però Déu no “mata”, ja que Ell és precisament la
FONT de tota vida.
No obstant,
cada un de nosaltres pot tenir la temptació de desvincular-se de la Font de la Vida. De caure en aquesta temptació,
sí que n’hem de “tenir por” (Mateu
6,13).
7. “A
qui em negui... jo el negaré”...
¿És que
Jesús és venjatiu? ¿És que l’amor de Jesús depèn de la nostra fidelitat a Ell?
¿Vol dir això que, en definitiva, tot depèn de nosaltres perquè Déu (o Jesús)
es limita a reaccionar a allò que
nosaltres li fem nosaltres?
En certa
manera, sí. No pas perquè la iniciativa amorosa de Déu depengui del nostre
comportament sinó perquè Déu ha volgut que els seus dons fossin també mèrits
nostres.
Si només hi
hagués els dons de Déu, nosaltres
seríem bons i perfectes, però seríem uns simples robots. No seríem lliures,
ni podríem ser “a imatge de Déu”.
8. En la
seva saviesa, Déu ha trobat la manera de fer compatibles la seva gràcia i la nostra llibertat. Tot el que tenim és do de Déu, però Ell ha volgut que fos
també mèrit nostre.
Per això St.
Pau va poder escriure als Romans: “Gràcies
a Jesucrist... tenim l’honor de gloriar-nos en Déu” (Romans 5,11).
El risc
d’això és que podem refusar els seus dons.
9. A la 2ª
Lectura d’avui, St. Pau ofereix un raonament difícil per nosaltres perquè
partim d’esquemes mentals força diferents.
“Adam” no representa un individu
concret sinó la naturalesa humana. Una naturalesa que tendeix a no
acceptar la vida com un do
sinó a conquerir-la pel nostre compte lluitant contra el Donant. Aquest “orgull humà” és descrit en forma de relat
mitològic, bellíssim i molt intuïtiu: el famós relat d’adam i eva al paradís
terrenal” (Gènesi 2 i 3).
10. “Sereu com déus”, diu la serp a Adam i
Eva (Gènesi 3,4). I van trobar
que això els “interessava”, tot i el seriós advertiment: “no mengis del fruit de l’arbre del coneixement del bé i del mal,
perquè el dia que en mengis, tingues per cert que moriràs” (Gènesi 2,17).
11. La mort.
La mort no
és pas un càstig per la desobediència
sinó la conseqüència directa de
menjar el fruit d’un arbre verinós per als Humans: l’Arbre del “coneixement del bé i del mal”.
Aquí “coneixement del bé i del mal” vol dir la
pretensió de decidir què està bé i
què està malament en la nostra relació amb els altres, com si fóssim els seus
“déus”.
12. L’autodivinització
porta a arrogar-se el dret de decidir per als altres què és bo i què és dolent” per a ells. Això porta a jutjar i
condemnar a qui no pensa com nosaltres.
La
conseqüència més directa de tot això és la entrada de la “mort” en el nostre
món. Només cal repassar la Història. L’home
autodivinitzat ha sembrat la terra de morts, assassinats, tortures,
violacions, exterminis, guerres santes, condemnes per rebel·lió o sedició, ...
Sortosament,
“si tants han mort per haver fallat
aquell “Adam”,
molt més ha abundat la gràcia de Déu” (la Vida de Déu) ( 2ª Lectura)
(Romans 5,15).
MISSATGE.
13. “No tingueu por. No cau a terra un simple ocell sense el permís del vostre Pare. I vosaltres valeu molt més que tots els ocells plegats” (Mateu 10,26).
RESPOSTA.
14. ¿És cert, aquest missatge?
¿El podem
creure, quan veiem tantes injustícies i desgràcies com pateixen, o patim, innumerables
persones innocents?
És possible no tenir por davant tanta
crueltat?
L’Evangeli
de Mateu ens presenta la llista dels 12
apòstols (Mateu 10,1ss). Eren
una colla de porucs. Quan van anar
maldades, tots van fugir. Pere, el més cregut,
va negar rotundament haver conegut mai aquell
Home.
Curiosament,
com em feia notar un bon amic, Jesús ressuscitat no els va retreure això en cap
moment. En canvi, sí que els va reprendre per la seva manca de fe per creure en
la seva resurrecció (Marc 16,14. Lluc 24,25).
15. La resposta que se’ns demana només pot
venir de la fe en Déu que ressuscita els morts. Després d’acollir la
resurrecció, aquells apòstols covards i porucs, se’ns presenten valents i
decidits. Què havia passat? Simplement: havien assumit que “Déu està amb
nosaltres”. I, “si tenim Déu amb
nosaltres, qui tindrem en contra?” (Romans 8,31).
Certament
fan por els que poden “matar el cos”.
Però, mirant-ho amb serenitat, ens adonem que la nostra vida només la podem viure realment
si la donem. “Qui vulgui salvar la seva
vida, la perdrà, però el qui la perdi per mi i per l'Evangeli, la salvarà” (Marc 8,35). Com diu
bellament R. Tagore:
Em rebut la vida com un do,
i la mereixem fent-ne un do.
I, si vivim
donant la vida, tampoc és tan tràgic que algú
ens la prengui, fent com Judes
amb Jesús.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Al nostre món hi ha molta mort provocada pels homes. ¿Som dels que “maten”?
Dit d’una
altra manera: jutgem i condemnem algú? Hem dit alguna vegada: tal persona, per
mi, és morta?
2. Quines
conseqüències té en la nostra vida de cada dia saber que Déu es preocupa tant
de nosaltres que “fins els cabells del
cap ens té comptats”?
3. Què en
penseu de la frase popular: “La por
guarda la vinya”?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada