Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex general).
Deixebles. Dotze,
Els. Esperit.
Joan. Judes. Multitud. Pere.
Regne
de Déu.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional): Apòstol. Deixeble.
Pagans. Samaritans.
→ Veure també Entrevistes amb Fid’ho. Diumenge 11. A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Èxode 19,
2-6)
En aquells
dies,
els
israelites arribaren al desert del Sinaí,
i acamparen
allà, davant la muntanya.
Moisès pujà
a la muntanya de Déu.
El Senyor el
cridà des de la muntanya i li digué:
“Parla a la
casa de Jacob; comunica això als israelites:
Vosaltres
heu vist el que he fet als egipcis,
i com us he
pres sobre les ales igual que una àguila,
i us he
portat fins a mi.
Ara, doncs,
si vosaltres
m’escolteu
i observeu
les condicions de la meva aliança,
sereu la
meva possessió personal,
a part de
tots els pobles,
encara que
tota la terra sigui meva.
Vosaltres
sereu el meu reialme sacerdotal,
la meva
nació sagrada”.
2ª LECTURA (Romans 5, 6-11).
Germans,
quan
nosaltres érem encara incapaços de tot,
Crist va
morir pels qui érem dolents.
¿Qui
trobaríem disposat a morir per un home honrat?
Potser sí
que per un home bo
trobaríem
qui tingués la valentia de donar la vida.
Doncs, bé:
Déu donà
prova de l’amor que ens té
quan Crist
morí per nosaltres,
que érem
encara pecadors.
Però després
que ell ens ha fet justos per la sang de Crist,
amb molta
més raó,
per Crist,
ell ens salvarà de la pena.
Perquè si
vam ser reconciliats amb Déu
al preu de
la mort del seu Fill
quan érem
encara enemics,
molt més ara
que ja estem reconciliats,
serem
salvats gràcies a la seva vida.
Encara més:
gràcies a
Jesucrist, el nostre Senyor,
que ens ha
reconciliat,
tenim
l’honor de gloriar-nos en Déu.
EVANGELI. (Mateu 9,36 - 10,8).
En aquell temps...
Jesús, en
veure aquella multitud de gent,
malmenada i
desesperançada com ovelles sense pastor,
se n’apiadà,
i digué als
seus deixebles:
“La collita
és abundant, però hi ha pocs segadors.
Demaneu a
l’amo dels sembrats
que hi faci
anar més segadors”.
Llavors
cridà els seus dotze deixebles
i els donà
poder de treure els esperits malignes
i de guarir
tota malaltia.
Els noms
dels dotze apòstols són,
primer Simó,
anomenat Pere, i Andreu, el seu germà;
Jaume, fill
de Zebedeu, i Joan, el seu germà;
Felip i
Bartomeu;
Tomàs i
Mateu, el cobrador d’impostos;
Jaume, fill
d’Alfeu i Tadeu;
Simó, el
zelota i Judes, l’Iscariot, que el va trair.
Jesús envià
aquests dotze,
tot fent-los
aquestes recomanacions:
“No us
encamineu a les terres dels pagans
ni entreu a
la província dels samaritans.
Aneu més
aviat a les ovelles perdudes del poble d’Israel.
Pel camí
prediqueu, anunciant que el Regne de Déu és a prop.
Cureu
malalts, ressusciteu morts,
purifiqueu
leprosos, traieu dimonis.
No heu pagat
res per rebre aquest poder;
doneu-lo
també sense pagar”.
LLENGUATGE.
1. A l’evangeli d’avui destaca la llista amb els noms dels apòstols. Això assenyala un paral·lelisme intencionat amb el començament del mateix Evangeli on Mateu hi posa la llista dels noms de la genealogia de Jesús (Mateu 1,1). Segurament, en les dues llistes, els noms d’entremig són sobretot per emplenar. En canvi els “números totals” i els noms dels dos “extrems” hi tenen el significat buscat.
En la Genealogia de Jesús s’hi destaca el
número 14 ( és a dir: el doble de 7)
repetit 3 vegades: (7+7)X3. Aquests números indiquen que, amb Jesús, Israel arriba a la seva “última setmana”, aquella que marcarà la seva
plenitud, representada per la plenitud
del 7. (7X7). A partir d’aquí, comença
la Universalitat. El “Poble elegit” passarà
a ser tota la Humanitat.
2. La llista
dels Apòstols està marcada pel número
“12”, que és la xifra del Poble Elegit (Israel).
El Regne de
Déu que Jesús anuncia i ell mateix ja fa present, està en continuïtat amb el Poble de les 12 Tribus del qual n’és l’acompliment. No obstant, aquest “12”
quedarà trencat. En l’última trobada amb Jesús es parlarà dels “11”. Aquest “trencament”
fa visible el salt a la universalitat
(Mateu 28,19). El Nou
Regne ja no serà “singular entre tots
els pobles” (1ª Lectura) sinó obert
a tots els pobles.
3. Un detall
ben significatiu: tots els noms queden col·locats entre el primer, Simó,
anomenat Pere (o pedra, o “cap dur”)
i l’últim, Judes (de Judà; i d’aquí, Jueus).
El primer,
Pere, és qui va negar Jesús. El darrer, Judes, és qui el va “entregar”. La
resta, d’alguna manera, queden “compresos” entre aquests dos.
Així, doncs,
no es tracta de cap llista gloriosa, com
tampoc no era gloriosa la llista dels
ascendents de Jesús on s’hi destaquen
les generacions “irregulars” (Mateu
1,6).
4. En els
“12”, s’hi continua la pedagogia de Déu
que consisteix en escollir persones totalment incapaces per dur a terme les seves obres meravelloses. És una
manera extremadament clara de dir que la creació
total de l’Home, la seva llibertat i plenitud, tirarà endavant perquè és obra de Déu i no només obra dels homes.
5. Recordem
breument alguns exemples.
- Déu escull
dos vellets estèrils (Abraham i Sara) perquè siguin els pares del
Poble elegit (Gènesi 11,30 i 17,17).
- Déu escull
un tartamut perquè sigui el seu portantveu davant el Faraó i de tot el
poble (Èxode 4,10).
- Déu
elegeix un vailet desarmat per
lluitar i vèncer el gegant Goliat,
armat fins a les dents (1Samuel
17,45).
- Fins i tot
Maria, la mare de Jesús, deixa clara la seva incapacitat per ser mare del Fill que li promet l’àngel (Lluc 1,34).
6. En tots
aquests casos, les persones elegides són totalment incapaces de portar a terme la missió que se’ls encomana. No
obstant, totes ho aconseguiran “perquè el
Senyor està amb elles”.
També els Dotze apòstols són del tot incapaços
d’entendre i tirar endavant el Regne de
Déu. No ho aconseguiran com a “Dotze”
(continuadors de la singularitat d’un Poble
Elegit), però ho aconseguiran com a “Onze”
(numero sense cap altra “singularitat” fora la d’indicar que “ja no és el Dotze”. La seva “missió” ja no és la de “Moisès”
sinó la de “el Fill de Home”: Jo
estaré amb vosaltres fins a la fi del món” (Mateu 28,20). També seran “capaços”,
com a representants d’Israel de “entregar”
al Món (universalitzar) el “Regne de Déu”, concedit a ells en primera
instància. És cert que ho faran molt malament, però “ho faran”.
7. El relat
d’avui comença amb un espectacle trist: en
veure aquella multitud de gent, malmenada i desesperançada com ovelles sense
pastor...
Tenien pastors (autoritats) i sacerdots i mestres de la Llei... Però eren com
ovelles sense pastor.
Per això
Déu, per Jesús, anuncia el projecte d’un nou
Regne.
Aquest nou Regne no és pas com els Regnes d’aquest món, inclòs el del Poble Elegit.
Tampoc no es tracta de portar les multituds
a una nova Terra Promesa, com havia
fet Moisès. Tampoc és qüestió de buscar nous “pastors” que substitueixin les autoritats religioses jueves...
8. “El
Regne de Déu està dintre vostre” (Lluc 17,21).
Es tracta de
que la gent que ara forma una “multitud” malmenada puguin convertir-se en “comunitat” de persones lliures i
madures. “Cureu malalts, ressusciteu
morts, purifiqueu leprosos, traieu dimonis”.
El poder que
reben és el poder d’alliberar i de
deixar lliures als alliberats.
No han de
fer adeptes, ni súbdits, ni clients, ni seguidors... No han de “conquerir”
ningú.
Els camps ja estan apunt per a la
recol·lecció. I la collita és abundant.
La multitud ja està anhelosa de ser Comunitat, de ser ciutadans lliures en el Regne de la Llibertat.
“Hi ha pocs segadors”. Amb llenguatge
d’avui diríem: per a la gran quantitat de gent que ja està apunt, hi ha pocs creadors i impulsors de Llibertat.
9. A la 2ª Lectura, St. Pau ens diu una
cosa semblant, encara que amb un llenguatge ben diferent, un xic difícil
d’entendre. Els conceptes de “just” i “pecador” que estan a la base del seu
raonament tenen un significat força diferent d’aquell que solem donar-los
nosaltres.
El “pecat”
no és només principalment un “mal que cometem” sinó i sobretot una situació
que patim, i que ens impedeix d’obrar el bé. És la situació de “multitud malmenada i desesperançada”. Quan
nosaltres érem encara incapaços de tot, Crist va morir per als qui de fet no podíem res.
Gratuïtat. Gratis ho heu rebut, doneu-ho també
gratuïtament.
MISSATGE.
10. El nou
“Regne de Déu” ja no és un àmbit geogràfic, ni un àmbit social, ni un àmbit
jurídic, ni un àmbit religiós... Va directament a cada persona. Cada persona
rep l’anunci i la invitació que li possibilita superar malalties, sortir de la
mort, alliberar-se de dimonis.
Cada
“ovella” de la multitud malmenada ha
de rebre la Bona Notícia de que el Regne
de Déu ja està al seu abast, i
això li permet sortir d’un “regne” que l’esclavitza.
És cert que
això provocarà les ires cruels dels antics dominadors, com va passar a en la Terra d’esclavitud (Èxode 5,7) o amb Jesús mateix
(Marc 3,6).
Però, com podem comprovar també en Jesús, la mort no impedeix entrar al nou Regne; al contrari: permet la seva
plenitud: l’Amor (vida donada i compartida).
11. Potser
hi podríem veure també un missatge per
al nostre temps. Avui, a l’Església catalana, és freqüent dir que falten
“pastors”. Potser sí. Però segurament seria més evangèlic no buscar tant “pastors”
que ens guiïn com decidir-nos a viure la llibertat i l’autonomia pròpies de
Comunitats adultes.
RESPOSTA.
12. Segurament,
la primera “resposta” davant aquest missatge
és dir: “massa bonic perquè sigui veritat”, i continuar comportant-nos com ovelles, més o menys abandonades i malmenades. I no obstant,
aquesta és la Bona Notícia que se’ns
comunica.
13. L’espectacle
de les multituds malmenades continua
essent ben actual; més del que sembla a primera vista. Països amb governs
totalitaris; països “democràtics” on la democràcia
és una manera de legitimar el domini
d’uns sobre d’altres; tantes persones que utilitzen la religió per sacralitzar el seu Poder;
tantes formes subtils i dissimulades de manipulació;
tanta gent tinguda per ningú, “ningunejada”, ...
14. Els camps estan madurs. Certament falten
segadors que cridin als quatre vents:
el Regne de Déu està al vostre abast
i ha arribat el temps de ser-hi recollits!
No accepteu més de continuar essent ovelles
malmenades! No accepteu més de pensar
com us volen fer pensar! No accepteu
més d’estar sotmesos a les noves
necessitats (esclavituds) que ens van imposant!...
15. L’experiència
de l’Èxode d’Israel va quedar
frustrada perquè els Israelites, tot i sortir
del País on eren esclaus, van continuar mantenint el “cor d’esclaus”. Per això
van fer de la Terra Promesa una nova terra
d’esclavitud.
16. El Regne de la Llibertat comença quan
permetem que la Llibertat faci niu al propi cor. “S’ha acomplert el temps i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i
creieu en la Bona Nova” (Marc
1,15).
17. Fan falta segadors...
Aquestes paraules
sovint s’interpreten dient que fan falta preveres.
Sembla una broma de mal gust si tenim en compte que la paraula “prevere”
significa “ancià”. ¿Realment algú pot pensar que a les nostres comunitats hi falten
ancians?! No serà més aviat que
continuem acceptant que les Comunitats
cristianes siguin infantils?
I tant, que són infantils! O millor dit: infantilitzades.
La solució no està en enviar-los ancians
(preveres) sinó en voler i promoure que siguin adultes i lliures. Una comunitat
adulta té en si mateixa tot el que necessita per funcionar. Ella mateixa es proveirà dels “servidors” que necessita.
Si se’ls envien “servidors” des de les “altes esferes”, fàcilment podran ser
vistos com a “funcionaris”.
18. Avui les
Comunitats cristianes, en una gran
majoria, som també “collites que estem a punt”. ¿Es continuarà pensant que
encara som verdes?
Dir que no
hi ha vocacions és com dir que la
primavera no té flors perquè “l’arboç” no està florit!
És cert: no
hi ha “vocacions” per a l’ofici de
capellà, propi d’una situació de
cristiandat, que ja no és la nostra. Però una bona colla de les comunitats cristianes d’avui són
exuberants en vocacions que fan
Regne de Déu. ¿Deixarem de “recollir-les”
perquè no són les flors que tenim previstes per al “nostre jardí”?
PREGUNTES per al diàleg.
1.
L’evangeli parla de “treure dimonis”. Segons molts comentaristes, això vol dir
“alliberar d’ideologies alienants”.
De les
ideologies dominants en l’església i en la societat d’avui, ¿quines creieu que malmenen més la multitud?
2. La nostra
pràctica religiosa, particular o comunitària, ajuda a ser persones en
plenitud i llibertat?
3. Com a
deixebles de Jesús, també nosaltres hem rebut la missió de “curar malalts“,
“ressuscitar morts“ i “treure dimonis“. Com ens va aquesta feina en relació a nosaltres mateixos i en relació als altres?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada