diumenge, 15 d’octubre del 2017

Diumenge 29. Any A.





1ª LECTURA.  (Isaïes 45:1 4-6).
El Senyor pren Cir, el seu ungit, per la mà dreta,
i el condueix per sotmetre-li les nacions
i deixar desarmats els reis;
per obrir-li les ciutats,
perquè no trobi tancades les portes.

El Senyor li diu:
«Per amor de Jacob, el meu servent,
d’Israel, el meu elegit,
et crido pel teu nom, et dono un títol honrós,
tot i que no em coneixes.
Jo sóc el Senyor, no n’hi ha d’altre.
Fora de mi no hi ha cap Déu.
Sense que em coneguessis,
t’he fet prendre les armes perquè sàpiguen
de llevant fins a ponent
que no hi ha ningú fora de mi.
Jo sóc el Senyor. No n’hi ha d’altre»

2ª LECTURA (1ª Tessalonicencs 1:1-5).

Comença la primera carta de sant Pau
als cristians de Tessalònica.

Pau, Silvà i Timoteu, a la comunitat de Tessalònica,
reunida per Déu Pare i per Jesucrist, el Senyor.
Us desitgem la gràcia i la pau.

Sempre donem gràcies a Déu per tots vosaltres
i us recordem en les nostres pregàries.
No deixem mai de recordar davant Déu, Pare nostre,
com la vostra fe treballa per propagar-se,
la vostra caritat no es cansa de fer el bé,
i la vostra esperança en Jesucrist, el nostre Senyor,
aguanta les adversitats.
Germans, estimats de Déu:
sabem de cert que ell us ha elegit,
perquè quan us anunciàvem l’evangeli,
no predicàvem només de paraula,
sinó amb obres poderoses,
amb dons de l’Esperit Sant,
i amb molta convicció.

EVANGELI. (Mateu 22:15-21).

En aquell temps,
els fariseus planejaren la manera de sorprendre Jesús
en alguna paraula comprometedora,
i li enviaren alguns dels seus
i dels partidaris d’Herodes a dir-li:
«Mestre, sabem que dieu sempre la veritat,
i que ensenyeu de debò els camins de Déu,
sense miraments per ningú, sigui qui sigui,
ja que no obreu per complaure els homes.
Digueu-nos, doncs, ¿què penseu d’això?:
¿És lícit o no de pagar tribut al Cèsar?».
Jesús, que s’havia adonat de la seva malícia,
els respongué:
«Hipòcrites, ¿per què proveu de comprometre’m?
Ensenyeu-me la moneda del tribut».
Ells li ensenyaren una moneda romana,
i Jesús els preguntà:
«De qui és aquesta figura
i el nom que hi ha escrit?».
Li diuen:«Del Cèsar».
Jesús els respon:
«Doncs, retorneu al Cèsar això que és del Cèsar,
i a Déu, allò que és de Déu».

LLENGUATGE.

1. Quan Jesús va fer la seva entrada messiànica a Jerusalem i va purificar el temple, les autoritats religioses li van preguntar amb quina autoritat feia tot allò. Jesús no els va respondre la pregunta, però els va fer descobrir quina era la situació, explicant-los tres paràboles (ja vistes els diumenges passats) i amb diverses situacions com aquesta d’avui. El resultat va ser que les autoritats religioses i socials van decidir eliminar-lo.

2. Jesús representa l’home (el fill de l’home) i gaudia de l’estimació espontània del Poble. Això feia perillós eliminar-lo per les bones, i els Poderosos van preferir l’estratègia de fer-lo parlar sobre qüestions comprometedores. L’evangeli de Mateu recull tres d’aquestes qüestions: la primera la hi posen els fariseus, que en aquest cas s'alien amb els seus competidors herodians; la segona, els saduceus (aquesta, el Missal la recull en la versió de Lluc. Diumenge 32 de l’any C); i la tercera, conjuntament fariseus i saduceus (La llegirem diumenge que ve).

3. La primera qüestió és la que ens presenta l’evangeli d’avui.
Era realment una qüestió comprometedora dins l’àmbit jueu.
En la religió jueva, el pecat més greu, permanentment denunciat pels profetes, era la idolatria. Pagar tribut al Cèsar o Emperador Romà, era considerat per molts un acte idolàtric ja que la inscripció que hi havia a les monedes romanes tractava explícitament el Cèsar de “diví”. Pagar-li tribut era com donar-li culte.
A més, el tribut al Cèsar era l’expressió més clara, odiosa i humiliant de la subjecció d’Israel a un Poder estranger.
Si Jesús declarava no lícit pagar aquest tribut, els herodians podien denunciar-lo fàcilment a les autoritats romanes que, en aquestes qüestions, no gastaven gaires miraments. Si responia que era lícit pagar, els fariseus podien acusar-lo d'idòlatra, i automàticament s’enemistarien amb el poble.

4. Jesús no va respondre la pregunta sinó que va obligar als inquisidors a posar-se en evidència ells mateixos quan va demanar-los que li ensenyessin la moneda amb què calia pagar el tribut al Cèsar. Perquè resulta que Jesús no té cap d'aquestes monedes. En canvi ells sí que en fan servir i se’n beneficien. Jesús fa que siguin ells mateixos que diguin de qui són i què diuen aquelles monedes que ells coneixen bé. Si resulta que les mateixes monedes ja indiquen que són del Cèsar, la conclusió és clara: “Retorneu al Cèsar això que és del Cèsar, i a Déu, allò que és de Déu”.

5. Queda clar el que és del Cèsar, perquè “les coses del Cèsar” porten la seva marca.
Evidentment del Cèsar són el poder, el diner, les lleis,... I resulta que ells amb el seu temple també tenien poder, diner, lleis... I aquest era el conflicte en temps de Jesús, i sempre

6. Jesús respon al conflicte d’una manera sorprenent.
Jesús vol salvar l’home, i això significa alliberar-lo de qualsevol classe de Poder.
El Poder és l’antihome. Quan diu: “doneu a Déu el que és de Déu” no vol dir que hi hagi unes coses que pertanyen a Déu de la mateixa manera que altres que pertanyen al Cèsar. Déu, que és el creador de tot, té un projecte d’amor envers l’Home. El Poder és l’antiprojecte.
El projecte de Déu és la Vida. L’obra del Poder és mantenir-hi la mort. El projecte de Déu és la Llibertat. El Poder vol mantenir-hi esclavitud.

7. Els que fan la pregunta tenen i fan servir monedes amb la marca del Cèsar; pertanyen a l’antiprojecte. “Retorneu al Cèsar això que és del Cèsar”; com si els digués: “donat que heu escollit l’esclavitud, sigueu esclaus; però no hi barregeu Déu en tot això perquè allò que és de Déu va per altres camins”.

MISSATGE.
8. El Regne del Cèsar i el Regne de Déu no són dos regnes que es reparteixen el món, sinó que l’un és la negació de l’altre. El diner, els impostos i tributs (quan no venen d’estructures de servei),... pertanyen al Cèsar, i, de fet, a tots se’ns imposen. No obstant, si ens fem ciutadans del Regne de Déu, assumirem uns “altres valors” que ens permetran relativitzar de tal manera els “valors del Cèsar” que ja no ens privaran de la Llibertat ni de l’autèntica Vida, aquella que no depèn “dels que només poden matar el cos” (Mateu 10,28. Vegeu també Joan 14,30).

9. Aquest diumenge, tercer d’octubre (2008, 2014, i també aquest 2017) es celebra el Dia mundial de les Missions. Estem jugant amb foc quan unim tan estretament “missions” i “diners”, perquè  −no ho oblidem− el diner sempre porta la “marca del Cèsar”.

RESPOSTA.
10. Aquest evangeli ha sigut llegit des de fa molt de temps en el si d’una Església “casada amb el Poder”. Des d’aquesta situació, a vegades s’ha volgut veure en les paraules de Jesús un criteri per dilucidar què pertany al Cèsar (al Poder civil) i què pertany a Déu (al Poder eclesiàstic). És una greu equivocació, que té caràcter blasfem. Per part de l’Església, en aquest punt, hi ha hagut un greu abús del nom de Déu.

11. En la mesura que en l’Església hi ha Poder, diner, lleis, burocràcia,... és “regne del Cèsar”, encara que sigui en rivalitat amb “l’altre Cèsar”.
Cal reconèixer que, en diferents aspectes, la imatge externa i pública de l’Església porta la marca del “Cèsar”. Per això, la resposta urgent que se’ns demana és una vertadera i autèntica conversió.
No és suficient que el papa Pau VI renunciés a la tiara pontifícia, la triple corona símbol del triple “Poder” (!). El mimetisme amb la societat civil manté l’Església en una situació en què costa descobrir-hi la seva pertinença al Regne de Déu. El papa Vergoglio, anomenant-se, com a nom programàtic, Francesc, s’ha convertit en tot un símbol i una invitació a una conversió absolutament urgent i necessària.

12. És una tasca difícil, perquè estem tan acostumats a entendre l’Església com una “societat travada amb vincles jeràrquics”, que no sabem ni imaginar-la d’una altra manera.
La veritat és que si hem de ser una societat semblant a la civil, només hi fem nosa en el món actual. Ja en tenim prou  -i de sobres-  amb la societat civil!
No és missió de l’Església ser un contrapoder. L'Església és servei. Només servei: des de l’amor, des de la llibertat que permet donar també la túnica a qui ens reclami el mantell (Lluc 6,29).

13. Com seria una Església sense Poder?
Podria semblar una pregunta que han de respondre els especialistes i la jerarquia. Potser sí, però no només ells. En realitat, qui està en millor situació per a realitzar i ajudar a construir una església sense Poder, som les comunitats que estem a la base. Cada parròquia, cada comunitat, ha de trobar la seva manera. “Costa molt fer girar un transatlàntic, però una barqueta es pot fer girar amb un simple un cop de rem”.
I cal donar el cop de rem! Sense por; per fidelitat a la missió que hem rebut; per amor al nostre món que necessita veure altres maneres d’entendre la vida; per solidaritat amb els germans que els costa alliberar-se del “culte al Poder”.

14. Ja que celebrem el Dia de les Missions (2008 ó 2014, o aquest 2017), l’evangeli d’avui ens ajuda a descobrir l’autèntica dimensió missionera de l’Església. Jesús, per realitzar la seva missió, va “encarnar-se”. És a dir: va fer-se un home com nosaltres. Com a missioners, no tenim per finalitat “convertir els altres” per fer-los “dels nostres” sinó ser testimonis de l’Amor de Déu “encarnant-nos” en aquells a qui ens sentim enviats. Pròpiament, el missioner, en ambients no cristians, no busca “convertir els altres” sinó “convertir-se als altres”. St. Pau en dóna exemple quan diu que es feia “jueu amb els jueus,... grec amb els grecs,... feble amb els febles,...” (1ª Corintis 9,19-23).

PREGUNTES per al diàleg.

1. Considereu que Estat i Església són, com a vegades es diu, dues societats independents, autònomes, paral·leles, amb àrees pròpies?

2. En el funcionament de la vostra comunitat, ¿hi ha mimetisme en relació a l’administració civil? Què n’opineu? Ja us està bé?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada