dimecres, 9 d’agost del 2017

Assumpció de Maria.


1ª LECTURA.  (Apocalipsi 11,19; 12,1-6).
El santuari del temple de Déu que hi ha en el cel s’obrí,
i dins el temple aparegué l’arca de l’aliança de Déu.

Llavors aparegué en el cel un gran prodigi:
una dona que tenia el sol per vestit,
la lluna sota els seus peus
i duia al cap una corona de dotze estrelles.
Al mateix temps aparegué en el cel un altre prodigi:
hi havia un gran drac rogenc,
que tenia set caps i deu banyes.
Als set caps duia set diademes,
i la seva cua arrossegà la tercera part de les estrelles
i les llança a la terra.

El drac s’aturà davant la dona
per devorar-li el fill així que nasqués.
La dona posà al món un fill,
un noi que ha de governar totes les nacions
amb ceptre de ferro.
El seu fill va ser endut cap a Déu i cap el seu setial,
i la dona va fugir al desert
on Déu li havia preparat un lloc.

Llavors vaig sentir al cel una veu
que cridava amb tota la força:
“Ara és l’hora de la victòria del nostre Déu,
l’hora del seu poder i del seu Regne,
i el seu Messies ja governa”.

2ª LECTURA (1ª Corintis 15,20-27).

Germans,
Crist ha ressuscitat d’entre els morts,
el primer d’entre tots els qui han mort.
Ja que la mort vingué per un home,
també per un home vindrà la resurrecció dels morts.
Tots són d’Adam, i per això tots moren.

Però tots viuran gràcies al Crist.
Cadascú al moment que li correspon:
Crist el primer;
Després, a l’hora que ell vindrà, els qui són de Crist;
a la fi, quan ell destituirà
tota mena de sobirania, d’autoritat o de poder,
com a coronament de tot,
posarà el Regne en mans de Déu, el Pare.
Perquè ell ha de regnar fins que Déu haurà sotmès
tots els seus enemics sota els seus peus.

El darrer enemic destituït serà la Mort.
Perquè l’Escriptura diu
que tot ho ha posat sota els seus peus.


EVANGELI. (Lluc 1,39-56).

Per aquells dies,
Maria se n’anà decididament a la Muntanya,
a la província de Judà,
entrà a casa de Zacaries i saludà Elisabet.

Tan bon punt Elisabet va sentir la salutació de Maria,
el nen saltà dins les seves entranyes,
i Elisabet, plena de l’Esperit Sant,
cridà amb totes les seves forces:
“Ets beneïda entre totes les dones
i és beneït el fruit de les teves entranyes.
¿Qui sóc jo perquè la mare del meu Senyor
vingui a visitar-me?
Mira: tan bon punt he sentit la teva salutació,
el nen ha saltat d’entusiasme dins les meves entranyes.
Feliç tu que has cregut!
Allò que el Senyor t’ha fet saber, es complirà”.

Maria digué:
“La meva ànima magnifica el Senyor;
el meu esperit celebra Déu que em salva,
perquè ha mirat la petitesa de la seva serventa.

Des d’ara totes les generacions em diran benaurada,
perquè el Totpoderós obra en mi meravelles.

El seu nom és sant,
i l’amor que té als qui creuen en ell
s’estén de generació en generació.

Les obres del seu braç són potents:
dispersa els homes de cor altiu;
derroca els poderosos del soli i exalça el humils.
Omple de bens els pobres,
i els rics se’n tornen sense res.

Ha protegit Israel, el seu servent,
com ho havia promès als nostres pares;
s’ha recordat del seu amor a Abraham
i a la seva descendència per sempre.


LLENGUATGE.

1. L’assumpció de maria no es troba directament en la Bíblia. No hi ha cap relat evangèlic que ens en parli.
Per això el Llenguatge dels APUNTS d'avui no serà sobre el text evangèlic sinó sobre el nom d’aquesta festa: “Assumpció de Maria en cos i ànima al cel”.

2. Quan diem que Maria és “assumpta en cos i ànima al cel”, ja veiem de seguida que no podem pas imaginar el cel com un àmbit habitat per Éssers Espirituals i amb dos cossos humans, el de Jesús i el de Maria, flotant per allà el mig...
Com cal entendre això de “en cos i ànima al cel”?
Abans de tot cal dir que no es tracta d’un llenguatge científic sinó mític. Dit d’una altra manera: si un periodista hagués estat present en la mort de Maria i hagués anat filmant tot el que passava amb el seu cos, no hauria vist ni filmat res d’especial en relació a com solen morir els humans.
(Sobre el llenguatge científic i mític, llegiu al Glossari: Miracles.

3. L’Assumpció de Maria en cos i ànima al cel, participant de la glòria del seu fill Jesús, pertany a l’àmbit de la fe, i s’ha d’entendre d’acord amb el llenguatge religiós o mític.
Una comparació amb allò que passa en altres camps com, per exemple, la música, potser pugui ajudar la nostra “imaginació”.
Imagineu que heu anat a un concert que us ha agradat molt. Desitgeu poder escoltar-lo altres vegades. Per suposat que no penseu portar l’orquestra a casa vostra... Per altra part, “aquell concert” ja no existeix: la música és una realitat fugaç: unes simples vibracions aèries que coincideixen un instant.

4. Però, què passa si algú l’ha gravat en un CD?
La música consisteix en unes vibracions de l’aire que poden ser, d’alguna manera, gravades en un suport diferent del que heu pogut escoltar a la sala del concert. No hi ha música sense el suport de l’aire que vibra, però podem canviar de suport. Si compreu el CD i el poseu en un aparell reproductor a casa vostra, allà no hi ha ni l’orquestra que us ha emocionat ni l’aire de la sala del concert que ha vibrat a les vostres oïdes; i, no obstant, podeu tornar-lo escoltar.

5. De fet, el CD no reprodueix la música; només provoca en l’aire de la vostra habitació unes vibracions aèries semblants a les que els instruments musicals havien provocat en l’aire de la sala del concert.
Que les vibracions aèries siguin simplement un fenomen físic (fressa) o que siguin també llenguatge (música) no depèn només dels músics, o dels instruments, o de l’aire de la sala, o del CD, sinó també de vosaltres.
Una “música”, si ningú no l’escolta, és només fressa, vibracions de l'aire. En canvi, si algú l’escolta, l’acull i l’assumeix, es converteix en llenguatge musical. Continua essent cent per cent material, però s’hi ha afegit una nova dimensió que ja no és purament material.
La música, com tota classe d’art, és “matèria” feta llenguatge, comunicació, comunió. Però sense algú que l’aculli, només seria fressa (vibracions físiques de l’aire).

6. Els éssers humans som cent per cent materials. Som cos. Som corporals. El cos forma la nostra vida i n’és el suport indispensable. No hi ha vida humana sense cos, com no hi ha música sense vibracions de l’aire.
No obstant, quan vivim davant d’algú que assumeix la nostra existència, continuem essent corporals, però adquirim una nova dimensió. Ja no som purament corporals; som també llenguatge, comunicació, comunió.

7. Amb l’expressió “Maria assumpta en cos i ànima al cel” volem dir que la seva vida real, de cos i ànima, ha estat assumida per Déu. Això no vol dir que el seu “cos”, que és el suport indispensable de la vida humana, estigui flotant pels espais celestials. El suport de la vida ha canviat.
Així com allò que converteix la fressa en música és el fet de ser “assumida” per algú que l’escolta, així també la nostra realitat corporal passa a ser realitat personal quan és assumida per algú, i és el seu nou suport.

8. També pot ajudar a la nostra imaginació allò que ens diuen els entesos. Un “cos” és un flux d’impulsos energètics coincidents en un temps i en un lloc. El cos mai no és igual; mai no està fet dels mateixos elements.
Si mireu una foto vostra de vint anys enrere, podreu dir: jo sóc aquest, a pesar de que en el vostre cos d’ara no hi hagi absolutament res del que hi havia fa 20 anys.
Segons els entesos, cada 8 anys més o menys es renova tot el “material” que constitueix el nostre cos. Els àtoms que en aquest moment formen el nostre cos poden tenir més de mil milions d’anys d’existència, i és totalment segur que abans de formar el nostre braç o el nostre peu o el nostre bigoti... ja havien format part d’altres vivents o d’altes muntanyes o, fins i tot, d’antigues estrelles que potser ja no existeixen... Com l’aire de la sala del concert que, abans i després, haurà servit per multitud d’altres concerts, i fresses, i paraules, i crits...


MISSATGE.

9. El missatge de la festa de l’Assumpció és clar, i capaç de generar en nosaltres un sòlid optimisme.
Tots els humans, un moment o altre, ens fem aquesta pregunta: “Estem sols en l’Univers?”
Evidentment, convivim amb moltíssima gent. Però la pregunta va més a fons: els humans, globalment, vivim sols, o estem davant d’Algú? ¿Som simples “sacs biològics” apareguts per casualitat, i que desapareixem de la mateixa manera, o “interessem” a Algú?

10. Imaginem un locutor de ràdio que comença un nou programa. Mentre està parlant, un moment o altre es farà aquesta pregunta: “¿Hi ha algú que m’estigui escoltant?” Perquè la situació és molt diferent si hi ha algú que l’escolti o si no l’escolta absolutament ningú.
Igualment, la nostra vida és radicalment diferent si hi ha o no “algú que ens mira”; si hi ha o no “algú que assumeix la nostra existència”.

11. Tenen raó els científics quan ens diuen que som “un sac de reaccions químiques”. És veritat. Es pot comprovar cada dia, a cada instant. Però no és el mateix si aquest sac de reaccions químiques està o no davant d’Algú. Tot és diferent si, quan estem contents, hi ha o no Algú que ens mira complagut; si quan patim, hi ha o no Algú que ens mira amb compassió; si quan estimem, hi ha o no Algú que dóna suport al nostre amor; si quan vivim, hi ha o no Algú que assumeix la nostra vida.
Certament no som res més que un sac de reaccions químiques, però si estem davant d’Algú que assumeix la nostra existència, aquesta passa a ser també llenguatge, comunicació, comunió; com la fressa de les cordes d’un violí es torna música quan algú l’acull i l’escolta amb plaer.

12. La festa de Maria assumpta en cos i ànima al cel ens diu: la vostra vida, i la vida de la Humanitat, és assumida per Déu.
I això fa que tot sigui diferent: lluminós, interessant, engrescador.

13. El missatge de l’Assumpció de Maria és el mateix que el de l’Ascensió de Jesús. En Crist personalitzem l’experiència més radical i positiva de la Humanitat: “Pare, confio el meu alè a les vostres mans” (Lluc 23,46).
Però els cristians ens hem anat creant una imatge de Jesús cada cop més “solemne i divinitzada”. Per això la fe del poble, espontàniament, ha anat creant una nova “personificació” més al nostre nivell: Maria.
I és ben legítim aquest procés ja que, tal com la Bíblia ens presenta Maria, també ella pot ser presa com a “figura de la humanitat”.

14. Els evangelis no ens parlen de l’Assumpció de Maria, però expressen amb claredat la consciència que ella tenia de ser assumida per Déu, com tan bellament ho expressen les paraules que hem llegit: ”El meu esperit celebra Déu que em salva, perquè ha mirat la petitesa de la seva serventa”. Des d’ara totes les generacions em diran benaurada, perquè el Totpoderós obra en mi meravelles.

15. De fet, aquest missatge ja està contingut en el “nom” amb què Déu vol ser conegut. Quan Moisès pregunta a Déu quin és el seu “nom”, la resposta és: “Jo sóc el qui sóc”. O més exactament: “Jo sóc el que hi sóc” (Jahvè, en hebreu. Èxode 3,14). És a dir: Déu és “presència”; El-qui-hi-és; El-qui-ens-mira; El-qui-assumeix la nostra vida fent-la alguna cosa més que un sac de reaccions químiques.

16. Bellament expressa aquest sentiment el Cant Espiritual, de David Jou, que podeu llegir a l’Apartat TEXTOS.
La primera estrofa diu així:

Quan em mires sóc més, creixo, existeixo més rotundament
que no pas quan, esvaint-me, em retires Ta mirada:
sigues, doncs, clement:
mira’m, crida’m, fes-me ser en la Teva ment
una plenitud en el Teu amor salvada.


RESPOSTA.

17. Evidentment, la resposta adequada a aquest missatge és un optimisme radical, expressat i celebrat. “La meva ànima magnifica el Senyor; el meu esperit celebra Déu que em salva, perquè ha mirat la petitesa de la seva serventa”.

18. Amb un llenguatge o altre, totes les Religions expressen aquest optimisme que respon a l’experiència més profundament humana: sentir-se real. Notem que no som la font de la nostra existència; però existim. Doncs..., Algú ens aguanta.

19. Però aquí serà bo dir també una altra cosa.
Tots sabem que hi ha “presències” que ens fan sentir més lliures i d’altres que ens abasseguen.
Recordo una persona que em deia en una ocasió: “No crec en Déu: no seria capaç d’aguantar algú que em mira contínuament. M’agrada la solitud”.
Cal reconèixer que, en el marc de les Religions, sovint s’ha aplicat a Déu una forma de “presència” inspirada en les relacions humanes de domini. Més encara: sovint s’ha utilitzat la “presència de Déu” per dominar els altres a través de la por. S’ha ofert una “presència de Déu” fiscalitzadora i  controladora.
Una presència així, inspirada en la “vigilància” dels dominadors sobre els seus “súbdits”, no és cap suport de la nostra existència sinó més aviat una llosa que ens esclafa.

20. Per aquest motiu, a Occident, sobretot als segles XIX i XX, des de diferents punts de vista, i sobretot des de la Filosofia, va donar-se una denúncia creixent contra el Cristianisme i contra les Religions en general.
Entesa la “presència de Déu” com una presència rival, molts ho van convertir en un argument per negar l’existència de Déu. Es podria resumir així: “Si Déu existís, la seva presència seria tan abassegadora que cap altra cosa podria existir amb un mínim de dignitat. Si Déu existís, tindria una llibertat tan absoluta que faria impossible la llibertat de qualsevol altre vivent. Si els homes podem ser lliures, és precisament perquè no existeix cap Déu”.
Jean Paul Sartre fa dir a un dels seus personatges (cito de memòria): “Déu no existeix; però si, per un impossible, existís, tindríem l’obligació de matar-lo per salvar mínimament la nostra dignitat”.
Aquests filòsofs prediquen l’ateisme a fi de salvar l’home.
I tenen tota la raó. No existeix aquest “Déu” que ells neguen; i si existís, per dignitat hi hauríem de lluitar en contra.

21. Però no és aquesta la “presència” que l’ésser humà de tots els temps, també d’avui, és capaç de descobrir en el més profund de si mateix.
Allò que “salva al locutor” és que hi hagi algú que l’escolti. Allò que “salva la fressa” de les cordes d’un violí és que hi hagi algú que, escoltant-la, la converteixi en música,. Allò que “salva” aquest sac de reaccions químiques que és cada un de nosaltres, és que hi hagi una “presència” que ens assumeix.

22. La llibertat de Déu no competeix amb la nostra. Al contrari: li obre horitzons que la fan possible.
¿Podria ser lliure un locutor que ningú no l'escolta? ¿No són precisament els oients que el converteixen en locutor i fan possible la seva creativitat? Ben cert: són els oients que fan possible la llibertat creativa d’un locutor. I també la seva responsabilitat.

23. La responsabilitat és l’altra cara de la llibertat.
La presència que ens fa lliures també ens fa responsables. La presència de Déu no és una presència neutra: “derroca els poderosos del soli i exalça el humils”. Déu no és rival de l’home. Però l’home pot decidir fer-se rival de Déu i no acceptar el suport de la seva mirada.

PREGUNTES per al diàleg.

1. Si el cel fos un “lloc”, el podríem imaginar i parlar-ne fàcilment. Però no sembla correcte imaginar-lo com un “lloc”. Per això és difícil parlar-ne. No obstant, és bo intentar-ho. ¿Què us suggereix la paraula cel?

2. En la tradició cristiana, sobretot a Orient, de la mort de Maria se’n sol dir “dormició”. Què us en sembla? Penseu que seria bo dir-ho també de les altres persones quan moren?

3. Els psicòlegs, i la pròpia experiència, ens diuen que “sentir-se sol” és el pitjor dels mals. Us heu sentit sols alguna vegada? Quina solució hi heu trobat?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada