1ª LECTURA. (Isaïes 56,1,6-7).
Diu el Senyor:
“Compliu els
vostres manaments, obreu el bé,
que està a punt
d’arribar la meva salvació,
i de revelar-se la
meva bondat.
Els estrangers que
s’han adherit al Senyor,
que es posen al seu
servei per amor del seu nom
i volen ser els
seus servidors,
si es guarden de
violar el repòs del dissabte
i es mantenen
fidels a la meva aliança,
els deixaré entrar
a la muntanya sagrada
i celebrar les
seves festes en la meva casa d’oració;
acceptaré en el meu
altar el seus holocaustos
i les altres
víctimes,
perquè tots els
pobles anomenaran el meu temple
casa d’oració.
2ª LECTURA (Romans 11,13-15,29-32).
Germans,
tinc una cosa a
dir-vos a vosaltres, els qui no sou jueus:
Ja que sóc el
vostre apòstol,
miro de posar ben
alt el meu servei,
esperant que els
jueus, que són del meu llinatge,
n’estaran gelosos i
podré salvar-ne alguns.
Si del fet d’haver
estat ells exclosos
n’ha vingut la
reconciliació del món,
¿què no vindrà quan
ells s’incorporin?
¿No serà un pas de
mort a vida?
Quan Déu ha
concedit a algú els seus favors i l’ha cridat,
no es fa mai
enrere.
Vosaltres, en altre
temps, no éreu obedients a Déu,
però ara que ells
l’han desobeït,
Déu s’ha compadit
de vosaltres;
Igualment Déu es
vol compadir d’ells, que ara,
mentre es compadia
de vosaltres,
no li han estat
obedients.
Déu ha deixat els
uns i els altres
captius de la
desobediència,
per compadir-se
finalment de tots.
EVANGELI. (Mateu 15,21-28).
En aquell temps,
Jesús es retirà a
la regió de Tir i de Sidó,
i sortí d’allà una
dona cananea cridant:
“Senyor, fill de
David, compadiu-vos de mi:
la meva filla està
endimoniada”.
Jesús no li contestà
ni una paraula,
però els deixebles
li demanaven:
“Despatxeu-la d’una
vegada:
només fa que
seguir-nos i cridar”.
Jesús els
respongué:
“Únicament he estat
enviat
a les ovelles
perdudes del poble d’Israel”.
Ella vingué, es
prosternà i digué:
“Senyor,
ajudeu-me”.
Jesús li respon::
“No està bé de
prendre el pa dels fills
per tirar-lo als
cadells”.
Ella li contestà:
“És veritat,
Senyor;
però també els
cadells mengen les engrunes
que cauen de la
taula dels amos”.
Llavors Jesús
respongué:
“Dona, quina fe que
tens!
Que sigui com tu
vols”.
I a l’instant es
posà bona la seva filla.
LLENGUATGE.
1. Al relat d’avui
hi destaca l’actitud de la dona cananea, descrita de tal manera que desperta la
nostra admiració, però també un cert rebuig.
Tant ella com la seva
filla, sense nom, tenen un paper representatiu. Solien ser anomenats Cananeus els habitants de Palestina que
no pertanyien al Poble Escollit. En
part convivien amb el israelites, però eren considerats, des del punt de vista
religiós (que era el més important, llavors), inferiors als jueus, els quals
sentien com a “superioritat” el do d’haver rebut la paraula de
Déu. En el llenguatge d’avui diríem que la cananea i la seva filla representen el “paganisme”, vist des de l’òptica dels que es
consideren posseïdors de la “verdadera
religió”.
2. Les paraules de
Jesús a la dona cananea són realment sorprenents i, fins i tot, escandaloses. A
més, estan en contradicció directa amb tot el missatge de l’Evangeli.
Segurament posen de manifest una estratègia
de Jesús per poder alliberar la filla (i la mare!) del dimoni que les domina: un dimoni
una mica especial...
3. Quin és aquest dimoni?
El relat no ho diu
directament, però si llegim amb una mica de sentit
comú, la cosa resulta força clara.
Tenir un dimoni normalment
significa, si ho diguéssim amb llenguatge actual, estar dominat per una ideologia alienant. Hi ha ideologies que ens destrueixen des de dintre nostre; fan mal i ens
fan mal.
En el relat d’avui
el dimoni que domina i destrueix la
filla apareix en el comportament de la mare. És un dimoni que es transmet de pares a fills (i sobretot de mares a
filles) no pas per generació biològica sinó per transmissió de mentalitat.
4. En el
comportament de la mare hi apareix una cosa que no és correcta: un sentiment
d’inferioritat.
No només és dolent
i nefast el sentiment de superioritat; ho és també el sentiment
d’inferioritat.
5. La resposta de
Jesús a la dona és una autèntica provocació, que l’obliga a reaccionar.
“No està bé de prendre el pa dels fills per tirar-lo als
cadells”.
Aquestes paraules
no reflecteixen el pensament de Jesús sinó la ideologia de la dona, i fan adonar-li de com pot ser-ne de
destructiu el seu sentiment d’inferioritat. Ella havia acceptat, en
relació als jueus, ser com un gosset,
però la “provocació” de Jesús és tan forta que obliga la dona a corregir
allò que Jesús li diu. L’amor a la seva filla i la “provocació” de Jesús li fan
descobrir la marginació i l’anul·lació total a què porta la seva manera de
pensar, transmesa a la filla. I no
s’hi conforma, i reclama, almenys per a la filla, el dret a participar
de la taula del regne ni que sigui com a gosset.
6. La rèplica de la
dona a les paraules provocadores de
Jesús manifesta humilitat i dignitat a la vegada. I Jesús aprofita de seguida
aquest aflorament de dignitat
per posar en relleu la fe de la
dona. La fe era precisament el
“motiu” de la pretesa superioritat
del “Poble Elegit”. Doncs bé: la fe
està també present, i de forma eminent, entre els cananeus o pagans. Com
podrien ser considerats “gossos”!
7. La presència de
Jesús, amb la seva provocació, ha
permès passar del sentiment d’inferioritat a la fe en Jesús (o
sigui, en l’Home), i aquesta fe és la que allibera la mare i, a
través d’ella, també la filla. “Dona,
quina fe que tens! Que sigui com tu vols”.
8. També és
important la resposta de Jesús als deixebles, tot i que aquí es tracta d’una
qüestió “protocol·lària” (que a nosaltres no ens afecta directament, encara que
sí de rebot).
Diu Jesús: “Únicament he estat enviat a les ovelles perdudes
del poble d’Israel”. Sorprenent! Sempre s’havia entès que les coses anaven
al revés...
9. Cal tenir en
compte una cosa: la “universalitat”
ja formava part de la vocació d’Israel. El Poble
Elegit tenia com a missió custodiar un tresor
amagat destinat, quan arribés el
temps, a tota la Humanitat. El do de l’elecció no comporta cap mena de superioritat sinó que és un servei
a la Humanitat.
10. Les
incomprensions que aviat van sorgir entre les primeres comunitats cristianes
i el judaisme oficial podien fer pensar que l’Església pretenia substituir
la Sinagoga.
L'evangeli de Mateu
fa tots els possibles perquè el missatge de Jesús no sigui interpretat així.
Per això deixa clar que l’universalisme de Jesús era una simple
conseqüència de la missió universal d’Israel. L’evangeli de Mateu (destinat sobretot
a comunitats cristianes jueves) va repetint sempre que pot: ... això va passar perquè es complís el que
havia anunciat el profeta...
11. Però els qui
fins aleshores havien governat el “Poble Elegit” no van ser fidels a guiar-lo
cap a l’acompliment de la seva missió;
al contrari: van convertir en superioritat allò que havia de ser servei,
arribant a considerar els no-jueus
com a “gossos”. Els Profetes ja
havien anat dient al Poble Elegit que
li calia convertir-se. També ho va fer el Profeta de Natzaret, sobretot al començament.
12. Diríem que la missió
de Jesús té dos moments ben diferenciats: un primer moment en què predica la conversió
d’Israel. Aquest és el significat de la “reconstitució” del “Poble de les dotze Tribus” amb l’elecció
“dels dotze apòstols”.
Però davant la
negativa d’Israel a convertir-se,
arribant fins a matar Jesús per iniciativa “d’un
dels dotze” (Judes = Judà = jueus), ell mateix, amb els qui l’accepten,
acompleix la missió d’Israel d’oferir
a tothom els “tresors del Regne”,
perquè “ja s’ha complert el temps
i el Regne de Déu és a prop” (Marc
1,15).
13. El rebuig que
els dirigents del Poble Elegit fan de
Jesús es convertirà en l’ocasió perquè “l’Israel
fidel”, personalitzat en el mateix Jesús, obri a tots els pobles el
Regne de Déu (> paràboles dels Treballadors de la vinya o dels
Convidats al banquet. Mateu 21:33-45
i 22:1-10).
MISSATGE.
14. Si la
interpretació que he ofert és correcta, el missatge d’avui seria que no
hi ha religions superiors i inferiors; ni cultures, pobles o races inferiors i
superiors. Ni persones, sexes, classes socials o llengües... superiors i
inferiors. I tots tenen una missió a complir.
Tant el sentiment
de superioritat com el d’inferioritat destrueixen la persona
humana, (encara que el sentiment de
superioritat genera molta més injustícia).
El Cristianisme no
és superior al Judaisme (ni a cap altra religió). L’Església no és la substitució
de la Sinagoga sinó el seu fruit. Un fruit que no ha de reemplaçar
l’arbre d’on neix.
15. Jesús va ser i
es va mantenir cent per cent jueu. A la creu no hi havia el fundador d’una nova religió sinó el rei
dels Jueus, portant a terme la
missió sagrada del Poble Elegit:
revelar a tothom que viure és estimar; estimar és donar la vida pels altres; i
donar la vida pels altres (morir) és entrar en la Vida mateixa de Déu
(resurrecció).
16. La 2ª Lectura
d’avui (per pura casualitat, ja que en els Diumenges
de durant l’any, la 2ª Lectura va per lliure), expressa aquest mateix
argument, en paraules de St. Pau:
“Si del fet d’haver estat ells (els jueus) exclosos n’ha
vingut la reconciliació del món, ¿què no vindrà quan ells s’incorporin? ¿No
serà un pas de mort a vida?” (Romans
11:13).
RESPOSTA.
17. Si la
interpretació donada és correcta, una bona resposta seria intentar “no
fer el joc” a tant sentiment de superioritat o d’inferioritat com hi ha en la nostra
societat i en la nostra Església: des del “demoníac” culte a la personalitat fins a les injustes valoracions amagades en
expressions com “tercer món” o “quart món”.
L’actual
proliferació “d’ídols” és ben
sospitosa. Ídols de tota classe: polítics, religiosos, esportius, cantants...
Fins i tot “ídols” per la seva vulgaritat i mal gust.
18. Segurament es
tracta d’un simple mecanisme psicològic que
consisteix en crear-se “ídols superiors”,
per després, d’alguna manera, poder identificar-se amb ells i participar
del seu “èxit”. Necessitem “ídols” per compensar el sentiment de ser “poca
cosa”. Necessitem no quedar submergits en el mar de l’anonimat, i ens creem ídols per poder surar arrapats als seus
peus, encara que ens trepitgin.
El pedestal dels dictadors
no s’aguanta per si mateix sinó per la gran quantitat de cranis que es presten a ser-ne “material de suport”.
PREGUNTES per al diàleg.
1. El sentiment
d’inferioritat de molts alimenta i aguanta la pretesa superioritat
d’uns pocs. ¿Descobriu en el vostre entorn, i potser també en el vostre
comportament, exemples d’això?
2. Tots som iguals.
Per això, qui vol ser “superior” necessita “excuses”. En les societats religioses, se sol usar i abusar del nom de Déu. ¿En les nostres societats laiques, quines “excuses” es fan servir per legitimar la “superioritat” dels poderosos?
3. És evident que,
a nosaltres, el missatge de Jesús ens ha arribat després d’haver pres
forma d’una nova religió, amb els seus temples, sacerdots, ritus
i dogmes. En l’actual situació de pluralisme
religiós, ¿penseu que el missatge de Jesús continua lligat a una religió
determinada?
Dit d’una altra manera: ¿Si un fidel d’una altra
religió vol acollir el missatge de Jesús, necessita canviar de religió?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada