diumenge, 2 d’abril del 2017

El Ram. Any A.


1ª LECTURA.  (Isaïes 50,4-7).
El Senyor Déu m’ha donat una llengua de mestre
perquè, amb la paraula, sàpiga sostenir els cansats.
Un matí i un altre em desvetlla l’orella
perquè escolti com un deixeble.
El Senyor Déu m’ha parlat a cau d’orella
i jo no m’he resistit ni m’he fet enrere:
he parat l’esquena als qui m’assotaven
i les galtes als qui m’arrancaven la barba;
no he amagat la cara davant d’ofenses i escopinades.
El Senyor Déu m’ajuda:
per això no em dono per vençut;
per això paro com una roca la cara
i sé que no quedaré avergonyit.

2ª LECTURA (Filipencs 2,6-11).
Jesucrist,
que era de condició divina,
no es volgué guardar gelosament
la seva igualtat amb Déu,
sinó que es va fer no-res,
fins a prendre la condició d’esclau.
Havent-se fet semblant als homes
i començant de captenir-se com un home qualsevol,
s’abaixà i es féu obedient fins a acceptar la mort,
i una mort de creu.
Per això Déu l’ha exalçat
i li ha concedit aquell nom
que està per damunt de tot altre nom,
perquè tothom,
al cel, a la terra i sota la terra,
doblegui el genoll al nom de Jesús,
i tots els llavis reconeguin que Jesucrist és Senyor,
a glòria de Déu Pare.


(EVANGELI. (Mateu 21,1-11).)
Nota.
L’evangeli propi de la missa d’avui és la Passió segons St. Mateu; un relat llarg, que supera les pretensions d’aquests APUNTS. Per això al seu lloc hi poso l’evangeli que el Missal proposa per a la processó que, avui, pot precedit la missa pròpiament dita.
Després, també hi ha uns apunts sobre la Passió segons St. Mateu.

Quan eren a prop de Jerusalem,
arribaren a Bet-Fagué,
a la muntanya de les Oliveres.
Allà Jesús envià dos deixebles amb aquest encàrrec:
«Aneu al poble d’aquí al davant,
i trobareu tot seguit una somera fermada,
amb el seu pollí.
Deslligueu-la i porteu-me'ls.
Si algú us preguntava res,
responeu-li que el Senyor els ha de menester,
però que els tornarà de seguida».

Tot això va succeir perquè es complís
el que el Senyor havia anunciat pel profeta:
«Digueu a la ciutat de Sió:
Mira, el teu rei fa humilment la seva entrada,
muntat en una somera,
en un pollí, fill d'un animal de càrrega».

Els deixebles hi anaren,
feren el que Jesús els havia manat,
portaren la somera i el pollí,
els guarniren amb els seus mantells,
i ell hi pujà.
Molta gent entapissava el camí amb els seus mantells;
altres tallaven branques dels arbres
per encatifar la terra
i la gent que anava al davant i la que seguia cridava:
«Hosanna al Fill de David.
Beneït el qui ve en nom del Senyor.
Hosanna a dalt del cel».

Quan hagué entrat a Jerusalem,
s’agità tota la ciutat.
Molts preguntaven: «¿Qui és aquest?».
La gent que anava amb ell responia:
«És el profeta Jesús, de Natzaret de Galilea».


LLENGUATGE.

Nota.
Sobre la festa del Ram i els relats de la Passió podeu llegir també els APUNTS de l'Any B, corresponent a l'evangeli de Marc, i Any C corresponent a l'evangeli de Lluc.

El Ram.
1. Els quatre evangelis coincideixen en fer començar la Setmana Santa amb la proclamació de Jesús com a “Rei messiànic”; és a dir: com el Rei-llibertador que esperen els Pobles oprimits. Amb tot, hi ha una diferència entre els relats dels Sinòptics i el de Joan.
En els Sinòptics, Jesús, proclamat Rei pel Poble, entra a la Capital. Ho fa muntant una humil somera que estava fermada, i que, en posar-la al servei del nou Rei, és deslligada. Mateu parla d’una somera i un pollí, destacant que la somera és un animal de càrrega. Això li permet presentar aquest relat com el compliment “d’allò que havia anunciat el profeta”. Mateu, a més, amb l’expressió “animal de càrrega”, insisteix en presentar Jesús com aquell que “carrega damunt seu” la missió que Israel no havia acomplert fins aleshores.

2. La insistència en dir que la somera estava lligada, i que la feina dels emissaris de Jesús era deslligar-la, ens indica que es tracta d’un “detall” dit amb tota la intenció. Sembla clar que aquí somera (amb el seu pollí) representa el Poble, que per uns moments serà “deslligat”, però que de seguida tornarà a la situació d’abans perquè no acull la classe de llibertat que obté servint a l'autèntic "rei salvador".

3. En l’Evangeli de Joan, és la multitud qui surt a rebre Jesús. Jesús munta un pollí que ha trobat. S’hi fa notar explícitament el significat d’aquest pollí segons les Escriptures, a la vegada que es fa notar que els deixebles no van adonar-se d’aquest significat fins després que Jesús havia estat glorificat.

Comença la “setmana” santa.
4. Amb aquest relat, més “religiós” que no pas “històric”, els quatre evangelistes estableixen una inclusió a través de la paraula “Rei”. Aquesta paraula és el centre del relat de l’Entrada de Jesús a Jerusalem, i la tornarem a trobar “presidint” l’escena de la Crucifixió, en forma de títol sobre la Creu: “El Rei dels Jueus” (Mateu 27,37. Joan 19,19).

5. Aquesta inclusió emmarca l’activitat d’una setmana, des del diumenge (primer dia de la setmana i primer dia de la Creació. Gènesi 1,5) fins al divendres (dia sisè, dia de la creació de l’Home. Gènesi 1,31). Després queda només el dissabte, dia de repòs.

6. Aquest paral·lelisme entre la Setmana de la Creació i la Setmana Santa és molt significatiu. Els quatre evangelis posen la mort de Jesús al divendres (“dia sisè”). Així ens volen indicar que la realització de l’Home no acaba fins que no arriba l’home-Jesús. En l’home-Jesús, que dóna la seva vida (Joan 19,30), podem descobrir què significa realment que l’Home hagi estat creat a “imatge i semblança de Déu”.

Sobre el relat de la PASSIÓ, segons Sant Mateu.
La llargària de l’evangeli d’avui, la Passió segons St. Mateu, supera les pretensions d’aquests APUNTS, i també la meva capacitat. Per això aquí comentaré només alguns dels episodis exclusius de Mateu.

1. L’Evangeli de Mateu, escrit des de l’experiència d’una comunitat cristiana formada sobretot per jueus, està orientat també a donar resposta a un problema religiós important per als judeo-cristians: ¿És possible ser fidels a l’Aliança de Déu amb el Poble d’Israel i ser a la vegada deixebles de Jesús, tenint en compte que aquest havia estat refusat i condemnat per les autoritats religioses jueves?

2. En l’Evangeli de Mateu és precisament Jesús qui manté i acompleix l’Aliança. És Jesús qui, complint plenament l’Aliança, fa possible que aquesta doni aquells fruits per als quals fou pactada. Per això, de cada cosa que passa, es diu que és “segons deien les Escriptures”. El més important d’aquests fruits serà la extensió de l’Aliança a tota la Humanitat.

3. La condemna i mort de Jesús no són conseqüència de cap infidelitat seva sinó dels Dirigents del Poble, els quals, per comptes de ser servidors del Poble, s’havien fet els seus amos. Són ells qui van desviar el Poble, el qual així esdevindria també culpable de trencar l’Aliança si no hagués estat per la fidelitat absoluta de Jesús (Paràbola del Vinyaters homicides. Mateu 21,33ss).

4. Si Jesús és fidel a l’Aliança i, per tant, innocent de tot allò de què l’acusen, com és possible que Déu hagi permès la seva passió i mort? ¿Tenen raó els summes sacerdots quan li tiren en cara: “Confiava en Déu: que l’alliberi, doncs, si tant se l’estima, ell que deia: Sóc Fill de Déu”?

5. Que la Passió i Mort de Jesús (i de tants altres!) hagin existit (i continuïn existint) no vol pas dir que Déu ho permeti. Allò que Déu tolera és l’acció injusta dels inhumans. Per què ho tolera? L’Evangeli de Mateu suggereix dos motius: oferir als inhumans l’oportunitat d’humanitzar-se; i també perquè la acció antihumana dels violents no destrueix pas els justos; al contrari: més aviat accelera la seva plena humanització. És a dir: la crueltat dels inhumans catapulta les seves víctimes a la plena humanització.

6. Aquesta afirmació pot sembla molt cínica. Certament seria cínic pretendre excusar la injustícia dels violents dient que ofereix a les seves víctimes una ocasió per a ser més virtuoses. Però els Evangelis afirmen amb força que aquest resultat sorprenent de la violència de cap manera la legitima ni l’excusa. Al contrari: la condemna de la violència és absoluta, i s’expressa amb paraules dures posades en boca del mateix Jesús: Al violent, si no es converteix, “més li valdria no haver nascut” (Mateu 26:24).
El relat de la Passió segons Mateu “visualitza” aquest misteri en l’actuació de “els Dotze”, representats pel primer i últim de la llista: Pere i Judes. Els dos són inhumans perquè neguen o traeixen l’Home. Però Pere es converteix; en canvi Judes no, tot i reconèixer el seu crim.

7. Remordiments de Judes, i mort.
Sembla clar que “Judes” (forma grega de Judà >Judaisme) personifica aquells Jueus (“Judeus”) que han refusat el Messies.
Els Jueus són els hereus directes de les Promeses de Déu. Però, enganyats per unes autoritats corruptes, han refusat aquestes Promeses. Judes “entrega” Jesús; “entrega” l’herència. Aquest gest té un doble significat religiós: per un cantó manifesta el refús de les Promeses (el Regne) per part dels seus hereus més directes; per un altre cantó aquest refús provoca que l’herència (el Regne) passi a tota la Humanitat, la qual, evidentment, inclou també els jueus que no se n’excloguin. (> Mateu 21,33.  Paràbola dels Vinyaters. Diumenge 27 de l’any A).

8. Judes, en veure les conseqüències de la seva acció, es penedeix i retorna les 30 monedes, tot declarant que ha entregat, o venut, un home innocent. Però el seu penediment queda curt: reconeix la innocència de Jesús però no accepta la seva bondat salvadora. Per això no veu altra “sortida” que suïcidar-se.
Aquest final tràgic pot ajudar als judeo-cristians a entendre millor la seva situació. “Judes s’ha acabat”. El refús de Judes, un dels dotze, no té sortida. Jesús és l’Innocent, i en ell s’han acomplert les Promeses de Déu. La fe jueva porta a la Comunió Universal, que era l’objectiu de l’Aliança, previst ja des dels inicis; i això, per obra de Jesús.
Per tant, la seva opció de ser cristians és bona, i ve demanada per la seva mateixa fe jueva.

9. Guardes per a un sepulcre?
La situació resulta realment sorprenent. ¿Soldats per a guardar un cadàver?
Aprofitant enraonies que corrien entre els jueus, l’evangelista fa servir l’episodi dels Guardes per posar en relleu el punt més central de la fe cristiana. Les mateixes Autoritats que han fet matar Jesús es prenen seriosament la seva resurrecció. Diríem que hi “creuen” més que els mateixos deixebles. Però per a ells, que refusen la universalització de l’Aliança, la resurrecció de Jesús constitueix una mala notícia, i intenten amagar-la com sigui. Així, “compraran” els guardes perquè menteixin. “Els grans sacerdots es van reunir amb els notables i prengueren la decisió d'oferir molts diners als soldats i donar-los aquesta consigna: Feu córrer que els seus deixebles van venir de nit i van robar el seu cos mentre vosaltres dormíeu” (Mateu 28,12).
La mentida dels Guardes donarà relleu a la veritat de la Resurrecció.

10. Pilat se’n renta les mans.
El refús de l’herència que han fet els Jueus provoca que aquesta passi a la resta de la Humanitat; és a dir: als Pagans. Però els Pagans, representats aquí sobretot per Pilat, no són pas millors que els Jueus. Pilat “rep Jesús”, però, encara que el declara innocent (com també havia fet Judes), el retorna als Jueus perquè el crucifiquin. Ell se’n renta públicament les mans, seguint la indicació de la seva dona: “No vulguis saber res d’aquest innocent; aquesta nit, en somni, he sofert molt per ell” (Mateu 27:19). Aquesta intervenció de la dona de Pilat fa que la injustícia d’aquest no sigui purament individual sinó que tingui també caràcter representatiu: Les autoritats paganes, com les jueves, són responsables de la mort de l’Innocent.

11. Així doncs, ni Jueus ni Pagans acullen Jesús. Això provoca la seva crucifixió: càstig pagà executant una sentència jueva. Tots comenten una gran equivocació: Els Jueus “creuen” en un Déu-Poder a favor només d’ells; els Pagans divinitzen el seu propi Poder. Això porta uns i altres a ser inhumans perquè condemnen l’Innocent. No són tan diferents! Pilat es renta les mans, que és un ritus religiós jueu. Els Jueus escullen com a “llibertador” un “captiu” (Barrabàs) que els és ofert per aquell mateix que els esclavitzava. Tot plegat no passa de ser un joc macabre.

12. En aquest joc macabre, Mateu hi posa un detall, portador d’esperança: a la pregunta de Pilat sobre què ha de fer amb Jesús, anomenat Messies, el Poble dóna una resposta certament cruel, però que, a la vegada, és una pregària que anuncia l’eficàcia de l’acció de Jesús sobre el Poble. Aquí la traducció que ofereix el Missal no és del tot correcta. Diu el Missal: “Que la responsabilitat d’aquesta sang caigui sobre nosaltres...”. Però l’expressió de l’Evangeli és: “Que la seva sang caigui sobre nosaltres i els nostres fills” (Mateu 27:25) L’evangelista vol que, més que en la responsabilitat, ens fixem en els fruits de la passió i mort de Jesús.

13. En el llenguatge dels Evangelis, Jesús és l’Anyell pasqual, la sang del qual era alliberadora. Precisament perquè Jesús és jueu, la seva mort com a jueu realitza i visualitza la fidelitat de tot el seu Poble. Això és el que posa de manifest el sorprenent rètol de la Creu: “Aquest és Jesús, el rei dels jueus”. Per la fidelitat del jueu Jesús, l’Aliança que Déu va fer amb el Poble d’Israel ha acomplert la seva finalitat. Ara pot començar una “nova Aliança” oferta a tothom, com ha indicat el mateix Jesús als Dotze: “Beveu-ne tots, que això és la meva sang, la sang de l’aliança, vessada per tots els homes en remissió dels pecats” (Mateu 26:27). Aquesta nova aliança perdona el pecat dels jueus, perquè Jesús és “el Jueu”; i perdona el pecat de (tots) els humans perquè Jesús és “l’Home”. No es tracta de cap força màgica o sacrificial de la “sang”, sinó de l’eficàcia de la solidaritat total i absoluta de Jesús amb el seu Poble i amb la Humanitat. Des d’ara, qui accepti ser realment “humà”, forma part de l’Aliança. És “aliat” de Déu.

14. ... els sepulcres s’obriren...
La mort de Jesús (és a dir: de l’Home) produeix el gran canvi. El terratrèmol que segueix vol indicar l’esfondrament d’un món caducat i l’inici d’un món nou. En aquest Món Nou ja no hi haurà "elegits" i "no-elegits", sinó persones cada una de les quals haurà de decidir entre l’Home (Jesús) o l’Antihome (Poder). El llenguatge que usa Mateu és extraordinàriament concret i visual: “En aquell moment la cortina que tancava el santuari s’esquinçà en dos trossos de dalt a baix, els sepulcres s’obriren i ressuscitaren molts cossos dels sants que hi reposaven...  Quan el centurió i els soldats veieren el terratrèmol i tot el que havia passat, s’esveraren molt i deien: És veritat: aquest home era Fill de Déu” (Mateu 27:54).

MISSATGE.
15. El terratrèmol, els guardes, els sepulcres oberts... Mateu ho tornarà a presentar en la resurrecció de Jesús. És una manera ben gràfica de dir-nos una cosa molt important: la mort i la resurrecció de Jesús es narren com a moments diferents per exigències del guió, però són un únic esdeveniment. En l’evangeli de Mateu la mort del just i la seva resurrecció són una mateixa cosa. En Jesús se’ns mostra plàsticament que la resurrecció és la vivència de la vida que es dóna; i la vida que és dóna és l’única vida de debò, participació de la Vida de Déu. Per això els Evangelis no “narraran” la resurrecció sinó només l’experiència que en fan les dones, primer, i els deixebles, després.

RESPOSTA.
16. En el nostre món de laïcitat està ressorgint amb força molta religiositat. Però l’experiència de molts segles ens adverteix que es pot anar contra l’Home tant des de la Religió com des de la Laïcitat. Les víctimes, d’un cantó i de l’altre, han sigut i continuen essent moltes, moltíssimes.
Cal trencar aquesta dinàmica perversa. Cal prendre la decisió explícita d’evitar qualsevol actitud o comportament antihumà. “Rentar-se les mans”, o declarar-se “innocent” perquè altres se’n fan “responsables”, no serveix d’excusa. Cadascú és responsable de la seva actitud davant l’Home. Els Summes Sacerdots i Pilat són un mal exemple. Aquí l’únic exemple totalment vàlid és Jesús.

17. Però a Jesús l’hem deformat tant, que la majoria de nosaltres també haurem d’imitar Pere. És cert: ell va negar l’Home. “...es posà a proferir malediccions i juraments assegurant que no coneixia de res aquell home”. Literalment: “que no coneixia l’home” (Mateu 26:69). Però després “va sortir a fora” i va plorar amargament. Aquest “sortir a fora” té un significat fort: va sortir fora de l’àmbit del Poder en què sempre s’havia mogut i on s’havia fet mereixedor del retret més dur pronunciat per Jesús: “Vés-te'n d'aquí, Satanàs! Em vols fer caure, perquè no veus les coses com Déu, sinó com els homes” (Mateu 16,23). “Ves-te’n d’aquí”, li havia manat Jesús. Fins ara no havia obeït l’ordre rebuda. Li va costar, però al final ho va fer.
Prenguem-ne exemple.

Per al diàleg.

La Passió de Jesús no és per ser llegida com una historieta sinó per ser meditada, i deixar que transformi la nostra vida. Si ho fem en grup, podria ser útil que cadascú es preguntés: quin és el punt que ara i aquí és més significatiu per a mi? I posar-ho en comú.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada