Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
Defensor
(Paràclit). Esperit
(Sant). Pentecosta. Tots
(Tots i totes). Veritat.
→ ÍNDEX
ALFABÈTIC de “paraules” comentades a “Apunts
d’homilia”.
→ ÍNDEX
BÍBLIC
dels “evangelis” comentats a “Apunts d’homilia”.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional).
Esperit . Pentecosta.
→ Veure també: -Tertúlia en espiral → Pentecosta.
- Entrevistes amb Fidho. → Pentecosta.
A. LECTURES.
1ª LECTURA. (Actes 2,1-11). (Anys A,B,C)
Durant
la celebració de la diada de la Pentecosta
es
trobaven tots junts en un mateix lloc quan, de sobte,
se
sentí venir del cel un so
com
si es girés una ventada violenta,
i
omplí tota la casa on es trobaven asseguts.
Llavors se’ls aparegueren com unes llengües de foc
que
es distribuïren i es posaren sobre cadascun d’ells.
Tots
quedaren plens de l’Esperit Sant
i
començaren a expressar-se en diversos llenguatges,
tal
com l’Esperit els concedia de parlar.
Residien a Jerusalem jueus piadosos
provinents
de totes les nacionalitats que hi ha sota el cel.
Quan
se sentí aquell so,
la
gent hi anà i quedaren desconcertats,
perquè
cadascú els sentia parlar en la seva pròpia llengua.
Estranyats
i fora de si deien:
«No
són galileus, tots aquests que parlen?
Doncs,
com és que cadascun de nosaltres
els
sentim en la nostra llengua materna?
Entre
nosaltres hi ha parts, medes i elamites,
hi
ha residents a Mesopotàmia,
al
país dels jueus i a Capadòcia,
al
Pont i a l’Àsia, a Frígia i a Pamfília, a Egipte
i
a les regions de Líbia, tocant a Cirena,
hi
ha forasters de Roma,
hi
ha jueus i prosèlits,
hi
ha cretencs i àrabs,
però
tots nosaltres els sentim proclamar les grandeses de Déu
en
les nostres pròpies llengües.»
2ª LECTURA (1Corintis 12,3b-7,12-13).
Germans,
ningú no pot confessar que Jesús és el Senyor
si
no és per un do de l’Esperit Sant.
Els
dons que rebem són diversos,
però
l’Esperit que els distribueix és un de sol.
Són
diversos els serveis
però
és un de sol el Senyor a qui servim.
Són
diversos els miracles,
però
tots són obra d’un sol Déu
que
els fa valent-se de cadascun de nosaltres.
Les
manifestacions de l’Esperit distribuïdes a cadascú
són
en bé de tots.
Perquè el Crist és com el cos humà:
és
un, encara que tingui molts membres,
ja
que tots els membres, ni que siguin molts,
formen
un sol cos.
Tots
nosaltres, jueus o grecs, esclaus o lliures,
hem
estat batejats en un sol Esperit per formar un sol cos,
i
a tots ens ha estat donat com a beguda el mateix Esperit.
o
bé:
Lectura de la carta de sant Pau als cristians de Roma (8, 8-17)
Germans,
els qui viuen d’acord amb les mires naturals
no poden agradar a Déu.
Però vosaltres no viviu segons les mires naturals,
sinó
segons les de l’esperit,
perquè
l’Esperit de Déu habita en vosaltres,
i
si algú de vosaltres no tingués l’Esperit de Crist,
no
seria de Crist.
Però
si Crist està en vosaltres,
encara
que el cos hagi de morir per culpa del pecat,
com
que sou justos, l’Esperit és la vostra vida.
I
si habita en vosaltres l’Esperit d’aquell
que
va ressuscitar Jesús d’entre els morts,
també,
gràcies al seu Esperit que habita en vosaltres,
aquell
que va ressuscitar el Crist d’entre els morts
donarà
la vida als vostres cossos mortals.
Germans,
nosaltres tenim un deute,
però
no amb la carn,
que
ens obligaria a viure com ho demana la carn.
Perquè
si visquéssiu així, moriríeu;
en
canvi, si per l’Esperit feu morir les obres pròpies de la carn,
viureu.
Tots
els qui viuen portats per l’Esperit de Déu
són
els fills de Déu.
Perquè
vosaltres no heu rebut pas
un
esperit d’esclaus que us faci viure una altra vegada en el temor,
sinó
un esperit que ens ha fet fills
i
ens fa cridar: «Abbà, Pare!»
Així
l’Esperit s’uneix personalment al nostre esperit
per donar testimoni que som
fills de Déu.
I
si som fills, també som hereus:
hereus
de Déu i hereus amb Crist,
ja
que sofrim amb ell per arribar a ser glorificats amb ell.
EVANGELI. (Joan 14,15-16.23b-26).
El vespre d’aquell mateix diumenge,
els deixebles eren a casa
amb les portes tancades per por dels
jueus,
Jesús entrà, es posà al mig i els
digué:
«Pau a vosaltres.»
Després els ensenyà les mans i el
costat.
Els deixebles s’alegraren de veure el
Senyor.
Ell els tornà a dir:
«Pau a vosaltres.
Com el Pare m’ha enviat a mi,
també jo us envio a vosaltres.»
Llavors alenà damunt d’ells i els
digué:
«Rebeu l’Esperit Sant.
A tots aquells a qui perdonareu els
pecats, els quedaran perdonats,
però mentre no els perdoneu, quedaran sense
perdó.»
O bé:
En aquell temps Jesús digué als seus deixebles:
«Si
m’estimeu, guardareu els meus manaments;
jo
pregaré el Pare, que us donarà un altre Defensor,
l’Esperit
de la veritat,
perquè
es quedi amb vosaltres per sempre.
»Qui m’estima farà cas del que jo dic;
el
meu Pare l’estimarà
i
vindrem a viure amb ell.
Els
qui no m’estimen no fan cas de les meves paraules,
que
no són meves, sinó del Pare que m’ha enviat.
Us
he dit tot això mentre era amb vosaltres,
però
el Defensor,
l’Esperit
Sant que el Pare enviarà en nom meu,
us
farà recordar tot el que us he dit
i
us ho farà entendre.»
B. LLENGUATGE.
NOTA:
Aquest diumenge, juntament amb el de
l’Ascensió, no té com a nucli inspirador un relat o text dels Evangelis sinó dels Fets dels Apòstols. Però, com que la lectura de l’Evangeli sempre
és central en les trobades del diumenge, el llenguatge
d’avui serà sobre les dues Lectures.
Per als diferents Evangelis podeu trobar altres apunts a any a ; any b, i al diumenge 6.C de Pasqua (evangeli com el d’aquest l’Any C) .
a) Sobre Fets dels Apòstols.
Això vol dir que el relat que hem llegit no és la crònica
d’un fet objectiu sinó un relat simbòlic que, aprofitant el significat ja conegut d’aquesta festa,
la utilitza com a llenguatge per afegir-hi i explicitar-hi un nou significat .
Aquest nou significat vol ajudar-nos a entendre que, en Jesús, l’Obra de Déu
(el “Procés d’Humanització”) arriba a
la seva PLENITUD.
2. La festa jueva
de la Pentecosta és la festa dels
fruits o de la recol·lecció.
Els Jueus hi celebren també la Recepció
de la Llei (Aliança)
que els constitueix en “Poble de Déu”.
St. Lluc vol fer-nos adonar que la Recepció
de l’Esperit Sant és l’autèntic i definitiu “fruit” de l’Obra de Jesús.
O dit d’una altra manera: la vida de Jesús no s’ha d’entendre només com
una experiència individual sinó com
una experiència que es “projecta” sobre tota
la Humanitat, constituint-la en el “Poble
de Déu” definitiu.
3. “Pentecosta”
significa “50”. En el llenguatge popular, els números estan carregats de
simbolisme. “50” manifesta el nou
començament que segueix a una certa plenitud ja adquirida. És una
cosa semblant a allò que passa amb els fruits: quan arriben a la maduresa,
“recomencen” com a llavors.
El número “50”
suggereix la “continuació” de la plenitud
expressada pel número “7”. 7x7=49: és una forma de PLENITUD.
Després ve el “50”, que torna a
començar cap una nova PLENITUD.
Segons l’antiga Llei de Moisès, a Israel, cada
50 anys es celebrava l’Any jubilar, que era un any de renovació (Levític, 25,10).
En el relat de
fets dels apòstols, Israel, com a
“Poble Elegit”, arriba a la seva plenitud
en Jesucrist. Amb la nova
Pentecosta recomença com
a “Poble de Déu” universal i
definitiu.
4. La universalitat és una característica
destacada del nou Poble. Ve indicada pel simbolisme de
les llengües. “Residien a
Jerusalem jueus piadosos provinents de totes
les nacions que hi ha sota el cel”. Amb la recepció de l’Esperit Sant “tots s’entenen”.
Això anul·la
allò que la Humanitat havia experimentat prèviament quan els Humans, en el seu
afany de ser “com déu”, volien construir una torre “que arribés fins al cel”.
(Relat de la Torre de Babel →Gènesi 11,5. També →Gènesi 3,5).
La “Torre” simbolitza el “Poder”. El Poder sempre busca ser “més poderós”. Això el posa en “competència”
amb altres Poders, i més
concretament, segons aquest relat, amb la sobirania mateixa de Déu. Per això
Déu els dispersa fent que parlin llengües diferents i no s’entenguin.
La Torre de Babel és un relat
mític per expressar l’origen de les desavinences entre els Humans,
ocasionades per l’afany de Poder.
5. La nova Pentecosta capgira aquesta situació. Congrega tothom. Les llengües “de foc”, purificadores, es posen sobre cada persona de la nova Comunitat.
Gràcies a aquestes llengües tothom
s’entenia, i sentia “proclamar en les seves pròpies llengües les
grandeses de Déu”.
Allò que abans impedia d’entendre’s,
no era tant la varietat de llengües com
l’afany de Poder (simbolitzat en la
“torre”).
Quan l’Esperit Sant, superant les estructures de Poder, ens obre a l’Amor,
la varietat de llengües no impedeix d’entendre’s, sinó que mostra
l’extraordinària riquesa de les diferències.
b) Sobre l’Evangeli.
6. ...us donarà un altre Defensor...
Si,
en període escolar, passeu pels carrers de les nostres ciutats al voltant de
les 9 del matí, veureu molts pares o avis acompanyant els nens a l’escola. Actualment
les ciutats han esdevingut per als nostres infants una mica perilloses. Acompanyar-los comporta
també defensar-los dels possibles o imprevisibles perills.
Però
tot allò que es fa amb els nens té sobretot una altra finalitat: que es vagin
fent adults, la qual cosa comporta la capacitat de “protegir-se” per si
mateixos dels perills.
L’acompanyament, l’educació, el creixement propi de la vida que els hem
donat... tot porta a que progressivament vagin experimentant un altre
“defensor”, el definitiu, que ja no està “fora d’ells” sinó que és com una força interior que va creixent dintre
seu.
7.
Jesús parla als seus deixebles d’un “altre defensor”. Ell ha estat defensor per als “temps inicials”,
mentre som espiritualment “nens”.
Però és propi de tota vida créixer i
madurar, com es fa evident en els
arbres fruiters. Un arbre fruiter guarda, fa créixer i defensa els seus fruits, fins que, ja madurs, s’han
convertit en llavors. Quan ja són llavors,
els deixa anar perquè puguin esplaiar la seva maduresa en noves vides.
Semblantment els deixebles, ara que
ja han assumit les paraules i el missatge de Jesús, poden descobrir que
tenen un altre defensor, el
definitiu. No és algú que els acompanya des de fora sinó que és una
força que actua des de dintre d’ells mateixos. És la mateixa força o esperit que han vist i comprovat en Jesús.
C.
MISSATGE.
8.
En llenguatge actual, la festa de la pentecosta
és la festa de la “adultesa” en la
vida cristiana. La comunitat adulta,
composta bàsicament de persones cristianament adultes,
no està vinculada per la “dependència d’un líder” sinó per la “maduresa dels
seus membres” i per la llibertat que això comporta. I sobretot està vinculada
per aquell amor lliure i creatiu de
què és capaç tot home en la mesura que acull la seva pròpia llibertat.
D:
RESPOSTA.
9.
Així com a vegades hi ha pares o avis que s’empenyen en “continuar” acompanyant el “nen” o “nena” quan ja no
ho vol ni ho necessita, també veiem que en la nostra Església, des de fa molt
temps, es manté un “marc infantil” per a les parròquies i altres comunitats
eclesials.
La
terrible anorèxia espiritual de
moltes de les nostres comunitats, considerades incapaces de ser “adultes” sense
la presència d’un “pastor” que les guiï, ens urgeix a creure una mica més en
l’Esperit Sant difós en els nostres cors
(2 Corintis 1,22).
Però
una persona esdevé adulta no pas
perquè els seus pares li ho concedeixin, sinó perquè la vida mateixa, i la pròpia
resposta a la vida, la fan adulta. I
es manté adulta encara que no li ho reconeguin.
Fins
quan ens tindrem per menors d’edat
essent adults?
Fins quan esperarem rebre com un “favor”
allò que ja posseïm per maduresa?
L’anomenada
crisi de vocacions sacerdotals, no
podria ser una invitació de l’Esperit a reconèixer d’una vegada “l’adultesa” de
les nostres comunitats?
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Teniu por a ser adults en l’Església?
2. Fent un esforç de reflexió espiritual, imagineu en concret què comportaria, per a la vostra comunitat (parròquia, grup, moviment...), ser adults en la fe?
3.
En la Pentecosta original, tothom parlava
i tots s’entenien. Una cosa realment molt difícil!!! Però, és millor només callar
i escoltar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada