diumenge, 6 d’abril del 2025

Diumenge vinent comença la SETMANA SANTA. Presentació, anys A, B i C.

 

SETMANA SANTA.

Presentació. (Anys A, B, C.)

 

1. Els quatre Evangelis coincideixen en fer començar la Setmana Santa amb la proclamació de Jesús com a “Rei messiànic”; és a dir: com el “Rei alliberador” que esperen els Pobles oprimits.
Amb tot, hi ha una diferència entre els tres relats dels Evangelis Sinòptics i el relat de l’Evangeli de Joan.

 

En els Sinòptics, és el Poble qui proclama “rei” a Jesús.
I Jesús entra a la Capital. Ho fa muntant una humil somera que estava fermada, i que, en posar-la al servei del nou Rei, és deslligada.
 
Mateu parla d’una somera i un pollí, destacant que la somera és un animal de càrrega. Això li permet presentar aquest relat com el compliment de “allò que havia anunciat el profeta” (Zacaries 9,9ss). Mateu, a més, amb l’expressió “animal de càrrega”, insisteix en presentar Jesús com aquell que “carrega damunt seu” la missió que Israel no havia acomplert fins aleshores.

 

La insistència en dir que la somera estava “lligada”, i que la feina dels emissaris de Jesús era “deslligar-la”, ens indica que es tracta d’un “detall” dit amb tota la intenció. Sembla clar que aquí la somera (amb el seu pollí) representa el Poble, que per uns moments serà “deslligat”, però que de seguida tornarà a la situació d’abans perquè “no acull” la classe de llibertat que li ofereix el nou "rei salvador".

 

2. En l’Evangeli de Joan, és la multitud qui “surt” a rebre Jesús.
Jesús munta un pollí que ha trobat. S’hi fa notar explícitament el significat d’aquest pollí “segons les Escriptures”. També es fa notar que els “deixebles” no s’adonaran d’aquest significat fins després que Jesús ha estat glorificat (Joan 12,16).

 

3. Amb aquest relat, més “religiós” que no pas “històric”, els quatre evangelistes estableixen una inclusió a través de la paraula “Rei”. Aquesta paraula és el centre del relat de l’Entrada de Jesús a Jerusalem, i la tornarem a trobar “presidint” l’escena de la Crucifixió, en el títol de sobre la Creu: “El Rei dels Jueus” (Mateu 27,37. Joan 19,19).

 

4. Aquesta inclusió emmarca l’activitat d’una setmana, des del diumenge, primer dia de la setmana i primer dia de la Creació (Gènesi 1,5), fins al divendres, dia sisè, dia de la creació de l’Home (Gènesi 1,31). El dissabte queda com a dia de repòs.

 

5. Aquest paral·lelisme entre la Setmana de la Creació i la Setmana Santa és significatiu. Els quatre Evangelis posen la mort de Jesús al divendres (“dia sisè”). Així ens volen indicar que la creació de l’Home no acaba fins que no arriba l’home-Jesús que “dona la seva vida” (Joan 19,30). En l’home-Jesús podem descobrir què significa realment la “creació de l’Home a imatge i semblança de Déu”.

 

6. Les representacions, pel·lícules i explicacions “realistes” dels Relats de la Passió han provocat que molta gent, fins i tot entre els mateixos cristians, vegi aquests relats com “cròniques” detallades d’allò que va passar des del Dijous Sant fins al Diumenge, “primer dia” d’una nova setmana.

 

És convenient insistir en que no es tracta de “cròniques” sinó de “relats”, escrits per persones creients que van recollir tradicions i interpretacions sobre la Passió de Jesús fetes des de la fe. Són escrits destinats a la comunitat creient que sap, creu i celebra que el final de tot és la “resurrecció”.

 

7. Sens dubte, aquests relats de la Passió prenen, com a llenguatge, fets i detalls reals. Però la finalitat d’aquests relats no és explicar allò que va passar (això ja ho sabien, i massa!) sinó ajudar a descobrir el significat que la Injustícia i la Mort tenen per als deixebles de Jesús. I sobretot, el sentit de la “Resurrecció”.
Si es vol considerar aquests relats com una “crònica”, caldria veure’ls més aviat com una crònica de la Humanitat sofrent, però acollida per Déu (Resurrecció).
 
Els Evangelis personalitzen en Jesús aquesta humanitat sofrent, denunciant la injustícia dels Poderosos, i assenyalant també la sorprenent i inesperada resposta” que hi dóna Déu.
 
Per deixar ben palès aquest significat representatiu, els quatre evangelistes fan notar explícitament que Jesús “mor” acompanyant i acompanyat dels (dos) altres crucificats.

 

8. En els relats dels Sinòptics també és important notar el canvi de grup.
Durant la Passió, el grup de “Els Dotze” desapareix! Només hi queda el grup de “Les Dones”. Elles són les úniques que, com a deixebles, seran testimonis directes de la mort i sepultura de Jesús.
En el relat de Marc i de Mateu, també seran les úniques que veuran el sepulcre buit i rebran directament l’anunci de la Resurrecció de Jesús. Seran elles les que rebran l’encàrrec de tornar a convocar “Els Dotze” i encaminar-los a Galilea.

= = = = = = = =

 

9. El Diumenge del Ram, per a molts de nosaltres, va unit a la idea de les Vacances de Setmana Santa. Molts que no faran vacances estaran treballant precisament per atendre als qui en fan. En el nostre àmbit, el Divendres Sant és festiu. Però es tota la setmana que té un clima de vacances. A més, en l’hemisferi Nord, aquest clima ve acompanyat de la Primavera.

 

10. Entre nosaltres, “Setmana Santa” i “Vacances” s’influencien mútuament. Podem aprofitar-ho. Les vacances comporten més llibertat, més temps per entrar dintre nostre i permetre que la vida personal es vagi “clarificant”, “fent pòsit” de tantes coses que l’enterboleixen.

 

11. La Setmana Santa ve presidida per la mort resurreccional de Jesús. Millor dit: ve presidida per la Vida que, donant-se gratuïtament del tot, arriba a la seva PLENITUD.

Les vacances poden ser una oportunitat per connectar amb la VIDA.

12. Per a molts, vacances vol dir viatjar o sortir. Els sociòlegs i psicòlegs parlen d’aquesta “necessitat” de “sortir”. ¿Quina classe de esclavituds comporta la nostra societat que sentim tan forta la necessitat de sortir? Precisament “sortida” (èxode) és una paraula clau de la Setmana Santa i de la Pasqua.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada