Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI. (> Índex general).
Cel. Feliços. Gentada. Muntanya. Recompensa.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional): Profeta.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge 6è. C.
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Jeremies 17,5-8).
Això diu el Senyor:
Maleït l’home que es refia de l’ajut humà,
que busca un home per fer-ne el seu braç dret,
mentre el seu cor s’allunya del Senyor.
Serà com la pomera de Sodoma en el desert de l’Arabà,
que no tasta mai un moment de bonança;
viu en els indrets xardorosos de l’estepa,
en una terra salada que no es pot habitar.
Beneït l’home que es refia de l’ajut del Senyor
i troba en el Senyor la seguretat.
Serà com un arbre plantat ran de l’aigua
que estén les arrels vora el corrent;
quan ve l’estiu, ell no té por,
i el seu fullatge es manté fresc;
en anys de secada no es neguiteja
ni deixa de donar fruit.
2ª LECTURA (1Corintis 15,12.16-20).
Germans,
si prediquem que Crist ha ressuscitat d’entre els
morts,
com és que entre vosaltres alguns
neguen la resurrecció dels morts?
Perquè si fos veritat que els morts no ressusciten,
tampoc Crist no hauria ressuscitat.
I si Crist no hagués ressuscitat,
la vostra fe no tindria objecte,
encara estaríeu submergits en els vostres pecats.
A més, els qui han mort creient en Crist
estarien perduts sense remei.
Si l’esperança que tenim posada en Crist
no va més enllà d’aquesta vida,
som els qui fem més llàstima de tots els homes.
Però la veritat és
que Crist ha ressuscitat d’entre els morts,
el primer d’entre tots els qui han mort.
EVANGELI. (Lluc 6,17.20-26).
En aquell temps,
Jesús amb els deixebles baixà de la muntanya
i s’aturà en un indret pla
on hi havia molts dels seus seguidors
i una gentada del poble que havia vingut
de tot el país dels jueus, de Jerusalem
i de la costa de Tir i de Sidó.
Jesús alçà els ulls i digué mirant els seus
deixebles:
«Feliços els pobres:
el regne de Déu és per a vosaltres.
Feliços els qui ara passeu fam:
vindrà el dia que sereu saciats.
Feliços els qui ara ploreu:
vindrà el dia que riureu.
Feliços vosaltres quan, per causa del Fill de
l’home,
la gent us odiarà, us esquivarà,
us ofendrà i denigrarà el vostre nom:
aquell dia alegreu-vos i feu festa,
perquè la vostra recompensa és gran en el cel;
igual feien els seus pares amb els profetes.
Però ai de vosaltres, els rics:
ja heu rebut el vostre consol.
Ai de vosaltres els qui ara aneu tips:
vindrà el dia que passareu fam.
Ai de vosaltres, els qui ara rieu:
vindrà el dia que us doldreu i plorareu.
Ai quan tota la gent parlarà bé de vosaltres:
igual feien els seus pares amb els falsos profetes.
B.
LLENGUATGE.
1.
Als evangelis hi ha dues versions de les benaurances.
Són força diferents perquè cada una depèn del seu context.
La
versió de Mateu (5,1ss),
la més clàssica i coneguda, està en el context de la presentació de Jesús com a
nou Moisès. Com Moisès va donar als
Israelites els 10 manaments, rebuts de Déu a la muntanya del Sinaí, també Jesús puja a
la muntanya i hi proclama les benaurances, que són la base del Regne
de Déu universal que ell inaugura. Diríem que les benaurances, en Mateu, tenen una funció paral·lela als 10 manaments per al poble d’Israel.
2.
La versió de Lluc (6,20ss,
que hem llegit avui) té un context més social. Jesús no puja a la muntanya sinó que baixa al pla
per trobar-se amb tota la gent, amb la multitud.
La
situació de la multitud és que, en la vida de cada dia, hi ha dues
classes de persones: uns pocs rics i la resta: una multitud de pobres.
Són els qui “riuen” i la resta que ploren; els que van “tips” i la resta
que passen gana; els “triomfadors” i la resta, menyspreats.
Les coses no són així per casualitat,
sinó que hi ha molts pobres perquè
uns pocs són massa rics; hi ha
persones que ploren perquè d’altres
es burlen d’elles; hi ha qui passa gana perquè d’altres van massa tips; hi ha menyspreats perquè hi ha qui els menysprea.
Davant
d’aquesta situació, Jesús mira directament els deixebles i els diu sense
embuts: feliços els pobres, però desgraciats els rics; feliços
els qui ara passeu gana, però desgraciats els que ara aneu
tips;...
3.
Les Benaurances són també una sentència.
Una bona sentència per a la majoria, i una sentència condemnatòria per a uns pocs.
D’entrada, i segons la nostra manera habitual de pensar, costa d’entendre que
els pobres, o els que passen gana, o els que ploren... puguin ser anomenats “feliços”; sembla contradictori. També sembla contradictòria la
segona part: “desgraciats” els rics, els que riuen o els que van tips.
Ben
cert: les paraules de Jesús semblen contradictòries, i ho són si mantenim els nostres
criteris de valoració “habituals”.
Per
a entendre i acceptar les sentències de Jesús és necessari canviar el
nostre sistema de valors.
4.
En un primer moment, el nostre sistema de valors ve marcat per la
“posició central” que donem al nostre Jo.
Situem el propi Jo al centre
de tot. Aleshores el bé i el mal és allò que em fa bé o mal a mi o als meus. Resulta plaent o
desplaent allò que em dona o no
plaer a mi o als meus.
5.
Però és possible que, de mica en mica, anem descobrint i acceptant que no som el
centre de la realitat; que no som el criteri per determinar allò
que és bo o dolent. És possible que de mica en mica anem descobrint que vivim convivint, i que el nostre Jo és
part activa i passiva d’una realitat més àmplia,
extraordinàriament rica, exuberant, variada, en contínua transformació i digna
de ser viscuda.
A
partir d’aquí, progressivament, el nostre sistema de valors anirà
canviant. Serà tota la realitat en la qual hem nascut, vivim i ens
realitzem, allò que donarà valor, sentit i horitzó a la nostra vida.
6.
Serà llavors, i només llavors, quan podrem entendre que ser ric està molt bé si no hi ha pobres; però que si hi ha
pobres, la nostra riquesa es torna injusta, si
refusem compartir-la.
Igualment
entendrem que riure és molt bona cosa
si podem riure tots; però que, si hi ha gent que plora, l’única actitud
vàlida és plorar amb ells, i esforçar-nos per treure, tots junts, les causes
dels seus plors. I anar creant un món on hi puguem “riure” plegats.
C. MISSATGE.
7.
Les paraules de Jesús, tallants i radicals, tenen en compte allò que passa en
la vida real, i ens ofereixen uns criteris de valoració que capgiren la
nostra visió, i ens obren a una nova realitat que té la garantia de Déu mateix:
el Regne de Déu.
Cadascú
pot acollir o no el Regne, però la
seva realització ja ha començat i tothom hi està convidat. I ningú no podrà aturar-la.
Les
denúncies que s’hi fan són més un advertiment que una amenaça. El seu “Ai de vosaltres...” ens ajuda a no
deixar-nos portar per la tendència del propi Jo a situar-nos al “centre del món”.
D:
RESPOSTA.
8. La resposta que se’ns proposa és sentir-nos plenament humans i dedicar la pròpia vida a fer Humanitat en comunió amb tots els humans, amb tots el vivents i amb tot l’Univers. El Regne es basa en relacions de fraternitat universal, quedant-ne excloses totes les relacions de domini i de servitud.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
Dediqueu uns moments a descobrir i adonar-vos dels múltiples vincles que teniu
amb l’altra gent i amb tot l’univers.
2.
El significat concret de paraules com “pobre” o “ric” és molt relatiu.
Segurament som rics en relació a
molts pobres, i som pobres en relació a altres rics. Quines conseqüències traieu
d’aquest fet? Com us sentiu afectats per les paraules de l’evangeli d’avui?
3.
En la nostra societat es parla sovint de les riqueses de l’Església. Què en
penseu? Com us agradaria que fos la vostra “església”?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada