Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de 8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex
general).
(Nota. Cada
paraula ve precedida del context
o fragment d’Evangeli que ha provocat el comentari que s’hi fa).
Dir. Fill
de Déu. Fill
de l’home. Joan. Moisès
i Elies. Mort
(traspàs). Muntanya. Pere. Por. Ressuscitar. Vestit.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional): Nuvol.
→ Veure també Entrevistes amb Fid’ho. Quaresma‒2on.
1ª LECTURA. (Gènesi 12,1-4a).
En aquells dies, el Senyor digué a Abram:
«Vés-te’n del teu país,
del teu clan i de la casa del teu pare,
cap al país que jo t’indicaré.
Et convertiré en un gran poble,
et beneiré i faré gran el teu nom,
que servirà per beneir.
Beneiré els qui et beneeixin,
però els qui et maleeixin, els maleiré.
Totes les famílies del país
es valdran de tu per beneir-se.»
Abram se n’anà tal com el Senyor li havia dit.
2ª LECTURA (2ª Timoteu 1,8b-10).
Estimat:
Tot el que has de sofrir
juntament amb l’obra de l’evangeli,
suporta-ho amb la fortalesa que Déu ens dóna.
Ell ens ha salvat
i ens ha cridat a una vocació santa,
no perquè les nostres obres ho hagin merescut,
sinó per la seva pròpia decisió,
per la gràcia que ens havia concedit per Jesucrist
abans dels segles,
i que ara ha estat revelada amb l’aparició de Jesucrist,
el nostre salvador,
que ha desposseït la mort del poder que tenia i,
amb la bona nova de l’evangeli,
ha fet resplendir la llum de la vida i de la immortalitat.
EVANGELI. (Mateu 17,1-9).
En aquell temps,
Jesús prengué Pere, Jaume i Joan, el germà de Jaume,
els dugué dalt una muntanya alta
i es transfigurà davant d’ells.
La seva cara es tornà resplendent com el sol,
i els seus vestits, blancs com la llum.
També se’ls aparegueren Moisès i Elies,
que conversaven amb ell.
Pere va dir a Jesús:
«Senyor, que n’estem, de bé, aquí dalt!
Si voleu, hi faré tres cabanes,
una per a vós, una per a Moisès
i una altra per a Elies.»
Encara no havia acabat de dir això
quan els cobrí un núvol lluminós,
i del núvol estant una veu digué:
«Aquest és el meu Fill, el meu estimat,
en qui m’he complagut;
escolteu-lo.»
En sentir-ho, els deixebles, esglaiats,
es prosternaren de front a terra.
Jesús s’acostà, els tocà i els digué:
«Aixequeu-vos, no tingueu por.»
Ells alçaren els ulls
i no veieren ningú més, sinó Jesús tot sol.
Mentre baixaven de la muntanya,
Jesús els manà
que no diguessin res a ningú d’aquella visió
fins que el Fill de l’home
no hagués ressuscitat d’entre els morts.
LLENGUATGE.
NOTA:
El relat de la Transfiguració
és llegit cada segon diumenge de Quaresma
en la versió de l’evangelista que toca. Com que estem a l’Any A, hi
correspon la versió de Mateu. Però
les tres versions, en aquest cas, són
tan semblants que el llenguatge és
més o menys el mateix. Així, doncs, podeu llegir també els comentaris que ja
vaig fer per a Marc, Any B, i per a Lluc, Any C.
Aquí només hi faré una reflexió
afegida.
1. Sembla clar que, en la intenció dels tres Evangelis Sinòptics,
la Transfiguració és una escenificació avançada de l’esclat de la
Resurrecció. Ho suggereix clarament la indicació feta als deixebles de que “no diguessin res a ningú d’aquella visió
fins que el Fill de l’home no hagués ressuscitat d’entre els morts.
Hi ha una certa relació de continuïtat
entre l’escena de la transfiguració i la de l’aparició del Ressuscitat
als deixebles (Mateu
28,16ss). Les dues escenes tenen lloc a
la muntanya. En la transfiguració els deixebles es prosternen de front a terra; en l’aparició,
l’adoren. En la transfiguració
es diu als deixebles que escoltin Jesús;
en l’aparició se’ls diu que ensenyin
a tothom el missatge “escoltat”.
En la transfiguració, Jesús s’acosta
als deixebles; en l’aparició, també se’ls acosta i els diu
que estarà amb ells fins a la fi del
món.
2. En el relat de la transfiguració
s’hi evoca també, ja al començament, la creació
de l’Home amb l’expressió “Passats sis dies” (que el Missal no recull). El “dia sisè” fa
referència a la Creació de l’Home segons
el relat del Gènesi (Gènesi
1,26). Així doncs, la transfiguració
de Jesús s’ha d’entendre també com una previsualització de la resurrecció i transfiguració de l’Home.
3. Això també s’insinua en la manera com és descrit Jesús transfigurat: s’hi fa distinció entre el cap, resplendent com el sol, i els vestits
(el cos), blancs com la llum.
Segurament s’hi vol indicar allò mateix que diu sant Pau: Crist és el cap del cos, que és l'Església (Colossencs 1,18).
Aquí “Església” significa la comunitat
de tots els humans que no han decidit separar-se’n col·locant-se per sobre o al marge dels germans.
MISSATGE.
4. Si el que acabo de dir és correcte, la transfiguració no és només una previsualització
de Jesús ressuscitat sinó també de l’Home esdevingut plenament imatge de Déu. Així ho suggereix també
la reacció, aparentment tan inoportuna, de Pere quan diu: “Senyor, que n’estem de bé, aquí dalt!”.
La transfiguració de
Jesús previsualitza la transfiguració
de la Humanitat; una situació en què “ens hi sentirem molt bé”.
RESPOSTA.
5. Pere proposa construir tres cabanes per instal·lar-se allà dalt. Potser sigui una bona
proposta, però és precipitada. La veu
que ve del núvol l’interromp quan encara
no havia acabat de dir això. Abans d’actuar, cal escoltar; escoltar Jesús que ha començat el camí cap a Jerusalem. “Des
d'aleshores Jesús començà a explicar als deixebles que calia que anés a Jerusalem
i que patís molt de part dels notables, els grans sacerdots i els mestres de la
Llei, i que havia de ser mort i de ressuscitar el tercer dia” (Mateu 16,21).
6. Amb ocasió de la dedicació del temple de la Sda. Família de
Barcelona, un company comentava: “Tenim una litúrgia
de Tabor” (El Tabor és la
muntanya de Galilea que la tradició ha unit a la Transfiguració perquè ofereix una panoràmica espectacular).
Una litúrgia de Tabor
pot tenir sentit en ocasions i ambients molt especials. Però l’habitual ha de
ser una litúrgia de Camí. La
dedicació del temple de la Sda. Família potser fou una litúrgia de Tabor per a alguns, però per a una gran majoria deuria
ser un espectacle incomprensible, i
gairebé escandalós. ¿Preveia, Jesús, situacions d’aquesta classe quan, baixant
de la muntanya, “els manà que no diguessin res a ningú
d’aquella visió fins que el Fill de l’home no hagués ressuscitat d’entre els
morts”?
PREGUNTES per al diàleg.
1. Com es fa una litúrgia de
Camí? Amb quins símbols? En quins espais? Quin llenguatge seria adequat? Amb quins participants? Podria ser
uniforme?
2. L’experiència de la transfiguració
va ser “reservada” a tres deixebles especialment durs a l’hora d’entendre i acceptar el camí de Jesús. Per a ells va resultar una experiència espantosa. “En sentir-ho, els deixebles, esglaiats, es
prosternaren de front a terra”. Què deuria ser allò que tant els va
espantar? Per què només aquests tres? A qui representen?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada