diumenge, 13 d’octubre del 2019

Diumenge 29 de durant l’any C.


 



















A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Èxode (Ex 17,8-13).
En aquells dies,

els amalequites anaren a Rafidim
per atacar el poble d’Israel.
Moisès digué a Josuè:
«Recluta homes de guerra
i demà al matí surt a combatre contra els amalequites.
Jo m’estaré dret dalt el turó
amb la vara de Déu a la mà.»
Josuè complí les ordres de Moisès
i començà la batalla contra els amalequites.
Moisès, Aaron i Hur pujaren dalt el turó.
Mentre Moisès mantenia les mans alçades,
guanyava Israel,
però quan abaixava les mans per reposar,
guanyaven els amalequites.
A la fi les mans ja li pesaven massa
per poder mantenir-les alçades.
Llavors li acostaren una pedra, s’hi assegué,
i Aaron i Hur, un a cada banda,
li aguantaven les mans.
Així pogué mantenir les mans immòbils
fins a la posta del sol,
i Josuè derrotà els amalequites
i abaté els seus homes amb l’espasa.


2ª LECTURA (2ª de Timoteu 3,14-4,2).
Estimat,
persevera en la doctrina que has après
i has acceptat amb tota confiança,
recordant qui són els qui te l’han ensenyada;
des de menut coneixes les sagrades Escriptures
que tenen el poder de donar-te la saviesa
que duu a la salvació a través de la fe en Jesucrist.
Tota l’Escriptura és inspirada per Déu
i és útil per ensenyar, convèncer, corregir
i educar en el bé,
perquè l’home de Déu sigui madur,
sempre a punt per a tota obra bona.
Davant de Déu i de Jesucrist,
que ha de judicar els vius i els morts,
i pensant en la seva manifestació i en el seu Regne,
t’adverteixo formalment
que proclamis la paraula de l’evangeli:
insisteix en tot moment,
tant si és oportú com si no ho és,
mira de convèncer la gent,
reprèn, anima’ls, esperant amb tota paciència,
com un mestre que sap ensenyar.


EVANGELI. (Lluc 18,1-8).
En aquell temps,
Jesús deia als deixebles aquesta paràbola,
per ensenyar que hem de pregar sempre,
sense perdre mai l’esperança:
«En una ciutat hi havia un jutge
que desconeixia tot temor de Déu
i tota consideració als homes.
A la mateixa ciutat hi havia una viuda
que l’anava a trobar sovint i li deia:
“Feu-me justícia
contra aquest home que pledeja contra mi.”
El jutge durant molts dies no li’n feia cas,
però a la fi pensà:
“A mi no em diu res el temor de Déu
ni la consideració als homes,
però aquesta viuda és tan pesada
que li hauré de fer justícia;
si no, anirà venint aquí fins que no podré aguantar més”.»

I el Senyor digué:
«Fixeu-vos què diu aquest jutge sense entranyes.
¿I vosaltres creieu que Déu,
ni que esperi pacientment,
no farà justícia als seus elegits
que li reclamen de nit i de dia?
Us asseguro que els farà justícia molt aviat.
Però quan el Fill de l’home vindrà,
creieu que trobarà fe a la terra?»

B. LLENGUATGE.

1. ...quan el Fill de l’home vindrà...
Però quan el Fill de l’home vindrà, creieu que trobarà fe a la terra?
Segurament aquest final tan sorprenent del relat que hem llegit avui ens doni la clau de la seva interpretació.

2. Tots els evangelis ens presenten la crucifixió-mort de Jesús com un gran “espectacle”. En el seu significat superficial, l’espectacle és denigrant; però en el seu significat profund, aquest “espectacle” constitueix la manifestació esclatant de l’home plenament realitzat (el fill de l’home). No és quan feia “miracles” o quan predicava o quan es passejava per sobre les aigües... que Jesús feia visible l’home, sinó quan es va “exhibir” com a vida que es dóna. És precisament a la Creu on la fe ens permet “veure” Jesús com a imatge de Déu. Perquè Déu és vida que es dóna i el veiem reflectit en tots aquells que viuen donant la seva vida. I aquesta és la fe que ens salva, si la practiquem.

3. Lluc dedica una llarga secció del seu Evangeli al camí de jesús cap a jerusalem (del capítol 9:51 al 19:44). És un “camí” interior que usa l’anada a Jerusalem com a llenguatge. En aquest relat, Lluc posa en boca de Jesús l’advertiment que aquest “camí” està arribant a terme. Un terme absolutament sorprenent: la plena manifestació de l’home en el crucificat (vida que es dóna).
Però Lluc sap que quan arribi aquesta esplendorosa manifestació de l’home, ningú no s’ho creurà. El Relat de la Passió deixarà ben clar que els humans no hem “entès” gaire res del significat de l’espectacle.
Per això se’ns oferiran tres exemples ben significatius de dos homes i del grup de les dones.
Els dos homes encarnen els dos extrems de la societat i, per tant, d’alguna manera, ens inclouen a tots, provisionalment:

- el 1er. és un dels dos companys crucificats amb Jesús. “Jesús, recorda’t de mi quan arribis al teu Regne” (Lluc 23,42).

- el 2on. és el Centurió romà, que al Calvari representa l’autoritat imperial. “Quan el centurió veié el que havia passat, donava glòria a Déu i deia: Realment, aquest home era innocent” (Lluc 23,47). Els evangelis de Mateu i Marc són encara més expeditius: “És veritat: aquest home era fill de Déu” (Mateu 27:54 i Marc 15,39).

- el grup de les dones. Les dones que l'havien seguit des de Galilea es mantenien a distància mirant-s'ho (Lluc 23,49). A partir d’aquí, elles ocupen el lloc del grup dels Dotze com a deixebles de Jesús, fins que aquells descobreixin també que el Crucificat és el Ressuscitat.

4. Ara comprenem el significat de la sorprenent paràbola en què el Senyor posa de relleu la “justícia” que imparteix un jutge injust.
Pregar sempre sense perdre l’esperança”. És la pregària permanent (viure en situació de pregària), allò que ens permet entendre el significat dels esdeveniments, incloses les injustícies.
La paràbola evoca la “justícia” obrada pel jutge injust en la condemna de Jesús (de l’Home). La “justícia” de la sentència humana posarà de manifest, per contrast, la justícia de Déu. “Que sàpiga de cert tot el poble d'Israel que Déu ha constituït Senyor i Messies aquest Jesús que vosaltres vau crucificar” (Actes 2,36).
Déu fa justícia fins i tot a través de jutges injustos, perquè la manera de fer justícia de Déu és molt diferent de la dels homes. Els humans fem “justícia” condemnant i fent víctimes; Déu fa justícia rehabilitant el condemnat o exalçant la víctima (Resurrecció).

NOTA.
El desenvolupament de l’Any litúrgic pateix un important desajustament en relació al desenvolupament de l’obra de jesús en els Evangelis.
En els evangelis, sobretot els tres sinòptics, l’obra de jesús té forma d’un “camí” que porta a Jerusalem on té la seva màxima “expressió” en el Calvari. La Pasqua és l’esclat final.
En canvi en l’Any litúrgic, la “Pasqua” és celebrada abans del “camí”, i aquest, per comptes de portar a la Pasqua, porta al “final dels temps”. Això fa que els “relats del camí”, dintre una perspectiva canviada, siguin difícils d’interpretar correctament.
Sortosament, amb la festa de Crist Rei de l’Any C (en què estem), això queda parcialment corregit ja que el Missal proposa com a evangeli del dia precisament el relat de la crucifixió (Lluc 23,35-43).

C. MISSATGE.
5. La justícia de Déu no falta mai, però passa per camins que només la fe (“pregar sempre sense perdre l’esperança”) sap descobrir, i es realitza fins i tot a través de jutges cruels i de sentències injustes.

D: RESPOSTA.
Els seguidors de Jesús, sabent que som deixebles d’un condemnat per la justícia humana rehabilitat per la justícia de Déu, no ens sentim mai tractats injustament, perquè la justícia de Déu desacredita tota pretesa justícia humana. Així, doncs: fora plets i reivindicacions per part nostra, ni complex de víctimes (1ª Corintis 6:1ss).

= = = = = = = = = = = = = = =


Afegit a rel de la sentència contra els representants de Catalunya, el 14 d’octubre del 2019.


Per casualitat (o no) han coincidit les sentències contra el poble de Catalunya i l’evangeli que toca llegir el pròxim diumenge (29 C).
L’evangeli de diumenge ens presenta la figura d’un jutge injust que no atén una pobra viuda. I les sentències ens presenten uns Tribunals cecs que han decidit no veure la realitat d’un Poble que vol ser.
A causa de la seva ceguesa, les sentències són injustes i cruels.

Però la injustícia de les sentències no ha de privar-nos del meravellós exemple de noblesa i dignitat dels mateixos condemnats, dignes d’agraïment i admiració. Podeu trobar els YouTubes dels seus “alegatos” del final del Judici. Són un model d’humanitat que contrasta amb la inhumanitat que han mostrat els Tribunals abans, durant i després del Judici, ara exhibida en les sentències.

Amb tot, els deixebles del Crucificat no ens hauríem de sorprendre. Es compleixen les profètiques paraules de Jesús: “...ve un temps que els qui us matin es pensaran que fan un servei a Déu (a l’Estat) (Joan 16,2).
 

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. Què en penseu de la dita: “Massa bo fa ser burro”?

2. L’expressió de l’evangeli “Pregar sempre, sense perdre mai l’esperança” es pot entendre de diferents maneres. Com l’enteneu, vosaltres? Quin significat doneu a “pregar sempre”? Quin significat doneu a “sense perdre l’esperança”?



VOCABULARI.  (> Índex general).

Esperança.    Fe.    Fill de l’home.    Pregar.   


Veure també Tertúlia en espiral: Diumenge 29.C

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada