diumenge, 17 de març del 2019

Diumenge 3er. de Quaresma. C.


A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Èxode 3,1-8a.10.13-15).

En aquells dies,
Moisès pasturava el ramat del seu sogre Jetró,
sacerdot madianita.
Tot guiant el seu ramat desert enllà,
arribà a l’Horeb, la muntanya de Déu.
L’àngel del Senyor se li aparegué en una flama
enmig de la bardissa.
Va mirar,
i s’adonà que la bardissa cremava però no es consumia.
Moisès es va dir:
«Deixa’m anar a veure aquesta visió extraordinària:
què ho fa que no es cremi la bardissa.»
El Senyor veié que s’acostava per mirar.
Llavors Déu el cridà de la bardissa estant:
«Moisès, Moisès.»
Ell respongué: «Aquí em teniu.»
Déu li digué: «No t’acostis aquí.
Descalça’t, que el lloc on ets és terra sagrada.»
I afegí:
«Jo sóc el Déu del teu pare,
Déu d’Abraham, Déu d’Isaac, Déu de Jacob.»
Moisès es cobrí la cara, perquè no gosava mirar Déu.
Llavors el Senyor li digué:
«He vist les penes del meu poble al país d’Egipte
i he sentit el clam que li arrenquen els seus explotadors.
Conec els seus sofriments.
Baixaré, doncs, a alliberar-lo del poder dels egipcis
i a fer-lo pujar d’aquell país cap a un país bo i espaiós,
un país que regalima llet i mel.»
Moisès digué a Déu:
«Quan aniré a trobar els israelites i els diré:
“El Déu dels vostres pares m’envia a vosaltres”,
si ells em pregunten quin és el seu nom,
què he de respondre?»
Déu li contestà:
«Jo sóc el qui sóc.»
I afegí: «Respon així als israelites:
“Jo-sóc m’envia a vosaltres”.»
Déu digué encara a Moisès:
«Digues això als israelites:
“Jahvè (el qui és), el Déu dels vostres pares,
Déu d’Abraham, Déu D’Isaac, Déu de Jacob,
m’envia a vosaltres.”
»Aquest serà el meu nom per sempre,
amb aquest nom em tindran present totes les generacions.»

2ª LECTURA (1Corintis 10,1-6.10-12).
Germans,
no vull que us passi per alt una lliçó de la història.
Els nostres pares estaven tots emparats per aquell núvol,
tots passaren el mar Roig i tots,
en el núvol i en el mar,
van rebre com un baptisme que els unia a Moisès.
Tots es van alimentar amb el mateix menjar espiritual,
tots van beure la mateixa beguda espiritual,
ja que bevien d’una roca espiritual que els acompanyava,
i aquesta roca significava el Crist.
Malgrat tot,
la gran majoria no foren agradables a Déu,
ja que quedaren estesos pel desert.
Tot això era un exemple per a nosaltres,
perquè no desitgem allò que no és bo, com ells ho feren.
No murmureu, com ho feren alguns d’ells,
que van morir a mans de l’Exterminador.
Tot això que els succeïa era un exemple,
i va ser escrit per advertir-nos a nosaltres,
ja que els segles passats
s’encaminaven cap als temps que vivim.
Per tant, els qui creuen estar ferms, que mirin de no caure.

EVANGELI. (Lluc 13,1-9).
Per aquell temps,
alguns dels qui eren presents
contaren a Jesús el cas d’uns galileus,
com Pilat havia barrejat la sang d’ells
amb la de les víctimes que oferien en sacrifici.
Jesús els respongué:
«Us penseu que aquells galileus van ser malmenats
perquè havien estat més pecadors que tots els altres galileus?
Us asseguro que no:
si no us convertiu, tots acabareu igual.
I aquells divuit homes que van morir
quan els caigué a sobre la torre de Siloè,
us penseu que eren més culpables
que tots els altres habitants de Jerusalem?
Us asseguro que no:
si no us convertiu, tots acabareu igual.»

I els digué aquesta paràbola:
«Un home que tenia una figuera a la vinya,
anà a cercar-hi fruit i no n’hi trobà.
En veure això, digué al vinyater:
“Mira, fa tres anys que vinc a cercar fruit a aquesta figuera
i no n’hi trobo.
Talla-la d’una vegada.
Per què la tinc, si no fa més que ocupar-me la terra?”
Ell li contestà: “Senyor, deixeu-la encara aquest any.
Cavaré la terra i la femaré,
a veure si fa fruit d’ara endavant;
si no, ja la podreu tallar”.»

B. LLENGUATGE.

1. Estem al bell mig de la Quaresma, temps de conversió. Però l’evangeli d’avui ens parla de conversió amb un llenguatge dur. El punt de partida són uns fets desgraciats que van produir massa víctimes. I les paraules de Jesús resulten fins i tot cruels: “Si no us convertiu, tots acabareu igual”.

2. La duresa de les paraules de Jesús es correspon amb la duresa de la “valoració” que alguns fan de les víctimes. Davant la desgràcia, tenim tendència a buscar culpables; i la nostra duresa és capaç de declarar culpables precisament a les mateixes víctimes, considerant la seva desgràcia com un càstig de Déu. Pensem a vegades: “Algun mal deuen haver fet... que els hagi passat això”.
Jesús hi reacciona: “Us penseu que aquells galileus van ser malmenats perquè havien estat més pecadors que tots els altres galileus? Us asseguro que no: si no us convertiu, tots acabareu igual”.
Amb duresa Jesús denuncia la duresa, i exigeix de tots la conversió.

3. Convertir-se.
Segueix una paràbola on s’hi continua el llenguatge dur: “Talla-la d’una vegada. Per què la tinc, si no fa més que ocupar-me la terra?” diu el propietari de la figuera.
Amb la paràbola de la figuera Jesús ens diu per què cal convertir-se, i així, de passada, ens diu també què vol dir convertir-se.
La vinya és símbol del Poble Elegit, especialment treballat, protegit i mimat. A les vinyes sempre s’hi plantava una figuera, ben necessària perquè els treballadors poguessin descansar a la seva ombra (els ceps fan l’ombra massa baixa) i alimentar-se amb els seus fruits. Però una figuera que no fa fruit no serveix per res; només fa nosa. “Talla-la d’una vegada”!

4. Però la paràbola vol posar en relleu també la tendresa del vinyater. El vinyater excusa la figuera: potser no l’he treballada prou; potser li falta adob...
Qui és aquest vinyater?
És una extensió del mateix propietari.
En aquesta paràbola s’hi mostren a la vegada la duresa i la tendresa; la justícia i la bondat.
Justícia i tendresa, en Déu, no són coses oposades. En realitat, cal parlar d’una justícia tendra i d’una tendresa justa. Són dos aspectes que es corresponen amb la nostra realitat més profunda: som “creatures”, però fets a imatge del “creador”. Com a creatures, depenem de l’acció creativa de Déu, i seria suïcida voler “desfer-se’n”. Com a creadors, podríem caure en el parany de voler funcionar només amb la nostra creativitat.

5. Imaginem una làmpada elèctrica: és capaç de donar llum i escalfor, però només si està connectada al corrent elèctric. La seva capacitat de donar depèn de la seva capacitat rebre. I per potent que sigui, seria una fatal equivocació pretendre fer llum prescindint de la font elèctrica que l’alimenta.
Quan l’home “descuida” la seva connexió amb la seva Font, entra en una situació de risc greu.
La duresa de Déu vol desfer la nostra duresa de cor quan ens resistim a rebre la seva tendresa, que és l’única cosa que ens permet existir, i gaudir de la vida.

C. MISSATGE.
6. Com es diu també en la Segona Lectura, la duresa de Déu és per trencar la nostra duresa de cor, i que així estiguem en disposició de rebre els dons que ens ofereix la seva tendresa. La desgràcia de les víctimes de la crueltat de Pilat o de l’accident de la Torre de Siloé no és pas pitjor que la “desgràcia” de la figuera que no dóna fruit. El llenguatge és dur; el missatge és tendre.
Com llegirem en la paràbola de diumenge que ve, és com si se’ns digués: “O accepteu ser fills o no teniu lloc a la casa del Pare. No hi ha altra opció”.
I, si sou fills en relació a Déu, entre vosaltres som germans, no pas jutges. (En parlarem el pròxim diumenge).

D: RESPOSTA.
7. Evidentment la resposta és convertir-se. I en aquest cas, “convertir-se” vol dir “deixar-se cuidar” pel vinyater; deixar-se estimar. Com la figuera: deixar-se cavar i adobar. Així donarem fruit. En realitat, el “fruit” som nosaltres mateixos en la mesura que acceptem ser fills.

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. Si sou pares, recordeu situacions en què heu hagut de mostrar amb duresa la vostra tendresa pels fills?

2. Les desgràcies sempre són desgràcies, i cal fer el que sigui per evitar-les. I, si això no és possible, cal solidaritzar-se amb les víctimes. Però, heu experimentat situacions en què una desgràcia hagi tingut també aspectes o resultats positius?

3. En les desgràcies, teniu més tendència a preguntar-vos “on era, Déu?” o a preguntar-vos “on us situeu, vosaltres?”. Dit d’una altra manera: davant les desgràcies, us dediqueu sobretot a buscar culpables o a buscar-hi solucions?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada