A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Deuteronomi 26,4-10).
Moisès
digué al poble:
«El
sacerdot rebrà de les teves mans
la
cistella on portes les primícies dels fruits de la terra,
i la
deixarà davant l’altar del Senyor, el teu Déu.
Després,
a la
presència del Senyor, el teu Déu, declararàs:
“El meu
pare era un arameu errant
que baixà
amb poca gent a l’Egipte
per
viure-hi com a foraster.
Allà es
convertiren en un gran poble, fort i nombrós.
Els
egipcis ens maltractaren,
ens
oprimiren i ens imposaren una feina dura.
Llavors
vam cridar al Senyor, Déu dels nostres pares,
i ell
escoltà el nostre clam
i tingué
en compte la nostra opressió
i el
nostre treball forçat.
El Senyor
ens va fer sortir d’Egipte
amb mà
forta i amb braç poderós,
enmig de
senyals, de prodigis i d’un gran pànic,
ens va
introduir en aquest lloc
i ens va
donar aquest país que regalima llet i mel.
Per això
he portat aquestes primícies
dels
fruits de la terra que vós, Senyor, m’heu donat.”
»Després deixa aquells fruits davant el Senyor, el teu Déu,
»Després deixa aquells fruits davant el Senyor, el teu Déu,
i
adora’l.»
2ª LECTURA (Romans 10,8-13).
Què diu
l’Escriptura, germans?
«Tens la
paraula molt a prop teu;
la tens
als llavis i al cor.»
Aquesta
«paraula» és la fe que proclamem:
si amb
els «llavis» reconeixes que Jesús és el Senyor
i creus
de «cor» que Déu l’ha ressuscitat d’entre els morts,
seràs
salvat,
perquè la
fe que ens fa justos la portem al cor,
i la
professió de fe que ens duu a la salvació
la tenim
als llavis.
Diu
l’Escriptura:
«Cap dels
qui creuen en ell no serà defraudat.»
Aquí no
hi ha cap diferència entre jueus i no jueus:
uns i
altres tenen el mateix Senyor,
que
enriqueix tots els qui l’invoquen,
perquè
«tothom qui invocarà el nom del Senyor serà salvat».
EVANGELI. (Lluc 4,1-13).
En aquell
temps,
Jesús,
ple de l’Esperit Sant,
se’n
tornà del Jordà,
i durant
quaranta dies l’Esperit el conduïa pel desert,
i era
temptat pel diable.
Durant
aquells dies no menjava res
i a la fi
quedà extenuat de fam.
El diable
li digué:
«Si ets
Fill de Déu,
digues a
aquesta pedra que es torni pa.»
Jesús li
va respondre:
«Diu
l’Escriptura que l’home no viu només de pa.»
Després
el diable se l’endugué amunt,
li
ensenyà en un instant tots els reialmes de la terra
i li
digué:
«Et puc
donar tot aquest poder
i la
glòria d’aquests reialmes;
tot m’ha
estat confiat a mi, i ho dono a qui jo vull;
adora’m i
tot serà teu.»
Jesús li
respongué:
«L’Escriptura
diu:
“Adora el
Senyor, el teu Déu, dóna culte a ell tot sol.”»
Després
el conduí a Jerusalem,
el deixà
dalt la cornisa del temple i li digué:
«Si ets
Fill de Déu, tira’t daltabaix des d’aquí;
l’Escriptura
diu que
“ha donat
ordre als seus àngels de guardar-te”
i que “et
duran a les palmes de les mans,
perquè
els teus peus no ensopeguin amb les pedres”.»
Jesús li
respongué:
«Diu
l’Escriptura:
“No
temptis el Senyor, el teu Déu.”»
Esgotades les diverses temptacions,
Esgotades les diverses temptacions,
el diable
s’allunyà d’ell, esperant que arribés l’oportunitat.
B.
LLENGUATGE.
1.
D’entrada, sorprèn que l’Esperit empenyi Jesús al desert per a ser-hi
temptat durant quaranta dies.
Lluc no s’atreveix a dir-ho explícitament com ho fa Mateu (Mateu
4,1), però ho deixa entendre.
Israel havia estat quaranta anys per passar del “País on eren esclaus” a la “Terra
Promesa”. “Quaranta anys” indica tot
el temps d’una generació. Això vol dir que cap dels que van sortir d’Egipte no va entrar a la terra promesa, ni tan sols Moisès (Deuteronomi
1,35ss). Així doncs, l’experiència de passar de l’esclavitud a la llibertat, superant les proves del desert, estava encara per fer. Segons els Evangelis, l’Esperit
empeny Jesús cap al desert
precisament perquè hi superi aquestes proves.
Amb la “victòria” de l’israelita
Jesús, Palestina esdevé realment “Terra
Promesa” i Terra de Llibertat. I
la missió de Jesús serà fer arribar a tot Israel la llibertat pròpia de la Terra
Promesa. Per això començarà “reconstituint” les Dotze Tribus a través dels Dotze
Apòstols (Lluc
6,13).
2. El desert no vol ser pas un lloc
sinó un procés. Les proves no
són pas per passar d’un país a un altre sinó per passar de l’Esclavitud a la
Llibertat. Israel és una paràbola de la Humanitat: tots els
humans comencem en diferents formes d’Esclavitud, i estem cridats a la
Llibertat.
Però la
Llibertat no s’improvisa. És un do, però també una conquesta. Per
poder rebre el do, cal superar unes proves
les quals, vistes des de nosaltres mateixos, són temptacions.
3. El dejuni
no és cap vaga de fam sinó l’esforç
per controlar les nostres necessitats
perquè no siguin obstacle a que la Paraula
de Déu ens “alimenti”.
Després
de quaranta dies, les necessitats reclamen ser ateses. Però
les necessitats són una cosa tan nostra
que hi tenim un cert control. És aquí on la nostra llibertat pot començar a
actuar. I és aquí on es presenta la temptació.
4. En la
nostra societat resulta poc seriós parlar del diable. Per nosaltres, els diables
són personatges folklòrics relacionats amb els Pastorets o amb les Festes
del foc.
Però en
l’Evangeli tenen un significat profund: representen aquell doble pensament o desig que sovint posa divisió i conflicte en el cor humà. Aquesta duplicitat neix del fet que l’ésser humà
no és només un conjunt de necessitats
─la més
significativa de les quals és alimentar-se─ sinó que experimenta també un
desig profund d’anar més enllà.
Donada la
situació de Jesús, la proposta del diable
és ben “assenyada”: “Si ets fill de Déu,
digues que aquesta pedra es torni pa”.
El diable, és a dir, el pensament o el desig provocat per les necessitats, proposa a Jesús que es
dediqui tot ell a solucionar el problema
que ara experimenta: la gana.
De fet, “fer
de les pedres, pans” és el que fem normalment amb el nostre treball de cada
dia.
5. La
rèplica de Jesús és ben estranya. Què vol dir que l’home no viu només de pa? El pa és necessari! Al desert de la vida experimentem
contínuament les nostres necessitats.
I són necessitats reals. Cal
atendre-les. Cal exercir la nostra capacitat de transformar les pedres (la Natura) en pa (en tot allò que necessitem).
6. Jesús
no nega les necessitats ni la
capacitat de transformar les pedres
en pans; però té en compte la Paraula de Déu. Déu no ens ha fet pas
perquè siguem només un “tub digestiu” o un “sac de necessitats”. “Si ets fill de Déu”... Si som fills de Déu, l’horitzó que s’obre
davant nostre no és anar gastant la vida en convertir les pedres en pans
per satisfer les nostres necessitats. Ser fills
de Déu vol dir que estem invitats a participar de la vida divina.
La
finalitat del desert, amb les necessitats inherents, no és sobreviure-hi,
sinó experimentar-hi la presència bondadosa de Déu que ens prepara per a la Terra Promesa; per a la Llibertat. Més
encara: per a la comunió de Vida amb Déu-Pare.
7.
Aquesta és la primera temptació,
la inicial, la que afecta tots els éssers humans, la que Israel no va superar en el desert (Èxode
16,3); la que Adam i Eva no van
superar en el Paradís quan van veure
que el fruit de l’Arbre del coneixement era bonic i apte per
convertir-se en déus (Gènesi
3,6).
Consisteix
en refiar-se, per a viure, només de les pròpies capacitats, prescindint
del projecte amorós de Déu sobre
nosaltres. La no superació d’aquesta temptació
ve escenificada en la famosa paràbola del Fill
Pròdig. El fill “petit”, tot i ser “fill” reclama del Pare allò que li toca, i se’n va per les
seves, per viure independent del
Pare i del seu amor.
Jesús és
el seu contrapunt. Ell venç la temptació.
8.
Superada la Primera Temptació, les
nostres necessitats ja no són un
impediment per anar més enllà. Podem veure el nostre món, i descobrir que hi
falten moltes coses, i que hi ha molt de mal a corregir. Espontàniament ens
venen ganes de fer alguna cosa per a “salvar el món”.
Però,
com?
I aquí apareix
la Segona Temptació: “Adorar el Poder”. Salvar el nostre món confiant en el Poder. Què hi pot haver de més “eficaç”!?
El “Poder”, amb les seves mil disfresses, és
l’amo real del nostre món. Només cal
pactar-hi per ser eficaços en la tasca de salvar el món. Què hi podria haver de més noble!?
9. Jesús
replica al temptador recitant aquella
sentència que resumeix tot el missatge, radicalment humanitzador, de la Bíblia
dels Jueus: “Adora el Senyor, el teu Déu;
dóna culte a ell tot sol”.
Israel, amb les seves constants
servituds, és una paràbola de la
Humanitat constantment sotmesa als Poders
de torn. Tots els Dictadors han sigut
exaltats com a grans salvadors; però
la trista Història humana deixa clar que el “Poder”, amb les seves grans i
meravelloses construccions i revolucions, sempre resulta destructor
d’Humanitat. És l’antítesi de l’acció de Déu. Déu crea Humanitat; el Poder destrueix Humanitat. Tots els
dictadors s’han elevat sobre munts de
víctimes.
Però el “Déu d’Abraham, de Isaac i de Jacob” és
el Déu que ha sentit i escoltat els gemecs de les víctimes (Èxode
3,7). Jesús ho té clar, i supera també aquesta temptació.
10. Déu crea
Humanitat. El Poder destrueix
Humanitat. Però hi ha un Poder la malícia
del qual és difícil de detectar: aquell que es revesteix amb vestidures sagrades; aquell que apareix com un servei a Déu o com un acte de confiança en Ell.
És la tercera temptació en el relat de Lluc.
S’inspira,
fins i tot, en la Paraula de Déu. Fer
una bona exhibició perquè
tothom s’adoni de que hi ha un enviat de
Déu.
“Utilitzar” la confiança en Déu perquè “ha donat ordre als seus àngels de guardar-te”. És una temptació subtil que pretén comprometre Déu en la “nostra” obra, per comptes de comprometre’ns nosaltres en la seva. Pretendre que el poder i la bondat de Déu confirmin la nostra acció pretesament “salvadora”.
“Utilitzar” la confiança en Déu perquè “ha donat ordre als seus àngels de guardar-te”. És una temptació subtil que pretén comprometre Déu en la “nostra” obra, per comptes de comprometre’ns nosaltres en la seva. Pretendre que el poder i la bondat de Déu confirmin la nostra acció pretesament “salvadora”.
“Diu l’Escriptura: “No temptis el
Senyor, el teu Déu”.
Jesús
supera també aquesta temptació tan pròpia del “món religiós”.
11. Ara,
superades les diverses temptacions,
Jesús es podrà presentar al món com a home lliure, portador de Llibertat.
Però serà
una Llibertat combatuda, com ja va anunciar el vell (i experimentat)
Simeó a la mare de Jesús (Lluc
2,34). Per això l’evangelista acaba d’una manera tan sorprenent aquest
relat: “... el diable s’allunyà d’ell,
esperant que arribés l’oportunitat”. La Creu serà la gran oportunitat del
temptador: Si ets Fill de Déu, baixa de la creu! (Mateu
27:40). ¿No ets el Messies? Doncs salva’t a tu mateix i a nosaltres!
(Lluc
23,39).
C.
MISSATGE.
12. El missatge ve constituït per les tres
respostes de Jesús, que tenen caràcter progressiu. En primer lloc se’ns diu que
la vida a què estem invitats per Déu supera la que ens
podria venir només de satisfer les nostres necessitats.
En segon lloc se’ns diu que aquesta vida
només és possible si renunciem a tota forma de domini sobre els altres. En tercer lloc se’ns indica en especial
que ha de quedar exclosa qualsevol “superioritat” pretesament vinguda de Déu.
La Quaresma mira la Pasqua, com el Desert
mira la Terra Promesa.
D:
RESPOSTA.
13. La resposta personal varia segons en quina temptació estiguem encallats. A
nivell de tota l’Església, les tres temptacions
hi són sempre ben presents. Però, almenys teòricament, entre nosaltres es veu
clar que la primera i la segona temptacions existeixen, i les hem d’anar superant. Potser no les
vencem del tot, però almenys som conscients de que són temptacions que cal superar.
En canvi
la tercera temptació encara és poc detectada. Sembla que la “religió”, més o
menys “laïcitzada” en el camp social (necessitats)
i força exclosa del camp dels “poders fàctics”, s’està refugiant en un àmbit
religiós propi on pretén mostrar-se com una cosa “encara important”. Optem
per a “grans espectacles religiosos”, en una societat on “l’espectacle”, la
“multitud”, “l’exhibició” són molt valorats. Mantenim el “pinacle del temple”
per fer-hi les nostres exhibicions.
Sembla que no acabem de descobrir que, potser, estem “temptant Déu”.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Cada
temps és cada temps. En els temps actuals, penseu que estan d’acord amb
l’evangeli les exhibicions
religioses? Són una manera adequada de donar
testimoni?
2.
Després de grans catàstrofes o de grans injustícies, molta gent sol preguntar “On era, Déu?”. Què en penseu d’aquesta pregunta?
Quina idea de Déu pressuposa?
Coincideix amb la de l’evangeli?
3. És
bonic dir que la Quaresma prepara la Pasqua. Però no hi ha Pasqua sense Divendres Sant. Què us suggereix, això?
Vocabulari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada