diumenge, 4 de juny del 2017

SANTÍSSIMA TRINITAT. A.


1ª LECTURA. (Exode 34, 4-9).
En aquells dies,
Moisès es llevà a la matinada i pujà a la muntanya del Sinaí,
tal com el Senyor li havia manat.
Portava a les mans les dues tauletes de pedra.
El Senyor baixà enmig del núvol i proclamà el seu nom.
Moisès s’estigué allà amb ell.
Llavors el Senyor passà davant d’ell tot cridant:
«Jo sóc el Senyor, Déu compassiu i benigne,
lent per al càstig, fidel en l’amor».
Moisès es prosternà tot seguit,
l’adorà amb el front fins a terra, i digué:
«Senyor, si m’heu concedit el vostre favor,
vingueu vós mateix a acompanyar-nos.
És veritat que és un poble rebel al jou,
però vós ens perdonareu les culpes i els pecats,
i fareu de nosaltres la vostra heretat».
   
2ª LECTURA (2ª Corintis 13, 11-13).
Germans,
estigueu contents,
refermeu-vos, animeu-vos, viviu en pau i ben avinguts,
i el Déu de l’amor i de la pau serà amb vosaltres.
Saludeu-vos els uns als altres amb el bes de la pau.
Us saluda tot el poble sant.
Que la gràcia de Jesucrist, el Senyor,
l’amor de Déu i el do de l’Esperit Sant
 siguin amb tots vosaltres.
          
EVANGELI. (Joan 3, 16-18).
Déu estima tant el món, que ha donat el seu Fill únic,
perquè no es perdi ningú dels qui creuen en ell,
sinó que tinguin vida eterna.
Déu envià el seu Fill al món no perquè el condemnés,
sinó per salvar el món gràcies a ell.
Els qui creuen en ell, no seran condemnats.
Els qui no creuen, ja han estat condemnats,
per no haver cregut en el nom del Fill únic de Déu.
 
       
LLENGUATGE.

1. Amb la Pentecosta s’acaba el Temps Pasqual i es reprèn l’anomenat Temps de durant l’any. Però, per als dos diumenges següents a la Pentecosta, la litúrgia ens proposa dues festes que són com el resum final de tot el temps pasqual: la Santíssima Trinitat i el Corpus.

2. Parlar de la SS. Trinitat no és fàcil. Podríem recordar una anècdota ja clàssica: un mossèn pregunta a un fidel si creu que en Déu hi ha tres persones realment distintes.  ─“Sí, mossèn, sí; ho crec, mentre no les hagi de mantenir, jo...”.
L’anècdota vol indicar com el misteri de la SS. Trinitat sol quedar en la superfície més superficial de la nostra fe, tot i ser-ne el punt central i més característic.

3. Les primeres comunitats cristianes aviat van adonar-se de com n’era d’important i novedosa l’experiència de Déu que Jesús tenia i ens oferia. Des dels inicis, els cristians sabien que ho podien fer tot “en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant”, i acabar-ho tot amb el “glòria al Pare, al Fill i a l’Esperit Sant”.
No obstant, ens hem acostumat tant a dir que la Trinitat és un “misteri”, que renunciem d’entrada a entendre-hi res. Continuem usant el llenguatge, però acceptant que no ens diu res de res “perquè és un misteri...”.
Ara bé: si un llenguatge no diu res de res, no és ni tan sols “llenguatge”; i la nostra professió de fe en la Trinitat resulta totalment buida.

4. L’evangeli d’avui ens situa en el bon camí: “Déu estima tant el món...”.
Déu estima. És famosa la frase de Blaise Pascal: “El cor té raons que la intel·ligència no comprèn”.
Tothom qui estima autènticament sap que el “centre” de la seva pròpia vida està en la persona estimada. Aquesta afirmació és intel·lectualment absurda i impossible, i, no obstant, l’experimentem amb tanta força que no en podríem dubtar.
Certament: estimar algú comporta que la nostra vida es centra fora de nosaltres mateixos. I sentir-se estimat per algú comporta adonar-se i acceptar que ens hem convertit en el centre de la vida de qui ens estima.
Amb l’amor, la vida continua essent individual, però pren forma de comunió i de comunitat.

5. Dintre aquesta comunitat adquirim un vigor tan extraordinari que ens supera a nosaltres mateixos. Imaginem una mare, potser dèbil i malaltissa, però amb un fillet a la falda. Si s’acosta a aquest seu fillet alguna classe d’amenaça, veureu quina valentia i força (esperit) envaeix la mare. Ve d’ella mateixa aquesta força inesperada? Pregunteu-li i veureu què us dirà...

6. Jesús experimentava, i ens ho va comunicar, que “Déu estima tant el món, que ha donat el seu Fill únic”. Déu ens ha convertit en el “centre” de la seva Vida, i, si ho acceptem, entrem en comunió amb Ell; formem comunitat amb Ell i participem de la seva “Vida Eterna”.

7. Però, per absurd que sembli, també podem no acceptar-ho...
Cal evitar d’entendre les paraules “els qui no creuen ja han estat condemnats, per no haver cregut en el nom del Fill únic de Déu” en un sentit merament intel·lectual. Aquí “creure” manifesta sobretot una actitud del cor.
A nosaltres, el missatge de Jesús ens ha arribat en forma de “religió” amb dogmes i doctrines. Les doctrines i els dogmes són un llenguatge intel·lectual que ens pot ajudar perquè l’home és també intel·ligència, però també pot ser un obstacle.

8. El missatge de Jesús es dirigeix “al cor”; és a dir: al més íntim i profund de nosaltres mateixos: allà on cadascú es troba amb el dilema de “ser bo” o de “ser bo si així em va bé”.
Cada ésser humà va trobant-se progressivament amb aquesta disjuntiva radical. Si accepta “creure” (“ser bo”), sigui quina sigui la seva religió, el seu llenguatge, els seus dogmes, el seu caràcter... entra en sintonia amb la vida mateixa del Déu-Bo, que, en el nostre llenguatge, és Comunió, Filiació, Trinitat, Pare, Pare-Mare...

MISSATGE.

9. El missatge d’aquesta festa i de les Lectures que s’hi llegeixen és tan simple com radical. Podríem expressar-lo amb les mateixes paraules de St. Pau als Corintis, llegides a la 2ª Lectura: “Saludeu-vos els uns als altres amb el bes de la Pau”.
Déu ens ha convertit en el “centre” de la seva Vida. Si acceptem, passem a ser fills en el Fill i germans en el Germà. La resta ve per si sola.
Cadascú veurà com canvia la seva vida. Cada Comunitat Cristiana veurà com celebra i exhibeix aquesta sorprenent realitat.

RESPOSTA.
10. La resposta positiva de cada un de nosaltres a l’amor de Déu no sempre es visualitza amb claredat en l’estil i en les formes que prenen les reunions de la Comunitat Cristiana.
Si algú no iniciat entrés a les nostres esglésies quan hi està reunida la Comunitat, ¿podria intuir-hi que Déu és comunió, i que nosaltres estem celebrant i participant d’aquesta meravella?

11. ¿Una assemblea en què ningú no es mira la cara (excepte el mossèn que “presideix”), pot ser entesa com una trobada de germanor?
El clatell i el trasero són parts ben dignes del cos humà; però quan volem comunicar-nos, ens posem de cares! Potser no seria tan difícil girar els bancs de la meitat de davant de l’església o els d’un costat perquè miressin cap al centre. Així, almenys una meitat dels “germans” estaria de cares amb l’altra meitat.

PREGUNTES per al diàleg.
1. Quan anem missa, és per “trobar-nos amb Déu” o per “experimentar i afavorir la seva Presència en l’amor mutu”? ( Mateu 6,6).

2. Alguna vegada en què no teníeu ganes d’anar a missa, heu acabat anant-hi per atenció als altres, pensant que us trobarien a faltar?

3. Voldríeu explicar i compartir amb els altres algun moment o ocasió en què us heu sentit “estimats de Déu”?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada