diumenge, 6 de novembre del 2016

Diumenge 33 de durant l’any C.



A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Malaquies 3,19-20a).
Vindrà aquell dia abrusador com una fornal.
Tots els orgullosos i els injustos seran igual que rostoll,
i aquell dia, quan arribi, els incendiarà,
no en deixarà ni l’arrel ni la tija,
diu el Senyor de l’univers.
Però per a vosaltres, que venereu el meu nom,
sortirà el sol de la felicitat,
i els seus raigs seran saludables.

2ª LECTURA (2ª als Tessalonicencs 3,7-12).
Germans,
ja sabeu què heu de fer si voleu imitar-nos.
Entre vosaltres no vivíem mai desvagats,
i a ningú no demanàvem de franc el pa que menjàvem,
sinó que ens escarrassàvem treballant nit i dia
per no afeixugar ningú dels vostres.
No és que no tinguem dret a la nostra manutenció,
però volíem donar-vos un exemple amb la nostra vida,
perquè vosaltres l’imitéssiu.
Recordeu que quan érem entre vosaltres
us repetíem aquesta regla:
«Qui no vulgui treballar, que no mengi.»

Us escrivim això perquè sentim dir
que alguns de vosaltres viuen desvagats
i, a més de no treballar, es posen on no els demanen.
A tots aquests, els ordenem i els recomanem
en nom de Jesucrist, el Senyor,
que treballin en pau per guanyar-se el pa que mengen.


EVANGELI. (Lluc 21,5-19).
En aquell temps, alguns parlaven del temple,
fent notar les seves pedres magnífiques
i les ofrenes que el decoraven.
Jesús digué:
«Això que veieu, vindran dies que tot serà destruït:
no quedarà pedra sobre pedra.»
Llavors li preguntaren:
«Mestre, quan serà tot això
i quin senyal anunciarà que està a punt de succeir?»
Jesús respongué:
«Estigueu alerta, no us deixeu enganyar,
perquè vindran molts que s’apropiaran el meu nom.
Diran: «Sóc jo»,
i també: «Ja arriba el moment.»
Deixeu-los estar; no hi aneu, amb ells.
I quan sentireu parlar de guerres i de revoltes,
no us alarmeu.
Això ha de succeir primer, però la fi no vindrà de seguida.»
Després els deia:
«Una nació prendrà les armes contra una altra,
i un regne contra un altre regne.
Hi haurà grans terratrèmols,
fams i pestes pertot arreu,
passaran fets espantosos
i apareixeran al cel grans senyals d’amenaça.
Però abans de tot això se us enduran detinguts,
us perseguiran,
us conduiran a les sinagogues o a les presons,
us presentaran als tribunals dels reis o als governadors,
acusats de portar el meu nom.
Serà una ocasió de donar testimoni.
Feu el propòsit des d’ara de no preparar-vos la defensa:
jo mateix us donaré una eloqüència i una saviesa,
i cap dels vostres acusadors
no serà capaç de resistir-la o de contradir-la.
Sereu traïts fins i tot pels pares,
pels germans, parents i amics,
en mataran alguns de vosaltres,
i sereu odiats de tothom pel fet de portar el meu nom.
Però no es perdrà ni un dels vostres cabells.
Sofrint amb constància
us guanyareu per sempre la vostra vida.»

B. LLENGUATGE.

1. Quan serà això?...
Tant de bo que els antics Romans no haguessin dominat mai Palestina i els altres pobles! Tant de bo que els exercits imperials no haguessin mai destruït Jerusalem i assassinat molts dels seus habitants! Tant de bo que no haguessin destruït el seu magnífic Temple!
Però, donat que dissortadament van passar tots aquests fets, Lluc els fa servir com a llenguatge profètic, i posa en boca de Jesús unes paraules que tenen un significat molt més profund: la proclamació de l’Home com a únic “lloc” (“temple”) on trobar Déu i venerar-lo. Així, en el missatge de Jesús, el Temple de pedres de Jerusalem ha de ser substituït per l’únic i autèntic temple on Déu “resideix”: l’ésser humà.
Però els oients entenen aquestes “profecies” com el senyal per a la universalització del regne d’Israel. Molts pensaven que l’obra del Messies havia de ser precisament aquesta: inaugurar el regne universal d’Israel. Això podia comportar la destrucció del temple actual, però per substituir-lo amb un altre de més grandiós i solemne, digne d’un Imperi teocràtic que donaria a Déu un culte vertader. Entenen la substitució de temples com una substitució d’imperis.

2. La reacció de Jesús davant aquesta interpretació és clara: “Estigueu alerta, no us deixeu enganyar”.
L’engany pot venir de tots aquells que, aprofitant les desgràcies i calamitats que dissortadament acompanyen la vida humana, es presenten com a enviats de Déu dient: Sóc jo qui us porta la salvació. (Cal fixar-se en el joc de paraules.“Jo sóc” és el nom de Déu, “Jahvé” en arameu).
Les desgràcies i calamitats no són pas el senyal de l’arribada del canvi, sinó que manifesten que encara estem en un món on la voluntat d’imposar-se als altres en nom de Déu genera guerres i violències que fan patir molts, i sobretot aquells que s’hi oposin. I en especial patiran aquells que busquin la realització de l’Home com a ésser lliure i madur. Aquests seran directament perseguits i detinguts, acusats de portar el meu nom (de serhumanitzadors”).

3. Però no es perdrà ni un cabell...
Les paraules de Jesús van dirigides als seus deixebles, sentint-t’ho tot el poble (Lluc 20,45). Jesús posa de manifest sense reserves el “preu” que hauran de pagar els constructors d’Humanitat, i afegeix: “però no es perdrà ni un dels vostres cabells”. Semblen unes paraules contradictòries amb les anteriors: “En mataran alguns de vosaltres, i sereu odiats de tothom pel fet de portar el meu nom”. ¿Com pot ser que algú sigui perseguit, odiat i mort, i a la vegada que no es perdi ni un dels seus cabells?!

4. Lluc pensa en les primeres comunitats cristianes perseguides, i posa en boca de Jesús unes paraules que pressuposen la fe en la dimensió resurrecciosa de la mort. Aquestes paraules serien certament contradictòries si no anessin precedides de la mort de Jesús juntament amb l’experiència de que aquesta “mort” conté una nova forma de vida: una vida guanyada per sempre (Vida eterna). 

C. MISSATGE.
 5. El Temple de pedres té una funció pedagògica que ens ha de portar a superar-lo, com un mestre busca de fer-se innecessari al seu alumne. Les “lliçons” dels temples han de portar a entendre que l’únic veritable temple on Déu vol ser venerat és l’Home en cada ésser humà concret.
Estem al final de l’any litúrgic; queda només la festa de fi de curs que celebrarem diumenge que ve amb la Solemnitat de Crist Rei; o millor: la Solemnitat de l’Home-Rei o de la Humanitat plenament realitzada. Tot el camí de jesús ens porta a entendre la pròpia vida com una invitació a participar en l’empresa de Déu: el sorgiment d’una humanitat, construïda per vincles d’Amor. Si acceptem la invitació, esdevenim co-empresaris amb Déu i els primers beneficiats d’aquesta Empresa.

D: RESPOSTA.
6. Cap obrer no participa en una Empresa per dedicar-se als seus propis projectes sinó per fer una feina, potser molt personal i especialitzada, dins l’objectiu comú de l’Empresa. Com en una Cooperativa. I qui no ajuda, fa nosa.
Convé anar fent-nos conscients dels objectius de la nostra Empresa. Fer servir la intel·ligència i la generositat perquè la nostra aportació no sigui com donar cops de puny a l’aire. Això comporta no renunciar a la nostra responsabilitat amb l’excusa de suposades obediències a suposats salvadors. La col·laboració activa no s’identifica amb l’obediència cega. La nostra Empresa tira endavant no pas amb líders religiosos sinó amb comunitats vives i adultes. Cada comunitat és com un assaig de la Comunitat Universal, objectiu final de l’Empresa. I és sobretot en aquestes comunitats-assaig, petites i concretes, on podem anar descobrint i perfilant aquest objectiu final, pregustar la seva bondat i corregir-ne els errors, amb la col·laboració de les altres comunitats i dels companys escollits per confirmar els seus germans (Lluc 22,32).

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. En el Cristianisme, els llocs de trobada han esdevingut temples; les taules per a l’àpat de germanor han esdevingut altars; alguns servidors de la comunitat han esdevingut sacerdots; el missatge de Jesús ha esdevingut religió;... ¿Quin podria ser, en la vostra comunitat, el primer pas per retornar a l’Evangeli?

2. Enteneu la vostra parròquia o comunitat com l’empresa del mossèn de torn, del qual els altres serien simples col·laboradors?

3. Encara que no aparegui habitualment a les notícies, l’Església porta a terme la seva missió essencial de fer humanitat. Com es fa aquesta tasca en la vostra comunitat? Com s’acomoda als canvis socials? Com hi participeu?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada