diumenge, 21 de setembre del 2014

Diumenge 26. Any A.



1ª LECTURA.  (Ezequiel 18,25-28).
El Senyor diu:
“Vosaltres penseu:
No va ben encaminada la manera de pensar del Senyor.
Poble d’Israel, escolta bé això que et dic:
¿No és la vostra manera d’obrar, i no la meva,
la que va desencaminada?
Si el just deixa d’obrar el bé,
comet el mal i mor,
morirà per culpa seva.
Però si el pecador es converteix,
deixa de fer el mal i obra amb justícia i bondat,
salvarà la seva vida.
Només que reconegui el mal que havia fet
i es converteixi,
viurà i se salvarà de la mort.

2ª LECTURA (Filipencs 2,1-11).
(En blau allò que correspon a la versió llarga)

Germans,
per tot el que trobeu en Crist,
de fortalesa d’ànima,
d’amor que consola,
de dons de l’Esperit,
d’afecte entranyable i de compassió,
us suplico que em doneu plenament el goig
de veure-us units per uns mateixos sentiments
i per una mateixa estimació dels uns pels altres,
unànimes i ben avinguts.

No feu res per vanitat ni per vanaglòria.
Mireu els altres amb humilitat
i considereu-los superiors a vosaltres mateixos.
Que ningú no es guiï pels propis interessos,
sinó que miri pels altres.

Tingueu els mateixos sentiments
que heu vist en Jesucrist:

Ell,
que era de condició divina,
no es volgué guardar gelosament
la seva igualtat amb Déu,
sinó que es va fer no-res,
fins a prendre la condició esclau.

Havent-se fet semblant als homes,
i començant a captenir-se com un home qualsevol,
s’abaixà i es feu obedient fins a acceptar la mort,
i una mort de creu.

Per això Déu l’ha exaltat
i li ha concedit aquell nom
que està per damunt de tot altre nom,
perquè tothom, al cel, a la terra i sota la terra,
doblegui el genoll al nom de Jesús,
i tots els llavis reconeguin que Jesucrist és Senyor,
a glòria de Déu Pare.

EVANGELI. (Mateu 21,28-32).
En aquell temps,
Jesús digué als grans sacerdots i notables del poble:
“¿Què us en sembla?
Un home que tenia dos fills,
va dir al primer:
Fill meu, ves a treballar a la vinya, avui.
Ell respongué: No hi vull anar.
Però després, se’n penedí i hi anà.
El pare digué això mateix al segon
i aquest li respongué:
Hi vaig de seguida, pare. Però no hi anà.
¿Quin d’aquests dos va fer el que el pare volia?”
Li responen: “El primer”.

Jesús els diu:
“Us dic amb tota veritat
que els publicans i les dones de mala vida
us passen al davant cap el regne de Déu,
perquè ha vingut Joan
amb la missió d’ensenyar-vos el bon camí,
però vosaltres no l’heu cregut,
mentre que els publicans i les dones de mala vida
sí que l’han cregut.
I vosaltres, ni després de veure això,
encara no us en penediu ni voleu creure’l.


LLENGUATGE.

1. Els evangelis presenten el missatge de Jesús no només amb paraules sinó també amb accions que concreten el sentit de les paraules. Així, per exemple, els tres evangelis sinòptics presenten el missatge de Jesús com un caminar de Galilea a Jerusalem. D’aquí que “acollir el missatge de Jesús” vol dir fer el camí que ell va fer.

2. A més, l’evangeli de Mateu ens presenta Jesús com a Nou Moisès. Moisès va haver de fer un camí: anar al centre del Poder (anar a trobar el faraó) per alliberar el seu Poble i guiar-lo cap a la Terra Promesa.
Igualment Jesús ha d’anar al centre del Poder, que en aquest cas està representat pel Temple de Jerusalem, per alliberar el Poble.
El temple, segrestat i ocupat pels Poderosos, s’havia convertit en la principal font d’esclavitud.

3. Quan Jesús, seguint el seu camí, arriba a Jerusalem, deixa clar que entra a la capital com a messies, i el primer que fa és anar a “purificar el Temple i expulsar-ne tots els que hi estaven comprant i venent, i que l’havien convertit en una cova de lladres (Mateu 21,12ss).
Evidentment, els que s’havien fet els amos del temple li demanen explicacions, i li pregunten: “Amb quina autoritat fas tot això?”.
Jesús no respon aquesta pregunta perquè sap que només és una pregunta retòrica. Ells s’havien fet els amos del temple, i es consideraven els únics que tenien “autoritat”. No obstant Jesús els recorda quina és la situació real, i ho fa amb tres paràboles, la primera de les quals és aquesta que hem llegit.

4. El mateix Jesús en fa l’aplicació: ells -els sacerdots i notables del poble-  estan representats pel fill que respon al pare dient que anirà de seguida a treballar a la vinya, però que no hi va. En canvi els “pecadors i pecadores”, venen representats pel fill que va dir que no hi volia anar, però que al final se’n penedí i hi va anar.
De la paràbola se’n dedueix una lliçó evident, però estranya: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap el regne de Déu”.

5. L’alliberament liderat per Moisès va acabar en fracàs perquè el “poble elegit” no va ser capaç d’assumir la llibertat. Els antics esclaus a Egipte, arribats a la Terra Promesa, van continuar esclaus dels seus propis jerarques. I la causa principal estava precisament en el Temple i el seu entorn de sacerdots i notables, els quals se’n servien per enriquir-se i per crear marginacions, condemnes i esclavituds.
Calia purificar el temple! Aquesta era una de les feines del Messies esperat.
I Jesús, com a Messies, fa neteja (Mateu 21,12).

6. Però Jesús no s’instal·la en el temple ni el rehabilita.
El temple, tal que s’entenia aleshores, necessitava de sacerdots que estaven per sobre del poble.
Jesús no “recupera” el temple sinó que predica una altra cosa molt més interessant i nova: el Regne de Déu. En el regne de Déu tothom és igual. Hi queda exclosa qualsevol forma de Poder. Ja ha quedat prou clar que el Poder sempre és usat contra del Poble i contra els més dèbils del poble. Ha arribat el moment de prescindir dels grans i solemnes temples com a “llocs de la presència de Déu” (Joan 4,20-24). Déu ha decidit fer-se present en cada persona, sobretot aquelles en qui no hi ha ni rastre de Poder.

7. Déu s’ha instal·lat en l’home.
Des d’ara, l’home és el centre del regne de Déu.
Si Déu ens esperés al Temple, els sacerdots no necessitarien convertir-se. Al contrari: els altres s’haurien de convertir a ells. Ells anirien al davant i serien “els primers”. Però el “Temple” ha resultat un camí pervertit. Així doncs, tothom s’ha de convertir; i els qui ho tenen més planer són aquells que la societat té per “pecadors”. D'aquí la sorpresa: “Els publicans i les dones de mala vida us passen al davant cap el regne de Déu”.

8. Jesús, nou Moisès, té per missió alliberar el Poble, però ho farà d’una manera molt diferent i molt més radical de com ho va fer Moisès. Moisès va fer sortir el Poble del país on era esclau; però el Poble portava la seva esclavitud encastada al cor.
Jesús busca alliberar la persona alliberant el seu “cor. Per això és indispensable convertir-se.

9. Jesús no pretén un Èxode físic (sortir del país d’esclavitud) sinó un Èxode espiritual: superar les idees i els sentiments que ens impedeixen tenir el cor obert, els braços oberts, els ulls oberts; abandonar les idees i sentiments que ens impedeixen veure el món i estimar-lo.

10. Jesús, per tirar endavant l’alliberament del cor, no anuncia “plagues” contra ningú (com va fer Moisès contra el faraó), però és ben conscient que l’enfrontament amb el poder central del Temple és inevitable.
En aquest “enfrontament”, la seva missió no és pas derrotar l’adversari. Per a Jesús, no hi ha “adversaris” sinó éssers humans cridats a convertir-se i ser salvats.


MISSATGE.
11. El Temple s’ha corromput i s’ha tornat una cova de lladres, i s’ha convertit en l’eina que permet als poderosos dominar la consciència del poble.
Més encara: les situacions de poder religiós són perilloses fins i tot per als propis interessats: incapaciten per entendre allò que passa i respondre-hi correctament. Així, a l’hora de convertir-se, ho tenen més fàcil els “pecadors i pecadores”. Aquests, convertint-se, acaben passant davant cap al Regne de Déu.


RESPOSTA.
12. Sembla que en l’església s’ha copiat aquella situació que Jesús va denunciar amb tanta força. El clericalisme i les diferències de poder religiós no són només una greu equivocació sinó també un autèntic perill.
L’Església globalment, i cadascú en allò que li correspongui, ens hem de convertir. Amb urgència. I calen gestos: gestos sincers i significatius.


PREGUNTES per al diàleg.

1. D’alguna manera, Jesús contraposa “sacerdots i notables del poble” a “publicans i dones de mala vida”. ¿Continua vàlida aquesta contraposició en les nostres comunitats?

2. Una societat laica ajuda les Religions a superar el perill de caure en el Poder religiós i sacralitzar altres formes de Poder. És una situació nova, i això obliga les comunitats cristianes a inventar noves formes de presència i noves formes de servei a la societat. ¿Teniu alguna intuïció sobre aquest punt? ¿Com ho viviu en la vostra comunitat?

3. Avui es parla de “laics en l’església”, de “societat laica” i, fins i tot, de “laïcisme”. ¿Té el mateix significat aquesta paraula en els seus diferents usos? Quines són les diferencies?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada