Nota.
L'evangeli
d'avui es llegeix també el 4rt.
diumenge de quaresma
de l'any B. Aquí bàsicament hi copio els Apunts
d'homilia
fets en aquella ocasió.
1ª
Lectura. Nombres (21,4b-9).
En
aquells dies, tot fent camí, el poble acabà la paciència i
malparlava contra Déu i contra Moisès. Deia: «Per què ens vau fer
sortir d’Egipte, si hem de morir en aquest desert? No hi ha pa ni
aigua, i ja estem fastiguejats d’aquest menjar tan miserable.»
Llavors el Senyor envià serps verinoses que els picaven, i molta
gent moria. El poble anà a trobar Moisès i li digué: «Hem pecat
malparlant contra el Senyor i contra tu. Prega el Senyor que ens
tregui aquestes serps.»
Moisès pregà pel poble, i el Senyor li digué: «Forja una imatge d’aquestes serps i posa-la en forma d’estendard. Els qui hauran estat picats, si la miren, salvaran la vida.» Moisès va fer una serp de coure, la va posar en forma d’estendard, i tothom qui havia estat picat, si mirava la serp de coure, salvava la vida.
Moisès pregà pel poble, i el Senyor li digué: «Forja una imatge d’aquestes serps i posa-la en forma d’estendard. Els qui hauran estat picats, si la miren, salvaran la vida.» Moisès va fer una serp de coure, la va posar en forma d’estendard, i tothom qui havia estat picat, si mirava la serp de coure, salvava la vida.
2ª
Lectura. Filipencs (2,6-11).
Jesucrist,
que era de condició divina, no es volgué guardar gelosament la seva
igualtat amb Déu, sinó que es va fer no-res, fins a prendre la
condició d’esclau. Havent-se fet semblant als homes i començant
de captenir-se com un home qualsevol, s’abaixà i es féu obedient
fins a acceptar la mort, i una mort de creu. Per això Déu l’ha
exalçat i li ha concedit aquell nom que està per damunt de tot
altre nom, perquè tothom, al cel, a la terra i sota la terra,
doblegui el genoll al nom de Jesús, i tots els llavis reconeguin que
Jesucrist és Senyor, a glòria de Déu Pare.
EVANGELI.
(Joan
3, 14-21).
NOTA.
La
litúrgia ens proposa un fragment de la 2ª part del diàleg de
Nicodem amb Jesús. Per poder entendre aquesta 2ª part és molt
convenient llegir tot
el diàleg. Per això l'escric aquí, posant en vermell les parts no
recollides en el Missal.
Hi
havia un dels fariseus que es deia Nicodem.
Era
un dirigent dels jueus.
Aquest
home va anar de nit a trobar Jesús i li digué:
-Rabí,
sabem que ets un mestre enviat per Déu,
perquè
ningú no podria fer
aquests
senyals prodigiosos que tu fas
si
Déu no estigués amb ell.
Jesús
li respongué:
-T'ho
ben asseguro:
ningú
no pot veure el Regne de Déu
si
no neix de dalt.
Li
diu Nicodem:
-Com
pot néixer un home que ja és vell?
És
que pot entrar altra vegada a les entranyes de la mare
i
tornar a néixer?
Jesús
respongué:
-T'ho
ben asseguro:
ningú
no pot entrar al Regne de Déu
si
no neix de l'aigua i de l'Esperit.
De
la carn en neix carn,
de
l'Esperit en neix Esperit.
No
t'estranyis que t'hagi dit:
"Cal
que nasqueu de dalt."
El
vent bufa allà on vol;
en
sents la remor, però no saps d'on ve ni on va.
Així
mateix passa amb el qui neix de l'Esperit.
Nicodem
li replicà:
-Com
pot ser tot això?
Jesús
li respongué:
-I
tu, que ets mestre d'Israel, no ho comprens?
Et
ben asseguro que parlem d'allò que sabem
i
donem testimoni d'allò que hem vist,
però
vosaltres no admeteu el nostre testimoni.
Si
no em creieu
quan
us parlo de les coses terrenals,
com
podreu creure’m
quan
us parli de les celestials?
Ningú
no ha pujat mai al cel,
fora
d'aquell qui n'ha baixat, el Fill de l'home.
«Com
Moisès, en el desert, enlairà la serp,
també
el Fill de l’home ha de ser enlairat,
perquè
tots els qui creuen en ell tinguin vida eterna.
Déu
estima tant el món,
que
ha donat el seu Fill únic,
perquè
no es perdi ningú dels qui creuen en ell,
sinó
que tinguin vida eterna.
Déu
envià el seu Fill al món
no
perquè el condemnés,
sinó
per salvar el món gràcies a ell.
Els
qui creuen en ell,
no
seran condemnats.
Els
qui no creuen, ja han estat condemnats,
per
no haver cregut en el nom del Fill únic de Déu.
Déu
els ha condemnat perquè,
quan
la llum ha vingut al món,
s’han
estimat més la foscor que la llum.
És
que no es comportaven com cal.
Tothom
qui obra malament
té
odi a la llum i es vol quedar en la foscor,
perquè
la llum descobriria com són les seves obres.
Però
els qui viuen d’acord amb la veritat,
sí
que busquen la plena llum,
i
que tothom vegi què fan,
ja
que ho fan segons Déu».
B.
LLENGUATGE.
1.
Un xic abans de les paraules llegides, l'Evangeli
de Joan (Joan
2:23) havia dit que “molts,
veient
els miracles que Jesús feia, cregueren en el seu nom. Però
Jesús no hi confiava, perquè els coneixia tots”.
2.
Avui veiem un cas concret, i ben significatiu, de persones
importants, representades per Nicodem
(“Nicodem”
= vencedor
del poble),
que han copsat el significat messiànic
de les obres
de Jesús, però
que ho entenen malament. En el diàleg que comença Nicodem, Jesús
el talla de seguida per dir-li: T'ho
ben asseguro: ningú no pot “veure” el Regne de Déu si no “neix
de dalt”.
Segons
els experts, el text original grec juga amb el doble
significat de la paraula ανωθεν (anothen),
que es pot traduir per “de dalt” o per “de nou”. Nicodem
pregunta a Jesús com es pot néixer
de nou.
¿És que podem repetir
el naixement
tornant a entrar al si de la mare?
La
proposta absurda de Nicodem és una estratègia literària per posar
en boca de Jesús l’explicació correcta del seu messianisme.
“Néixer de nou” és “néixer de dalt”, i significa “néixer
de l’Aigua i de l’Esperit”.
No es tracta de repetir
el naixement
sinó d’un segon
naixement que
completa el primer.
El
primer naixement és “en la carn”. Aquest naixement ens fa
capaços
de resposta; o millor: ens fa capaços
de veure que som estimats, i capaços
de respondre a aquest amor acollint-lo i deixant-nos transformar per
ell. Però, ser
capaços
de respondre
no vol pas dir respondre-hi
realment.
Només si exercim
aquesta capacitat "naixem de nou", naixem “de dalt”,
“de l’Aigua i de l’Esperit”. Aquí “aigua”
vol dir allò que fa visible l’Esperit. Vol ser una al·lusió
directa al Baptisme,
pel qual una persona és acollida en la Comunitat Cristiana
(Comunitat
de l’Esperit).
El
Baptisme simbolitza la continuació en nosaltres de la
mort-resurrecció
de Jesús. El batejat és submergit (mort)
en l’aigua
per sortir-ne nou (ressuscitat).
3.
L’evangelista posa en boca de Jesús una referència bíblica ben
coneguda per explicar què vol dir “néixer
de dalt”:
“Com
Moisès, en el desert, enlairà
la serp, també el Fill de l’home ha de ser enlairat,
perquè tots els qui creuen en ell tinguin vida eterna”.
4.
És ben estrany el relat
del Llibre
dels nombres
(el quart dels cinc llibres que formen la “Llei” dels Jueus). Diu
així:” (Al
desert) el poble parlava contra Déu i contra Moisès... Llavors el
Senyor va enviar contra el poble unes serps verinoses que els
picaven, i van morir molts israelites. El poble anà a trobar Moisès
per dir-li: −Hem pecat parlant contra el Senyor i contra tu. Prega
al Senyor que allunyi de nosaltres aquestes serps. Moisès va
intercedir a favor del poble, i el Senyor li respongué: −Fes-te
una imatge d'aquestes serps i posa-la dalt d'un estendard. Tothom qui
hagi estat picat, si la mira, salvarà la vida
(Nombres 21,6s).
5.
Resulta curiós i sorprenent que els Israelites, per deslliurar-se de
la mort causada per les serps, hagin de confiar precisament en la
reproducció
d’una serp
que Moisès enlaira
perquè tothom la pugui veure. Però així
quedava clar que els qui morien no era per
culpa de les serps
sinó a
causa de la seva infidelitat
a Déu.
Mirar la serp enlairada
significava “tornar a Déu”, font
de la vida
dels Israelites com a Poble
Elegit.
6.
Jesús també ha de ser enlairat.
Sense adonar-se del que realment feien, els que van crucificar Jesús
el van enlairar;
és a dir: el van situar en l’àmbit
de Déu.
Jesús, enlairat,
fa visible per a tothom allò que Déu és. “Déu
estima tant el món, que ha donat el seu Fill únic, perquè no es
perdi ningú dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna”.
Aquí
hi ha un canvi radical en la manera d’entendre Déu i la seva
relació amb els homes. Déu no es mostra jutge.
Déu és Amor.
Déu és Vida
que es dóna.
Perquè és vida
que es dóna
podem parlar d’un Fill
─vida
rebuda─
igual al Pare. I també la vida-rebuda
del Fill
és vida
que es dóna.
7.
El Fill
s’ha fet Home,
i ho podem veure
en Jesús de Natzaret. Enlairat
a la creu, Jesús ens fa visible “la
vida que es dóna”.
Mirar-lo i acollir aquesta
vida
és “néixer de dalt” o “néixer de l’Esperit” o “néixer
de l’aigua i de l’Esperit”. Per això Joan descriurà la mort
de Jesús dient: “Inclinant
el cap, va lliurà l’Esperit”.
I també: “Un
dels soldats li traspassà el costat amb un cop de llança, i a
l'instant en va sortir sang i aigua”
(Joan 19,30. 34)
Com
ja s’havia dit en el Pròleg de l’Evangeli de Joan: “A
tots els qui l'han rebut, als qui creuen en el seu nom, els ha
concedit de ser fills de Déu”
(Joan 1,12). I també: “De
la seva plenitud, tots nosaltres n'hem rebut gràcia rere gràcia”
(Joan 1,14).
8.
A la Creu, enlairat,
Jesús queda “exhibit” com a Fill
de Déu
i com a Home-mostra,
perquè tothom pugui acollir la vida
que se’n desprèn i néixer
de dalt (de
Déu). És la llum
que brilla en la foscor.
No
obstant, no tothom està disposat a mirar el Crucificat.
Quan les pròpies obres són dolentes, es té por a la Llum
i es prefereix la Foscor.
9.
Déu ha donat el seu Fill únic...
“Donar
el propi fill” no vol pas dir desfer-se d’ell o abandonar-lo. Al
contrari: per a la “vida-que-es-dóna”,
el “fill-donat”
expressa la plenitud de la paternitat
i la plenitud de la filiació.
El “Fill-donat-als-homes”
és l’oferta amorosa de Déu a participar de la seva Vida.
“A
mi m'ha enviat el Pare que viu, i jo visc gràcies al Pare; igualment
els qui em mengen a mi viuran gràcies a mi”
(Joan 6,57). I també: “Que
tots siguin u, com tu, Pare, estàs en mi i jo en tu. Que també ells
estiguin en nosaltres”
(17,20).
10.
A vegades pot escandalitzar-nos que Déu hagi permès que el seu Fill
fos tan maltractat. ¿Per què Déu-Pare va permetre els horrors de
la Passió?
I també, ¿per què el Déu-Bo permet els grans sofriments de tants
dels seus fills estimats?
Aquestes
preguntes no es poden respondre adequadament perquè, en realitat, no
estan ben formulades. Venen del fet que imaginem Déu obrant
a la nostra manera.
Jesús ho va dir clarament a Pere quan aquest volia apartar-lo de la
Passió:
“Vés-te'n
d'aquí, Satanàs! No veus les coses com Déu, sinó com els homes”
(Marc 8,33).
Nosaltres
veiem les coses des d’una vida
tinguda,
afirmada, defensada, posseïda. Déu les veu des d’una
vida-que-es-dóna,
compartida, radiant, amorosa.
És
normal que nosaltres vegem
les coses “com els homes”.
No obstant, i aquesta és la gran notícia, Déu ens invita a
veure-les
“com Déu”,
i a obrar com Ell obra. Som invitats a néixer
de dalt
i així gaudir de la seva mateixa Vida.
C.
MISSATGE.
11.
En una reunió de diàleg, algú va dir: “si els mossens
expliquéssiu millor l’evangeli, molta més gent hi creuria”.
És
possible. Però no descuidem una cosa: Jesús explicava bé el seu
missatge,
i, no obstant, molt aviat el van condemnar a mort per
blasfem,
i el van matar.
Una
bona explicació
ajuda a “conèixer” l’Evangeli; però per acollir-lo
cal “néixer de dalt”. És a dir: cal “mirar
el Crucificat”.
I és bo d’adonar-se que, fins i tot sense saber-ho explícitament,
han sigut i són moltíssims els qui “miren
el crucificat”
en el reflex tràgic de milers i milers de crucificats
d’arreu del món.
En
l’evangeli de Lluc, el vell Simeó diu a Maria: “Aquest
infant serà motiu que a Israel molts caiguin i molts d'altres
s'aixequin; serà una senyera combatuda”
Lluc 2,34).
El
Crucificat
és senyera:
o se’l combat
clavant-lo a la Creu, o se'l mira
com a font de Vida.
12.
Dit amb llenguatge d’avui: Tot ésser humà ha de prendre partit
davant aquest dilema:
- o mirar l’Home, sovint crucificat, marginat, menyspreat... i dedicar-li la pròpia vida,
- o mirar-se a si mateix, i això el portarà indefectiblement a utilitzar (crucificar) els altres en la pretensió de construir el seu propi JO.
Aquesta
segona opció és possible, i no depèn de si es “coneix” més o
menys bé l’evangeli sinó de si tenim o no un “cor dur”.
D:
RESPOSTA.
13.
La resposta pot ser a dos nivells:
a)
A nivell institucional.
Seria
bo veure fins a quin punt l’Església-institució (o qualsevol
altra Religió institucional) reprodueix la situació de la Religió
oficial del temps de Jesús. Nicodem representa la Religió, però
des d’una posició de Poder, i intenta “incorporar-hi”
l’arribada
del Messies anunciada
pels profetes. Però Jesús li diu que no és aquest el camí. La
Religió pot ser bona, molt bona; però no és definitiva. La
Religió, inicialment, forma part de la “vida-segons-la-carn”.
Però resulta que l’amor extrem de Déu ens invita a la
“vida-segons-l’Esperit”. És per això que la
“vida-segons-la-carn” es queda curta. És valida només com a
trampolí per arribar a “néixer de dalt”.
En
la mesura que l’Església (o qualsevol altra Religió) hagi
incorporat estructures
de Domini, cal
que sigui superada.
b)
A nivell personal.
“Superar
l’Església” (o qualsevol altra Religió) no vol pas dir
necessàriament abandonar-la, sinó viure-la tenint l’home
real
com a referència.
Déu
convida tothom a acceptar i gaudir de la filiació.
Les
Religions tradicionals tenen en si mateixes suficient saviesa i
ductilitat com per poder oferir llenguatge
i “espai”
per a aquesta filiació.
Potser sigui possible, en casos especials, viure aquesta filiació
al
marge de tota forma religiosa;
però això comporta desaprofitar uns bons
recursos
que la majoria tenim a l’abast.
Les
Religions són l’Herència
que ens han deixat els qui ens han precedit. És una herència que
nosaltres hem de gestionar segons la realitat que vivim. En
situacions normals, el fill que s’emancipa no deixa pas de ser
“fill” ni trenca la relació amb els pares. Al contrari:
l’emancipació es converteix en una manera
madura
de viure la filiació.
14.
En l’àmbit de les Religions, potser ens passa com a molts països
empobrits: a la pobresa
material
s’hi adjunta la pobresa
de persones,
conseqüència de l’emigració de molts ciutadans que podrien
produir riquesa per al propi país si no haguessin marxat.
La
renovació que permanentment necessiten les Religions és més
difícil si les persones que en veuen la necessitat “emigren”
com a signe de protesta. Aquí seria oportú llegir i meditar aquell
famós i profund poema de Salvador Espriu Assaig
de
càntic
en el temple.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
Aquí som, la majoria de nosaltres, fills
de l’Església.
Però, som fills encara petits
o ja emancipats?
2.
Físicament la crucifixió enlairava
el crucificat. ¿Però, els Evangelis es refereixen només a Jesús,
o també a totes les víctimes dels Poders Humans? En aquest cas, què
vol dir, en la pràctica, “mirar
el crucificat”?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada