1ª LECTURA. (Llibre de Jesús, fill de Sira
24,1-4.12-16).
La saviesa, s’elogia ella mateixa,
es gloria enmig del seu poble,
parla en la reunió del poble de l’Altíssim,
es gloria davant dels seus estols,
s’enalteix enmig del poble,
s’admira d’ella mateixa en la reunió santa,
fa el seu elogi davant la multitud dels elegits
i entre els beneïts es proclama beneïda, dient:
«El Senyor de l’univers em donà una ordre,
el qui em va crear
i m’assenyala on plantaré la meva tenda
em digué:
“Acampa entre els fills de Jacob,
fes d’Israel la teva heretat,
treu nous plançons entre els meus elegits.”
»M’ha creat abans del temps, des del principi,
i mai més no deixaré d’existir.
Li dono culte davant d’ell al temple sant.
Així m’he establert a Sió,
m’ha fet trobar repòs a la ciutat que ell i jo estimem,
exerceixo el meu poder a Jerusalem.
He tret brotada en un poble ple de glòria,
en la possessió del Senyor, en la seva heretat;
estaré per sempre en la reunió dels sants.»
2ª LECTURA (Efesis 1,3-6.15-18).
Beneït sigui el Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist,
que ens ha beneït en Crist
amb tota mena de benediccions espirituals dalt del cel;
ens elegí en ell abans de crear el món,
perquè fóssim sants, irreprensibles als seus ulls.
Per amor ens destinà a ser fills seus per Jesucrist,
segons la seva benèvola decisió,
que dóna lloança a la grandesa dels favors
que ens ha concedit en el seu Estimat.
Per això,
ara que he sentit parlar
de la fe que teniu en Jesús, el Senyor,
i del vostre amor per tots els fidels,
jo no em canso de donar gràcies per vosaltres,
i us recordo en les meves pregàries,
demanant al Déu de nostre Senyor Jesucrist, el Pare gloriós,
que us concedeixi els dons espirituals
d’una comprensió profunda i de la seva revelació,
perquè conegueu de veritat qui és ell:
demanant-li també
que il·lumini la mirada interior del vostre cor,
perquè conegueu a quina esperança ens ha cridat,
quines riqueses de glòria us té reservades,
l’heretat que ell us dóna entre els sants.
EVANGELI. (Joan 1,1-18).
(En blau allò que correspon a la versió llarga)
Al principi ja existia el qui és la Paraula.
La Paraula era amb Déu i la Paraula era Déu.
Era, doncs, amb Déu al principi.
Per ell tot ha vingut a l’existència,
i res del que ha vingut a existir
no hi ha vingut sense ell.
Tenia en ell la Vida,
i la Vida era la Llum dels homes.
La Llum resplendeix en la foscor,
però la foscor no ha pogut ofegar-la.
Déu envià un home que es deia Joan.
Era un testimoni;
vingué a donar testimoni de la Llum,
perquè per ell tothom arribés a la fe.
Ell mateix no era la Llum;
venia només a donar-ne testimoni.
Existia el qui és la Llum veritable,
la que, en venir al món,
il·lumina tots els homes.
Era present al món,
Era present al món,
al món que li deu l’existència,
però el món no l’ha reconegut.
Ha vingut a casa seva,
i els seus no l’han acollit.
Però a tots els qui l’han rebut,
als qui creuen en el seu nom,
els concedeix poder ser fills de Déu.
No són nascuts per descendència de sang,
ni per voler d’un pare o pel voler humà,
sinó de Déu mateix.
El qui és la Paraula es va fer home
i plantà entre nosaltres el seu tabernacle,
i hem contemplat la seva glòria,
que li pertoca com a Fill únic del Pare
ple de gràcia i de veritat.
Donant testimoni d’ell, Joan cridava:
«És aquell de qui jo deia:
El qui ve després de mi m’ha passat davant,
perquè, abans que jo, ell ja existia.»
De l’abundància de la seva plenitud
tots nosaltres hem rebut gràcia sobre gràcia.
Perquè la Llei, Déu la donà per Moisès,
però la gràcia i la veritat ens han vingut per Jesucrist.
Déu, ningú no l’ha vist mai;
Déu Fill únic, que està en el si del Pare,
és qui l’ha revelat.
Nota:
Reprodueixo aquí els Apunts que vaig fer per a l’any b, amb petites variants.
Com que l’evangeli d’avui és repetició
de l’evangeli de Nadal (Missa del dia), podeu trobar altres comentaris en els Apunts de Nadal de l’ANY C.
LLENGUATGE.
1. Al principi existia la Paraula.
Segons la hipòtesi actualment més acceptada, el nostre Univers va
començar amb una Gran Explosió (Big Bang). D’això faria, més o menys,
uns 14 mil milions d’anys.
I abans del Big Bang,
què hi havia? Això encara no ho poden respondre els científics. És més: alguns
pensen que aquesta pregunta és incoherent. Seria com preguntar què hi ha 10
kilòmetres al nord del pol Nord. Evidentment, aquesta pregunta no té sentit
perquè si quan arribem al pol Nord continuem caminant endavant en
realitat ja anem cap al pol Sud. Semblantment, és possible que la pregunta “Què hi havia abans del Big Bang?” no
tingui sentit. Amb el Big Bang tot
comença, fins i tot l’espai i el temps. Evidentment, des de la ciència,
no podem preguntar què hi havia abans del
temps. Encara que solem imaginar el
“temps” linealment recte, potser té forma de circumferència sense
començament ni final.
2. Quan l’evangeli de Joan ens diu que “al principi existia la Paraula” no ens vol dir ni quan, ni on, ni com
va començar l’Univers sinó per què
va començar. No és una pregunta científica sinó filosòfica i religiosa.
Les preguntes científiques
són sobre allò que existeix, sobre allò que és objectiu (els objectes). Però l’ésser humà es fa també
altres preguntes que no són sobre les coses sinó sobre el sentit de
les coses, el sentit de l’Univers i el sentit de si mateix.
Són preguntes subjectives ja que la
seva resposta depèn també de les
decisions de la persona o subjecte
que les fa. Sortosament, les coses no tenen sentit sinó que és l’home
qui els en dóna.
3. Per què l’ésser humà es fa aquesta classe de preguntes?
D’una manera o altra, quan comencem a ser adults, ens adonem que
estem “al volant de la nostra vida”;
ens adonem que la nostra vida, més o menys, “està a les nostres mans”.
És cert: no tot està a les nostres mans. En bona part som un producte
de la història i d’altres circumstàncies. No obstant, ens adonem que
precisament tot això que s’ha “produït” en nosaltres ens fa capaços de decidir
què volem fer-ne de la nostra vida. Així, podem decidir donar o no donar un sentit
a la nostra vida; i si decidim donar-li sentit, haurem de decidir encara
quin sentit li donem.
4. I és quan hem decidit donar sentit a la nostra vida que, com a
contrapunt, ens preguntem també d’on venim, per què i per a
què existim. Ens adonem que podríem no existir; però existim. Per què?
I la pregunta s’eixampla més enllà de nosaltres: per què existeix
l’Univers? Per què existeix alguna cosa en comptes del no-res? Per què els humans podem adonar-nos de tot això?
Amb tot, cal reconèixer que aquestes són, en certa manera, unes
“preguntes trampa” perquè només “tenen” resposta
si nosaltres els la “donem”.
5. Avui, des de la Ciència, es parla molt de “casualitat”. Des de
l’anàlisi d’allò que coneixem, podem comprovar que tot allò que existeix podria
haver estat d’una altra manera. Contràriament de com es pensava fa uns anys,
les lleis físiques inherents a la
matèria no predeterminen que les coses sigui com són. Tot podria ser
d’una altra manera totalment diferent. Per això la Ciència actual ha incorporat
una paraula que abans era considerada no científica: casualitat. Podem comprovar que existeixen lleis físiques; però, que siguin
aquestes i no unes altres, és pura casualitat.
Més encara: La seva realitat física més profunda és indeterminada, de
manera que és d’una manera o d’una altra segons el moment de la nostra
mirada.
6. Hi ha persones que cauen en l’error d’entendre aquesta
“casualitat” com una “causa” amb entitat pròpia que explica
l’origen de l’Univers. Però allò que volen dir els científics amb aquesta
paraula és exactament el contrari: que aquest Univers que de fet
existeix no s’explica per si
mateix. Es produeix (flueix) així, però podria ser totalment
diferent.
7. Per què existeix
l’Univers?
Les Religions en general són fruit d’una experiència vital, molt més rica i global que el coneixement científic. És la convicció
íntima de formar part de l’Univers. Aquesta experiència
vital i profunda ens suggereix una resposta que s’ha anar
“teixint” durant milers anys de simbiosi
amb tot allò que ens envolta. Amb llenguatges diferents, amb mites més o menys
significatius dintre el propi àmbit cultural, la humanitat ha anat “donant
forma de resposta” a una intuïció (no científica, però profundament implantada en el més profund de
nosaltres mateixos): que les coses no existeixen per pura casualitat.
Amb això no es neguen les conclusions de la Ciència sinó que es
va més enllà, perquè el coneixement
científic és força limitat a l’hora de connectar
amb el món que ens envolta.
8. Per què existeix
l’Univers?
En l’evangeli que hem llegit, Joan ens ofereix una “resposta” (evidentment no científica)
amb un llenguatge d’una gran bellesa i solemnitat.
“Al principi existia la
Paraula”.
Aquí “Paraula” es pot entendre com a “Projecte”.
“Al principi” no vol pas dir al moment del Big Bang. No es
refereix al temps sinó al “perquè del temps”. És com si digués:
tot, inclòs el temps, va començar
perquè hi havia un projecte. Un projecte que estava en “Déu”, ja que no
hi ha projecte sense “algú” que el projecti.
És cert: “Déu mai ningú no
l’ha vist”. Però a mesura que es va realitzant en nosaltres el “projecte”, des del projecte anem descobrint
projecte i “Projector”.
9. ¿I, quin és aquest projecte?
Atenció, perquè aquí l’evangeli diu una cosa molt grossa! El projecte era “Déu”.
El projecte de Déu és
crear un ésser en el qual vessar-se fins a divinitzar-lo, fins a fer-lo “Déu”.
No pas un altre “Déu”, sinó Algú
que participi de la seva mateixa Vida, com el foc arroenta un ferro no
pas fent-ne un altre foc sinó vessant
en ell tota la seva escalfor.
Tot va començar amb un
projecte.
Era un projecte de Déu
i “Déu” era el
projecte.
Tota la resta és “realització del projecte”.
10. El projecte “Déu” no pot ser com projectar una màquina. Una
màquina és un simple producte. En canvi, “Déu” només pot ser fruit
d’una resposta lliure i generosa.
Pensem en allò que passa entre nosaltres: no és el mateix quan un
enginyer projecta i realitza una màquina, que quan uns pares “projecten” un
fill. El projecte dels pares no consisteix en “produir” un ésser vivent sinó en
engendrar un fill que, a partir de la
vida inicial que li han donat, vagi fent-se,
descobrint i acollint lliurement la vida i l’amor dels pares, fins arribar a
participar-ne en plenitud.
11. El projecte de Déu no és la grandiosa maquinària de l’Univers
sinó la VIDA. I no qualsevol vida, sinó una vida que va creixent fins a fer-se
intel·ligent i capaç de descobrir-se a si mateixa com una vida que està dintre
un projecte de VIDA.
La VIDA és l’horitzó. La VIDA és la llum dels vivents que ja han
assolit la capacitat de conèixer-se a si mateixos.
12. “Déu envià un home que
es deia Joan”. Joan vol dir: do de Déu.
Era un testimoni.
Joan representa
els milers i milers d’humans de sensibilitat prou afinada per adonar-se que
estem “dintre d’un projecte de VIDA”, diguem-ne profetes, gurus, sufís, místics... Són testimonis avançats de la
“Realitat” quan molts encara no l’han descoberta (Hebreus 1,1).
Aquests testimonis, amb
totes les seves limitacions i defectes, no són uns somiatruites sinó testimonis
d’una cosa ben real: “Existia la llum veritable”.
Aquesta vida-llum pot ser
acollida o no. Als qui l’acullen, els és concedit esdevenir fills de Déu.
13. Hi ha un “home” que ha acollit
tan plenament aquesta vida-llum que, en ell, la vida-llum
ha pres forma humana. En ell la vida-llum s’ha fet carn; s’ha encarnat.
Parlo de Jesús. Jesús és, per als qui tenen ulls per veure-hi, l’home-mostra; l’Home en qui ja podem
veure, com en un esbós avançat, en què consisteix el “Déu projectat” o “Déu
engendrat”.
En Jesús hi descobrim com podem ser
nosaltres i també com és l’Autor del Projecte.
Hi descobrim que “Déu és Amor que es vessa”. I d’aquesta plenitud
que es vessa, nosaltres n’anem rebent vida i més vida, fins a la
VIDA.
14. Mentre encara som “petits”, el projecte s’adapta a la nostra petitesa i
ens arriba en forma de Llei; una Llei que ens fa créixer i que ens fa
mirar cap a la plenitud. Però la plenitud, no ens arriba per la Llei sinó
per l’Esperit que ens associa a Jesucrist, “Déu
engendrat”, “Déu Fill únic del Pare”.
L’evangeli d’avui és un Himne a la paraula.
Aquí “paraula” vol dir alè, vent,
projecte, esperit, energia, força, creativitat, eficàcia... Potser també
podríem dir-ne energia positiva, com
agrada a molta gent d’avui dia.
MISSATGE.
15. El missatge és el
mateix que s’ha anat repetint durant tot el Nadal, expressat ara no tant amb un
llenguatge quotidià sinó amb un llenguatge d’alta volada. Per això
l’evangelista Joan sol ser representat per una àguila.
Estem en una “Història”
que respon al “projecte de Déu de compartir la seva vida amb nosaltres”. Som
invitats a incorporar-nos, des de la llibertat, a la “Família divina”.
RESPOSTA.
16. També la resposta
pot ser la mateixa que ens demana el conjunt de les Festes de Nadal, i de tot
l’evangeli. Podem dir sí i podem
dir no. La invitació ens ofereix
l’oportunitat de dir sí. És la resposta de Maria: “Que es compleixin en mi les teves paraules” (els teus projectes).
Dir sí, no significa pas dir sí
a tot l’embolcall cultural amb
què sol arribar-nos la “invitació”.
Dir sí significa acollir amb cor
obert l’amor amb què Déu ens estima.
PREGUNTES
per al diàleg.
1. En la nostra societat laica moltes persones responen sí a la invitació de Déu sense fer
servir llenguatge o formes religioses. Comenteu alguns exemples.
2. El llenguatge religiós
en una societat laica deixa de ser significatiu. Què feu per viure el significat
real d’aquestes festes, més enllà del folklore popular que es manté en la
nostra societat?
3. ¿Existeix el perill de que la celebració tradicional i folklòrica d’aquestes Festes ompli falsament el desig profundament humà de donar sentit a la
nostra vida?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada