Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
→ ÍNDEX
ALFABÈTIC de “paraules” comentades a “Apunts
d’homilia”.
→ ÍNDEX BÍBLIC dels “evangelis” comentats a “Apunts d’homilia”.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional). Deixeble.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge
23.C
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Saviesa 9,13-18).
Quin home pot conèixer què desitja Déu?
Qui pot descobrir la voluntat del Senyor?
Perquè els raonaments dels mortals són insegurs,
són incertes les nostres previsions:
el cos que es descompon afeixuga l’ànima,
aquesta cabana de terra
és una càrrega per a l’esperit, capaç de meditar.
Si amb prou feines ens afigurem les coses de la terra,
si ens costa descobrir allò mateix que tenim entre mans,
qui haurà estat capaç
de trobar un rastre de les coses del cel?
Qui hauria conegut mai què desitjàveu,
si vós mateix no haguéssiu donat la saviesa,
si no haguéssiu enviat de les altures el vostre Esperit Sant?
Així s’han redreçat els camins dels habitants de la terra,
els homes han après a conèixer què és del vostre grat,
i la saviesa els salva.
2ª LECTURA (Filèmon 9b-10.12-17)
Estimat:
Jo,
Pau, ambaixador de Crist i pres per causa d’ell,
recorro
a tu intercedint a favor del meu fill Onèsim,
jo
que l’he engendrat en la fe estant a la presó.
Ara
te’l retorno
com
si t’enviés el fruit de les meves entranyes.
Jo
hauria volgut retenir-lo al meu costat
perquè
em servís en lloc teu
mentre
seré a la presó per causa de l’evangeli,
però
no he volgut fer res sense el teu consentiment:
no
m’hauria agradat obligar-te a fer un favor com aquest,
si
tu no el feies de bon grat.
Qui
sap si, providencialment,
Onèsim
se separà un moment de tu
perquè
ara el recobris per sempre,
i
no com esclau, sinó molt més que això:
com
un germà estimat.
Ho
és moltíssim per a mi,
però
més encara ho ha de ser per a tu,
tant
humanament com en el Senyor.
Per
tant, si em comptes
entre
els qui tenim part en uns mateixos béns,
rep-lo
com em rebries a mi mateix.
EVANGELI. (Lluc 14,25-33).
En
aquell temps, Jesús anava amb molta gent.
Ell
es girà i els digué:
«Si
algú vol venir amb mi
i
no m’estima més que el pare i la mare,
que
l’esposa i els fills,
que
els germans i les germanes,
i
fins i tot que la pròpia vida,
no
pot ser deixeble meu.
Qui
no porta la seva creu per venir amb mi,
no
pot ser deixeble meu.
»Suposem que algú de vosaltres vol construir una torre.
¿No
us asseureu primer a calcular-ne les despeses
per
veure si teniu recursos per acabar-la?
Perquè,
si després de posar els fonaments,
no
podíeu acabar l’obra,
tots
els qui ho veurien començarien a burlar-se’n i dirien:
“Aquest
home havia començat a construir,
però
no pot acabar.”
Si
un rei vol anar a combatre amb un altre,
¿no
s’asseurà primer a deliberar si amb deu mil homes
podrà
fer front al qui ve contra ell amb vint mil?
I
si veia que no pot,
quan
l’altre encara és lluny
li
enviarà delegats a negociar la pau.
Així
també ningú de vosaltres no pot ser deixeble meu
si
no renuncia a tot el que té.»
B. LLENGUATGE.
1.
Fent classe de Religió a primer de batxillerat, un alumne va intervenir dient: Jesús
em fa ràbia perquè era un cregut. I va citar algunes
expressions que, segons els Evangelis,
Jesús s’hauria aplicat a si mateix. Entre aquestes paraules hi havia les que
avui hem llegit: “Qui no m’estima més que
el pare i la mare, que l’esposa i els fills, que els germans i les germanes, i
fins i tot que la pròpia vida, no pot ser deixeble meu”. (Lluc 14,26).
D’això ja fa força temps i no recordo exactament quina va ser la
meva resposta. Però deuria ser més o menys aquesta: Estic totalment d’acord amb
tu. Si algú diu unes paraules com aquestes, manifesta una gran pedanteria i
unes pretensions totalment injustificables.
Però Jesús no les va dir aquestes paraules sinó que és l’evangelista (en aquest
cas, Lluc; i també Mateu 10,37) qui
les posa en boca de Jesús més de 50 anys després de la seva mort.
2. Que Jesús no va dir aquestes paraules ho suggereixen els mateixos
evangelistes fent referència a la creu:
“Qui no porta la seva creu per venir amb
mi, no pot ser deixeble meu”. És totalment impossible que Jesús pogués
parlar així de la creu. En temps de
Jesús, la creu era un instrument
sinistre de tortura que els dominadors romans aplicaven a aquells que d’alguna
manera es rebel·laven, o se sospitava que es rebel·laven, contra l’Imperi. La Creu comportava la “deshumanització” màxima del crucificat.
3. No va ser fins força anys més tard que, entre els deixebles,
la creu de Jesús va anar adquirint el
significat d’una vida que es dóna, i
que en aquesta donació troba la seva
plenitud.
És precisament a partir de l’experiència de Jesús que els evangelistes ens
ofereixen una nova manera de veure la creu. La reflexió sobre la mort
de Jesús, una mort tan coherent amb la seva vida (vida que es dóna), portarà els deixebles a veure en Jesús a la creu la personificació
més autèntica i reeixida de la vida humana. Per als deixebles, Jesús esdevé
així “l’home-mostra”, el Fill de l’home; és a dir: l’Home.
D’aquí que “estimar Jesús”, en els Evangelis,
signifiqui “estimar l’Home” o “estimar
la Humanitat” en cada ésser humà.
El que volen dir les paraules de Lluc i Mateu posades en boca de
Jesús és que l’amor a les persones
concretes, perquè sigui autèntic, s’ha de situar sempre en l’horitzó de
l’amor a la Humanitat.
I això, en un doble sentit:
A) Un “amor” a una persona concreta que no inclogui l’amor a la Humanitat no pot ser real. Seria “amor” a una “cosa” que trobem en aquella persona: la
seva riquesa, la seva bellesa, la seva debilitat (que ens permet sentir-nos “superiors”), la seva simpatia, ...
B) Només en la Humanitat podem “salvar-nos” de la caducitat.
Mentre estem en el cos, aquest és el
“suport” de la nostra existència. Aquest és el “temps” que se’ns concedeix per
“encastar-nos” en la Humanitat, que
va prenent forma de xarxa; és a dir:
de vida compartida, en la qual cada Jo troba el seu lloc en el Nosaltres.
4. Així doncs, el “contrast” amb
l’amor als pares, esposa, germans... es refereix només a quan aquest “amor” contradiu l’amor a l’Home. És
com quan un polític s’aprofita del seu càrrec per afavorir la seva família o
els seus amics en perjudici del bé
públic. D’això, avui, en diem corrupció.
Hi ha formes de corrupció molt
visibles que tots denunciem. També hi ha molta corrupció amagada que ningú denuncia i que, fins i tot, fa sentir-se
“més espavilat que els altres”. Però no deixa de ser una corrupció condemnable.
La “inhumanitat” que alguns
exhibeixen com a “servei públic” és avui un dels problemes més corrosius de la nostra
societat.
5. Els Evangelis ens parlen de la vida com a servei a l’Home.
És el contrari de la corrupció. Per
això, de diferents maneres, ens adverteixen contra la temptació d’utilitzar els
altres per afavorir als meus.
Ja ho vam veure en l’Evangeli de Joan,
quan Jesús, abans d’acceptar el seguiment
de Pere, li demana per tres vegades:
“M’estimes més que a aquests (els
seus amics)?” (Joan 21,15ss).
(Vegeu els apunts 9, corresponents
al diumenge
3er. de Pasqua, 7ss. Any C).
“Estimar Jesús” significa “estimar els altres”. Això està
clarament afirmat també en l’Evangeli de Mateu quan ens presenta aquella escena
solemne i majestuosa del Judici Final,
presidit per Home (el Fill de l’Home.
Mateu 25,31ss):
“Veniu, beneïts del meu Pare...perquè
tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i
em vau acollir;... Llavors els justos li respondran: Senyor, ¿quan et vam veure
afamat, i et donàrem menjar; o que tenies set, i et donàrem beure... El rei els
respondrà: Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d’aquests germans meus
més petits, a mi m’ho fèieu”.
6. Tornant a les “paraules de Jesús” que hem llegit, cal
reconèixer que avui ens costa molt d’acceptar que els evangelistes posin en boca de Jesús paraules que no va dir ni podia
dir. Si no les va dir, per què es diu que les va dir? És que els evangelistes ens volen enganyar? És que
pretenen donar-nos una falsa idea de Jesús?
7. Bona part del nostre problema ve del fet que estem acostumats a
llegir els evangelis com si fossin
biografies de jesús. Però no ho
són. No ho són i, fins i tot, exclouen de ser-ho. Cal considerar-los més
aviat com a guions de celebració.
S’hi expressa la fe i la vida de les comunitats cristianes.
Ens parlen de Jesús, però per presentar-nos l’Home.
Per als deixebles, Jesús personalitza
l’home
plenament realitzat segons el projecte de Déu. (→ Paraules
de Jesús).
8. Com passa en les obres de teatre, allò que diu cada actor
correspon a allò que ha escrit l’autor. Encara que un actor representi
un personatge històric, allò que diu no són pas paraules del personatge
representat sinó paraules que l’autor li fa dir, i amb les quals, si és un bon
autor veraç, “dibuixa”, d’una manera real
i actualitzada, la manera de ser i el significat del personatge
representat.
En certa manera podríem dir que els evangelistes han escrit unes obres de teatre amb què volen
presentar-nos la figura de “Jesús” no pas segons la seva realitat individual
sinó segons allò que significa per a la Humanitat.
Els discursos o paraules que posen en boca de “Jesús” són discursos i paraules
construïts pels mateixos evangelistes a fi “d’escenificar realment” el significat
que Jesús de Natzaret pot tenir per
a tots els humans. No fan “biografia” sinó “evangeli” (que significa Bona Notícia). No miren enrere (els fets
passats de la vida particular de Jesús) sinó endavant (un nou horitzó
per a la Humanitat).
C.
MISSATGE.
9. Estimar l’Home dóna horitzó i
sentit als nostres amors concrets: al pare, a la mare, esposa, fills...
És cert; des que el missatge de Jesús ha esdevingut una “religió”, tenim el perill de “confessionalitzar” la figura de Jesús. Però els Evangelis no ens presenten un Jesús “cristià” sinó humà. No ens el presenten com a “fundador del Cristianisme” sinó com a “primogènit de la Humanitat en plenitud” (Lluc 2,7. També Efesis 4,9ss o Apocalipsi 1:5).
D:
RESPOSTA.
10.
Per avui, voldria suggerir una doble
Resposta:
A).
Sobre l’amor a l’home:
Lluc
posa en boca de Jesús un llenguatge pedagògicament provocatiu per advertir-nos
que si algú no s’atreveix a estimar l’Home
per sobre de tot, val més que no pretengui anomenar-se deixeble seu (és a dir: constructor
d’Humanitat). És una advertència
ben oportuna per orientar l’acció d’algunes comunitats cristianes actuals.
Sembla que actualment, davant el perill
de perdre importància sociològica, algunes comunitats es dediquen sobretot
a afirmar-se a si mateixes. Es diria que estimen més la seva pròpia vida que no pas l’Home o la Societat per
a qui viuen.
És ben possible que la “institució
eclesial” arribi fins i tot a desaparèixer de determinades societats o de
determinats àmbits. Però això no s’ha de considerar cap “mal” si és com a resultat
de l’amor fidel de l’Església envers aquesta mateixa societat.
L’important no és “mantenir-se” sinó ser fidels. ¿O és que ja hem
descuidat “l’eficàcia” de la mort de Jesús?
¿Hem descuidat que tot passa pel Calvari?
És a dir: ¿hem deixat de creure en la força
resurreccional de la mort per amor? O és que pensem que només dintre
la institució eclesial es pot ser humà?
B).
Sobre el llenguatge:
És
urgent de fer-nos conscients del problema
de llenguatge que avui tenim els cristians.
El nostre llenguatge ha esdevingut
no-significatiu, tant per als altres
com per a nosaltres mateixos. Molts cristians viuen la seva fe sense aquell
mínim de comprensió que els permetria tenir una fe adulta, apta per ser gaudida, i comunicada a la gent del nostre
món (que la necessita urgentment).
La
intervenció de l’alumne de la classe de Religió de qui he parlat abans, és una cosa
seriosa. Ens cal crear un llenguatge
connectat a la vida, que ens permeti
entendre i comunicar la Bona Nova.
Aquest llenguatge no pot ser obra
sobretot de “savis i entesos” (Lluc 10,21), sinó
del poble. Cal que, en l’Església, les
Comunitats recuperin la capacitat de
pensar, entendre i expressar la seva fe.
El “llenguatge de la fe” no pot néixer de les “aules” sinó de la “vida” que
neix i es desenvolupa en les comunitats.
Ja vindran després els “savis” per posar-hi, potser, més “estructura i
correcció”...
Cal
que les comunitats siguin vives i
adultes perquè hi hagi llenguatge.
Els mestres sorgiran de les mateixes comunitats,
com un do (carisma) per donar forma i qualitat al “llenguatge en
brut” nascut de la vivència comunitària.
¿No
hi ha actualment, en la jerarquia de l’Església, massa afany de “mestratge” en
relació a les comunitats vives? (Mateu 23,13ss).
Tot sembla pensat perquè els “mestres” ensenyin. No seria ja hora de
també aprendre de la vida de
les Comunitats? (Mateu
11,25).
11.
També caldria adonar-se que, en la nostra societat
laica, perduren celebracions
religioses socials (casaments, enterraments, misses de Festa Major, misses
televisades o radiades...) en les quals molts “espectadors” o “oients”
desconeixen el llenguatge religiós i
el seu simbolisme.
Per això és urgent canviar el llenguatge
simbòlico-ritual per un altre que
s’adeqüi a la situació real dels ciutadans actuals.
¿Som conscients que en una societat laica
el llenguatge “confessional” només pot ser entès com a “sectari”?
Qui
vulgui ser sectari, segurament té “dret”a ser-ho. I és molt possible que en una
societat laica el sectarisme tingui moltes i variades manifestacions.
Però, com a Església de Jesús, ens cal renunciar del tot a aquest “dret”,
perquè Ell s’ha encarnat en la
realitat humana, sigui “religiosa” (com en temps de Jesús, i quasi fins ara) o
sigui “laica” (com actualment a l’Occident europeu, i va creixent).
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
Busqueu i comenteu alguns exemples de llenguatge
inadequat per a la societat actual. Poden ser del llenguatge parlat, del ritual, de la pràctica
religiosa, dels símbols, de
l’arquitectura, de la vestimenta,...
2.
Considereu la laïcitat com un fet
positiu o negatiu per a l’Església? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada