23 de durant l’any.
Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
VOCABULARI. (> Índex
general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el
significat exposat).
→ Vocabulari
de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional): Judici.
→ Veure també Entrevistes amb
Fid’ho: Diumenge
23. A.
→
Veure també Relectures (Historietes):
Diumenge
23 de l’any A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Ezequiel 33,7-9).
El Senyor em
digué:
“Fill
d’home, t’he fet sentinella
perquè
vetllis sobre el poble d’Israel.
Quan sentis
dels meus llavis una paraula,
els has
d’advertir de part meva.
Si jo
amenaço el pecador amb la mort,
i tu no li
dius res
i no
l’adverteixes que s’aparti del camí del mal,
ell morirà
per culpa seva,
però jo et
faré responsable de la seva sang.
Ara,
si tu
l’havies advertit
que
s’apartés del mal camí i es convertís,
ell morirà
per culpa seva,
i tu hauràs
salvat la teva vida”.
2ª LECTURA (Romans 13,8-10).
Germans,
no quedeu a
deure res a ningú.
L’únic deute
vostre ha de ser
el
d’estimar-vos els uns als altres.
Qui estima
els altres, ha complert la Llei.
No cometre
adulteri, no matar, no robar,
no desitjar
allò que és d’un altre,
i qualsevol
altre manament,
es troba en
aquestes paraules:
estima els
altres com a tu mateix.
Qui estima
no fa cap mal als altres.
Estimar és
tota la Llei.
EVANGELI. (Mateu 18,15-20).
En aquell
temps,
Jesús digué
als seus deixebles:
“Si el teu
germà peca,
vés a
trobar-lo i parleu-ne vosaltres dos sols.
Si te’n fa
cas, t’hauràs guanyat el germà.
Si no te’n
fa cas, crida’n un altre o dos més,
perquè la
causa sigui judicada
per la
paraula de dos o tres testimonis.
Si tampoc no
feia cas d’ells,
parla’n a la
comunitat reunida.
Si ni tan
sols de la comunitat no volia fer cas,
considera’l
com un pagà o un publicà.
Us ho dic
amb tota veritat:
Tot allò que
lligareu a la terra,
quedarà
lligat al cel;
i tot allò
que deslligareu a la terra,
quedarà
deslligat al cel.
Us asseguro
també que si dos de vosaltres
aquí a la
terra s’avenen a demanar alguna cosa,
el meu Pare
del cel els la concedirà,
perquè on
n’hi ha dos o tres de reunits en el meu nom,
jo estic
enmig d’ells”.
LLENGUATGE.
1. L’evangeli
d’avui és el final d’un breu discurs amb què Jesús respon una pregunta dels
deixebles.
Els
deixebles li havien fet una pregunta estranya: per si mateixa ja demostra que
no havien entès res del missatge de Jesús. Jesús els havia deixat clar que a
ell el jutjarien i el matarien. I, a
pesar de que també els havia dit que ressuscitaria
al tercer dia, ara a ells els preocupa una altra cosa, i és el que li
pregunten: “Qui és el mes important en el
Regne del cel?”.
La resposta
de Jesús és clara: crida un infant, el posa al mig i els diu: “Us ho asseguro: si no torneu a ser com els
infants, no entrareu pas al Regne del cel. Així, doncs, el qui es faci petit
com aquest infant és el més important en el Regne del cel” (Mateu 18,2).
El discurs
continua insistint en la importància
dels més petits i de com cal respectar-los.
En aquest context s’han d’entendre les paraules que hem llegit.
2. Evidentment,
la pregunta (que no hem llegit) i la resposta (de la qual se
n’ofereix només el final) se situen en el marc d’una comunitat cristiana.
S’hi dóna per suposat que dintre la
comunitat també hi ha pecat. Per
la pregunta que fan, ja es veu que els deixebles, tot i formar part del Regne del cel, encara tenen les
preocupacions pròpies dels Regnes d’aquest
món. Per això Jesús els invita a ajudar-se mútuament per a una conversió
progressiva. Si el teu germà peca...
no el jutgis, no el condemnis..., sinó vés a trobar-lo i parleu-ne de tu a tu.
Si amb això no n’hi ha prou, parleu-ne dos o tres. Si convé, parleu-ne tota la Comunitat reunida. Si no fes cas de la Comunitat, la qüestió canvia,
perquè ell mateix “s’exclou” d’aquest àmbit que el podria ajudar.
3. Si ni tan sols de la comunitat no volia
fer cas, considera’l com un pagà o un
publicà.
Aquí convé
no caure en el perill d’absolutitzar la comunitat.
Per als
éssers humans, la COMUNIÓ és un ABSOLUT. La nostra vida no és viable sense comunió.
La comunió ens porta a constituir comunitats concretes on podem viure la comunió. Però aquestes comunitats concretes no són res de *absolut*
sinó que són relatives, temporals, variables, i en molts casos elegibles i voluntàries.
Per això és
possible que en un moment determinat, en una circumstància concreta, per diferències
no assumibles,... una persona o vàries canviïn
la seva manera de fer o de formar part d’una comunitat, o se n’autoexcloguin, o participin en una altra de diferent
de la nostra...
La comunitat, i sobretot la comunitat
cristiana, no pot ser entesa com una àrea de Poder.
Aquí cal reconèixer que ens aquest punt, massa sovint l’Església ha imitat els Regnes d’aquest món.
Considerar algú “pagà o publicà” no té sentit condemnatori. Simplement vol excloure
tota idea “possessiva” en la Comunitat (Joan 10,7).
4. Si el teu germà peca...
Aquí “pecat”
no s’ha d’entendre en el sentit individualista
que solem donar-li actualment. Pel seu context, es refereix a aquell “pecat”
que fa caure els més petits (que són els més importants!).
Es tracta del pecat que corromp la comunió
de la Comunitat.
5. Compte
amb la paraula “comunió”.
En la nostra
església jerarquitzada, sovint es parla de comunió
dins d’una relació vertical: els fidels d’una parròquia viuen la comunió si estan en
sintonia amb el seu rector; els
mossens vivim la comunió si estem en
sintonia amb el bisbe; els bisbes viuen la comunió si estan en
sintonia amb el papa.
6. No sembla
que vagi per aquí l’Evangeli. “Si dos de
vosaltres aquí a la terra s’avenen a demanar alguna cosa, el meu Pare del cel
els la concedirà, perquè on n’hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, jo
estic enmig d’ells” (Mateu
18,20).
La comunió no
és vertical sinó horitzontal, entre nosaltres
considerats germans. I Déu és pren
seriosament aquesta comunió: “Tot allò que lligareu a la terra, quedarà
lligat al cel; i tot allò que deslligareu a la terra, quedarà deslligat al cel”
(Mateu 18,18).
“Cel” i
“terra” no són dos mons inconnexos: el món
de Déu i el món dels homes.
Déu assumeix
el món dels humans: el món real on vivim i donem sentit a la nostra vida. I és aquesta
vida en el món la que és assumida per Déu (“al cel”). Diríem que Déu
posa “verticalitat” a la nostra relació “oritzontal” (sense descuidar que, en
Jesús, Déu s’ha fet “un de nosaltres”
(Mateu 1,22).
7. Aquí a la
terra, tenim davant nostre dues opcions:
- o dedicar
la vida a ser “els més importants”,
- o
dedicar-la a servir els altres.
Entendre la
vida com un servei és viure-la en comunió.
I la comunió viscuda dóna com a fruit
les comunitats: àmbits d’experiència i de creixement de la vida vida: aquella que connecta
amb la Vida mateixa de Déu. En
aquest cas, el cel comença ja a la terra.
8. "Fer
comunitat" és un servei, sense deixar de ser també una fruïció. Per això, quan un germà peca, cal anar-lo a trobar amb actitud
de servei, i no esperar que primer
torni ell.
MISSATGE.
9. La comunitat
(cristiana), assumida per Déu, es fa des d’una radical actitud de servei o de comunió. En la
comunitat cristiana la vida donada de Jesús pren forma corporal en la vida rebuda de la Comunitat, que continua la donació. “On n’hi ha dos o
tres de reunits en el meu nom, jo estic enmig d’ells”. Per això St. Pau
podia dir que som el cos de Crist (1ª Corintis 12,27. També Efesis 5,23).
RESPOSTA.
10. Donat
que, en temps de Jesús, la societat era religiosa,
lògicament el seu missatge va anar prenent la forma d’una (nova) Religió. I
així ha arribat a nosaltres. Però, en si mateix, el missatge de Jesús és
anterior a la forma religiosa en què ha
pres forma, i mira directament a la
nostra manera de viure i de conviure.
En front de
les relacions de domini (normalment
legitimades en nom de Déu en les societats
religioses), Jesús ens descobreix que
l’únic projecte de vida que Déu assumeix i en garanteix l’èxit, és
aquell que comporta fer de la pròpia vida un servei als altres, des de l’amor
11. Segurament
això comporta, sobretot avui que estem en una societat laica, canviar el funcionament intern de la Comunitat
Cristiana. El vincle de la Comunitat ja no ha d’estar sobretot en un culte
mediatitzat per un sacerdot o persona sagrada que fa de “pont” o
“pontífex” entre Déu i els fidels reunits,
sinó que el vincle principal ha de ser el comportament
fraternal amb tothom.
12. Pròpiament,
la Comunitat cristiana no és una comunitat
de culte, sinó una comunitat
de fraternitat i de servei (servei a la Humanitat, present en cada persona que està prop nostre: “proisme”. Lluc 10,36).
En tot cas, aquesta fraternitat és el “culte” que Déu ens demana i accepta.
Sembla que
això és també el que hem llegit a la 2ª
Lectura d’avui: “Estimar és tota la
Llei”.
La
providencial manca de “sacerdots” ens
ofereix una bona situació per anar fent aquest canvi.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Quan
sortim de casa per anar a missa, què ens mou: el desig d’anar al temple per
donar culte a Déu, o el desig de fer comunitat sabent que, si no hi anéssim,
els altres ens trobarien a faltar, i nosaltres a ells?
2.
Considereu que és indiferent anar a missa cada diumenge a una església o
celebració distinta, o penseu que és millor participar habitualment en
una comunitat determinada? Per què?
3. Si un dia
a la vostra parròquia es fa una “celebració
sense prevere”, preferiu anar fora, a una
missa amb sacerdot, perquè és “més
missa”? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada