1ª LECTURA. (Fets dels Apòstols 3,13-15.17-19).
En aquells dies, Pere digué al poble:
«El Déu d'Abraham, d'Isaac i de Jacob,
Déu dels nostres pares,
ha glorificat Jesús, el seu Servent,
que vosaltres vau entregar i vau negar,
quan Pilat creia que l'havia de deixar
lliure.
Ell era l'innocent i el sant,
però vosaltres el vau negar
i vau demanar a Pilat que us indultés un
assassí,
mentre matàveu el qui ens obre el camí de la
vida.
Però Déu l'ha ressuscitat d'entre els morts.
Nosaltres en som testimonis.
Ja sé, germans, que ni vosaltres
ni els vostres dirigents no sabíeu què fèieu,
però així Déu ha complert allò que havia
anunciat
per boca de tots els profetes:
que el seu Messies havia de patir.
Ara, doncs, penediu-vos i convertiu-vos,
i seran esborrades les vostres culpes.»
2ª LECTURA (1 Joan 2,1-5a).
Fillets,
us escric això perquè no pequeu.
Però si algú pecava,
recordeu que tenim prop del Pare un defensor,
Jesucrist, que és just.
Ell mateix és la víctima propiciatòria pels
nostres pecats.
I no només pels nostres,
sinó pels de tot el món.
Per saber si coneixem Jesucrist,
mirem si complim els seus manaments.
Els qui diuen que el coneixen,
però de fet no compleixen els seus manaments,
són mentiders, no diuen pas la veritat.
Però els qui fan cas de la paraula de
Jesucrist
han arribat de debò a estimar Déu perfectament.
EVANGELI. (Lluc 24,35-48).
En aquell temps,
els deixebles contaven el que els havia
passat pel camí,
i com l'havien reconegut quan partia el pa.
Mentre parlaven d'això,
Jesús mateix es presentà enmig d'ells i els
digué:
«La pau sigui amb vosaltres.»
Ells, esglaiats, van creure que veien un
esperit.
Jesús els digué: «¿Per què us alarmeu?
¿Per què us vénen al cor aquests dubtes?
Mireu-me les mans i els peus: sóc jo mateix.
Palpeu-me i mireu bé;
els esperits no tenen carn i ossos com veieu
que jo en tinc.»
I mentre deia això, els ensenyava les mans i
els peus.
Veient-los sorpresos,
i que de tanta alegria encara no acabaven de
creure-ho,
els digué: «¿No teniu aquí res per a menjar?»
Ells li donaren un tall de peix a la brasa,
i se'l menjà davant d'ells.
Després els digué:
«Quan encara era amb vosaltres,
us havia dit que s'havia de complir
tot el que hi ha escrit de mi en el llibre de
la Llei de Moisès,
i en els dels Profetes i dels Salms.»
Llavors els obrí els ulls
perquè comprenguessin el sentit de les
Escriptures,
i els digué: «Així ho diuen les Escriptures:
El Messies havia de patir
i de ressuscitar d'entre els morts el tercer
dia,
i calia predicar en nom d'ell a tots els
pobles,
començant per Jerusalem,
la conversió i el perdó dels pecats.
Vosaltres en sou testimonis.»
B. LLENGUATGE.
1. No ens ha de sorprendre la no coincidència dels tres relats
d’aparicions que trobem com acabament dels evangelis de Mateu, Lluc i Joan.
(Recordem que en l’Evangeli de Marc no hi ha aquests relats. Els que ara hi ha
no són originals sinó afegits més tard).
Aquests relats no són la crònica d’un fet objectiu sinó narracions
surrealistes destinades a expressar i celebrar els efectes que la resurrecció
de Jesús genera en els creients. Amb un “llenguatge de superfície”
s’expressa una realitat profunda. Aquesta és expressada necessàriament
amb llenguatges diferents perquè es
tracta d’una realitat subjectiva; és a dir: té els seus efectes
en l’interior de cada persona, i en cada persona hi provoca ressonàncies
diferents.
2. A vegades pensem que “real” i “subjectiu” s’exclouen; però no
és així. Al contrari: la realitat subjectiva és la més pròpia i
constitutiva de l’ésser humà. Cada ésser humà és certament un “ésser
objectiu”, però que esdevé “subjecte”
o persona.
Quan es diu que la resurrecció
de Jesús no és un fet objectiu sinó subjectiu, es vol dir que no és un fet superficial, externament visible i
controlable. Si en aquell temps hi haguessin hagut reporters gràfics, cap
d’ells no hauria pogut “filmar” que una gran pedra s’apartava de l’entrada del sepulcre, ni que un cadàver es reanimava, ni el jove vestit de blanc que van “veure” les
dones. Tampoc no hauria tingut ocasió de filmar
l’arribada de les dones al sepulcre, o el seu esglai. Tot això és llenguatge de superfície per expressar
una realitat profunda i interior.
3. Els autors dels Evangelis no són “cronistes” sinó “evangelistes”; és a dir: anunciadors
d’una bona notícia dirigida
directament al “cor” de la persona, i que en cada persona tindrà ressonàncies
diferents ja que el “cor” de cada persona és absolutament únic. En la Comunitat dels creients, aquestes ressonàncies poden generar una simfonia
meravellosa que converteix la trobada
en celebració. Per això el Evangelis poden ser considerats també Guions
de celebració.
4. El relat d’avui, tret de l’Evangeli de St.
Lluc, ve preparat pel relat dels
Deixebles d’Emaús (Lluc
24,13ss). Aquest, pròpiament, no és un relat d’aparició perquè quan els dos deixebles “veuen” Jesús, no el
reconeixen; i quan el reconeixen, deixen de “veure’l”. Però serveix perquè retornin
a la Comunitat, i, en la Comunitat, sí que poden “veure” el Crucificat ressuscitat. (Mireu els
Apunts del diumenge
3er. de Pasqua A).
“Mireu-me les mans i els peus: sóc jo mateix”. En la Comunitat, la presència de Jesús és real
i visible; no és una fantasia (“un
esperit”). “Palpeu-me i mireu bé; els
esperits no tenen carn i ossos com veieu que jo en tinc”. “Tenir carn i
ossos” és una manera d’expressar la realitat de la presència de Jesús.
Però no hem d’imaginar aquesta presència
real com la conseqüència de la “reanimació” del seu cadàver. Aquell que
“veuen” els creients no és un “cadàver reanimat”, sinó Jesús mateix en forma de
vida donada, assumida per la
Comunitat que, així, la fa corporalment
visible en la Comunitat. La Comunitat és el cos de la vida
donada. La referència al “peix a la brasa” i al “sentit de les Escriptures”
posen de manifest que aquesta vivència dels deixebles correspon a la trobada setmanal de la Comunitat
en què es compartia l’aliment i es llegien les Escriptures.
5. La trobada setmanal no és la simple
coincidència d’una colla d’amics en un lloc determinat. És una trobada per fer visible que la vida
donada està connectada a la VIDA mateixa de Déu. A través de la trobada s’experimenta la presència de
Déu amb el Crucificat assegut a la seva
dreta (Lluc
22,69. Actes
7,55. Romans
8,34). Per això la trobada
setmanal es revesteix d’un cert ritual, que li permet expressar
millor aquest significat profund. El ritu hi té una funció important. El
llenguatge ritual manifesta que la trobada no es queda a un nivell
superficial i anecdòtic sinó que s’hi expressa la comunió entre tots els
humans, i entre aquests i Déu. El llenguatge, en els ritus, adquireix un
significat que el transcendeix.
Però els ritus són ambivalents. Si són presos com
a llenguatge, expressen allò que signifiquen; però si són presos com a
actes màgics, es converteixen en ritualisme.
El ritualisme
no és llenguatge; no és comunicació; no fa comunitat.
El ritualisme és alienació. És una forma
d’idolatria.
En el ritualisme, la fe en Jesús és substituïda
per la fe en el ritu.
Però, no són els ritus allò que fa present el Ressuscitat sinó la comunitat reunida, que acull la vida
donada de Jesús i la vida donada de cada un dels humans que continuen
la seva donació.
...
perquè comprenguessin el sentit de les
“Escriptures”.
6. A vegades es diu que el Cristianisme és una “Religió del Llibre”, juntament amb el
Judaisme i l’Islam.
En certa manera és veritat: les Escriptures són importants,
però només, si no perdem de vista la clau
per interpretar-les.
Els deixebles s’havien fet una falsa idea del Messies, tot i que pensaven que seguien les Escriptures. Igualment els grans sacerdots van creure que aplicaven la seva Llei Escrita quan van condemnar Jesús.
L’experiència ens ensenya que podem fer de les Escriptures un ús extraordinàriament pervers. Les Escriptures només són il·luminadores si són enteses des de l’experiència i acceptació dels crucificats. Els crucificats són la clau per la seva correcta interpretació. Ho reconeixen els mateixos grans sacerdots quan Pilat els diu que jutgin Jesús “segons la seva Llei”, i ells responen: “A nosaltres no ens és permès d'executar ningú” (Joan 18,31). Les Escriptures no serveixen per executar, ni matar, ni jutjar, ni marginar ningú, sinó que expressen la voluntat salvadora del Déu de la Vida i de l’Amor. Només en aquest sentit són “paraula de Déu”. Un Déu Alliberador quan “parla” a les víctimes, i Acusador quan “parla” als prínceps d’aquest món (Èxode 3,7-10).
Els deixebles s’havien fet una falsa idea del Messies, tot i que pensaven que seguien les Escriptures. Igualment els grans sacerdots van creure que aplicaven la seva Llei Escrita quan van condemnar Jesús.
L’experiència ens ensenya que podem fer de les Escriptures un ús extraordinàriament pervers. Les Escriptures només són il·luminadores si són enteses des de l’experiència i acceptació dels crucificats. Els crucificats són la clau per la seva correcta interpretació. Ho reconeixen els mateixos grans sacerdots quan Pilat els diu que jutgin Jesús “segons la seva Llei”, i ells responen: “A nosaltres no ens és permès d'executar ningú” (Joan 18,31). Les Escriptures no serveixen per executar, ni matar, ni jutjar, ni marginar ningú, sinó que expressen la voluntat salvadora del Déu de la Vida i de l’Amor. Només en aquest sentit són “paraula de Déu”. Un Déu Alliberador quan “parla” a les víctimes, i Acusador quan “parla” als prínceps d’aquest món (Èxode 3,7-10).
Segons
les Escriptures, el Messies havia de patir...
7. Seria un greu error entendre això com si
Déu hagués decidit que Jesús havia de patir i morir. Qui van turmentar i matar
Jesús van ser els Poderosos i els
seus aliats; i ho van fer contra la voluntat de Déu. La Passió i la
Crucifixió és la resposta dels Poderosos
a l’Amor: a l’amor de Déu, a l’amor de Jesús, i a l’amor de tots aquells que
estimen com Jesús. Allò que “estava
escrit” en relació al Messies era la seva fidelitat a l’Amor en aquest
nostre món pervertit pel Poder, generador de sofriment i mort.
La temptació del Poder la patim tots
els humans. I, per tant, també Jesús. La temptació
prové dels poderosos (Mateu
4,8-10); i també deixebles, ansiosos
de Poder (Mateu
16,23).
Jesús va vèncer totes les temptacions. I la seva victòria, que és una victòria humana, ha entrat al món del Poder i ha començat a transformar-lo. “Calia predicar en nom d'ell a tots els pobles, començant per Jerusalem, la conversió i el perdó dels pecats. Vosaltres en sou testimonis”.
Jesús va vèncer totes les temptacions. I la seva victòria, que és una victòria humana, ha entrat al món del Poder i ha començat a transformar-lo. “Calia predicar en nom d'ell a tots els pobles, començant per Jerusalem, la conversió i el perdó dels pecats. Vosaltres en sou testimonis”.
C.
MISSATGE.
8. El missatge és
semblant al de diumenge passat i del diumenge de Pasqua: la Comunitat és el nou
“cos de Crist” on la seva vida donada
es fa visible en la vida donada dels seus membres. La Comunitat neix de
la vida donada de Jesús i la fa
visible (“sagrament de Jesucrist”, en llenguatge teològic).
D:
RESPOSTA.
9. La “vida que s’imposa”
ha perdut el seu monopoli en el
nostre món, ja que també s’hi ha fet present i visible la “vida que es dóna”. Ara cadascú es troba davant l’alternativa: “Guardar
la seva vida” (imposant-se als altres) o “Donar-la” (Mateu
16,25). Si escollim donar-la, generem Comunitat.
10. Avui la paraula comunitat s’ha posat de moda. Però cal
distingir dos nivells de comunitat:
- el primer nivell
correspon a persones que “tenen en
comú” determinades coses;
- el segon
nivell apareix quan hi ha persones que “posen en comú” la seva vida, amb allò que tenen (Actes
2,44ss).
La comunitat de primer nivell és tancada: allò que uneix els seus
membres també els separa dels altres. En aquest sentit es pot parlar de
comunitat de propietaris, comunitat de llengua, comunitat política, comunitat
religiosa, comunitat de sang,... Hi queda clar qui pertany a la Comunitat, i
qui no.
En canvi, la comunitat
de segon nivell és oberta:
les diferències no es converteixen en
separació sinó en vincle. Per això és una comunitat sense
límits. Posar en comú la pròpia vida
porta a fer comunitat, amb qui sigui,
per diferent que sigui. Les diferències són enriquidores: són punts de diàleg i
d’intercanvi. “L’Oceà no té altres límits
que la costa de les illes”.
11. Quan es parla de comunitat cristiana, cal estar atents
a no quedar-se en el primer nivell, descuidant el segon. En el camp religiós,
una comunitat que es quedi en el primer
nivell esdevé secta. En les sectes, allò que uneix a uns, a la vegada separa
dels altres.
Per evitar aquest perill, directament oposat al missatge de l’Encarnació, avui dia ens cal canviar
moltes coses, i abans que tot el llenguatge confessional: paraules,
ritus, accions, festes, símbols...
Siguem-ne conscients: en la nostra societat religiosament plural i
laica, el llenguatge confessional
sempre és entès per la resta com un llenguatge
sectari.
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. ¿L’estil i el tarannà de les nostres trobades setmanals (“missa”)
expressen amb suficient claredat que som “cos” de la vida-que-es-dóna, és a dir, “cos
de Crist”?
2. Avui dia, a molts cristians, els costa parlar en públic de la
seva fe. ¿Considereu que això és degut a covardia,
o podria ser degut a la intuïció de que el seu llenguatge no podrà ser ben interpretat?
3. Les diferències entre “comunitat” i “secta” poden ser molt
subtils. Examineu si hi ha elements de sectarisme
en la nostra Església, i en la vostra comunitat.
Vocabulari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada