diumenge, 3 de desembre del 2017

La Puríssima.



A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Gènesi 3, 9-15.20).
Després que l’home hagué menjat el fruit de l’arbre,
el Senyor-Déu el cridà i li digué:
«On ets?»
Ell li respongué:
«He sentit que us passejàveu pel jardí i,
com que vaig nu,
he tingut por i m’he amagat.»

Li digué el Senyor-Déu:
«Qui t’ha fet saber que anaves nu?
És que has menjat del fruit de l’arbre
que jo t’havia prohibit de menjar?»
L’home li digué:
«La dona que m’heu donat
m’ha ofert el fruit d’aquell arbre, i n’he menjat.»
El Senyor-Déu digué a la dona:
«Per què ho has fet, això?»
Ella li respongué:
«És que la serp m’ha enganyat.»
El Senyor-Déu digué a la serp:
«Ja que has fet això,
seràs la més maleïda de totes les bèsties
i de tots els animals feréstecs.
T’arrossegaràs sobre el ventre
i menjaràs pols tota la vida.
Faré que sigueu enemics tu i la dona,
i el teu llinatge i el d’ella.
Ell t’atacarà al cap,
i tu l’atacaràs al taló.»

L’home donà a la seva esposa el nom d’Heva,
perquè ella ha estat la mare de tots els qui viuen.


2ª LECTURA (Carta als Efesis 1, 3-6.11-12).
Beneït sigui el Déu i Pare de nostre Senyor Jesucrist,
que ens ha beneït en Crist
amb tota mena de benediccions espirituals dalt del cel;
ens elegí en ell abans de crear el món,
perquè fóssim sants,
irreprensibles als seus ulls.
Per amor
ens destinà a ser fills seus per Jesucrist,
segons la seva benèvola decisió,
que dóna lloança a la grandesa dels favors
que ens ha concedit en el seu Estimat.

En ell hem rebut la nostra part en l’herència.
Ens hi havia destinat el designi
d’aquell qui tot ho duu a terme
d’acord amb la decisió de la seva voluntat.
Volia que fóssim lloança de la seva grandesa,
nosaltres que des del principi
tenim posada en Crist la nostra esperança.


EVANGELI. (Lluc 1, 26-38).
En aquell temps,
Déu envià l’àngel Gabriel
a un poble de la Galilea anomenat Natzaret,
per dur un missatge a una noia,
promesa amb un descendent de David,
que es deia Josep,
i el nom de la noia era Maria.
L’àngel entrà a casa d’ella i li digué:
«Déu te guard, plena de gràcia, el Senyor és amb tu.»
Ella es torbà en sentir aquestes paraules
i pensava per què la saludava així.
Però l’àngel li digué:
«No tinguis por, Maria;
Déu t’ha concedit el seu favor.
Tindràs un fill
i li posaràs el nom de Jesús.
Serà gran i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.
El Senyor Déu li donarà el tron de David, el seu pare,
serà rei del poble d’Israel per sempre,
i el seu regnat no tindrà fi.»

Maria preguntà a l’àngel:
«Com pot ser això, si jo no tinc marit?»
L’àngel li respongué:
«L’Esperit Sant vindrà sobre teu,
i el poder de l’Altíssim et cobrirà amb la seva ombra;
per això el fruit sant que naixerà
l’anomenaran Fill de Déu.
També la teva parenta, Elisabet,
ha concebut un fill a la seva edat;
ella que era tinguda per estèril ja es troba al sisè mes,
perquè a Déu res no li és impossible.»
Maria va respondre:
«Sóc l’esclava del Senyor:
que es compleixin en mi les teves paraules.»
I l’àngel es va retirar.
B. LLENGUATGE.

1. L’evangeli d’avui és el mateix que el del diumenge abans de Nadal. Per això el “Llenguatge” d’avui tractarà sobretot de la festa de la Immaculada, deixant per als “Apunts del quart diumenge d’Advent una anàlisi més centrada en el text d’aquest relat.

Una bona notícia
amb un llenguatge esdevingut inadequat.

2. Hi va haver un temps en què la Natura era entesa com a manifestació de l’acció de Déu, i per això servia de base al llenguatge religiós.
Però a partir del moment en què ens acostem a la Natura amb un llenguatge científic, aquesta ja no expressa la dimensió religiosa exclusiva de l’ésser humà. El llenguatge científic posa separació entre l’Home-coneixedor i la Natura-coneguda. És un llenguatge objectiu, material, comprovable i amb tendència a ser exacte. Es podran posar “exemples” trets de la natura, però la natura en si mateixa ja no es presta tant a servir de base del llenguatge religiós.

3. El significat religiós de Maria dintre el missatge bíblic està expressat amb un llenguatge tret de la Natura: de la biologia i de la genètica populars. Però avui la biologia i la genètica s’han convertit en ciències. Continuar usant-les per expressar continguts religiosos seria un greu error, que, a més, ens privaria de conèixer allò que realment ens vol comunicar el missatge bíblic.

4. Abans es deia que tots els éssers humans naixem amb el “pecat original”: una espècie de “taca” o “màcula” que tots teníem pel simple fet de ser descendents d’Adam i Eva. Adam i Eva van “pecar” i per això els seus descendents som “pecadors”. En aquest context, Maria, per un privilegi especial, no estaria afectada per aquesta “taca” o “màcula”. Seria, per tant, “La Sense taca” o “La Immaculada”.

5. Aquest llenguatge (“pecat original”, “immaculada”) avui dia resulta totalment inadequat perquè no transmet cap significat; i quan ens empenyem a fer-lo significatiu, solem caure en autèntiques aberracions.
I no obstant, el missatge bíblic és extremadament significatiu i important.


A). El “pecat original”.
6. En la manera d’entendre avui la realitat humana, parlar de “pecat” sense haver-hi cap classe de responsabilitat personal és incomprensible i inacceptable. I en tot cas no és pas allò que ens vol dir, amb llenguatge mític i d’una gran profunditat, la Bíblia.

7. El missatge bíblic neix d’una observació i interpretació profundes de la realitat humana. Quin és el gran drama dels humans? Sens dubte, les relacions de domini d’uns sobre els altres.
I no es tracta de la injustícia d’uns pocs sinó d’una tendència inicial general a tenir actituds de domini si es presenta l’ocasió. Ho veiem tant en els grans i cruels dictadors com entre germans. Fins i tot en la parella o en la família, que són àmbits de comunió, solen donar-s’hi relacions de domini explícites o camuflades.
Qualsevol excusa serveix per pretendre ser “déus” per sobre els altres. Per això el famós Primer Manament que afirma amb tanta força l’absoluta unicitat de Déu és a favor de l’ésser humà més del que podria semblar a primera vista (Èxode 20,1ss).

8. Aquesta tendència a ser “déus” està expressada ja als inicis de la Bíblia, amb un llenguatge mític de gran realisme. Podeu llegir-ho als capítols segon i tercer del Gènesi. Déu ha creat l’Home (Adam i Eva) a imatge seva i li ha preparat un meravellós jardí. Al jardí  hi ha de tot perquè hi pugui gaudir de la vida. Al centre hi ha dos arbres mítics: l’Arbre de la Vida  i l’Arbre de la decisió sobre el Bé i el Mal. Aquest últim, però, queda “reservat a Déu” perquè el seu fruit és verinós per a l’Home. Per això se l’adverteix que, si en menja, morirà. No es tracta pas d’un càstig sinó de la conseqüència directa de menjar un fruit (pretendre decidir el Bé i el Mal) que l’Home no pot digerir. (Gènesi 2,15ss).

9. Però l’Home cedeix a la temptació de voler ser com déu i decidir sobre el Bé i el Mal. Per això menja del fruit d’aquell arbre. A partir del “Bé i del Maldecidits per l’Home, entra la Mort entre els Humans en forma de baralles, enveges, guerres santes, sentències justes, Constitucions, revenges legítimes, neteges ètniques, efectes col·laterals... Morts físiques, morts socials, morts psicològiques...
El jardí s’ha convertit en cementiri.
Fent servir l’expressió bíblica, l’Home va veure’s “llançat fora del jardí” (Paradís) i es va trobar al desert.

10. Adam i Eva no són dues persones individuals i concretes sinó la personificació de la Humanitat. “Adam” vol dir home; “Eva” vol dir dona (mare). I fins i tot entre ells s’establiran relacions de domini.

11. Tot ésser humà és cridat a ser semblant a Déu. Però naixem petits, molt petits, perquè Déu ha volgut que els seus dons poguessin ser també un mèrit nostre. “Néixer petits” ens permet créixer des les nostres decisions. Només així la nostra vida adquireix dignitat i podem ser imatge de Déu. Ser “persones” (“autors de nosaltres mateixos”), no “robots”.

12. Però néixer petits ens fa sentit dèbils i insegurs; i aquí arriba la “temptació”. Ja de petits sentim la temptació de buscar la seguretat no pas confiant en els altres (els pares) sinó sobretot en nosaltres mateixos. Així ho experimenten els pares en relació als seus fills. Els pediatres parlen de l’edat del “no” al voltant dels dos anys. És el sorgiment del JO que entra en conflicte amb la pacífica dependència inicial envers els pares. A l’adolescència sol haver-hi una reedició d’aquesta rebel·lia, més o menys important segons com s’hagi solucionat la primera.

13. Aquesta “rebel·lia” avui no pot ser anomenada “pecat”. És l’expressió inicial d’un sentiment d’independència, bo en si mateix. Només quan aquesta “independència” es va realitzant en confrontació amb els pares, i el fill és capaç d’entendre i assumir el gran do de la filiació, aquesta rebel·lia es torna ofensa. Només quan el fill ha desenvolupat suficientment la vida rebuda dels pares, i ell, per comptes d’acollir-la amb amor i agraïment, se’n serveix per rebel·lar-se contra els propis progenitors, el desig de llibertat va prenent forma d’injustícia.
D’una manera semblant, “voler ser déus” no és cap “pecat”, donat que estem cridats a ser a imatge i semblança de Déu. El “pecat” comença quan això es pretén aconseguir en confrontació amb Déu, i trobar remei a la pròpia inseguretat imposant-se als altres a pesar de les conseqüències de mort que se’n puguin derivar. El pecat apareix quan elegim, com a motor de la nostra vida, la confrontació per comptes de la confiança; el domini per comptes de la col·laboració. 

- B). Maria, figura de la Humanitat.
14. Suposem que al vostre jardí hi heu plantat un presseguer, i que, quan recolliu els fruits, us adoneu que tots els préssecs estan més o menys corcats. Això pot ser degut a dues causes:
- que l’arbre és dolent perquè porta dintre seu el corc, que després apareix en els fruits, o
- que, al lloc on està plantat, hi ha insectes que “piquen” els préssecs encara verds, deixant-hi les futures larves.

15. Imagineu, però, que un bon dia trobeu un préssec que no està corcat. Aquest fet seria extremadament significatiu ja que voldria dir que l’arbre és bo, i que els corcs no són fruit de l’arbre, sinó de la vulnerabilitat de cada fruit.

16. La Immaculada és la mostra de que l’arbre de la Humanitat és bo. El “privilegi” de Maria no ens parla d’una excel·lència exclusiva d’ella, sinó de l’excel·lència de l’Arbre. Una bona notícia!
Aquesta bona notícia no es troba explícitament en els evangelis, però el Poble Cristià sempre ha cregut que formava part integrant de la bona nova de Jesús.
C. MISSATGE.
17. A pesar de la gran quantitat de guerres, violències, injustícies, crueltats, violacions... que hi ha en la vida dels humans, sabem que l’arbre de la Humanitat és bo. Per això, com desitgem i busquem tanta gent d’avui dia, podem creure que un altre món és possible.

D: RESPOSTA.
18. És sorprenent que els Humans ens mantinguem tan vulnerables al virus del “Poder”.
És sorprenent que els deixebles del Condemnat i Crucificat hàgim descuidat tan fàcilment els efectes perversos de les relacions de domini.
És sorprenent que a les nostres esglésies es canti, amb tanta inoperant tranquil·litat, allò que diu el Magníficat: “(El Senyor) derroca els poderosos del soli i exalta els humils”.

19. No hi ha “dominants” sense una certa connivència de molts dominats. Per això és necessari i urgent dessacralitzar el “Poder”, i sobretot el Poder religiós, i no acceptar noves sacralitzacions.
Un altre món és possible, però no es farà tot sol. Ni podem confiar que ho facin els poderosos. Ben segur que els poderosos són capaços de “fer un altre món”, d’una manera semblant a com els exèrcits són capaços de “fer la pau”, però només generant vençuts.

20. En la crisi actual és ben segur que els poderosos trobaran la manera de sortir-ne. Tenen “Poder” per fer-ho. Però les solucions del Poder sempre passen per generar víctimes.
La crisi actual és ben curiosa ja que no ha vingut perquè arribessin “temps de vaques flaques” sinó perquè les “vaques grasses” s’han tornat com un forat d’aigüera: necessiten engolir i engolir.
La nostra societat occidental, de per si, genera consumidors més que no pas persones. Per això, una bona resposta no ens demana tant “sortir de la crisi” com “tornar a ser persones” denunciant tota forma de Poder, que sempre és despersonalitzador.

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. Sovint es poden sentir polítics i altra gent que parlen de la Constitució de la mateixa manera com abans es parlava dels Dogmes. Què en penseu?

2. L’evangeli de Lluc posa en boca d’una dona les paraules més desacralitzadores en relació als poderosos. Això és ben comprensible si tenim en compte el paper que en la marxa de la Història hi hem tingut dones i homes. ¿Què creieu que hauria de canviar en les nostres esglésies per ser coherents amb l’Evangeli en aquest punt?

3. A l’Església hem dedicat molt títols a Maria. ¿Creieu que en la devoció dels cristians envers la Mare de Déu hi falta o hi sobra alguna cosa? Què?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada