1ª LECTURA. (Nombres 6,22-27).
En aquells dies, el Senyor digué a Moisès:
«Digues a Aharon i als seus fills:
Beneïu el poble d’Israel amb aquestes paraules:
“Que el Senyor et beneeixi i et guardi,
que el Senyor et faci veure la claror de la seva mirada
i s’apiadi de tu;
que el Senyor giri cap a tu la mirada i et doni la pau.”
Així interposaran el meu nom
a favor del poble d’Israel, i jo el beneiré.»
2ª LECTURA (Gàlates 4,4-7).
Germans,
quan el temps arribà a la seva plenitud,
Déu envià el seu Fill,
nascut d’una dona, nascut sota la Llei,
per rescatar els qui vivien sota la Llei,
perquè obtinguéssim ja la condició de fills.
I la prova que som fills de Déu és
que l’Esperit del seu Fill que ell ha enviat
crida en els nostres cors: «Abbà, Pare!»
Per tant, ja no ets esclau, sinó fill;
i si ets fill, també ets hereu, per gràcia de Déu.
EVANGELI. (Lluc 2,16-21).
En aquell temps,
els pastors anaren a Bet-Lèhem
i trobaren Maria i Josep, amb el nen a la menjadora.
Havent-ho vist amb els propis ulls,
van contar el que els havien dit d’aquell infant,
i tothom qui ho sentia
es meravellava del que deien els pastors.
Maria conservava aquests records en el seu cor
i els meditava.
Després els pastors se’n tornaren,
Després els pastors se’n tornaren,
glorificant Déu i lloant-lo pel que havien vist i sentit;
tot van trobar-ho com els ho havien anunciat.
Passats vuit dies,
Passats vuit dies,
quan hagueren de circumcidar-lo;
li posaren el nom de Jesús;
era el nom que havia indicat l’àngel
abans que el concebés la seva mare.
NOTA.
Als apunts
corresponents al 1 de gener del 2009 podeu trobar-hi un comentari sobre
l’expressió “Mare de Déu”, i també
sobre el significat del nom “Jesús”.
Aquí repeteixo els apunts
de l’ANY C, amb algunes variants.
LLENGUATGE.
1. Any Nou.
A part de la festa de la
mare de déu, avui celebrem l’entrada al Nou Any. Sobre aquest punt és
especialment il·luminadora la 2ª lectura.
És curta però densa. Ens parla de la plenitud
del temps.
La idea de la plenitud del
temps és important en la Bíblia. Abans d’arribar a la plenitud, hi ha el camí que va des de “nascuts sota la
Llei” fins a “fills”.
Tots comencem “sota la Llei”, sigui la “Llei de Moisès” o de l’Evangeli entès d’una manera legalista.
És cert que, després de Crist, la Llei ja no forma part del missatge,
però es troba incrustada al nostre cor
fins que no ens obrim a l’Esperit que ens fa fills.
Com ens diu St. Pau: ”Mentre l'hereu
d'una casa és menor d'edat, no es diferencia gens d'un esclau, per bé
que és amo de tot” (Gàlates
4,1s).
2. L’Evangeli d’avui torna a ser el que ja es va llegir per Nadal
en la missa de l’alba afegint-hi la
notificació de la circumcisió de Jesús al
cap de vuit dies. Ens recorda una vegada més la importància de la
“menjadora”: és allò que identifica Jesús. Jesús és aliment, i per això el seu lloc és una menjadora.
Es fa notar que els pastors
troben Jesús amb Maria i Josep. Són ells qui ens l’ofereixen posat a la menjadora. Aquest gest fa
visible allò que constitueix la realitat més profunda de la vida humana
segons l’Evangeli: “viure” significa “donar vida”. L’aliment és el signe més clàssic de la vida-que-es-dóna.
3. “Maria amb Josep i el nen
a la menjadora” és com una diapositiva estàtica que els pastors poden contemplar. Sorprèn
que en aquesta escena siguin precisament els pastors els únics que es mouen, parlen i provoquen admiració. Això és sorprenent perquè, segons els entesos,
els pastors, com a grup, eren
considerats gentussa vulgar, lladregota i mentidera. Però van ser els únics que
van rebre el missatge, perquè
estaven vetllant de nit.
4. ...vetllant de nit.
D’aquestes paraules no n’hem de deduir que Jesús naixés físicament
durant les hores de la nit. Els Evangelis no són una crònica. Evidentment aquí “nit” té una gran càrrega simbòlica.
Donat que Jesús és la “llum” (Lluc
2,32), només podia néixer “en plena nit”. Però amb ell s’acaba la “nit”.
Els pastors veuen aquesta “llum”
perquè estaven vetllant (Lluc 2,9).
Amb ells ha començat la gran “inversió”
(capgirament) que havia assenyalat Maria en el Magníficat: “Dispersa els
homes de cor altiu, derroca els poderosos del soli i exalta els humils”.
4. Quan hagueren de circumcidar-lo...
A través del ritual de la Circumcisió,
els nois ritualment passaven a ser ciutadans
del propi Poble. Per més que els evangelis ens presentin Jesús com
“l’home-mostra”, també insisteixen en que és una persona concreta i singular,
fill d’uns pares concrets, i ciutadà d’un Poble concret.
Els Evangelis no són una “biografia de Jesús” ni un relat teòric sobre l’Èsser
humà, sinó un relat que
s’inspira en persones concretes de carn i ossos, amb nom propi, i també amb
vincles concrets amb una col·lectivitat concreta. Cada ésser humà és únic en si
mateix, però no és un solitari. És fill de la Mare-Terra, que l’ha engendrat a
través de la vida d’un Poble i d’una Família ben concrets.
MISSATGE.
5. Vivim en el temps.
Millor dit: som “temporals”. O encara
més exacte: “Comencem essent temporals”.
Estem marcats pel temps, però estem
cridats a superar el temps.
El temps és una idea que
ens hem creat els humans per mesurar els canvis
en les persones i en les coses. Canviem contínuament. Els canvis a vegades són només quantitatius; però, a vegades,
són qualitatius. Per exemple: si poseu un ansat d’aigua al foc, la seva
temperatura va canviant quantitativament fins als cent graus; a partir
d’aquí, l’aigua fa un canvi qualitatiu: es torna vapor, i ja depèn
d’unes altres lleis físiques.
Així també nosaltres: comencem petits i anem creixent, fins
que fem un canvi qualitatiu: ser adults. La diferència és
important; és com, si anem en cotxe, passar de ser un passatger a ser el
conductor.
També en l’aspecte religiós comencem infantils, però estem cridats a ser adults. En la mesura que som adults,
ens fem capaços de rebre el do de déu
ja no en forma de llei sinó en
forma de vida.
RESPOSTA.
Naixem i creixem seguint les lleis de la biologia (i de la
sociologia). Però per ser realment adults
ens cal la decisió lliure i conscient (i valenta) d’acceptar el do de Déu: la filiació.
PREGUNTES
per al diàleg.
1. Els Evangelis ens mostren la dimensió universal de Jesús; però també insisteixen en la seva
particularitat: era jueu. Com viviu
aquesta doble dimensió humana: ser fidels a la Humanitat i al propi Poble? És
possible ser ciutadà del món
abandonant les pròpies arrels?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada