1ª LECTURA. (Zacaries 12,10-11).
Això diu
el Senyor:
«Abocaré
sobre el llinatge de David
i sobre
els habitants de Jerusalem
un
esperit d’afecte i de benvolença.
Llavors
miraran aquell que han traspassat:
faran per
ell un dol,
com el
que es fa per la mort d’un fill únic,
ploraran
amargament per ell,
com es
plora la mort del primer fill.
Aquell
dia hi haurà a Jerusalem un dol tan gran
com el
d’Hadad-Remmon a la plana de Maguedó.
Aquell
dia, un doll d’aigua abundant rentarà
els
pecats i les immundícies de la casa de David
i dels
habitants de Jerusalem.»
2ª LECTURA (Gàlates
3,26-29).
Germans,
tots
vosaltres, perquè heu cregut,
sou fills
de Déu en Jesucrist.
Tots els
qui heu estat batejats per unir-vos a Crist
us heu
revestit de Crist.
Ja no
compta ser jueu o grec, esclau o lliure, home o dona.
Tots sou
una sola cosa en Jesucrist.
I si
vosaltres sou de Crist,
sou descendència
d’Abraham, hereus de les promeses.
EVANGELI. (Lluc 9,18-24).
Una
vegada que Jesús es trobava pregant en un lloc apartat,
se li
acostaren els deixebles, i els preguntà:
«Qui diu
la gent que sóc, jo?»
Ells li
respongueren:
«Uns
diuen que sou Joan Baptista,
altres
que sou Elies,
altres
que ha ressuscitat un dels profetes antics.»
Llavors
els preguntà:
«I
vosaltres, qui dieu que sóc?»
Pere li
respongué: «El Messies, l’Ungit de Déu.»
Però ell
els prohibí severament que diguessin això a ningú,
i els
deia:
«El Fill
de l’home ha de patir molt:
els
notables, els grans sacerdots i els mestres de la Llei
l’han de
rebutjar, ha de ser mort,
i
ressuscitarà el tercer dia.»
I deia a tothom:
I deia a tothom:
«Si algú
vol venir amb mi, que es negui ell mateix,
que
prengui cada dia la seva creu i m’acompanyi.
Qui
vulgui salvar la seva vida, la perdrà,
però el
qui la perdi per mi, la salvarà.»
B.
LLENGUATGE.
1. Problemes de llenguatge...
Els problemes de llenguatge són importants.
Ho veiem a l’evangeli d’avui. “Qui sóc,
jo?”, pregunta Jesús als deixebles. En nom de tots, Pere respon: “El Messies, l’Ungit de Déu”.
Jesús no
nega que la resposta sigui correcta; no obstant “els prohibí severament que diguessin això a ningú”. És que la
paraula “messies” tenia un significat contradictori en boca de Pere i en el
pensament de Jesús. Amb l’expressió “el
Messies” es designava un futur personatge
important, que vindria en compliment d’una promesa de Déu. Sobre aquest personatge cadascú hi projectava la
solució de tots els problemes: els propis i els del Poble. I donat que el poble
es trobava en una situació d’opressió, del futur Messies se n’esperava que, amb poder propi o amb el poder de Déu,
canviés la situació d’Israel amb una victòria total i definitiva sobre tots els
seus opressors. I donat que l’opressió que patien era violenta, potser caldria
una violència major per vèncer-la.
2. Però
Jesús no vol que els deixebles s’enganyin ni enganyin ningú. Ell sap
perfectament que la violència no es treu ni es venç amb més violència. El camí de Jesús serà un altre: vèncer la
violència deixant-la esclatar. “Les bombes que han esclatat són bombes
vençudes”.
Aquest camí és viable perquè, de fet, la vida
humana no depèn de la violència sinó de Déu. A Jesús (a l’Home), els violents el
mataran, però al tercer dia ressuscitarà;
i ja no podrà ser subjecte de cap nova violència. La violència no té l’última
paraula.
3. Però,
a més de ser un camí equivocat, la violència és execrable en si mateixa. Per
això queda totalment exclosa per a qui vulgui seguir Jesús. “Si algú vol venir amb mi, que es negui ell
mateix, que prengui cada dia la seva creu i m’acompanyi”.
Com ha
confessat Pere, Jesús és realment el Messies. Com a Messies, ell obre camí,
però assenyala tres condicions a qui vulgui seguir-lo:
- que es
negui ell mateix,
- que
prengui cada dia la seva creu, i
- que
l’acompanyi.
Pot
semblar que aquestes condicions, excepte
la segona, són les que tots s’esperaven. Qualsevol líder demana als seus seguidors
que es neguin a si mateixos a fi d’identificar-se amb ell, el líder; i que deixin el propi camí per seguir
el camí que marca el líder. I, si un líder ha de vèncer un poder establert,
també demanarà als seus seguidors que prenguin
cada dia la seva espasa i estiguin a punt per la lluita.
Però el Messies-Jesús canvia totalment el
significat d’aquestes condicions.
4. ...que
es negui ell mateix...
Cal no
entendre aquestes paraules com se solen entendre en el seguiment que exigeixen els líders populars, cabdills militars o
caps religiosos. Jesús no és ni un líder,
ni un cabdill, ni un cap religiós. Jesús és el crucificat-ressuscitat.
Negar-se un mateix no vol dir renunciar a ser un
mateix per convertir-se en seguidor d’un altre. Això seria alienació. Cadascú és responsable de la
seva vida encara que hagi fet vot
d’obediència o hagi jurat fidelitat
al rei... La crueltat d’un soldat que mata no deixa de ser seva
encara que actuï complint ordres...
En
l’Evangeli “negar-se un mateix” significa no posar la pròpia vida com a norma i
valor suprems per a un mateix i per als altres. Significa renunciar a
convertir-nos en (petits) “déus”, àrbitres del bé i del mal. Considerar-se
“àrbitre del bé i del mal” està a l’origen de tota maldat humana, com tan plàsticament es narra al tercer capítol del
Gènesi (Gènesi
3,4-7).
Negar-se un mateix no és un acte d’humilitat ni de
subjecció a un altre, sinó el reconeixement de que la pròpia vida no és un bé
absolut tancat en si mateix sinó un do compartit que es
desenvolupa compartint-lo.
5. ...que
prengui la seva creu...
En la
segona condició, destaca la
substitució de l’espasa per la creu, a pesar de que, temps a venir, infinites
vegades els deixebles de Jesús ajuntaran
creu i espasa. Ja a Getsemaní, els deixebles, d’acord amb la seva
manera equivocada d’entendre el Messies, van prendre l’espasa (Lluc
22,49). Jesús, una vegada més, els va haver de corregir. Enfront de les espases, Jesús pren la seva creu. L’espasa
vol dir “vida que s’imposa”; la creu
vol dir “vida que és dóna”.
Prendre la creu no és una opció pel sofriment
sinó per la generositat. El sofriment pot arribar com a conseqüència de
la violència rebuda, però no és ni ha de ser una cosa buscada per si mateixa.
Prendre la pròpia creu vol dir acceptar les
conseqüències d’estar sempre a favor dels humans,
fins i tot quan això comporti persecucions.
6. ...i
m’acompanyi...
“Acompanyar
Jesús” no és acompanyar un líder sinó
acompanyar l’Home. Es tracta d’un acompanyament que exclou tant la pròpia
alienació com l’alienació de qui és acompanyat.
Hi ha acompanyaments que anul·len l’altre; hi
ha serveis que ofeguen; hi ha amors que paralitzen. El bon acompanyament comporta no privar-se ni
privar l’altre de ser el protagonista de la pròpia vida, sense descuidar que la
vida sempre és compartida.
6. Qui
vulgui salvar la seva vida...
“Qui vulgui salvar la seva vida, la perdrà;
però el qui la perdi per mi, la salvarà”.
Hi ha dues
maneres d’entendre la pròpia vida:
A) Com
una cosa que cal mantenir, sigui com sigui. Això ens situa en rivalitat
amb les altres vides que també es volen mantenir. La rivalitat engendra lluita,
i la lluita acaba establint vencedors i vençuts. Per un temps,
fins que es pot reprendre la lluita.
B) Com un
do que hem rebut, i que podem gaudir en la mesura que el
compartim. Això porta al servei mutu; el servei mutu porta a la comunió amb els
altres; la comunió amb els altres ens empelta amb la vida mateixa de Déu. Perdre la vida per Jesús significa
gastar-la en la construcció d’una Humanitat lliure i feliç, en la qual també
cadascú hi troba el seu lloc (es salva).
C.
MISSATGE.
El missatge de l’evangeli d’avui és un
avís: tot i sentir-nos molt pròxims a Jesús, podem fer-nos d’ell una idea
totalment equivocada, com va passar als Dotze.
És equivocada tota idea que no inclogui les tres condicions indicades per Jesús.
D:
RESPOSTA
“Apuntar-nos”
a entendre la nostra pròpia vida com un do rebut, que fem nostre i salvem compartint-lo en forma de servei
mutu.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Avui,
sovint, els mitjans de comunicació converteixen en espectacle moltes mostres
de prepotència, sobretot en el camp
de la política i dels esports de competició. ¿Descobriu formes d'espectacle-prepotència també en les
nostres comunitats?
2.
Algunes vegades “prendre la pròpia creu”
s’ha entès com una invitació a buscar el sofriment. Penseu que el sofriment té alguna classe valor per
si mateix?
3. A la
2ª Lectura hi ha una frase sorprenent: “Ja
no compta ser jueu o grec, esclau o lliure, home o dona. Tots sou una sola cosa
en Jesucrist”. Com creieu que s’hauria d’entendre?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada