1ª LECTURA. (2Samuel 12,7-10.13).
En
aquells dies, Natan digué a David:
«Això diu
el Senyor, Déu d’Israel:
Jo t’he
ungit rei d’Israel, i t’he salvat de les mans de Saül.
He posat
als teus braços la filla del teu senyor i les seves dones,
t’he
donat el poble d’Israel i de Judà i,
si tot
això fos poc,
encara
estava disposat a afegir-hi altres favors.
¿Per què,
doncs, has menyspreat el Senyor
cometent
això que és malvist per ell?
Has fet
matar Uries, l’hitita;
has pres
per esposa la seva dona,
i a ell
l’has fet matar amb l’espasa dels ammonites.
Per això,
ja que tu m’has menyspreat
prenent
per esposa la dona d’Uries, l’hitita,
l’espasa
no s’apartarà mai més de casa teva.»
David digué a Natan:
David digué a Natan:
«He pecat
contra el Senyor.»
Natan li
respongué:
«Està bé:
el Senyor passa per alt el teu pecat; no moriràs.»
2ª LECTURA (Gàlates
2,16.19-21).
Germans,
sabeu que
ningú no pot ser just
perquè
hagi complert les obres que mana la Llei,
sinó
només perquè ha cregut en Jesucrist.
Per això
nosaltres, jueus, hem cregut en Jesucrist,
perquè
ens faci justos,
no el
compliment de les obres de la Llei,
sinó el
fet d’haver cregut en Crist,
ja que
Déu no hauria pogut absoldre ni un sol home,
si calia
haver complert les obres que mana la Llei.
Jo, per obra de la Llei, vaig morir pel que fa a la Llei,
a fi de
viure per a Déu.
Estic
clavat a la creu juntament amb Crist.
La vida
que ara visc, ja no és la meva;
és Crist
que viu en mi.
La vida
que ara visc en aquesta carn,
la visc
gràcies a la fe en el Fill de Déu,
que m’ha
estimat i s’ha entregat ell mateix per mi.
No vull
refusar la gràcia de Déu:
Si algú
pogués ser just per obra de la Llei,
Crist
hauria mort inútilment.
EVANGELI. (Lluc 7,36-8,3).
Nota:
En blau, allò que correspon a la versió
llarga.
En aquell
temps,
un
fariseu invità Jesús a menjar amb ell.
Jesús,
doncs, anà a casa del fariseu i es posà a taula.
Hi havia
al poble una dona que portava una vida pecadora.
Quan sabé
que Jesús era a taula a casa del fariseu,
hi anà
amb un gerret d’alabastre ple de perfum,
i es
quedà enrere plorant als peus de Jesús.
Amb les
llàgrimes començà de mullar-li els peus,
i els hi
eixugava amb els cabells;
després
li besava els peus i els hi ungia amb perfum.
El fariseu que havia convidat Jesús, en veure això, pensà:
«Aquesta
dona que el toca és una pecadora.
Si ell
fos profeta, sabria qui és i quina vida porta.»
Jesús li
digué:
«Simó,
t’he de dir una cosa.»
Ell li
contestà: «Mestre, digueu.»
Jesús
continuà:
«Dos
homes devien diners a un prestador:
l’un li
devia cinc-centes monedes de plata, i l’altre, cinquanta.
Cap
d’ells no tenia res per pagar,
i el
prestador els perdonà el deute.
¿Quin
d’aquests et sembla que l’estimarà més?»
Simó li
respongué:
«Jo diria
que aquell a qui ha perdonat el deute més gran.»
Jesús li
diu: «És així mateix.»
Llavors Jesús es girà cap a la dona i digué a Simó:
Llavors Jesús es girà cap a la dona i digué a Simó:
«¿Veus
aquesta dona?
Quan he
entrat a casa teva,
tu no
m’has donat aigua per rentar-me els peus,
però ella
me’ls ha rentat amb les llàgrimes
i me’ls
ha eixugat amb els cabells;
tu no
m’has rebut amb un bes,
però
ella, d’ençà que he entrat, no para de besar-me els peus;
tu no
m’has ungit el cap,
però ella
m’ha ungit els peus amb perfum.
Per això
et dic:
Has vist
que aquesta dona estima molt
i és que
eren molts els pecats que li han estat perdonats,
però quan
no hi ha tant a perdonar, no hi ha tant amor.»
Després
digué a la dona:
«Els teus
pecats et són perdonats.»
Els altres
que eren a taula començaren a pensar:
«¿Qui és
aquest, que fins i tot perdona els pecats?»
Digué
encara a la dona:
«La teva
fe t’ha salvat. Ves-te’n en pau.»
Després d’això
Jesús passava per cada vila i per cada poble,
predicant i anunciant la bona nova del regne de Déu.
Anaven amb ell els dotze
i algunes dones que havien tingut malalties i esperits malignes
i s’havien posat bé.
Maria, coneguda amb el nom de Magdalena,
de la qual havien sortit set dimonis;
Joana, la dona de Cuzà, administrador d’Herodes;
Susanna i moltes altres, que el mantenien amb els seus béns.
B.
LLENGUATGE.
1. El
relat que hem llegit és tan inversemblant que no ofereix cap dubte sobre la
intenció de Lluc. L’evangelista no vol fer la crònica d’un fet objectiu sinó que
crea una escena per oferir-nos una
radiografia de la societat. Amb aquesta escenificació
vol advertir a la comunitat cristiana del perill que, també en ella, es
continuï la gran injustícia de la situació de la dona en la societat. La
referència a la comunitat cristiana ve suggerida pels dos “números” que hi
surten: “50” i “500”. Ja sabem que el “5” és el número de l’Esperit, que
identifica les comunitats cristianes. També ho suggereix el nom del fariseu: Simó, intencionadament coincident amb el primer nom de la llista
dels apòstols (Lluc
6,14).
2. L’escenificació situa Jesús al mig entre
dos extrems. Recordem que els homes (barons) adults i lliures menjaven estirats
sobre una estora. Jesús té davant seu l’home que l’ha convidat, i darrera seu,
als peus, una dona. L’home és un fariseu.
El significat de la paraula “fariseu” implica la idea de “separat de la gent”, “selecte”,... També significa
“pur” per contrast amb la multitud, que
els fariseus consideraven legalment “impura”
per les seves mancances en el compliment
de la Llei. En canvi, de la dona que està als peus de Jesús es diu que portava una vida pecadora (literalment: que era tinguda per una pecadora).
Jesús, doncs, està al mig, entre un fariseu,
a davant, i una “pecadora”, als peus.
3. Però
el desenvolupament de l’escena fa que sigui precisament la dona la protagonista
passiva de tot el relat.
Per al
fariseu i per a la gent, la dona és una pecadora.
I no solament això: amb la seva acció “embrut” també el suposat profetisme de Jesús.
Però
Jesús “demostra” que és un bon profeta
posant al descobert els pensaments
interiors del fariseu. Ho fa exposant-li un cas: “Dos homes devien diners a un prestador: l’un li devia 500 monedes de
plata, i l’altre, 50. Cap d’ells no tenia res per pagar, i el prestador els
perdonà el deute. ¿Quin d’aquests et sembla que l’estimarà més?”.
Es tracta
d’una pregunta de resposta evident, i el fariseu respon correctament.
4. “Veus
aquesta dona?...”
El
fariseu (i tota la població) ja havia jutjat
aquella dona. Però ara Jesús li diu (a ell i a tothom) que se la torni a mirar,
i es compari amb ella. Comparant la
manera d’actuar del fariseu i el de
la pecadora, resulta d’una evidència
esclatant la millor qualitat de la dona.
5. La
suposada “superioritat” del fariseu es basava en el seu compliment de la Llei; encara que no era un compliment total, perquè això és impossible. Per això ell també és
un “deutor” que no pot pagar el seu “deute”, ni que es consideri de
només 50 monedes. En canvi, la qualitat de la dona està en que estima molt.
Per a la
comunitat cristiana, que valora sobretot l’amor, el resultat de la “comparança”
entre el fariseu i la pecadora no ofereix cap dubte.
Precisament
la segona Lectura d’aquest diumenge sembla escollida per reblar el clau: “Ningú no pot ser just perquè hagi complert
les obres que mana la Llei”.
6. Qui
és aquest?...
¿Qui és aquest que fins i tot
perdona els pecats?,
es pregunten els altres comensals,
companys del fariseu. Donen per
suposat que la seva Llei ve de Déu.
És, per tant, llei de déu. Així
doncs, els “pecats contra la Llei”
són pecats contra Déu, i només Déu els pot perdonar.
Però
Jesús fa un canvi radical de perspectiva: no hi ha pecat que no sigui contra
l’Home. Pecar és fer alguna cosa contra els humans. I el contrari del pecat és l’amor i servei als humans.
(Lluc fa referència al pecat imperdonable contra l’Esperit Sant. Lluc
12,10. No és imperdonable per ser “pecat” sinó per ser directament contra
l’Esperit creador d’Humanitat. No hi ha solució per l’assedegat
que menysprea la font).
Jesús
encarna l’Home. I la dona considerada “pecadora” està mostrant el seu profund
amor a Jesús; és a dir: a l’Home. Com pot ser que se la consideri “pecadora”?!
Els pecats de la dona venen de la Llei, i són una projecció de la visió masclista de la societat. Per això,
vista des de l’Amor, aquesta dona
deixa de ser pecadora. “Els teus pecats et són perdonats”.
Literalment: “els pecats desapareixen de
tu”. En aquest cas, no es tracta de “perdó”, com equivocadament pensen els comensals, sinó d’un declaració d’innocència.
Més encara: la dona és proposada com un exemple per al fariseu.
7. La
teva fe t’ha salvat...
Quina fe?
És evident que el gest de la dona manifesta una gran fe en Jesús; és a dir: una
gran fe en l’Home. Els Evangelis són radicals en aquest punt: l’única fe que
salva és creure en la Humanitat estimant-la i servint-la amb fidelitat.
Des d’aquest punt de vista, el gest de la dona és d’una eloqüència quasi
escandalosa, i Jesús ho posa de relleu: “Ves-te’n
en pau”.
8. En la versió llarga de l’evangeli d’avui s’hi
diu una cosa sorprenent: les dones que acompanyen Jesús “havien tingut malalties i esperits malignes”. De la Magdalena es diu que n’havien sortit set dimonis.
Als
Evangelis, “esperit maligne” o “dimoni” sol significar ser posseït per una ideologia alienant. El número “set”
indica totalitat. “Set dimonis”
indica la situació d’una persona totalment posseïda
per una ideologia deshumanitzadora. Quina era aquesta ideologia? Evidentment aquí Lluc s’està referint a la ideologia masclista que tan sovint les
dones han fet seva. Assumir el masclisme
com una cosa normal ha sigut (i és) sens dubte la més gran i
deshumanitzadora malaltia de moltes
dones.
Les dones
que segueixen Jesús han estat curades i alliberades. Des d’una esclavitud
acceptada no seria possible seguir
Jesús del tot. Cal notar que això
no es diu dels Dotze (homes). Els Dotze, segons els relats evangèlics, no seguiran Jesús realment fins després
de la resurrecció, i gràcies precisament al testimoniatge de les dones.
C.
MISSATGE.
9. Quan
s’examina la història de la nostra
Humanitat, no es pot deixar de sentit una profunda vergonya pel rol que, en
general, hi hem jugat els homes, en
contrast amb el rol que normalment hi han tingut les dones.
Guerres i
més guerres, violències i massacres, destrucció i tortura, esclavitud, domini i
crueltat,... A l’inici de tot això quasi sempre s’hi troben homes.
Acompanyament,
servei, compassió, tendresa, cura de tots, i sobretot dels infants, dels
malalts i dels vells, beneficència, paciència,... A l’inici de tot això quasi
sempre s’hi troben dones.
Però els
“valors socials” els hem dictat els homes,
i des d’aquests “valors” sovint s’ha considerat la dona com a pecadora.
També en l’Església!!! “Mecanisme de
projecció”, ho anomenen actualment els psicoanalistes. Consisteix en projectar sobre altres els propis
defectes i mancaments.
El
missatge de l’evangeli d’avui és clar: aquesta valoració no és correcta als
ulls de Jesús. Els seus criteris de
valoració són diametralment contraris als habituals.
D:
RESPOSTA.
10. Donat
que sóc home, sento la necessitat
(espero que compartida per molts) de dir abans que tot a l’altra meitat de la
Humanitat: perdó! Penso que
és la primera resposta que se’ns
demana als homes. També cal una altra
paraula: gràcies.
11. Però
no ens podem parar aquí. La justícia (i, per als cristians, també la fidelitat
a l’Evangeli) ens exigeix fer tot el que sigui possible per corregir aquesta
situació, incloent-t’hi la desobediència activa en relació a totes
aquelles lleis i normes que mantenen o pressuposen alguna classe
d’inferioritat, incapacitat o inhabilitat de la dona en relació a l’home. És
cert que en la nostra societat civil s’han corregit algunes lleis. Per això
resulta especialment indignant que sigui en l’àmbit religiós on costa més
treure aquestes injustícies.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. En
algunes formes de feminisme s’intenta
que les dones siguin iguals que els homes. Com l’enteneu aquesta
“igualtat”? Què passa amb les coses dolentes pròpies del món dels homes?
2. La
llibertat és un dret. Però, no podria ser que primer sigui un deure?
Dit d’una altra manera: Tenim l’obligació de ser lliures per poder
servir millor, o per no mantenir una injustícia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada