1ª LECTURA. (Actes 1,1-11).
En
la primera part del meu llibre, Teòfil,
he
parlat de tot el que Jesús va fer i ensenyar,
des
del principi fins al dia que fou endut al cel,
després
de confiar, en virtut de l’Esperit Sant,
la
seva missió als apòstols que ell havia elegit.
Després
de la passió se’ls presentà viu,
i
ho comprovaren de moltes maneres,
ja
que durant quaranta dies se’ls aparegué,
i
els parlava del Regne de Déu.
Estant
reunit amb ells,
els
manà que no s’allunyessin de Jerusalem
i
els digué:
«Espereu
aquí la promesa del Pare
que
vau sentir dels meus llavis
quan
us deia que Joan havia batejat només amb aigua;
vosaltres,
d’aquí a pocs dies,
sereu
batejats amb l’Esperit Sant.»
Els
qui es trobaven reunits li preguntaven:
«Senyor,
¿és ara que restablireu la reialesa d’Israel?»
Ell
els contestà:
«No
és cosa vostra de saber
quins
temps i quines dates ha fixat l’autoritat del Pare,
però
quan l’Esperit Sant vindrà sobre vosaltres,
rebreu
una força que us farà testimonis meus
a
Jerusalem, a tot el país dels jueus, a Samaria
i
fins als límits més llunyans de la terra.»
Quan
hagué dit això s’enlairà davant d’ells,
i
un núvol se l’endugué, i el perderen de vista.
Encara
s’estaven mirant al cel com ell se n’anava,
quan
es presentaren dos homes vestits de blanc,
que
els digueren:
«Homes
de Galilea, ¿per què us esteu mirant al cel?
Aquest
Jesús que ha estat endut d’entre vosaltres cap al cel,
tornarà
de la manera com vosaltres acabeu de contemplar
que
se n’anava al cel.»
2ª LECTURA (Efesis 1,17-23).
Germans,
demano al Déu de nostre Senyor Jesucrist, el Pare gloriós,
que us concedeixi els dons espirituals
d’una comprensió profunda
i de la seva revelació,
perquè conegueu de veritat qui és ell;
li demano també que il·lumini
la mirada interior del vostre cor
perquè conegueu a quina esperança ens ha cridat,
quines riqueses de glòria us té reservades
l’heretat que ell us dóna entre els sants.
Que conegueu també la grandesa immensa
del poder que obra en vosaltres, els creients,
vull dir l’eficàcia de la seva força i de la seva sobirania
amb què obrà quan ressuscità el Crist d’entre els morts,
i el féu seure a la seva dreta dalt el cel,
per damunt de tots els governants
i dels qui tenen autoritat, poder o senyoria,
per damunt de tots els títols que es poden donar
en el nostre món i en l’altre.
Tot ho ha posat sota els seus peus,
i a ell l’ha fet cap de tot
i l’ha donat a l’Església, que és el seu cos i el seu complement,
ell que té en totes les coses la seva plenitud.
EVANGELI. (Mateu 28,16-20).
Final de l’Evangeli segons sant Mateu.
En aquell temps,
els onze deixebles se n’anaren cap a Galilea,
a la muntanya que Jesús els havia indicat.
En veure’l es prosternaren.
Alguns, però, dubtaren.
Jesús s’acostà i els digué:
«Déu m’ha donat plena autoritat al cel i a la terra.
Aneu a convertir tots els pobles,
bategeu-los en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant
i ensenyeu-los a guardar tot el que jo us he manat.
Jo seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món.»
LLENGUATGE.
NOTA.
Per al llenguatge
referent a la festa de l’Ascensió en
si mateixa i a la 1ª Lectura, comú
als tres Anys del cicle litúrgic, podeu veure els apunts corresponents a
Any B i Any C
1. Jesús, se’n va o es
queda?
La 1ª Lectura i l’Evangeli d’avui semblen contradictoris, ja que la 1ª Lectura diu
que Jesús “s’enlairà davant d’ells, i un núvol se l’endugué, i
el perderen de vista”, i en canvi l’Evangeli de Mateu acaba amb unes paraules del mateix
Jesús que diu: “Jo seré
amb vosaltres cada dia fins a la fi del món”.
2. El llenguatge de l’Ascensió és exclusiu de
Lluc, i el fa servir tant al final del seu Evangeli com al començament
del seu segon llibre, anomenat Fets dels Apòstols, o també simplement Actes.
El
relat més detallat és el dels Fets
dels apòstols que hem llegit com a 1ª
Lectura i que és el relat que
donà origen a la Festa d’avui. Per això aquest relat és llegit els tres anys del cicle litúrgic. En aquest relat hi ha un detall important. Diu al final: “Aquest Jesús que ha estat endut d’entre vosaltres cap al cel, tornarà
de la manera com vosaltres acabeu de contemplar que se n’anava al cel”.
Aquest retorn de Jesús no es
refereix pas (com a vegades s’ha pensat) a la seva vinguda al Final dels Temps
sinó a la “vinguda” de l’Esperit Sant (que és l’Esperit de Jesús) “d’aquí a
pocs dies” (Pentecosta).
En
realitat, aquesta vinguda de Jesús com a
Esperit coincideix amb la presència
de Jesús de què ens parla l’evangeli de Mateu. No hi ha, doncs, cap classe de
contradicció sinó, només, deferència de llenguatges.
3.
... se n’anaren cap a
Galilea…
Centrant-nos
en el relat de Mateu, allò que primer
sorprèn és el lloc: Galilea. “Galilea” es contraposa a “Jerusalem”. La
geografia, una vegada més, és usada com a llenguatge
per indicar dues maneres oposades d’entendre l’Obra de Déu. Galilea comporta obertura al món per
fer Humanitat ("Galilea dels
pagans", segons 4,15) Jerusalem
comporta obertura al món per fer Judaisme
(o Cristianisme, o qualsevol altra religió exclusivista).
4.
En relació als deixebles, “Galilea” també incorpora un altre significat: tornar al començament. En el llenguatge
escolar diríem “repetir curs”. Els
deixebles han acompanyat Jesús fins a Jerusalem,
però al moment decisiu l’han abandonat. No han entès la mort-resurrecció de Jesús a
Jerusalem. Per això, a Jerusalem,
només les “dones” han vist Jesús.
Elles sí que hi eren, tant al Calvari
com al Sepulcre (Mateu 28,9).
5.
...a la muntanya que Jesús
els havia indicat…
Jesús
no s’apareix als deixebles vora el Llac
de Galilea, com al començament (Mateu 4,13), sinó a la Muntanya. Els deixebles, d’alguna manera, han de repetir curs, però la situació, després
de la mort-resurrecciosa de Jesús ja
no és la mateixa. La “muntanya” és
l’àmbit de Déu que s’acosta.
Fins ara, la muntanya per
excel·lència era la muntanya del Temple.
Condemnant Jesús, el Temple s’ha convertit en lloc de mort. Ara hi ha una altra
muntanya: la muntanya de Jesús.
(Notem que, en l’Evangeli de Joan,
aquesta muntanya alternativa serà la muntanya de les Oliveres, on hi ha
“Betània”, la casa dels germans).
6.
Jo
seré amb vosaltres cada dia…
Amb
aquesta expressió, Mateu estableix una gran INCLUSIÓ que comprèn tot el seu Evangeli; una espècie de cap-i-cua format per la idea de la presència
de Déu entre els humans. Al començament de l’Evangeli, després de
presentar-nos la Genealogia de Jesús,
ens parla del naixement d’un nen que tindrà per nom “Emmanuel”, que vol dir Déu amb nosaltres (Mateu
1,23). I ara, al final de tot, són les mateixes paraules de Jesús que ens
diuen: “Jo
seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món”.
Aquesta gran inclusió resumeix el significat de tot
l’evangeli de Mateu, i correspon al nucli mateix del missatge de la Bíblia. Recordem que el nom de Déu a la Bíblia és
“Jahvé”, que significa “Jo hi sóc”.
7. Hi ha també una
altra gran inclusió que agafa tota la
vida publica de Jesús. En aquest cas
es tracta d’una inclusió invertida
entre la tercera temptació, on
Satanàs és presentat com “l’amo del món”, i aquesta trobada del Ressuscitat amb els deixebles. Compareu els dos extrems
de la inclusió:
- el diable se l'enduu dalt d'una muntanya
molt alta, li mostra tots els reialmes del món i la seva glòria, i li diu: «Et
donaré tot això si et prosternes i m'adores. (Mateu 4,8).
- els onze deixebles se
n’anaren... a la muntanya que Jesús els havia indicat.
En veure’l es
prosternaren... Jesús s’acostà i els digué: «Déu m’ha donat plena autoritat al
cel i a la terra...
8. Aquesta inclusió
invertida és ben significativa, ja que manifesta un canvi d’Amo: de ser adoradors de Satanàs (que
significa “Enemic”) a ser adoradors de Jesús (que significa “Salvador”).
En realitat, no és cap canvi d’Amo sinó el pas d’estar sotmesos a un Amo
dominador a una situació de llibertat plena, ja que Jesús
personifica l’Home.
La sobirania de Jesús ja
ha estat explicada en el mateix Evangeli
de Mateu amb aquella solemne i sorprenent escena del Judici Final, presidit
precisament pel Fill de l’Home (Mateu
25,31). També hi fa referència la 2ª
Lectura d’avui. Es tracta d’una sobirania
que no situa ningú per sobre dels altres sinó que manifesta la plenitud
a què tot estem cridats. “...ell (Jesús) que té en totes les coses la
seva plenitud”. La sobirania de Jesús
no seria plena sense nosaltres i tota la Creació.
9. Bategeu-los en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant.
Aquest canvi de situació ve expressat visualment pel símbol de baptisme.
“Batejar” significa immergir
en l’aigua. En realitat aquesta acció té dos moments: ser immergit i sortir-ne.
Ens immergim bruts, i en sortim nets; ens immergim cansats, i en sortim
refets; ens immergim subjectes a Satanàs i en sortim en comunió amb el Pare, el Fill i l’Esperit Sant. El baptisme
no és cap ritus màgic sinó un llenguatge
simbòlic per expressar una realitat profunda: que Déu invita tots els humans
a “immergir-se” (“batejar-se”) en la
seva mateixa Vida, que és Vida en
comunió.
10. Convé no entendre aquestes paraules de Jesús en sentit confessional.
En altres temps es parlava del baptisme
com del ritus d’entrada a l’Església. En una situació de Cristiandat, segurament era un llenguatge correcte.
Però avui vivim en una societat religiosament plural, i no seria
legítim entendre el baptisme com un entrar
en una religió determinada, excloent les altres.
11. Donada la pluralitat de Religions, potser avui seria més
correcte parlar de sortir a la
Església, entenent per “Església”,
no pas una comunitat religiosa concreta, contraposada a altres comunitats
religioses, sinó com aquella comunitat formada per tots els humans que no
se n’autoexclouen, i que viuen les seves peculiaritats
i diferències no pas com una cosa que
separa sinó com a vincles de
comunió entre persones diferents.
L’expressió és pròpia del llenguatge
escolar. A les escoles, quan és l’hora
del pati, mai no es diu que els nens entren
al pati sinó que surten al
pati. Al pati cada alumne manté les seves diferències (pertanyen a diferents
cursos...), però les diferències no
serveixen per separar sinó al contrari: al pati poden jugar tots plegats,
ajudar-se, col·laborar... Les diferències
hi esdevenen vincles. En canvi, quan entren a les classes, les diferències separen, i fan que
cada alumne hagi d’anar a la seva aula, separat dels que pertanyen a
altres cursos.
Pel baptisme deixem
els nostres espais tancats i sortim al pati, a la gran Comunitat
de tots els humans on les diferències es tornen vincles
enriquidors.
MISSATGE.
10. Atenent a allò que hem llegit en l’evangeli d’avui, el missatge és clar i directe: Aneu a convertir tots els pobles,
bategeu-los en el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant i ensenyeu-los a
guardar tot el que jo us he manat.
No és una crida al proselitisme
sinó a fer arribar a tots els pobles la invitació universal de Déu a participar
de la seva mateixa vida. Els
deixebles (tots nosaltres) no són enviats a fer “cristians” (en sentit confessional) sinó a fer “humans en plenitud”, segons el projecte
de Déu.
RESPOSTA.
11. La resposta té dues
cares. Per un cantó, acceptar, agraïts, la sorprenent i meravellosa
invitació de Déu d’immergir-nos en la
seva Vida, que és vida de comunió. Per l’altre, preparar-nos per
a aquesta immersió fent ja comunió
amb els altres. Dit amb un llenguatge més directe, es tracta d’humanitzar-nos construint Humanitat.
PREGUNTES
per al diàleg.
1. Heu experimentat, en relació a alguna persona molt estimada, un
canvi de presència en el
sentit de “pujar cel amunt”? Sabríeu
explicar-ho? Us ha ajudat a immergir-vos
més en la comunió amb ella i amb Déu?
2. ¿Més enllà dels gestos
rituals, com creieu que podem fer arribar a tothom l’oferta a “ser batejat en el
nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant”? Què vol dir això en concret,
avui i aquí?
3. Després d’uns anys de materialisme
pràctic, està reapareixent una creixent set
d’espiritualitat. Com hauríem de respondre a aquesta set perquè la nostra oferta
(el missatge de Jesús) fos realment alliberadora?
Dit d’una
altra manera: En una societat laica i plural, l’oferta de l’Església ha de tendir sobretot a augmentar el número de
“fidels”, o a alliberar els
altres?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada