1er.
de Quaresma.
Any B.
Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI. (> Índex general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el
significat exposat).
Àngel. Convertir. Creure. Desert. Esperit Joan (Baptista).
Nombres
(Quaranta). Regne
de Déu. Satanàs.
→ Vocabulari
de la Bíblia Catalana Interconfessional.
→ Veure també: RELECTURES: 1
de Quaresma. B.
1. Quaresma ve de “quaranta”.
En la Bíblia, “Quaranta anys”
correspon a la durada d’una generació. D’aquí que el número “quaranta” també
serveixi per expressar la idea d’una “acció completa” o de “l’obra de tota una
vida”.
2. La Quaresma de la Església fa
referència als quaranta dies que, segons els relats dels
tres Evangelis Sinòptics, Jesús va passar al desert,
superant les temptacions de Satanàs (que significa “enemic”,
“temptador”, “acusador”, fiscal...). Aquests quaranta dies
de desert viscuts en fidelitat a Déu “corregien”
la infidelitat dels Israelites per culpa de la qual cap dels que van sortir
del País d’Esclavitud no va poder entrar a la Terra
Promesa de la Llibertat (Nombres 32,13). Per això
es diu que el seu Èxode va
durar “quaranta anys”; és a dir: tota una generació.
Jesús, ciutadà del Poble Elegit,
realitza amb èxit aquest pas pel desert. Això li permet
“entrar realment” a la Terra Promesa i
inaugurar-hi el “Regne de Déu” com a regne de Llibertat.
3. Així els Evangelis ens presenten
Jesús com la personificació de l’Israel Fidel. La fidelitat de Jesús fa que es compleixin
les Promeses de Déu fetes a la
Humanitat a través del Poble Elegit. Per això Jesús pot ser
anomenat “el Messies” ("l'Ungit" per significar
l’Elegit).
Nota.
“Messies” pròpiament vol dir “ungit”.
La “unció” amb oli perfumat era el ritus pel qual una
persona, elegida per Déu per portar a terme una missió
important, era presentada al Poble. S’ungien especialment els Grans Sacerdots i
els Reis.
4. En l’Església, la Quaresma són quaranta dies
de conversió com a preparació de la gran festa de la Pasqua.
Va des del 1er. diumenge de Quaresma fins al Tridu
Pasqual (Dijous, Divendres i Dissabte sants).
Incoherentment, durant un temps, es va
confondre “conversió” amb “penitència”. I com que, en
l'Església, els diumenges s'han de considerar festius,
es van treure del còmput dels quaranta dies. Per això, per
continuar essent “quaranta dies”, es va avançar el seu començament al dimecres
de Cendra.
Amb el concili Vaticà II es va
recuperar l’autèntic significat de la conversió quaresmal. Es
va entendre que els diumenges eren precisament els millors
dies per a la conversió, donat que convertir-se,
evangèlicament parlant, sempre inclou la idea de trobar la pròpia llibertat en
la comunió amb els altres, que és precisament allò que se celebra sobretot els diumenges.
Amb tot, per raons de tradició, es va mantenir el Dimecres
de Cendra.
5. Dintre el Calendari litúrgic,
el temps de quaresma varia degut a la seva vinculació amb
la Pasqua. La Pasqua és una festa mòbil perquè
no depèn només del Sol (calendari solar) sinó també de la Lluna (calendari lunar).
No totes les Esglésies celebren la Pasqua
als mateixos dies. Depèn de la tradició de cadascuna. A l’Església Catòlica d’Occident es celebra el primer diumenge
després de la primera lluna plena de primavera (en l’Hemisferi Nord). Per tant, hi ha un marge
de variació d’unes cinc setmanes, podent anar des del 21 de març al 27 d’abril.
A partir del moment en què el
Cristianisme es va estendre a països de l’Hemisferi
Sud, seria convenient repensar tot això del Calendari
litúrgic ja que, a l’Hemisferi Sud comença la tardor precisament
quan al nord comença la primavera.
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Gènesi 9:8-15).
Déu digué a Noè i als seus fills:
«Jo faig la meva aliança amb vosaltres,
amb els vostres descendents
i amb tots els éssers animats que hi ha amb vosaltres,
els ocells, el bestiar
i tots els animals domèstics i feréstecs que han sortit de l’arca.
Jo faig amb vosaltres aquesta aliança meva:
La vida no serà mai més exterminada
per l’aigua del diluvi,
no hi haurà mai més cap diluvi que devasti la terra.»
Déu digué:
«El signe d’aliança que poso
entre jo i vosaltres
i tots els éssers animats que hi ha amb vosaltres
per totes les generacions és aquest:
posaré el meu arc en els núvols
com a signe de la meva aliança entre jo i la terra.
Quan cobriré la terra de nuvolades
i apareixerà l’arc entre els núvols,
em recordaré de l’aliança que hi ha entre jo i vosaltres
i tots els éssers animats;
l’aigua no formarà més un diluvi
que faci desaparèixer tot rastre de vida.»
2ª LECTURA (1ª de Pere 3:18-22).
Estimats:
Crist morí una vegada per raó dels pecats.
Ell, el just,
va morir pels injustos,
per conduir-nos a Déu.
El seu cos va ser mort,
però per l’Esperit fou retornat a la vida.
Per això anà a dur la seva proclama
als esperits empresonats,
que s’havien resistit a creure en temps de Noé,
quan la paciència de Déu esperava,
mentre preparaven l’arca.
En aquella arca se salvaren
a través de l’aigua
unes poques persones, vuit en total,
i l’aigua prefigurava el baptisme que ara us salva,
i que no consisteix a deixar net el cos,
sinó a demanar a Déu una consciència bona
gràcies a la resurrecció de Jesucrist
que se n’anà al cel,
va rebre la submissió de les potestats i dels estols angèlics,
i està a la dreta de Déu.
EVANGELI. (Marc 1:12-15).
En aquell temps,
l’Esperit empenyé Jesús cap al desert,
on passà quaranta dies, temptat per Satanàs.
Vivia entre els animals feréstecs
i l’alimentaven els àngels.
Després d’haver estat empresonat Joan,
Jesús es presentà a Galilea
predicant la Bona Nova de Déu;
deia:
«Ha arribat l’hora i el Regne de Déu és a prop.
Convertiu-vos i creieu en la Bona Nova.»
B.
LLENGUATGE.
1. L’evangeli de Marc no explica (com fan Mateu 4,1ss i Lluc 4,1ss) les Temptacions de Jesús al desert. Simplement diu que, després d’haver rebut l’Esperit Sant, aquest mateix Esperit l’empenyé cap al desert, on passà quaranta dies, temptat per Satanàs.
Les Temptacions aniran apareixent
després, sobretot en la relació amb els deixebles, sovint personificats en les
intervencions de Pere. Recordem,
només, quan Jesús l’anomena directament “satanàs”
en motiu de la predicció de la seva mort-resurrecció (Marc 8,33).
2. Encara que no s’hi expliquin les Temptacions, una cosa hi queda clara: Jesús ha estat fidel a Déu.
La seva fidelitat, en certa manera, converteix el desert en jardí.
Així l’Home “recupera” la situació
original del Paradís o Jardí Terrenal (Gènesi 2) on vivia sense
necessitat de “guanyar-se la vida” (disposava dels fruits de l’Arbre de la Vida) i en convivència
pacífica amb els animals i feres.
Sortint del desert sense
haver caigut en la temptació de “voler
ser com Déu” (Gènesi 3,5),
Jesús pot predicar el Regne de Déu, que ell mateix ja comença
a fer present.
El “Regne de Déu” és la nova “oferta” per retrobar el Paradís perdut: aquell lloc mític on l’Home hi era com a amic de Déu.
Amb Jesús, la Humanitat recupera l’amistat inicial amb Déu Creador i Pare.
L’acció de “satanàs” (“temptador”), estableix un vincle amb el
relat de la Temptació mare de totes les
temptacions: “Voler ser com déus” decidint sobre el Bé i el Mal (Gènesi 3,4).
(Vegeu, si us sembla, al Glossari:
Pecat
original).
3. Si, com a fills d’Adam i Eva, sentim la temptació de entrar en competència amb Déu, rivalitzant-t’hi com a
“déus”, amb la fidelitat de Jesús, home
com nosaltres, recuperem la situació d’amistat amb Ell. Però és cadascú que
ha de decidir si es converteix al
Regne de Déu o s’hi manté enfrontat.
4. Convertir-se al Regne de
Déu és presentat com una Bona Nova. L’experiència de la Humanitat
demostra ben clarament que no acceptar l’oferta del Regne de Déu no ens deixa pas en una situació neutral, sinó
que ens posa a mercè d’un altre “regne”
dintre el qual, progressivament, serem més esclaus i promotors d’esclavitud.
Aquest “regne de l’esclavitud” dominat pel “príncep d’aquest món” (Joan 12,31), no és pas un
“regne alternatiu” sinó que apareix en l’home com un subproducte residual i
atrofiat del refús a la invitació amorosa de Déu a participar de la seva
mateixa vida; és a dir: la invitació a ser “déus”
per filiació.
C.
MISSATGE.
5. Usant un llenguatge tret de la vida familiar, diríem que tot
home experimenta la temptació
d’emancipar-se dels pares a través de
l’autoafirmació i del refús de l’acció d’ells. Per contra: Jesús ens proposa
confiar en l’amor del Pare que ens
ofereix una emancipació filial,
acollint com un do la Vida a què ens crida. D’aquesta confiança filial, el mateix Jesús n’és el primer exemple, i ens
invita a convertir-nos-hi i a creure
en la Bona Nova.
D:
RESPOSTA.
6. La resposta és la que
ens demana directament la proposta de
Jesús: convertir-se creient en la Bona Nova.
Això, en la pràctica, què comporta?
Acceptar el Regne no vol pas dir “ser més religiós”, o
“entrar a l’Església”, o “fer-se monjo”, o “participar en una ONG”, o apuntar‑se al voluntariat,
o... Tot això pot ser-ho, però també pot
no ser‑ho.
El Regne de Déu no és un regne
que ens “posseeix” sinó que ens allibera, ens emancipa, ens fa actius i
creatius.
Cadascú ha d’anar descobrint què significa per a ell, en cada moment i en cada
circumstància, “sentir-se del Regne”
i “fer Regne”. No sempre serà clar;
però no estem sols. 8000 milions de companys ofereixen molt de camp a la nostra
bona disposició; per ajudar-nos o per corregir-nos.
A pesar de la nostra bona voluntat, és possible equivocar-se. No passa res. Déu
escriu recte amb les nostres lletres tortes. Rectifiquem, quan veiem que ens
hem equivocat, i endavant.
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. Quaresma és
preparació per a la Pasqua. Què és
la Pasqua per nosaltres? Què va ser per a Jesús?
2. La Pasqua no té només
una dimensió personal sinó també, i sobretot, comunitària. Com us agradaria que
fos la pasqua de la vostra comunitat
i la de l’Església Universal? Considereu que el camí de la Pasqua continua “passant pel Calvari”? Què vol dir,
això, en concret?
3. Tradicionalment, i sobretot en Quaresma, l’Església ens proposa
la pràctica del dejuni i de l’abstinència. Què en penseu? Quin
significat se li pot donar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada