DIJOUS SANT.
→ VOCABULARI. (> Índex
general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el
significat exposat).
Assegut (mestre). Judes
Iscariot . Mantell. Pa (Eucaristia). Pere. Rentar. Sacerdots? Trair.
INTRODUCCIÓ
al Tríduum pasqual.
(Dijous, Divendres i Dissabte sants)
1.
Els tres dies del Tríduum Pasqual estan
pensats, litúrgicament, com una única celebració. Per això es dóna
la benvinguda al començament de la
celebració del Dijous, i no hi ha cap comiat
fins al final de la celebració de la Vetlla Pasqual del Dissabte.
Entremig, no hi ha ni salutacions ni comiats.
Considerar
els Tres Dies (Tríduum) com una sola
celebració té un significat important: els tres moments són només llenguatges
diferents per expressar una sola i única acció de Jesús.
2.
La celebració del Dijous interpreta i posa de manifest el significat
profund del Crucificat: “Ningú no em pren la Vida; sóc jo qui la dono
lliurement”. A la taula del Sant
Sopar, la vida donada de Jesús es fa aliment (pa i vi) ofert a tothom:
a qui vulgui alimentar-se’n (dijous)
i també a qui vulgui vendre’l o lliurar-lo a tots els Humans (divendres).
El
Sant Sopar expressa, en forma ritual, allò que constitueix
l’essència mateixa de la vida: donar-se
com aliment.
No
és que el pa i el vi es converteixin
en el Cos de Jesús sinó que és Jesús mateix que es fa “pa i vi” donant-se com aliment. No és cap acció miraculosa, ni exclusiva de Jesús; al contrari: és el camí de
tota vida que vulgui esdevenir
autènticament humana: “Feu això que és el meu memorial”. Ho saben
molt bé els pares (i tots els qui estimen de debò): tots ells, quan
estan a taula, també podrien prendre el pa
i, ensenyant-lo als seus fills, dir-los: “Això és la nostra vida que anem
convertint en aliment per vosaltres”.
3.
Al Divendres, allò que s’ha celebrat ritualment, és viscut d’una manera
real i tràgica a la Creu. “Sense saber el
que es feien”, els qui han crucificat Jesús i l’han mort, han fet visible
per a tothom la realitat de la vida
donada. Els “summes sacerdots” fan de Jesús el nou anyell pasqual, destinat a alimentar els qui inicien el seu ÈXODE
cap a la Llibertat (Èxode
12,1-12).
“Vida que es dóna”, en Jesús, no és una frase
bonica sinó una realitat visible per a tothom. “Jo, quan seré enlairat, atrauré tothom cap a mi” (Joan 12,32).
En
l’espectacle del Calvari,
Jesús no hi està sol sinó acompanyat dels milers de “crucificats” d’arreu del món (Mateu 27,38. Lluc 23,33). La mort
de cada un d’ells no pot ser vida perdura
sinó vida donada, i acollida per les
mans bondadoses de Déu (Lluc 23,43). Aquest és precisament el nucli de
la fe cristiana.
4.
Al Dissabte a la nit (per als Jueus ja diumenge), a la Vetlla pasqual, celebrem explícitament
aquesta nostra fe: la vida donada no és una vida perduda.
La
vida donada “s’empelta” directament a
la Vida mateixa de Déu. La Vetlla Pasqual és rica en símbols de la vida-que-viu-donant-se: la Llum,
l’Aigua, el Pa i el Vi. La vida-que-es-dóna
crea comunió; i la comunió es fa visible engendrant comunitats.
La
vetlla pasqual vol fer-nos prendre consciència de que els Humans som COMUNITAT, i, per celebrar-ho, ens
reunim en comunitats particulars i concretes.
Una
vida donada no cau en el buit. És
cert que hi pot haver qui la prengui només per “vendre-la” o per “matar-la”,
però són multitud els qui, rebent-la com aliment, transformen també la seva
pròpia vida fent‑ne aliment per als altres. Aquesta comunió
engendra les diferents comunitats, cada una de les quals pot ser
anomenada “cos de Crist” ja que fa
visible la seva VIDA DONADA.
Jesús
esdevé així el “cap del cos”
(Colossencs 1,18).
Tenim,
doncs, tres dies però una única celebració: la vida
que viu donant-se, entrant així en la dimensió divina.
DIJOUS SANT.
LECTURES
1ª LECTURA. (Èxode 12, 1-8.11-14).
En
aquells dies,
el
Senyor digué a Moisès i a Aharon
mentre
eren al país d’Egipte:
«Per
a vosaltres, aquest mes serà el primer de tots els mesos de l’any.
Digueu
a tota la comunitat del poble d’Israel:
“El
dia deu d’aquest mes, que cada família, cada casa,
prengui
un anyell o un cabrit.
Si
una família fos massa petita,
que
el prengui junt amb la família del veí més pròxim,
fins
a completar el nombre de persones.
Compteu
quants en calen per menjar-se’l.
Que
sigui mascle, sense tara,
i
que no tingui més d’un any.
Podeu
prendre igual un anyell que un cabrit.
L’heu
de guardar fins al dia catorze del mes,
i
que tots els qui formen part
de
la comunitat del poble d’Israel
el
degollin al capvespre d’aquell dia,
que
prenguin de la seva sang
i
en posin als dos muntants i a la llinda de les cases on se’l menjaran.
Aquella
mateixa nit han de menjar-ne la carn,
rostida
a la brasa, amb pans sense llevat i herbes amargues.
Per
a menjar-vos-el, aneu cenyits,
amb
les sandàlies posades i el bastó a la mà,
i
us l’heu de menjar a corre-cuita:
aquesta
víctima és la Pasqua, és a dir, el “pas” del Senyor.
Aquella
nit passaré pel país d’Egipte
i
faré morir tots els primogènits d’Egipte,
tant
els dels homes com els dels animals,
i
faré justícia contra les divinitats d’Egipte.
Jo
sóc el Senyor.
La
sang serà un senyal a les cases on vosaltres viviu.
Quan
veuré la sang «passaré» enllà i,
al
moment que jo castigui el país d’Egipte,
no
caurà damunt vostre la plaga de l’extermini.
Tingueu
aquest dia com un memorial,
i
celebreu-lo amb un pelegrinatge en honor del Senyor.
Que
totes les generacions el celebrin com una institució perpètua”.»
2ª LECTURA (1ª Corintis 11,
23-26).
Germans,
aquesta
tradició que jo he rebut
i
que us he transmès a vosaltres,
ve
del Senyor.
Jesús,
el Senyor, la nit que havia de ser entregat
prengué
el pa,
i,
dient l’acció de gràcies, el partí i digué:
«Això
és el meu cos, ofert per vosaltres.
Feu
això per celebrar el meu memorial.»
Igualment
prengué el calze, havent sopat, i digué:
«Aquest
calze és la nova aliança segellada amb la meva sang.
Cada
vegada que en beureu,
feu-ho
per celebrar el meu memorial.»
Així,
doncs, cada vegada
que
mengeu aquest pa i beveu aquest calze
anuncieu
la mort del Senyor fins que torni.
EVANGELI. (Joan 13, 1-15).
Eren
ja les vigílies de la festa de la Pasqua.
Jesús
sabia que havia arribat la seva hora,
la
de passar d’aquest món al Pare.
Ell
que sempre havia estimat els seus en el món,
ara
els demostrà fins a quin punt els estimava.
Durant
el sopar,
quan
el diable ja havia posat en el cor de Judes,
fill
de Simó Iscariot, la resolució de trair-lo,
Jesús,
conscient
que el Pare li havia deixat a les mans totes les coses,
conscient
que venia de Déu i a Déu tornava,
s’aixecà
de taula,
es
tragué el mantell i se cenyí una tovallola;
després
tirà aigua en un gibrell
i
es posà a rentar els peus als deixebles
i
a eixugar-los-els amb la tovallola que duia a la cintura.
Quan
anava a rentar Simó Pere, aquest li diu:
«Senyor,
¿vós voleu rentar-me els peus a mi?»
Jesús
li respon:
«Ara
no entens això que faig; ho entendràs després.»
Pere
li diu: «Mai de la vida! Vós no em rentareu els peus.»
Jesús
li contestà:
«Si
no et rento, tu no ets dels meus.»
Li
diu Simó Pere: «Si és així, Senyor,
no
em renteu només els peus:
renteu-me
també les mans i el cap.»
Jesús
li respon:
«Qui
s’ha banyat només necessita rentar-se els peus;
ja
està net tot ell.
I
vosaltres ja esteu nets, encara que no tots.»
Jesús
sabia qui l’havia de trair;
per
això deia que no tots estaven nets.
Després
de rentar-los els peus,
quan
s’hagué posat el mantell i assegut a taula,
els
digué:
«¿Enteneu
això que us acabo de fer?
Vosaltres
em dieu “Mestre” i “Senyor”,
i
feu bé de dir-ho, perquè ho sóc.
Si,
doncs, jo, que sóc el Mestre i el Senyor,
us
he rentat els peus,
també
vosaltres us ho heu de fer els uns als altres.
Us
he donat exemple perquè vosaltres ho feu
tal
com jo us ho he fet.»
LLENGUATGE
I COMENTARI.
1. El Sant Sopar, en els diferents Evangelis, es desenrotlla en un clima tens: encara que sigui en un marc de gran serenitat, s’hi respira aire de tragèdia.
S’hi contraposen dues situacions oposades:
- per un cantó Jesús, del qual
l’evangelista diu: “Ell, que sempre havia
estimat els seus en el món, ara els demostrà fins a quin punt els estimava”;
- per l’altre cantó Judes,
del qual es diu que “el diable ja havia
posat en el cor de Judes, fill de Simó Iscariot, la resolució de trair Jesús...”
(Joan 13,2).
2. El relat està centrat en el rentament
dels peus que, tot i ser un signe clar, Jesús sent la necessitat
d’explicar-lo per insistir-hi. S’hi posa en evidència la manca de sintonia
entre Jesús i els seus deixebles, representats per Pere. «Ara no entens això que faig; ho entendràs després».
El rentament de peus manifesta
servei amorós. Pere refusa rebre aquest servei d’algú a qui ell considera
el seu mestre i senyor. Per a Pere,
“servidor” i “senyor” es contraposen. Per a Jesús, s’identifiquen. Només
ajuntant “senyor” i “servei”, trobem el Pare. “Jesús, conscient que el Pare li havia deixat a les mans totes les
coses, conscient que venia de Déu i a Déu tornava, s’aixecà de taula, es tragué
el mantell i se cenyí una tovallola” de servidor. Després, reprèn el
mantell de senyor.
3. Us he donat exemple...
Jesús ens indica que en les relacions humanes senyor i servidor també
han d’anar junts. “Servir” i “ser servit”. Qui ho separi, no pot ser deixeble
de Jesús. «Si no et rento (els peus), tu no ets dels meus». La sentència de Jesús té un doble significat:
A) Cal que Pere accepti que el seu “mestre i senyor” sigui també servidor
seu.
B) Pere necessita ser rentat
de peus.
4. Què passa amb els “peus”?
Els deixebles ja estan nets
(excepte Judes).
Però els peus, segons quins siguin els camins, s’empolsen i
s’embruten especialment.
Pere, tot i ser deixeble de Jesús, no segueix el camí de Jesús. El camí que Pere encara està seguint és
extremadament embrutidor. En
realitat, és un camí que va en
direcció oposada al de Jesús. El camí de
Jesús realitza l’Home; el camí de Pere el portarà a ferir l’Home i a negar-lo.
L’Evangeli de Joan fa notar explícitament que “llavors Simó Pere es va treure una espasa que portava i d'un cop tallà
l'orella dreta al criat del gran sacerdot” (Joan 18,10. També 18,17).
En l’Evangeli de Joan, Pere no seguirà el camí de Jesús fins que, comprovant el mal resultat dels seus propis camins, estarà preparat per
rebre de Jesús la indicació pertinent: “Segueix-me”
(Joan 21,19).
5. Acceptar que Jesús ens renti
els peus comporta canviar la decisió sobre el nostre camí. “Quan eres jove et
cenyies tu mateix i anaves on volies, però a les teves velleses obriràs els
braços i un altre et cenyirà per portar-te allà on no vols” (Joan 21,18).
6.
El relat del rentament dels peus, amb el contrapunt de Pere i de Judes, conté un
missatge clar. Però, per si no quedés prou clar, Jesús mateix l’explica amb
detall.
Rentar els peus era una de les feines
dels servidors (o de l’esposa, en aquell temps primera servidora del marit). Les relacions
dintre la comunitat cristiana, i de
la comunitat cristiana vers la societat, consisteixen en ser-nos mútuament servidors, no per dependència sinó per
amor. “Ell, que sempre havia estimat els
seus en el món, ara els demostrà fins a quin punt els estimava”. I això ho
fa conscient que venia de Déu i a Déu
tornava.
7.
L’Evangeli de Joan, contràriament als Sinòptics, no situa l’Últim Sopar en el marc del Sopar Pasqual.
És simplement un sopar de comiat,
que permet a l’evangelista posar en boca de Jesús una llarga reflexió sobre el
significat de la seva Vida (Vida que es
dóna), i del seguiment dels deixebles (els qui reben
la seva vida donada).
8.
L’única referència al “menjar” és quan Jesús, responent a una pregunta del “deixeble que Jesús estimava”, assenyala
el traïdor donant-li un mos de pa sucat, i es diu que el mos de
pa va entrar en ell. És que
els deixebles encara no acompanyen realment Jesús. No celebren la “pasqua dels jueus”, però encara no estan en situació de celebrar
la “nova
pasqua de Jesús”.
9.
L’únic ritual en aquest Sopar és el rentament dels peus. I no com a ritu
de purificació sinó com a signe de
servei. Per això Jesús insisteix en rentar els peus, que era feina
dels esclaus.
És
possible que aquesta “desritualització” sigui intencionada. Quan es va escriure
l’Evangeli de Joan, en algunes Comunitats, la ritualització de la Cena del
Senyor ja era prou excessiva com perquè s’hi mantingués el “ritu” sense
viure’n el significat (1ª Corintis 11,17ss).
10.
Aquest és el gran perill dels ritus.
Segurament per això l’Evangeli de Joan no conté el Sopar-pasqual-ritual. Només s’hi referirà en el context d’una gran discussió
al final de la qual Jesús fa als seus deixebles una pregunta inquietant: “També vosaltres em voleu abandonar?” (Joan 6,67). De
fet, tots l’abandonaren, excepte el “deixeble
que Jesús estimava” que prefigura precisament la futura Comunitat cristiana.
11.
M’atreviria a pensar que també actualment una ritualització excessiva de la missa
provoca que aquesta s’assembli ben poc al Sopar
del Senyor. Crec que ha ajudat molt a aquesta excessiva ritualització el fet d’haver entès
aquest sopar com un “sacrifici”.
La “taula” s’ha convertit en “altar”; els “germans” s’han convertit en “fidels”
més o menys espectadors de l’acció sagrada d’un “sacerdot”; “l’església” ha esdevingut “temple”. El “prevere servidor”, cobert
de vestidures sagrades, ha passat a
ser “ministre del Sagrat”, ben diferenciat de la comunitat.
Tot
això ha ajudat a que molta gent pensés que la
missa és cosa de capellans. Se sol pensar: Si no hi ha “capellà”, no hi
ha missa. La comunitat hi té una
presència passiva, només ritualment
activa ja que fa allò que li diuen
que faci: aixequeu-vos; asseieu-vos;
saludeu-vos; responeu; canteu...
12.
Jesús no va fer “sacerdots” sinó “apòstols” (“enviats”). La paraula “sacerdot” (sacer donans) suggereix la idea d’algú encarregat de “donar les coses
sagrades”. Seria com un “intermediari” entre dos móns: el món de Déu (i de les
coses sagrades) i el món dels humans. El “sacerdot” seria algú que fa de “pont”
(pontífex) entre dos nivells separats.
13.
I aquí està el perill de la idea d’un sacerdoci:
pot enfosquir el fet central del missatge cristià: L’ENCARNACIÓ.
En Jesús es fa visible que “Déu és amb
nosaltres” (Mateu
1,23). La Paraula de Déu “s’ha fet
carn de la nostra carn” (Joan 1,14). “El Cel s’ha esquinçat i l’Esperit
Sant ha baixat com un colom” (Marc 1,10). El colom és un ocell que vola pel cel
però fa niu a casa nostra. Cel i terra estan units. A partir de Jesús ja
no són necessaris (sacerdots) “intermediaris”. Per això la cortina del temple que separava el sagrat del profà “s’ha esquinçat” de dalt a baix (Marc 15,38).
14.
Va ser per mimetisme amb altres religions, i sobretot amb el Judaisme, que es va introduir la idea
d’un sacerdoci sacrificial. Possiblement sigui testimoni d’això la carta als hebreus, dirigida a aquells
que encara necessiten temples, sacerdots
i sacrificis.
La Carta ve a dir-los: si és que “necessiteu” sacerdots, considereu-hi Jesús. Ell és el “sacerdot ideal”
perquè, essent cent per cent home, ara està assegut a la dreta mateixa de Déu.
I donat que és un sacerdot perfecte
i etern, ja no són necessaris altres
sacerdots que el substitueixin o que hagin de compensar-ne les
deficiències.
La
carta als hebreus pren un to
seriós, quasi amenaçador, ja que considera que la “necessitat” de temples, ritus i sacerdots entraria en
contradicció amb la única cosa necessària: la fe en Jesús.
Jesús
hi és anomenat “sacerdot a la manera de Melquisedec” (Hebreus 7,1ss). És
una manera de dir que el seu “sacerdoci” no té res a veure amb la manera com se
sol entendre el “ministeri sacerdotal” en les diferents Religions (Hebreus 8,4).
15.
La Institució Sacerdotal en l’Església ha tingut, i té encara, dos
altres defectes que ja entren en el camp de la injustícia:
-
a) posar una diferència de qualitat entre “sacerdots” i “laics”, i
-
b) posar una diferència de qualitat entre homes i dones, excloent
aquestes d’un ministeri considerat exclusiu
dels barons.
Com
que es tracta d’una qüestió de justícia, ningú no hauria d’esperar
a corregir aquests comportaments incorrectes a que ho disposi l’autoritat competent. L’obediència deguda no deslliura ningú de l’obligació de tractar
tothom amb justícia.
Dient
això, no defenso pas que s’ordenin “sacerdotesses”. En aquest punt, la igualtat entre homes i dones no hauria
de ser que les dones fossin com els homes sinó que els homes fóssim
com les dones.
Jesús
no va establir ni sacerdots ni sacerdotesses. Ara bé: mentre es mantingui
la “categoria sacerdotal”, cal practicar-hi una igualtat
total i absoluta entre homes i dones. No fer-ho és, simplement, injust.
16.
Seria bo aprofitar la providencial manca
de “vocacions al sacerdoci” per
redescobrir la realitat de la COMUNITAT,
fonamentada no pas en el culte sacerdotal
sinó en la pràctica del servei mutu i
en el gaudi de la germanor.
No
és cert que no hi hagi “vocacions”. Si s’accepta el protagonisme de cada comunitat, les vocacions que aquesta necessita sorgeixen espontàniament.
Si no les “veiem” deu ser perquè ens
passa com a aquell que es queixava que “la
primavera no fa flors perquè l’arboç no està florit...”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada