diumenge, 12 de novembre del 2017

Diumenge 33. Any A.


1ª LECTURA.  (Proverbis 31:10-13, 19-20, 30-31).
Que en té de valor una bona esposa!
És molt més preuada que les perles.
El cor del seu marit hi confia,
no són escassos els guanys que en traurà.
Durant tota la vida el farà feliç i no desgraciat.
Es procura la llana i el lli,
que les seves mans transformen com vol.
Pren a les mans la filosa,
i els seus dits agafen el fus.
Obre les mans als pobres,
allarga el braç als indigents.
L’encant és aparença;
la bellesa s’esvaeix;
l’esposa que creu en el Senyor
és la que val tots els elogis.
Dediqueu-li cants pels fruits del seu treball:
que la seva obra l’elogiï davant de tot el poble.


2ª LECTURA (1ª Tessalonicencs 5:1-6).
Germans,
no cal que us escrivim quan i a quins moments
arribarà el Dia del Senyor:
vosaltres mateixos ja sabeu prou bé
que vindrà com un lladre a la nit.
La gent es pensaran que tot està en pau i ben assegurat,
quan de sobte vindrà la devastació,
com els dolors a la dona que ha de tenir un fill,
i no se n’escaparà ningú.
Però a vosaltres, germans,
que no viviu en la foscor,
aquell dia no us podrà sorprendre com un lladre,
ja que tots sou fills de la llum i del dia.
No som pas de la nit ni de la foscor.
Per això no hem de dormir, com els altres,
sinó vetllar i viure sòbriament.


EVANGELI. (Mateu 25:14-30).
(En blau allò que correspon a la versió llarga).

En aquell temps,
Jesús digué als deixebles aquesta paràbola:
«Un home que se n’anava fora del país,
cridà els seus administradors i els confià els seus béns.
A un li donà cinc milions,
a l’altre dos
i a l’altre un,
segons la capacitat de cadascú,
i se n’anà.

El qui n’havia rebut cinc anà de seguida a negociar-hi,
i en guanyà cinc més.
També el qui n’havia rebut dos en guanyà dos més.
Però el qui n’havia rebut un
guardà en un amagatall els diners del seu amo.

Al cap de molt temps l’amo tornà
i els demanà comptes.
Es presentà primer el qui havia rebut cinc milions,
portà també els cinc que havia guanyat i digué:
Senyor, m’havíeu confiat cinc milions
i n’he guanyat cinc més.
L’amo li va dir: Molt bé.
Ets un administrador bo i de tota confiança.
El que t’havia encomanat ho has administrat fidelment.
Ara t’encomanaré molt més.
Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor.

Es presentà després el qui n’havia rebut dos i digué:
Senyor, m’havíeu confiat dos milions
i n’he guanyat dos més.
L’amo li va dir: Molt bé.
Ets un administrador bo i de tota confiança.
El que t’havia encomanat, ho has administrat fidelment.
Ara t’encomanaré molt més.
Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor.

Es presentà també el que n’havia rebut un, i digué:
Senyor, sé que sou un home exigent,
que voleu collir on no havíeu sembrat
i aplegar on no havíeu escampat.
Per això vaig tenir por
i vaig amagar els vostres diners.
Aquí teniu allò que és vostre.
L’amo li contestà:
Ets un administrador dolent i gandul.
¿Tu sabies que vull collir on no he sembrat
i aplegar on no he escampat?
Doncs havies de posar al banc els meus diners,
i ara podria recobrar allò que és meu amb els interessos.
Preneu-li aquest milió i doneu-lo al qui en té deu,
perquè als qui tenen,
els donaré encara més i en tindran a vessar,
però als qui no en tenen,
els prendré fins allò que els queda.
I aquest administrador inútil,
traieu-lo fora, a la fosca.
Allà hi haurà els plors i el cruixir de dents.»

LLENGUATGE.

1. Estem arribant al final de l’Any Litúrgic.
L’Evangeli de Mateu ens ha anat presentant el “camí de la Vida” a través del “camí de Jesús”. El Natzaré, que havia començat el seu camí a Betlem (una manera d’indicar que el seu camí connecta amb tota la Història anterior, i la continua), al final ha arribat a Jerusalem, la ciutat on l’aliança de Déu amb Israel havia estat segrestada pels grans sacerdots i notables del poble. Jesús ha denunciat aquesta situació, s’ha enfrontat a les autoritats i ha reconstituït el “poble elegit”, personificat primer en els “12” apòstols, i després en els “germans”.

2. Després que les autoritats ja han decidit matar Jesús, Mateu posa en boca d’ell un llarg discurs, anomenat discurs escatològic perquè parla de la fi dels temps, o millor, del final del camí (eskhatos = final).
És el cinquè i últim dels grans “discursos” que articulen l’evangeli de Mateu, en paral·lelisme amb el 5 llibres de la Llei de Moisès (“Pentateuc”).
En el cinquè llibre del Pentateuc, (el Deuteronomi, que significa “segona llei”) Moisès, abans de morir, s’acomiada del seu Poble donant-los les últimes instruccions per la nova etapa que començaran en entrar a la Terra Promesa.

3. També Jesús, Nou Moisès en el llenguatge de Mateu, es dirigeix als deixebles. No se n’acomiada; però, abans de morir, els explica la nova situació en què es trobaran i quines actituds hauran de tenir.
En la paràbola d’avui (que forma part del Discurs escatològic) Jesús els parla d’un home que va fer un llarg viatge: clara referència a la seva mort i a l’absència que experimentaran els deixebles abans no torni.

4. El discurs acaba presentant-nos el “judici final” presidit pel Fill de l’Home. (Ho llegirem diumenge que ve. Marcarà l’acabament de l’actual any litúrgic).
Tot el discurs escatològic, Mateu el posa com a resposta a una pregunta dels deixebles. Els deixebles mostren a Jesús la “meravella” de les construccions del Temple vistes des de la Muntanya de les Oliveres. Jesús els adverteix que de tot allò no en quedarà pedra sobre pedra (Mateu 24,2). És aleshores quan els deixebles li pregunten quan passarà això i quin serà el senyal de la teva vinguda i de la fi del món?
Els deixebles, com la majoria dels jueus, considerava que serien simultanis els tres esdeveniments: la destrucció del temple, la vinguda definitiva del Messies i la fi del món.
Mateu posa el discurs escatològic com a resposta a aquesta pregunta de “quan passarà això i quin senyal hi haurà...”. Cal no perdre-ho de vista.

5. Les diferents seccions d’aquest llarg discurs estan centrades en un personatge que arriba: el Fill de l’Home, que a vegades és anomenat “l’espòs” (Mateu 25,1), o “l’amo” en aquesta paràbola d’avui.
En l’evangeli d’avui es tracta d’un “home” que marxa per fer un llarg viatge (al·lusió, com ja he dit, a la mort de Jesús, experimentada pels deixebles com a “absència”). Per això confia els seus bens als seus servents (deixebles), a cadascú segons la seva capacitat.

6. Quan torna, després de molt de temps, els demana comptes, i es mostra molt generós amb els servents que han fet rendir els talents que havien rebut. L’evangeli parla de “talents”, una mesura de pes corresponent a uns 25 kgs. de plata. El missal català ho ha traduït per “milions”. Potser en aquest cas hauria sigut millor mantenir la paraula talent, donat el seu significat simbòlic.
La generositat de l’amo es manifesta no solament perquè augmenta els bens confiats als servents bons sinó, i sobretot, perquè els invita a participar de la seva mateixa vida: “Entra a celebrar-ho amb el teu Senyor”. Literalment:  Entra al goig del teu Senyor”. No podien rebre una recompensa més gran!

7. Però sorprèn la duresa amb el servent dolent i peresós. Com en el cas de les cinc noies que no havien pres oli per les seves torxes (diumenge passat), aquest servent peresós és llançat fora, a les tenebres.
¿No és massa dura la reacció d’aquest “amo”, que representa Déu?
El servent peresós, en realitat no ha fet cap mal; només ha estat peresós i covard...

8. Com ja comentava el diumenge passat, “estar fora, a la fosca”, no és cap càstig sobreafegit; és simplement el vessant negatiu de no haver acceptat el do. Si acluquem els ulls, ens quedem a les fosques. No és un càstig; és només la conseqüència de tancar els ulls, ja que els ulls humans, per veure-hi, han d’estar oberts.

9. Però, a més: què vol dir en aquest cas ser un bon servent? Què vol dir administrar bé els “talents” rebuts?
Encara que això depèn dels dons que cadascú ha rebut, en definitiva el bon servei es redueix a això: “tenia gana i em donàreu menjar, tenia set i em donàreu de beure...”. Per contra, el mal servei es redueix a això: “tenia gana i no em donàreu menjar, tenia set i no em donàreu de beure...” (com llegirem diumenge que ve).
En realitat els “talents rebuts” consisteixen en un “cor amb capacitat d’estimar”.
Els humans hem rebut un cor per a estimar. Si estimem, haurem estat uns bons administradors i serem invitats a participar en el goig de Déu; si no estimem, el cor rebut queda malaguanyat, i val més “donar-lo” a qui vulgui fer-lo servir. “Preneu-li aquest milió i doneu-lo al qui en té deu, perquè als qui tenen, els donaré encara més i en tindran a vessar, però als qui no en tenen, els prendré fins allò que els queda”.

MISSATGE.
10. Els “talents” rebuts són per fer-los fructificar. En l’evangeli de Joan s’expressa això mateix amb una altra comparança: “Les sarments que no donen fruit, el Pare les talla, però les que donen fruit, les neteja perquè encara en donin més” (Joan 15,2).
En realitat, això de “donar fruit” no és pas una feina afegida a la vida, sinó que és el sentit de la vida; la manera de viure-la; o millor, la manera de conviure-la.

RESPOSTA.
11. En la nostra societat no està de moda preguntar-se sobre el sentit de la vida. En canvi s’ha posat de moda una espècie de “vitalisme pur”, com si viure fos només “viure”.
Teòricament això (viure és “viure”) pot semblar molt correcte, però en la pràctica no funciona.
En la pràctica, l’ésser humà experimenta que viure vol dir viure per; i viure per comporta donar sentit a la nostra vida.
De fet, també aquells que només intenten “viure”, en la pràctica viuen per divertir-se, per passar-ho bé,...

12. És ben cert: tots desitgem el plaer i la felicitat. Però el plaer i la felicitat no són realitats objectives que es poden aconseguir buscant-les directament. El plaer i la felicitat són realitats subjectives, que experimentem com a resultat o fruit d’una altra cosa.
Hi ha un primer nivell de plaer (que compartim amb els animals) que és el resultat de satisfer les necessitats, físiques o psíquiques. Menjar és plaent quan tenim gana; però ens repugna quan estem tips. Un bany d’aigua fresca ens ve molt bé quan estem acalorats; però no ens agrada si estem enfredorits. També ens dóna plaer la companyia d’una persona estimada quan ens sentim sols; o el plaer d’aprendre quan ens sentim ignorants.

13. També hi ha un segon nivell de plaer o de felicitat, específicament humà, que no depèn de les nostres necessitats sinó que correspon al desenvolupament i exercici de les nostres capacitats.
Tenim la meravellosa capacitat d’estimar. Quan ens trobem amb els altres, si els atenem, si els tenim en compte, si fem de la nostra vida una resposta a la seva presència (diàleg), experimentarem una altra classe de felicitat que ens arriba com un do de la persona o de les persones presents, i com un fruit de la nostra resposta generosa a la seva  presència.
 
14. No hi ha possibilitat de trampa. Si algú es deia: "Seré generós amb els altres perquè així seré feliç", aquest tal, en realitat, no seria generós sinó que utilitzaria els altres per ser feliç. Per tant, no podria gaudir mai de la felicitat que neix de la generositat.

15. Aquesta felicitat ens prepara per participar en la felicitat de Déu mateix. Per això quan l’evangeli diu “Entra al goig del teu Senyor”, no és una expressió metafòrica sinó real.

16. Així, doncs, administrar bé els “talents rebuts” vol dir estar atents als altres i portar-nos amb generositat amb ells.
La 1ª Lectura ens presenta la bona esposa com exemple d’una vida plena de fruits. És de justícia reconèixer el guany extraordinari que per a la Vida Humana ha comportat l’exemplar generositat de la dona. Amb tot, cal superar l’esquema masclista que encara presenta aquesta Lectura (de més de 2500 anys d’antiguitat). Avui encara, sovint es considera que la igualtat entre dona i home comporta que les dones siguin com els homes. No obstant són molts els camps en què la igualtat s’hauria de fer essent els homes com les dones. La generositat és un d’aquests camps.

PREGUNTES per al diàleg.

1. Segur que haureu experimentat la felicitat de la generositat. Mireu de recordar algun moment especial i, si ho creieu oportú, compartir-ho amb la resta del grup.

2. El contrari de la convivència generosa és l’entotsolament en el propi JO. El contrari de la comunió és la soledat. Però no és el mateix “estar sol” que “sentir-se sol”. Comenteu les diferències, sobretot en relació al goig de la comunió.

3. La trobada de la comunitat és un tast avançat del goig del Senyor, que ens arriba com un do rebut dels altres. Sentim agraïment envers els altres per aquest do rebut? (“Eucaristia” significa “Acció de gràcies”).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada