1ª LECTURA. (Levític 13,1-2.44-46).
El Senyor digué a Moisès i a Aharon:
«Si algú té a la pell una inflor, crostes o erupcions
que facin témer el mal de la lepra,
serà portat al sacerdot Aharon
o a un dels seus fills sacerdots.
Els qui pateixen del mal de la lepra han d’anar escabellats,
amb els vestits esquinçats,
tapats fins a la boca,
i han de cridar: “Impur, impur!”
Mentre el mal persisteixi són impurs,
i han de viure sols, fora del campament.»
2ª LECTURA (1ª Corintis 1Co 10,31-11,1).
Germans,
quan mengeu o begueu, o feu alguna altra cosa,
feu-ho tot a glòria de Déu.
No sigueu mai ocasió d’escàndol,
ni per als jueus,
ni per als grecs,
ni per a l’Església de Déu,
tal com ho faig jo,
que en tot procuro d’adaptar-me a tots,
i no busco allò que em convé a mi,
sinó allò que convé als altres,
perquè se salvin.
Seguiu el meu exemple,
tal com jo segueixo el de Crist.
EVANGELI. (Marc 1,40-45).
En aquell temps,
es presentà a Jesús un leprós,
s’agenollà i li digué, suplicant-lo:
«Si voleu, em podeu purificar.»
Jesús, compadit, el tocà amb la mà i digué:
«Sí que ho vull: queda pur.»
A l’instant la lepra desaparegué i quedà pur.
Tot seguit Jesús el va fer marxar,
després de recomanar-li seriosament
de no dir-ho a ningú,
sinó d’anar a fer-se examinar pel sacerdot,
oferir per la seva purificació
el que Moisès havia ordenat
i certificar que ja era pur.
Però ell, així que se n’anà,
començà de proclamar-ho davant la gent
i de fer-ho conèixer pertot arreu,
tant, que Jesús ja no podia
entrar manifestament als pobles
i havia de quedar-se a fora,
en llocs despoblats.
Però la gent venia a trobar-lo de tot arreu.
B. LLENGUATGE.
1. L’esperit maligne, possessiu, pot provocar un efecte que
sembli oposat a la possessió: l’exclusió,
apartant el posseït de l’àmbit de
convivència.
Als relats dels dos
diumenges anteriors hem vist l’esperit
maligne sobretot en la seva forma possessiva.
Al relat d’avui se’ns presenta en la
seva forma excloent, en la persona
del “leprós”.
2. La situació dels leprosos
era realment tràgica. Ho hem llegit a la 1ª Lectura. L’aspecte visual que
presenta el leprós, juntament amb la
possibilitat de contagi, havien convertit aquesta malaltia en un símbol dels
efectes del “pecat”, i del “càstig de Déu” sobre el pecador. El leprós era
declarat impur. Exclòs de la
convivència, no podia entrar al temple ni participar en les reunions de la
sinagoga. Havia de viure apartat de la societat, i anar cridant “impur! impur!” perquè ningú casualment
no es trobés amb ell. Si algú el tocava,
també quedava impur. El leprós era un cadàver vivent; la seva “vida” consistia en viure la seva pròpia mort, apartat dels homes, “castigat per
Déu”.
3. El trobament.
El relat del trobament
de Jesús i el leprós està carregat de
detalls significatius. Jesús va pels camins, de poble en poble. El leprós, en veure’l, crida perquè Jesús
s’aparti d’aquell lloc contaminat.
Però Jesús no s’aparta. S’entrecreuen les mirades. Com deuria ser la mirada de
Jesús, que el leprós se li acosta,
s’agenolla i li diu: “Si ho voleu, em
podeu purificar”.
4. “Compadit”.
Segons els estudiosos de la Bíblia, la paraula grega original que
el missal tradueix per “compadit”, en el Nou Testament només s’aplica a Jesús o
a Déu-Pare. Ens recorda les paraules de Déu a Moisès: “He vist l’opressió del meu poble... per això he baixat a alliberar-lo”
(Èxode 3,8).
Aquesta “com-passió” no consisteix només en sintonitzar amb el
sofriment de l’altre, sinó sobretot en actuar per alliberar-lo del mal que li
causa dolor.
Jesús fa dues coses per alliberar el leprós d’aquella situació:
5. Primera.
“El tocà amb la mà”.
Literalment: “va estendre la mà i
el tocà”. Aquesta acció recorda el gest mític de Moisès obrint el mar Roig perquè els Israelites
poguessin sortir del país on eren esclaus: Moisès
va estendre la mà cap al mar... i les aigües es van partir, i els israelites
van passar a peu eixut pel mig del mar (Èxode 14,21). Jesús repeteix sobre
el leprós el gest mític de Moisès
sobre les aigües, obrint un pas per sortir d’aquella situació d’esclavitud.
6. L’evangelista s’ha servit del llenguatge d’allò que passava amb
els leprosos per denunciar uns
sentiments molt profunds i malignes
en les relacions humanes: “no tocar”, “no escoltar”, “posar al marge”,
“sentiments de superioritat” basats en qualsevol cosa que assenyali una
diferència de raça, sexe, aspecte físic, salut, país, llengua, religió,
cultura, nivell econòmic, nacionalitat,... Sentiments que afloren també avui en
expressions tan “normals” com “tercer
món”, “quart món”, “immigrant”, i tantes altres que tots coneixem, i que no
vull repetir aquí per no ajudar a mantenir un vocabulari marginador.
7. Però, aquell cadàver
vivent ha vist en Jesús la presència de la Vida. No d’una vida propietat privada de Jesús, sinó de la “Vida
que es dóna”. D’alguna manera el leprós ha descobert en Jesús que la Vida
també s’encomana. Ell, leprós, pot encomanar la “lepra”, i això
fa impur. Però la Vida també s’encomana, i purifica. “Tocant-lo”, Jesús li “contagia” Vida.
8. Segona.
“Tot seguit el va fer marxar”.
Literalment: “de seguida el va fer sortir”.
La traducció del Missal (“Tot
seguit el va fer marxar”) resulta una mica ambigua. No és que Jesús se’l
tregui de sobre. Recordem altra vegada l’acció de Moisès quan va estendre la mà sobre el Mar Roig: les aigües es van partir per
deixar pas lliure als israelites perquè sortissin
del país que els posseïa com esclaus.
“El Senyor va dir a Moisès: Ordena als
israelites que es posin en marxa” (Èxode 14,16).
Jesús “ordena” al leprós
que “surti de seguida”. D’on ha de sortir? ¿Com es pot dir a un que “ha
d’estar fora”, a un “marginat”, que surti?!
9. La possessió té
diferents nivells. Al País d’esclavitud,
els israelites eren exclosos com a ciutadans, però posseïts i
utilitzats com a esclaus. El leprós
és un exclòs i, a la vegada, un posseït a través de la seva
pròpia mentalitat. Ell s’identifica com a membre del Poble Elegit, però com a membre
exclòs. Per això la seva exclusió no comporta un alliberament de l’àmbit
que l’exclou sinó un càstig: marginat
per la mateixa ideologia que ell ha
acceptat com a base de la seva identitat.
10. Jesús estén la mà i
el toca per tallar aquesta espècie de
“cordó umbilical” que el manté exclòs però posseït. Ara el leprós se
sent purificat. Veu la seva situació
des de fora de la ideologia que el
feia sentir impur.
Jesús l’envia al sacerdot no pas com un signe de submissió o
perquè necessiti que un sacerdot
“certifiqui que ja és pur” (aquí la
traducció del Missal torna a ser ambigua), sinó “perquè, com solem dir, se
n’enterin”. “Com una prova contra
ells”, tradueixen alguns (com quan Moisès va ser “enviat” al faraó per
assabentar-lo de que Déu havia fet “lliure” el poble que ell volia esclau).
11. De fet, l’ex-impur,
un cop “ha sortit”, ja no pensa ni en
el sacerdot ni en l’advertiment de Jesús de no dir-ho a ningú, sinó tot el
contrari. No és desobediència sinó experiència exultant de la llibertat.
I aquí l’evangelista apunta a una sorprenent permuta de
situacions: ara és el “purificat” qui comença a proclamar (el regne de Déu en)
l’experiència que ha tingut, i, en canvi, Jesús “havia de quedar-se a fora, en llocs despoblats”. Jesús li ha encomanat la vida; el leprós li
ha “encomanat” la marginació.
Aquest és el “preu” de la solidaritat. “Així
es va complir allò que havia anunciat el profeta Isaïes: Ell va portar les
nostres febleses i prengué damunt seu les nostres malalties” (Mateu 8,17).
No es tracta de “miracles” sinó de solidaritat; o, si ho voleu, del miracle de la solidaritat.
C.
MISSATGE.
12. L’esperit maligne (recordem-ho:
l’home mateix en situació d’alienat) posseeix
i esclavitza; en casos extrems, posseeix
i esclavitza a partir de la mateixa consciència
religiosa del posseït. És la corrupció de la religió.
Jesús, el nou Moisès,
trenca el cercle viciós del marginat, que havia assumit com a identitat
la seva pròpia marginació. El Regne de Déu no és un “pedaç” al Regne del
maligne sinó que és un “altre regne”, per gaudir del qual primer s’ha de trencar
amb el regne (ideologia, valors,
criteris...) d’aquest món. “Surt de seguida!”
D:
RESPOSTA.
13. Suggereixo una resposta
en dues direccions:
a). Totes les religions (també la nostra) tenen el perill de caure
en la temptació en què va caure la sinagoga:
dividir la realitat en dues parts: allò pur i allò impur; i, a
partir d’aquí, declarar impures
determinades persones excloent-les de la comunitat,
sense permetre que se sentin lliures.
Quan una religió cau en aquesta corrupció, deixa de ser legítima, i, si no es pot corregir, és
urgent abandonar-la “com una prova contra
ells” (contra els seus dirigents).
És una qüestió de fidelitat, encara que serà interpretada
pels “dirigents” com una mostra d’orgull i de rebel·lia, mereixedora de càstig. Tots aquests marginats han de poder comptar amb la
nostra solidaritat eficaç.
Aplicant això a casa nostra, ens permet entendre positivament, com
un “signe del temps”, el gran èxode de tanta gent en relació a les pràctiques religioses i a la mateixa Institució. Estem cridats a la
llibertat; si per a algú la Religió no és font de llibertat, que en surti; a menys que tingui alguna
possibilitat, o vocació, d’ajudar a
corregir aquesta situació maligne.
b). Jesús, abans de fer sortir el leprós de la ideologia maligne que el feia sentir impur, “el tocà”, perquè la Vida, més encara que la lepra, s’encomana.
“Contagiar Vida”: heus aquí, en resum, l’obra de
Jesús. Heus aquí la “resposta” dels “tocats” per Jesús.
Nota.
Les malalties contagioses
són una realitat que no podem passar per alt. Evidentment cal protegir-se’n i
evitar la seva propagació. És una qüestió sanitària que s’ha de tractar amb
criteris mèdics. Cal agrair a la Medicina i als seus experts els avenços que hi
ha hagut en aquest camp. També ens fa adonar de com n’és de bona la superació
d’una mentalitat mítica que tot ho
relacionava amb la religió, i portava
a veure el malalt com una persona culpable i, per això, castigada per Déu. Jesús va denunciar
aquesta manera de pensar com una perversió
de la religió. La Religió només és vàlida si genera un plus de solidaritat.
Si no, és millor sortir-ne i fer-ne sortir.
E. PREGUNTES per al diàleg.
1. “Pur” i “impur” són conceptes que ens han arribat des del camp
de la Religió, però que tenen el seu origen sobretot en la vida social.
Dissortadament en les societats no-religioses
no hi ha pas menys marginació. ¿Com es manifesta en la nostra societat
actual? ¿Quines paraules es fan
servir per dissimular-la o legitimar-la?
2. Sortosament la nostra societat ha assumit molta de l’acció solidària que fins ara es veia com
a més pròpia d’Institucions religioses.
¿Creieu que aquest fet hauria de fer canviar alguna cosa en l’acció de
l’Església?
3. ¿Hi ha entre nosaltres persones posades al marge de la
societat? Quines? Com hi hem de respondre com a ciutadans i deixebles de Jesús?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada