diumenge, 16 de desembre del 2018

Diumenge 4rt. d’Advent. Any C.



 A. LECTURES.


1ª LECTURA.  (Miquees 5,1-4a).
Això diu el Senyor:
«Tu Bet-Lèhem Efrata,
petita per figurar entre les famílies de Judà:
de tu en sortirà el qui ha de regir Israel.»
Els seus orígens són llunyans,
des dels temps eterns.
Els tindrà abandonats
fins que la mare haurà tingut un fill;
aleshores la resta dels germans
tornarà cap al poble d’Israel.
Es presentarà a fer de pastor
amb la majestat del seu Déu,
amb la glòria del nom del Senyor.
I viuran en pau,
perquè ara serà gran d’un cap a l’altre de la terra.
Ell serà la pau.

2ª LECTURA (Hebreus 10,5-10).

Germans,
Crist deia a Déu quan entrà al món:
«No voleu oblacions ni sacrificis,
però m’heu format un cos;
no exigiu l’holocaust ni l’expiació.
Per això us dic:
Com està escrit de mi en el llibre,
Déu meu, vinc a fer la vostra voluntat.»
Primer ha dit:
«Les oblacions i els sacrificis, l’holocaust i l’expiació,
no els voleu ni els exigiu»,
encara que totes aquestes ofrenes
són precisament les que la llei prescrivia.
Després afegeix:
«Vinc a fer la vostra voluntat.»
Adoneu-vos com suprimeix tot el que deia abans
i ho substitueix pel que diu després.
A nosaltres ens ha santificat l’ofrena del cos de Jesucrist,
feta una vegada per sempre
per complir aquesta «voluntat» de Déu.

EVANGELI. (Lluc 1,39-45).

Per aquells dies,
Maria se n’anà decididament a la Muntanya,
a la província de Judà;
entrà a casa de Zacaries i saludà Elisabet.
Tan bon punt Elisabet va sentir la salutació de Maria
el nen saltà dins les seves entranyes,
i Elisabet, plena de l’Esperit Sant,
cridà amb totes les seves forces:
«Ets beneïda entre totes les dones
i és beneït el fruit de les teves entranyes.
Qui sóc jo perquè la mare del meu Senyor
vingui a visitar-me?
Mira: tan bon punt he sentit la teva salutació,
el nen ha saltat d’entusiasme dins les meves entranyes.
Feliç tu que has cregut!
Allò que el Senyor t’ha fet saber, es complirà.»

B. LLENGUATGE.
Nota.
L’evangeli d’avui es llegeix també en la festa de l’Assumpció de Maria, el 15 d’agost. Allà s’hi inclou el cant de Maria (el Magníficat). Podeu trobar-hi alguns altres apunts (>Assumpció. Any A, sobre la festa
i Any B, sobre el text llegit).

1. Avui llegim aquest relat com a preparació del Nadal. La litúrgia, als diumenges anteriors, ens ha presentat la figura del Precursor (Joan Baptista); després, és Maria qui ens acompanyarà durant totes aquestes festes.

Diem una vegada més que no es tracta de relats biogràfics sobre Jesús o sobre Maria i Josep, sinó de relats teològics amb els quals els evangelistes (en aquest cas, Lluc) volen expressar els vincles profunds de l’Home amb tota la Creació com a obra de déu.

2. En els evangelis els relats d’infantesa volen deixar-nos clar que Jesús és cent per cent humà. Més encara: ell representa el “model d’humanitat”. Com els “pisos mostra” que a vegades els constructors fan per a la informació visual dels possibles compradors, Jesús és presentat en els evangelis com “l’home mostra” per a tots aquells que vulguin esdevenir plenament humans.

3. La nostra vida té forma d’història. Però no hem d’imaginar la Història com un fil rectilini sinó més aviat com el fil d’embastar de les màquines de cosir: cada punt va endavant però enllaçant amb l’anterior. És un fil que pren forma de vaivé.

4. L’anunci del naixement de Jesús té un moment de referència: “Al sisè més” de la gestació del Precursor. Elisabet, amb el seu marit Zacaries, ancians tots dos, representen la Història d’Israel precedent, que està a punt de completar la seva missió de preparar l’arribada de l’home en plenitud.
Maria, un cop rebut el missatge de la seva maternitat, no es centra en ella mateixa sinó que va decididament a la muntanya de Judà per acompanyar la seva parenta Elisabet.
La descripció de la “trobada” de les dues dones és d’una gran bellesa i profunditat.
Elisabet, l’anciana, mira endavant: “Feliç tu que has cregut! Allò que el Senyor t’ha fet saber, es complirà”.
Maria, la noia jove, plena de fecunditat, mira enrere, sentint-se hereva de tot el Passat: cant del Magníficat (no llegit avui) (Lluc 1,46ss).
El Precursor, l’últim dels “profetes antics”, encara dintre el ventre de la mare, ja salta d’alegria quan experimenta la presència d’aquell que obrirà nous horitzons.

5. De “Galilea” a “Judea”: el llenguatge dels llocs.
Galilea és el lloc on es “barregen” el Poble elegit i els Pobles pagans.
Judea, amb Jerusalem i el temple, és el nucli d’Israel com a Poble elegit; i que està a punt de completar la missió especial per a la qual havia sigut elegit.
Maria surt de Galilea per “connectar” amb Judea i tot allò que representa; però després se’n torna a Galilea que és “casa seva”. Retornarà a Judea, a Betlem, quan hagi d’infantar el seu fill, perquè hereti les promeses del seu “pare David” (Lluc 2,4); però després de complir “tot el que manava la Llei del Senyor”, tornaran anar a Galilea, a Natzaret (Lluc 2,39). Jesús no serà anomenat “betlemita” sinó “natzarè”, paraula que sona igual a una altra que significa “rebrot” (Mateu 2,23). Es vol suggerir d’aquesta manera que Jesús és el “rebrot” promès a la “Casa de David”. Però el seu creixement i activitat tenen lloc a Galilea, perquè les seves branques han d’acollir tothom (Universalitat).
Quan Jesús compleixi 12 anys (edat de ser com els adults, en aquell temps), Jesús tornarà anar a Jerusalem on, de moment, encara hi ha la “casa del meu Pare”; però tornarà de seguida a Galilea (Lluc 2,51) on realitzarà la seva missió d’universalitzar la “casa del Pare” iniciant el “Regne de Déu” ofert a tothom.

C. MISSATGE.
6. Som hereus d’una llarga Història. L’Evangeli de Lluc fa arribar la Genealogia de Jesús fins a Adam (Lluc 3,38). La Ciència actual enriqueix aquesta dimensió quan ens diu que la nostra vida actual no prové només dels nostres avantpassats humans sinó que ve de molt més lluny. Som hereus, juntament amb tots els vivents, d’una única vida que va començar, encara no sabem com, en una primera cèl·lula. Biològicament, i parlant amb tota propietat, som germans de tots els vivents. O potser millor: som “fills” de tota la Història passada.

D: RESPOSTA.
7. Nadal és una invitació i una ocasió per sentir-nos reconciliats amb tots els Humans, amb tots els Vivents i, fins i tot, amb tot l’Univers.
Com Maria, ens cal també anar decididament a la muntanya de Judà; és a dir: retrobar-nos amb la nostra Història i poder escoltar les velles i belles paraules dites també a cada un de nosaltres: “Feliç tu que has cregut!”; feliç tu que has dit “” a l’Home, que va naixent i creixent anhelant la plenitud.

E. PREGUNTES per al diàleg.
1. “Feliç tu que has cregut”. Com experimenteu la felicitat de creure? A què us mou, aquesta felicitat?

2. Com van les vostres relacions amb “tots els vivents”? La fe en déu us porta també a creure en la vida?

3. Religiosament parlant, us quedeu a vegades a Judea, amb el seu temple, o retorneu sempre a Galilea?


Vocabulari:
Creure.    Elisabet.   Maria.   Muntanya.   

(Del Vocabulari de la Bíblia Catalana Interconfessional: Judà.     Muntanya.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada