Anys A, B i C.
NOTA:
Les LECTURES són les mateixes per als tres anys.
Als apunts
corresponents a l’Any B podeu trobar un comentari sobre l’expressió “Mare de Déu” i sobre el significat del nom “Jesús”.
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Nombres 6,22-27).
En
aquells dies, el Senyor digué a Moisès:
«Digues a
Aharon i als seus fills:
Beneïu el
poble d’Israel amb aquestes paraules:
“Que el
Senyor et beneeixi i et guardi,
que el
Senyor et faci veure la claror de la seva mirada
i
s’apiadi de tu;
que el
Senyor giri cap a tu la mirada i et doni la pau.”
Així
interposaran el meu nom
a favor
del poble d’Israel, i jo el beneiré.»
2ª LECTURA (Gàlates 4,4-7).
Germans,
quan el
temps arribà a la seva plenitud,
Déu envià
el seu Fill,
nascut
d’una dona, nascut sota la Llei,
per
rescatar els qui vivien sota la Llei,
perquè
obtinguéssim ja la condició de fills.
I la
prova que som fills de Déu és
que
l’Esperit del seu Fill que ell ha enviat
crida en
els nostres cors: «Abbà, Pare!»
Per tant,
ja no ets esclau, sinó fill;
i si ets
fill, també ets hereu, per gràcia de Déu.
EVANGELI. (Lluc 2,16-21).
En aquell
temps,
els
pastors anaren a Bet-Lèhem
i
trobaren Maria i Josep, amb el nen a la menjadora.
Havent-ho
vist amb els propis ulls,
van
contar el que els havien dit d’aquell infant,
i tothom
qui ho sentia
es
meravellava del que deien els pastors.
Maria
conservava aquests records en el seu cor
i els
meditava.
Després els pastors se’n tornaren,
Després els pastors se’n tornaren,
glorificant
Déu i lloant-lo pel que havien vist i sentit;
tot van
trobar-ho com els ho havien anunciat.
Passats vuit dies,
Passats vuit dies,
quan
hagueren de circumcidar-lo;
li
posaren el nom de Jesús;
era el
nom que havia indicat l’àngel
abans que
el concebés la seva mare.
B.
LLENGUATGE.
1. Any Nou.
A part de
la festa de la mare de déu, avui
es celebra l’entrada a l’Any Nou. Sobre aquest punt és especialment
il·luminadora la 2ª lectura. És
curta però densa. Cal llegir-la a poc a poc.
La idea
de la plenitud del temps és
important en la Bíblia. Abans d’arribar a la plenitud, hi ha el camí
que va des de “nascuts sota la Llei” fins a esdevenir “fills”.
També els
cristians, tot i estar cridats, com
tothom, a ser fills, normalment
comencem “sota la Llei”, encara que no sigui la “Llei de Moisès”, sinó que es
tracti del mateix Evangeli entès
d’una manera legalista.
“Després
de Crist”, la Llei ja no està en el missatge,
però pot trobar-se incrustada al cor
fins que no ens obrim a l’Esperit que ens fa fills.
Com ens diu St. Pau :” Mentre l'hereu
d'una casa és menor d'edat, no es diferencia gens d'un esclau, per bé que és
amo de tot” (Gàlates 4,1s).
2.
L’evangeli insisteix en donar relleu a la “menjadora”. És allò que identifica
Jesús. Jesús és aliment, i per això
el seu lloc està en una menjadora.
Es fa
notar que els pastors troben Jesús amb
Maria i Josep. Són ells qui ens l’ofereixen en una menjadora, posant així de manifest la seva realitat més profunda:
la vida la vivim donant-la, i l’aliment
és el signe més clàssic d’una vida-que-es-dóna.
3. “Maria amb Josep i el nen a la menjadora”
és com una diapositiva estàtica que els pastors
poden contemplar. Sorprèn que en aquesta escena siguin precisament els pastors els únics que es mouen, parlen i
provoquen admiració. Això és
sorprenent perquè, segons els entesos, els pastors,
com a grup, eren considerats gentussa vulgar, lladregota i mentidera. Però van
ser els únics que van rebre el missatge
perquè estaven vetllant de nit.
Amb ells
ha començat la gran “inversió”
(capgirament). “Dispersa els homes de cor
altiu, derroca els poderosos del soli i exalta els humils”, com havia
celebrat Maria en el Magníficat.
4. Quan
hagueren de circumcidar-lo...
A través
del ritual de la Circumcisió, els
nois entraven a formar part del seu Poble. Jesús és jueu. Per més que els
evangelis ens presentin Jesús com “l’home-mostra”, també insisteixen en que és
una persona concreta, fill d’uns pares concrets, membre d’un Poble concret.
Els
Evangelis no són relats teòrics sobre l’ésser humà. En realitat,
no existeixen “éssers humans” com a classe, sinó persones concretes de carn i
ossos, amb nom propi, i també amb vincles concrets amb una col·lectivitat
concreta. Cada ésser humà és únic i sagrat en si mateix, però no és un
solitari. És fill de la Mare-Terra, però la Mare-Terra l’ha engendrat a través
de la vida d’un Poble i d’una Família
C.
MISSATGE.
Vivim en
el temps. Millor: som “temporals”.
El temps és una idea que ens hem creat els
humans per poder mesurar els canvis. Però els canvis no són sempre només quantitatius sinó que, a vegades,
passen a ser qualitatius. Un ansat d’aigua posat al foc va canviant de
temperatura quantitativament fins als 100 graus. A partir d’aquí l’aigua fa un
canvi qualitatiu: es torna vapor, i ja és una altra cosa i depèn d’unes altres lleis.
Tots
nosaltres comencem petits i anem creixent, fins que deixem de ser petits. Ser adults ja és tota una
altra cosa.
D:
RESPOSTA.
Naixem i
creixem seguint les lleis de la biologia (i de la sociologia). Però per ser
realment adults ens cal la decisió
lliure i conscient (i valenta) d’acceptar el do de Déu: la filiació.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1. Per la
Circumcisió, els nens s’incorporaven
al seu Poble. ¿Com veieu això de ser “Poble” en una societat globalitzada? ¿Podem
considerar justa la Societat actual on només són reconeguts com a
“poble” els Estats (que, quasi tots, són conseqüència d’una guerra)?
2. ¿Feu
servir a vagades l’expressió “la gent”
per referir-vos a persones concretes?
3. Solem
dir: “Any nou, vida nova”. Però sembla que, de fet, la vida es torna vella. ¿Quines
“novetats” descobriu en la vostra vellesa
o en la vellesa dels qui us envolten?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada