divendres, 25 de desembre del 2015

1 de gener. Festa de la Mare de Déu.




Anys A, B i C.

NOTA:
Les LECTURES són les mateixes per als tres anys.
Als apunts corresponents a l’Any B podeu trobar un comentari sobre l’expressió “Mare de Déu” i sobre el significat del nom “Jesús”.

A. LECTURES.

1ª LECTURA.  (Nombres 6,22-27).
En aquells dies, el Senyor digué a Moisès:
«Digues a Aharon i als seus fills:
Beneïu el poble d’Israel amb aquestes paraules:
“Que el Senyor et beneeixi i et guardi,
que el Senyor et faci veure la claror de la seva mirada
i s’apiadi de tu;
que el Senyor giri cap a tu la mirada i et doni la pau.”
Així interposaran el meu nom
a favor del poble d’Israel, i jo el beneiré.»


2ª LECTURA (Gàlates 4,4-7).
Germans,
quan el temps arribà a la seva plenitud,
Déu envià el seu Fill,
nascut d’una dona, nascut sota la Llei,
per rescatar els qui vivien sota la Llei,
perquè obtinguéssim ja la condició de fills.
I la prova que som fills de Déu és
que l’Esperit del seu Fill que ell ha enviat
crida en els nostres cors: «Abbà, Pare!»
Per tant, ja no ets esclau, sinó fill;
i si ets fill, també ets hereu, per gràcia de Déu.

EVANGELI. (Lluc 2,16-21).

En aquell temps,
els pastors anaren a Bet-Lèhem
i trobaren Maria i Josep, amb el nen a la menjadora.
Havent-ho vist amb els propis ulls,
van contar el que els havien dit d’aquell infant,
i tothom qui ho sentia
es meravellava del que deien els pastors.
Maria conservava aquests records en el seu cor
i els meditava.

Després els pastors se’n tornaren,
glorificant Déu i lloant-lo pel que havien vist i sentit;
tot van trobar-ho com els ho havien anunciat.

Passats vuit dies,
quan hagueren de circumcidar-lo;
li posaren el nom de Jesús;
era el nom que havia indicat l’àngel
abans que el concebés la seva mare.

B. LLENGUATGE.
1. Any Nou.
A part de la festa de la mare de déu, avui es celebra l’entrada a l’Any Nou. Sobre aquest punt és especialment il·luminadora la 2ª lectura. És curta però densa. Cal llegir-la a poc a poc.
La idea de la plenitud del temps és important en la Bíblia. Abans d’arribar a la plenitud, hi ha el camí que va des de “nascuts sota la Llei” fins a esdevenir “fills”.
També els cristians, tot i estar cridats, com tothom, a ser fills, normalment comencem “sota la Llei”, encara que no sigui la “Llei de Moisès”, sinó que es tracti del mateix Evangeli entès d’una manera legalista.
“Després de Crist”, la Llei ja no està en el missatge, però pot trobar-se incrustada al cor fins que no ens obrim a l’Esperit que ens fa fills. Com ens diu St. Pau :” Mentre l'hereu d'una casa és menor d'edat, no es diferencia gens d'un esclau, per bé que és amo de tot” (Gàlates 4,1s).

2. L’evangeli insisteix en donar relleu a la “menjadora”. És allò que identifica Jesús. Jesús és aliment, i per això el seu lloc està en una menjadora.
Es fa notar que els pastors troben Jesús amb Maria i Josep. Són ells qui ens l’ofereixen en una menjadora, posant així de manifest la seva realitat més profunda: la vida la vivim donant-la, i l’aliment és el signe més clàssic d’una vida-que-es-dóna.

3. “Maria amb Josep i el nen a la menjadora” és com una diapositiva estàtica que els pastors poden contemplar. Sorprèn que en aquesta escena siguin precisament els pastors els únics que es mouen, parlen i provoquen admiració. Això és sorprenent perquè, segons els entesos, els pastors, com a grup, eren considerats gentussa vulgar, lladregota i mentidera. Però van ser els únics que van rebre el missatge perquè estaven vetllant de nit.
Amb ells ha començat la gran “inversió” (capgirament). “Dispersa els homes de cor altiu, derroca els poderosos del soli i exalta els humils”, com havia celebrat Maria en el Magníficat.

4. Quan hagueren de circumcidar-lo...
A través del ritual de la Circumcisió, els nois entraven a formar part del seu Poble. Jesús és jueu. Per més que els evangelis ens presentin Jesús com “l’home-mostra”, també insisteixen en que és una persona concreta, fill d’uns pares concrets, membre d’un Poble concret.
Els Evangelis no són relats teòrics sobre l’ésser humà. En realitat, no existeixen “éssers humans” com a classe, sinó persones concretes de carn i ossos, amb nom propi, i també amb vincles concrets amb una col·lectivitat concreta. Cada ésser humà és únic i sagrat en si mateix, però no és un solitari. És fill de la Mare-Terra, però la Mare-Terra l’ha engendrat a través de la vida d’un Poble i d’una Família

C. MISSATGE.

Vivim en el temps. Millor: som “temporals”.
El temps és una idea que ens hem creat els humans per poder mesurar els canvis. Però els canvis no són sempre només quantitatius sinó que, a vegades, passen a ser qualitatius. Un ansat d’aigua posat al foc va canviant de temperatura quantitativament fins als 100 graus. A partir d’aquí l’aigua fa un canvi qualitatiu: es torna vapor, i ja és una altra cosa i depèn d’unes altres lleis.
Tots nosaltres comencem petits i anem creixent, fins que deixem de ser petits. Ser adults ja és tota una altra cosa.

D: RESPOSTA.
Naixem i creixem seguint les lleis de la biologia (i de la sociologia). Però per ser realment adults ens cal la decisió lliure i conscient (i valenta) d’acceptar el do de Déu: la filiació.

E. PREGUNTES per al diàleg.

1. Per la Circumcisió, els nens s’incorporaven al seu Poble. ¿Com veieu això de ser “Poble” en una societat globalitzada? ¿Podem considerar justa la Societat actual on només són reconeguts com a “poble” els Estats (que, quasi tots, són conseqüència d’una guerra)?

2. ¿Feu servir a vagades l’expressió “la gent” per referir-vos a persones concretes?

3. Solem dir: “Any nou, vida nova”. Però sembla que, de fet, la vida es torna vella. ¿Quines “novetats” descobriu en la vostra vellesa o en la vellesa dels qui us envolten?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada