Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
Pare. Pastor (i Ovelles). Vida eterna.
→ ÍNDEX
ALFABÈTIC de “paraules” comentades a “Apunts
d’homilia”.
→ ÍNDEX
BÍBLIC
dels “evangelis” comentats a “Apunts
d’homilia”.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia
Catalana interconfessional). Pastor.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → Diumenge
4 de Pasqua. C
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Actes 13,14.43-52).
En
aquells dies,
Pau
i Bernabé continuaren el seu viatge des de Perga
i
arribaren a Antioquia de Pisídia.
El
dissabte entraren a la sinagoga i s’assegueren.
Quan
ja es dispersava la gent reunida a la sinagoga,
molts
dels jueus i dels prosèlits seguiren Pau i Bernabé.
Ells
els parlaven, mirant de persuadir-los
que
es mantinguessin fidels a la gràcia de Déu.
El
dissabte vinent gairebé tota la ciutat
es
reuní per escoltar la paraula del Senyor.
Quan
els jueus veieren aquella multitud,
s’engelosiren
tant
que
es posaren a impugnar amb paraules injurioses
tot
el que deia Pau.
Però
Pau i Bernabé els respongueren amb valentia:
«Era
el nostre deure
anunciar-vos
primer a vosaltres la paraula de Déu.
Però
ja que vosaltres no la voleu rebre
i
us feu vosaltres mateixos indignes de la vida eterna,
ara
ens adreçarem als qui no són jueus.
Així
ens ho té ordenat el Senyor:
“T’he
fet llum de les nacions perquè portis la salvació
fins
als límits de la terra”.»
Quan sentiren això els qui no eren jueus,
se
n’alegraren, i lloaven la paraula del Senyor.
Tots
aquells que Déu havia destinat a la vida eterna
es
convertiren a la fe.
La
paraula del Senyor s’escampava per tota la regió.
Però els jueus instigaren les dones devotes més distingides
i
els principals de la ciutat
a
promoure una persecució contra Pau i Bernabé,
fins
que els expulsaren del seu territori.
Ells,
en senyal de protesta,
s’espolsaren
els peus sobre els qui els feien marxar,
i
se n’anaren a Iconi.
Els convertits de nou vivien feliços, plens d’alegria i de l’Esperit Sant.
2ª LECTURA (Apocalipsi 7,9.14b-17).
Jo,
Joan, vaig veure una multitud tan gran
que
ningú no hauria pogut comptar.
Eren
gent de tota nacionalitat,
de
totes les races i de tots els pobles i llengües.
S’estaven
drets davant el tron i davant l’Anyell,
vestits
de blanc i amb palmes a les mans.
Un
dels ancians em digué:
«Aquests
són els qui vénen de la gran tribulació.
Han
rentat els seus vestits amb la sang de l’Anyell,
i
els han quedat blancs.
Per
això estan davant el tron de Déu,
donant-li
culte nit i dia dins el seu santuari.
El
qui seu en el tron els protegirà amb la seva presència,
mai
més no passaran fam,
mai
més no passaran set,
ni
estaran exposats al sol ni a la calor,
perquè
l’Anyell que està en el tron els guiarà
i
els conduirà a les fonts on brolla l’aigua de la vida.
Déu
els eixugarà totes les llàgrimes dels seus ulls.»
EVANGELI. (Joan 10,27-30).
En
aquell temps, digué Jesús:
«Les
meves ovelles reconeixen la meva veu.
També
jo les reconec i elles em segueixen.
Jo
els dono la vida eterna:
no
es perdran mai
ni
me les prendrà ningú de les mans.
Allò
que el Pare m’ha donat val més que tot,
i
ningú no ho podrà arrencar de les mans del Pare.
Jo
i el Pare som u.»
B.
LLENGUATGE.
1.
Les
meves ovelles...
Directament,
Jesús no va fundar cap nova Religió ni va organitzar cap nova Comunitat
religiosa (Església) sinó que ens va mostrar, de paraula i d’obra, una nova
manera de ser humans centrada en la comunió.
Per això els Evangelis ens el presenten com “el fill de l’Home”.
Com
a éssers vivents, els humans podem
dedicar-nos a tenir i mantenir la
vida que hem rebut, però també podem descobrir i acceptar que la vida és per rebre-la i donar-la, com passa amb les fonts d’aigua que podem trobar quan fem
una excursió a muntanya. La Vida no neix de nosaltres mateixos sinó que, com
diu el conegut vers de R. Tagore, la
rebem com un do i la mereixem donant-la.
2.
Arreu de la Humanitat, i en el marc de les diferents Religions o fora de tota
religió, són innumerables les persones que, explícitament o implícita, viuen
donant la vida. I no calen demostracions, proves o sentències perquè
qui viu així sàpiga que aquesta manera de viure és justa, saludable i plena. “Les meves ovelles reconeixen la meva veu.
També jo les reconec i elles em segueixen” (Joan 10,27).
3. No ens ha d’enganyar la paraula “ovelles”. Aquí aquesta paraula no es contraposa a “pastor”, ni té un sentit confessional (els cristians), sinó que vol dir estar en comunió. En l’Evangeli de Joan, Jesús encarna l’home que ha arribat a la seva plenitud fent de la seva vida una vida que es dóna del tot.
De
fet, ja des del començament de l’Evangeli
de Joan, Jesús és presentat com “Anyell Pasqual”; és a dir: com un “xai o ovella”
destinat a convertir-se en “l’aliment”
necessari per al llarg camí de l’Alliberament (Joan 1,29.35 i Èxode
12,2ss).
Jesús és doncs, “anyell” per fer-se aliment, i “pastor” per “apeixar”
les “ovelles”.
Podem sentir-nos “ovelles” (“seguidors”) d’aquest “pastor” en la mesura que vivim la nostra vida donant-la, com ha fet Ell.
Cal
adonar-se que, de fet, la paraula “cristià” es fa servir sovint per designar
els membres d’una determinada Religió. Però, no és la pertinença a una
determinada Religió allò que ens fa realment “ovelles” de Jesús, sinó el
seguiment del mateix camí que ell va seguir, i que, per això, anomenem pastor.
4.
Jo
i el Pare som u.
Declaració
solemne i explícita de qui és Jesús. I en Jesús, també nosaltres podem
descobrir qui som quan decidim viure donant la vida. Perquè la vida que
donem és la mateixa vida que primer hem rebut; i la vida que hem rebut té el
seu origen en la bondat de Déu, la VIDA del qual és donar-se. Per això
entenem Déu com a comunió, i podem
parlar d’Ell com a Pare que es dóna i com a Fill que és engendrat.
Nosaltres
hem estat invitats a participar en aquest corrent de VIDA. Som invitats a ser fills en el Fill, la vida del qual és la
mateixa del Pare en forma de vida rebuda. Com l’aigua de la font.
L’aigua de la font és la mateixa aigua que cobreix les muntanyes en forma de
neu; però, en la font, se’ns ofereix a punt per ser beguda.
Conseqüentment, en la mesura que acollim la VIDA, entrem també en la COMUNIÓ del Pare i del Fill, i
esdevenim “pares en el Pare” i “fills en el Fill”.
C.
MISSATGE.
5.
La Vida sobirana de Déu-Pare se’ns ofereix a
punt per ser beguda en la persona humana del Fill i de tots aquells qui
la reben i es deixen transformar en beguda.
Com hem llegit a la segona Lectura: “...vaig
veure una multitud tan gran que ningú no hauria pogut comptar. Gent de tota
nacionalitat, de totes les races i de tots els pobles i llengües... ...mai més no passaran fam, mai més no
passaran set...”
O
com es diu en el relat de la Samaritana:
“El qui begui de l’aigua que jo li
donaré, mai més no tindrà set: l'aigua que jo li donaré es convertirà dintre
d'ell en una font d'on brollarà vida eterna” (Joan 4,14).
D:
RESPOSTA.
6.
Com hem llegit a la 1ª Lectura: “Quan
sentiren això, tots se n’alegraren, i lloaven la paraula del Senyor”.
La resposta que se’ns demana en
aquest diumenge, com en tots els diumenges del temps pasqual, és la d’alegrar-nos.
El
text fa notar el contrast entre els jueus
i els no jueus. Com en el seu Evangeli, també en Fets dels Apòstols Lluc interpreta el refús que els jueus van
fer del missatge de Jesús dirigit primerament
a ells, com l’ocasió perquè aquest
missatge arribi també als no jueus.
El refús temporal que fan els elegits primerament provoca que l’elecció es faci universal.
Aquest refús que fan els primers elegits es converteix en una sort per a nosaltres, però també és un advertiment. Els membres de l’Església ens sentim fills i continuadors de la Sinagoga; però podríem caure en el mateix defecte de les autoritats jueves d’aquell temps: pretendre convertir en privilegi allò que és una missió. ¿No ha passat massa sovint que, en l’Església, ens hem cregut els únics o els principals deixebles (ovelles) de Jesús?
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
Fins no fa gaire, era habitual que cadascú considerés la pròpia religió com l’única vertadera. Ara, en ple
pluralisme religiós, com ho veieu?
2.
La paraula “ovelles” pot ser entesa en un sentit passiu, com si se
sobreentengués que, en l’Església, la majoria són ovelles mentre d’altres pocs són pastors. Com ho veieu això, mirant-ho des de l’Evangeli?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada