diumenge, 17 de novembre del 2024

Diumenge vinent, últim de l'Any litúrgic. Festa de Crist "rei".



Crist “rei”.  Festa final de l’Any litúrgic.

 

Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració. Per tant, la data que hi apareix, posada automàticament pel Sistema, no correspon a la de la festa sinó de 8 dies abans.

 

VOCABULARI.  (> Índex general).
(Nota. Cada paraula ve precedida del context o fragment d’Evangeli en el qual té el significat exposat).
 

  Rei.      Veritat.

 

 

Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional).

 

    

A. LECTURES.

 

1ª LECTURA.  (Daniel  7,13-14).

Tot mirant aquella visió de nit,

vaig veure venir enmig dels núvols del cel

com un Fill d’home,

s’acostà al vell venerable,

el presentaren davant d’ell

i li fou donada la sobirania, la glòria i la reialesa,

i tots els pobles, tribus i llengües li faran homenatge.

La seva sobirania és eterna, no passarà mai;

la seva reialesa no decaurà.

 

2ª LECTURA (Apocalipsi de sant Joan 1,5-8).

Jesucrist és el testimoni fidel,

el primer ressuscitat d’entre els morts,

el sobirà dels reis de la terra.
Ell ens estima

i ens ha alliberat dels nostres pecats amb la seva sang

per fer de nosaltres una casa reial,

uns sacerdots dedicats a Déu, el seu Pare.

Que li sigui donada la glòria

i el poder pels segles dels segles. Amén.

 

Mireu, ve sobre els núvols,

i tothom el veurà amb els propis ulls,

fins aquells que el van traspassar,

i totes les famílies de la terra es lamentaran per ell.

Sí, amén.

Jo sóc l’Alfa, la primera lletra de l’alfabet,

i l’Omega, que és la darrera,

diu el Senyor Déu, el qui és, el qui era i el qui ha de venir,

el Déu de l’univers.

 

EVANGELI. (Joan 18,33b-37).

En aquell temps, Pilat digué a Jesús:

«Ets tu el rei dels jueus?»

Jesús contestà:

«Surt de vós això que em pregunteu,

o són d’altres els qui us ho han dit de mi?»
 

Respongué Pilat: «Jo, no sóc pas jueu.

És el teu poble i els mateixos grans sacerdots

els qui t’han entregat a les meves mans.

He de saber què has fet.»
 

Jesús respongué:

«La meva reialesa no és cosa d’aquest món.

Si fos d’aquest món, els meus homes haurien lluitat

perquè jo no fos entregat als jueus.

I és que la meva reialesa no és d’aquí.»

Pilat digué: «Per tant, vols dir que ets rei.»

Jesús contestà:

«Teniu raó: jo sóc rei.

La meva missió és la de ser un testimoni de la veritat;

per això he nascut i per això he vingut al món:

tots els qui són de la veritat escolten la meva veu.»

 

B. LLENGUATGE.

 

1). LA FESTA.  

Heus aquí una bona FESTA amb un mal LLENGUATGE.

És una festa instituïda per Pius XI, l’any 1925, i es celebrava l’últim diumenge d’octubre. El concili Vaticà II la va posar com a cloenda de tot l’Any litúrgic.

A. Una “Bona Festa”.
1. Perquè és reconfortant poder acabar l’any litúrgic celebrant l’èxit de la Humanitat.

Des del primer capítol de la Bíblia se’ns presenta el propòsit de Déu de crear l’Home a imatge i semblança seva. I aquest Home, a imatge i semblança de Déu, està destinat a ser “rei de la creació” (Gènesi, 1,26-29).

Però quan mirem la història de la Humanitat comprovem que la immensa majoria dels humans ha viscut i viu sota el pes de l’opressió, del dolor i de la mort. Semblaria, doncs, que el projecte de Déu hagi fracassat.

 

2. Però en Jesús de Natzaret, que forma part dels "fracassats" "condemnats a mort), descobrim que aquesta nostra vida sobre la terra no és pas encara la Vida a què estem cridats, sinó només el camí que ens hi porta, si el volem seguir. Això canvia radicalment el significat del sofriment i de la mort. La mort ja no comporta el fracàs de la Vida sinó el terme del camí que hi porta.

 

3. No és en els que moren o són assassinats que la Vida “fracassa”, sinó en els seus assassins.
En canvi, aquells en els quals la Vida ha reeixit són “una multitud tan gran que ningú no l'hauria poguda comptar... Gent de totes les nacions, tribus, pobles i llengües”, com llegíem el dia de Tots Sants (Apocalipsi 7,9). Tothom qui estima, recorre amb èxit el camí cap a la Vida, i esdevé imatge i semblança de Déu, perquè Déu és amor (1Joan 4,8).

 

B. Un “mal llenguatge”.

4. Perquè l’expressió “Jesucrist, Rei de tot el món”, en una societat plural com la nostra, pot ser entesa en sentit fonamentalista, tant pels no cristians com per molts dels mateixos cristians. Passa el mateix que amb la paraula “messies” en temps de Jesús. Els Evangelis ens diuen una i altra vegada que Jesús va prohibir severament als seus deixebles que diguessin a ningú que ell era el messies (Marc 8,30). Jesús només accepten el qualificatiu de “messies” o “rei” en el context de la Creu. És a dir: quan no hi ha la més mínima possibilitat d’interpretar erròniament la seva “reialesa”; una reialesa que té la Creu per únic tron, (Mateu 27,37)

 

5. Però, després que el missatge cristià hagués esdevingut una Religió, amb més de mil milions de “seguidors”, i el “Vicari de Crist” sigui considerat un “Cap d’Estat” amb ambaixadors a la majoria de països... una festa que se’n digui “Crist, rei de tot el món” comporta, com a mínim, una ambigüitat perillosa i provocativa.

¿Com pot ser “interpretada” aquesta festa pels companys musulmans, budistes o simplement no religiosos?

¿Com reaccionaríem nosaltres si a les mesquites de casa nostra s’hi celebrés una festa semblant, però des del punt de vista de l’Islam?

 

 

2.) EL TEXT de l’evangeli d’avui. 

6. Fixant-nos en el text de l’Evangeli que hem llegit aquest any del cicle B, veiem que s’hi usa la paraula “rei” amb dos significats d’alguna manera contraposats:
 
- a) Hi ha els reissegons aquest món”.
Aquests reis necessiten soldats i súbdits que els defensin i els sostinguin. De fet, és com si es tractés de “reis de mentida”. No són reis, sinó persones “normals”, utilitzades per fer de reis.

- b) Jesús no és d’aquesta classe de reis. Ell mateix posa el contrast en la Veritat”.

 

7. Jesús ésrei de Veritat”. Però només s’adonen i es beneficien de la seva reialesa els qui són buscadors i seguidors de la Veritat.

Però, què és la Veritat? (Joan 18,38).

Aquesta és la “pregunta rèplica” que es fa Pilat (no recollida en el Missal, avui). Aquesta és la pregunta decisiva, perquè la nostra vida entera depèn de la resposta que hi donem.

Què és la Veritat?

C. MISSATGE.

8. Hi ha una veritat sobre l’Home. Hi ha la veritat que hem anat descobrint, gustant i celebrant durant tot l’any litúrgic, any rere any. Diumenge passat la contemplàvem en forma de “fill de l’Home que arriba sobre els núvols amb gran poder i majestat(Marc 13,26).
  
És la veritat que ens fa adonar que tots junts, amb relacions mútues de fraternitat i de servei mutu, hem estat cridats a ser reis de la creació, associats a l’obra d’amor iniciada per Déu.

 
Aquesta és la Veritat.
Jesús és l’Home, i l’Home és “rei de la Creació”, sense súbdits, i amb una meravellosa missió: ser testimonis de “aquesta” Veritat. Com Jesús, “per a això hem nascut i per a això estem al món” (Joan 18,37).

 

D: RESPOSTA.

9. Avui aquesta expressió “l’Home, rei de la Creació” s’ha tornat molt sospitosa a causa de la destrossa que hem fet i estem fent en el nostre “regne”. Són massa els qui han entès “rei de la Creació” com si volgués dir ser els “amos i explotadors” dels altres i de la natura.

Realment, com a reis de la Creació, una gran majoria de nosaltres mereix un suspens total i absolut. Potser tenen raó aquells que volen “desposseir” l’Home d’aquest títol que hem deshonrat.

 

10. Però és evident que, amb títol o sense, progressivament l’espècie humana tenim a les nostres mans, d’alguna manera, el destí de la Terra i dels vivents que hi habitem.

Amb títol o sense o amb altres títols, és absolutament necessari i urgent salvar el Planeta. Ho hem de fer per fidelitat a la missió rebuda, i també per nosaltres mateixos.
El nostre planeta no és només el magatzem que som capaços de “saquejar” sinó també el vaixell que ens sosté i ens alimenta.

Sembla clar que, almenys avui dia, no pot haver-hi una autèntica resposta que no sigui a la vegada una resposta ecològica.
 

(En aquest sentit, podria ser interessant llegir la famosa Resposta, ja al 1885, del líder indi Seattle al president dels Estats Units. Últimament, també el papa Francesc, en la seva encíclica Lodato si’ sobre l’Ecologia, ens urgeix a prendre consciència de la greu situació en què ens hem ficat).

 

E. PREGUNTES per al diàleg. 

1. En una societat religiosament plural, us sembla coherent amb el missatge evangèlic parlar de “Jesucrist, rei de tot el món”?

 

2. Actualment, i en la vostra opinió, quina relació i quins vincles hi ha entre fe i ecologia?

 

3. Què estaríeu disposats a fer, individualment i com a comunitat, per “salvar-nos amb el planeta”? 

== = = = = = = = = == = = = = = = = =

 

Diumenge que ve, comença un Nou Any Litúrgic:

Primer diumenge d’Advent. Any C”.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada