Nota. APUNTS es “penja” 8 dies abans pensant en els qui preparen la celebració durant la setmana. Per tant la data posada automàticament pel Sistema no és la de la festa celebrada sinó de
8 dies abans.
→ VOCABULARI.
ÍNDEX ALFABÈTIC de “paraules” comentades a “Apunts d’homilia”.
Costat (de Jesús). Diumenge. Esperit (Sant). Feliços. Ferides. Miracles. Miracles de Jesús. Nom. Pare. Pau. Por. Veure.
→ Vocabulari de la BCI (Bíblia Catalana interconfessional).
→ ÍNDEX BÍBLIC dels “evangelis” comentats a “Apunts d’homilia”.
→ Veure també: Tertúlia en espiral → 2 de Pasqua.
C
A.
LECTURES.
1ª LECTURA. (Actes 5,12-16).
Els
apòstols obraven molts miracles i prodigis entre el poble.
Tots
es reunien unànimement en el pòrtic de Salomó.
Ningú
dels altres no gosava anar amb ells,
encara
que el poble en feia grans elogis.
Cada
vegada se’ls afegien més homes i dones
que
es convertien a la fe en el Senyor.
Fins
pels carrers la gent treia els malalts
i
els deixava allà amb les lliteres perquè,
quan
Pere arribava, almenys la seva ombra en toqués algun.
També
acudia molta gent
de
les poblacions veïnes de Jerusalem
portant
malalts i persones molestades per esperits malignes,
i
tots recobraven la salut.
2ª LECTURA (Apocalipsi 1,9-11a.12-13.17-19).
Jo,
Joan, germà vostre,
que
junt amb vosaltres comparteixo en Jesús
les
penes, la paciència i la reialesa,
vaig
ser deportat a l’illa de Patmos
per
haver predicat la paraula de Déu
i
haver donat testimoni de Jesús.
El
dia del Senyor
l’Esperit
s’apoderà de mi,
i
vaig sentir darrere meu un gran crit,
com
un toc de corn que deia:
«Escriu
en uns fulls això que veus
i
envia-ho a les set comunitats.»
Vaig
girar-me per veure de qui venia la veu que em parlava,
i
vaig veure set lampadaris d’or,
i
enmig dels lampadaris algú que semblava un fill d’home,
vestit
amb una túnica llarga fins els peus
i
cenyit a l’alçada del pit amb un cenyidor d’or.
En veure’l vaig caure com mort als seus peus.
Ell
posà sobre meu la mà dreta i em digué:
«No
tinguis por.
Jo
sóc el primer i el darrer.
Sóc
el qui viu:
Jo
que era mort, ara visc per sempre més
i
tinc les claus de la mort i del seu reialme.
Escriu,
doncs, tot el que vegis,
la
situació present i la que vindrà després.»
EVANGELI. (Joan 20,19-31).
El
vespre d’aquell mateix diumenge,
els
deixebles eren a casa amb les portes tancades
per
por dels jueus.
Jesús
entrà, es posà al mig i els digué:
«Pau
a vosaltres.»
Després
els ensenyà les mans i el costat.
Els
deixebles s’alegraren de veure el Senyor.
Ell
els tornà a dir:
«Pau
a vosaltres.
Com
el Pare m’ha enviat a mi,
també
jo us envio a vosaltres.»
Llavors
alenà damunt d’ells i els digué:
«Rebeu
l’Esperit Sant.
A
tots aquells a qui perdonareu els pecats,
els
quedaran perdonats,
però mentre no els perdonareu,
quedaran sense perdó.»
(Versió alternativa de l’expressió en vermell:
aquells en qui
els reprimiu (els pecats),
hi quedaran reprimits).
Quan vingué Jesús, Tomàs, el Bessó, un dels dotze,
no
era allà amb els altres.
Ells
li digueren: «Hem vist el Senyor.»
Ell
els contestà:
«Si
no li veig a les mans la marca dels claus,
si
no li fico el dit dins la ferida dels claus,
i
la mà dins el costat,
no
m’ho creuré pas.»
Vuit dies més tard els deixebles eren a casa altra vegada,
i
Tomàs també hi era.
Estant
tancades les portes,
Jesús
entrà, es posà al mig i els digué:
«Pau
a vosaltres.»
Després
digué a Tomàs:
«Porta
el dit aquí i mira’m les mans;
porta
la mà i posa-me-la dins el costat.»
No
siguis tan incrèdul.
Sigues
creient.»
Tomàs
li respongué:
«Senyor
meu i Déu meu!»
Jesús
li diu:
«Perquè
m’has vist has cregut?
Feliços
els qui creuran sense haver vist.»
Jesús va fer en presència dels deixebles
molts
altres miracles que no trobareu escrits en aquest llibre.
Els
que heu llegit aquí han estat escrits
perquè
cregueu que Jesús és el Messies, el Fill de Déu,
i,
havent cregut,
tingueu
vida en el seu nom.
B.
LLENGUATGE.
L’evangeli d’avui és el mateix per als anys A, B i C. Podeu trobar
altres APUNTS al diumenge de l’any A i el corresponent de l’Any B.
1.
“Els
ensenyà les mans i el costat”
A
les mans i al costat hi ha les ferides
de la crucifixió. El relat d’avui vol que ens fixem bé en aquestes ferides. Per tres vegades s’hi fa
referència, i són el nexe que enllaça la 1ª i la 2ª aparició de Jesús als deixebles reunits.
Potser,
més que de “aparició”, s’hauria de
parlar de “experiència de la seva
presència continuada”. “On n’hi ha
dos o tres de reunits en el meu nom, jo estic enmig d’ells” (Mateu 18,20).
2.
La referència a aquestes ferides, en
l’Evangeli de Joan (diferentment del
de Lluc 24,1-53), no és
per demostrar que el Jesús que ara veuen és el mateix d’abans de
ser crucificat. En l’Evangeli de Joan, “creure en la resurrecció” no significa
pas creure que Jesús “ha retornat a la vida” sinó creure que la crucifixió mostra la resurrecció. És a dir: en la crucifixió
Jesús dóna plenament la seva vida, i aquesta vida-donada constitueix
precisament la resurrecció. La
resurrecció és la vivència de la pròpia vida com a vida-que-es-dóna-plenament,
convertint-se d’aquesta manera en la visualització de la Vida mateixa de
Déu, el “Pare”.
3.
Per això són tan significatives les ferides
de la crucifixió. Després de donar-los la pau, són el primer que Jesús
“mostra” als seus deixebles en la 1ª aparició,
i a Tomàs en la 2ª.
La
reacció de Tomàs quan els deixebles li diuen que han vist el Senyor també vol
posar de relleu aquest significat de les ferides.
Tomàs no replica dient: si no veig Jesús amb els meus ulls, no creuré
que hagi ressuscitat. No; allò que ell “necessita” per creure és ficar el dit
dins la ferida dels claus, i la mà dins el costat! És a dir: no necessita
“veure” Jesús sinó comprovar que té les ferides.
Les ferides són allò que identifica Jesús.
4.
Aquestes ferides constitueixen el centre
de la 2ª aparició i de la fe de
Tomàs. Després de desitjar-los la pau, Jesús es dirigeix directament a Tomàs: “Porta el dit aquí i mira’m les mans; porta
la mà i posa-me-la dins el costat. No siguis tan incrèdul. Sigues creient” (Joan 20,27). I la professió de fe de Tomàs no fa
referència a la “resurrecció” de Jesús com a difunt sinó que fa
referència a Déu mateix que, en Jesús, es fa visiblement present com a vida-que-es-dóna. “Senyor meu i Déu meu”.
5.
Dirigint a Jesús la invocació “Senyor meu
i Déu meu!” Tomàs confessa que la vida-que-es-dóna
del tot (“mort”) és l’autèntica manifestació
de Déu. Havia sigut precisament Tomàs qui, preveient el fracàs de Jesús si
anava a Jerusalem, havia dit als altres: “Anem-hi
també nosaltres i morim amb ell!” (Joan 11,16). La seva fidelitat pessimista d’aleshores el
porta ara a entendre de seguida el significat de la nova situació. “Senyor meu i Déu meu”. La paraula “meu”
aquí indica una disponibilitat total; és com si Tomàs digués: ho accepto i m’ho
faig meu: viure vol dir donar (la) vida.
C.
MISSATGE.
6.
L’epíleg amb què acaba aquest relat parla de molts altres miracles que no trobareu escrits en aquest llibre. En
l’epíleg final, l’evangelista tornarà a insistir en aquest punt dient que “si algú volgués escriure-ho tot, em sembla
que els llibres que es podrien escriure no cabrien en el món sencer” (Joan 21,25).
¿És
una exageració o té algun significat especial, aquesta afirmació?
La
referència al “món sencer” no és gratuïta. Els Evangelis ens parlen de Jesús
com “l’home”. Normalment
Jesús, per referir-se a si mateix, fa servir l’expressió “l’home” o “aquest
home” o, sobretot, “ el fill de l’Home”. També Pilat proclama davant el poble:
“Aquí teniu l’home” (Joan 19:5).
7.
Parlar de Jesús és parlar de l’home. I l’home està en cada un dels éssers humans que han existit,
existeixen i existiran. Són innumerables. Per això no es poden escriure totes
les “obres de l’Home”.
Allò
que l’evangelista ha escrit sobre Jesús s’ha d’entendre de tots els humans. La plena humanització
de cada un d’ells passa per fer de la pròpia vida una vida-que-es-dóna, fins a donar-se “del tot”.
“Tot s’ha acomplert” (Joan 19,30). Els evangelis
no són una biografia de Jesús, però,
en certa manera, poden ser considerats com una “biografia” de la Humanitat personalitzada en Jesús. Potser podríem
dir, amb un llenguatge més actual, que són una radiografia de la Humanitat; i així cal entendre’ls.
D:
RESPOSTA.
8.
La nostra pròpia resurrecció (vida que es dóna) no és pas per a després
de la mort (quan ja no queda altre remei!). És una oferta que se’ns fa ja
ara mentre tenim la nostra vida a les nostres mans. És ara quan podem
fer de nosaltres mateixos una vida-que-es-dóna.
“Rebeu
l’Esperit Sant”, diu Jesús als seus deixebles. La capacitat ja ens ha estat
donada; acollir-la i fer-la realitat és cosa nostra.
Per
dir-ho amb el llenguatge simbòlic i ritual de la trobada dels diumenges: el pa
ja està sobre la taula; prendre’l i deixar que transformi la nostra vida en aliment per als altres, és la resposta que pot donar cadascú.
E.
PREGUNTES per al diàleg.
1.
El santcrist s’ha convertit en la
imatge més significativa per als cristians. ¿Què opineu sobre les polèmiques en
relació a la seva col·locació en llocs públics? ¿Hi ha el perill d’una certa banalització
del seu significat profund?
2.
Els deixebles són enviats a perdonar els pecats. ¿Aquesta “missió”
l’exerceix tot sol el mossèn en el Sagrament
de la penitència o és tota l’acció de la comunitat cristiana que acull,
celebra i difon el perdó de Déu?
Dit
d’una altra manera: “Perdonar els pecats” és un “poder especial” donat a
algunes persones, o és la “missió”
de tota la Comunitat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada